{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
362 visninger | Oprettet:

Hjul offset TL1000R {{forumTopicSubject}}

Hej
Efter justering af baghjulet så det er helt ret med forhjul kan jeg se at det er offset med ca 2,5mm.
Er det en ubetydelig afstand eller burde jeg gøre noget ved det?
Det er på en TL1000R.
Jeg har ikke rigtig kunnet finde noget på om det kan justeret, andet end på egerfælge.

Nåede ikke at køre så mange kilometer på den inden vinter, men havde ikke følelse af at den kørte andet end normalt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjul offset TL1000R
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
    #1   14. feb Husker du at tage højde for forskellen i bredde på de to dæk?

    Prøv at måle afstanden fra center af bagsvinger akslen, til center af bagakslen i hver side af cyklen. Det vil fortælle dig om hjulet sidder 100% lige.

    Sidder det 100% lige i svingeren, så er alt som det skal være.

    Der er ingen justeringsmuligheder til netop DET, men det kan være et produkt af skævt forgaffelben, slør i kronrørslejer eller 10 andre ting.
    Hvis de ting er i skønneste orden, så er 2,5mm indenfor hvad jeg ville kalde en måleunøjagtighed, på den afstand der er mellem de to dæk.


  • #2   14. feb Ja jeg har målt ved at have 2 snore langs for og baghjul, og så justere til jeg var helt ret med forhjul og baghjul rettet ind derefter.

    Så kan jeg måle fra snor ind til forhjul for og bag hvor jeg har nøjagtig 40mm begge steder på venstre side og 45 mm begge steder på højre.

    Dvs at for og bag hjul er ret på hinanden men forskudt sideværts med 2,5 mm.

    Lejer er skiftet i bagsvinger og kronrør.
    Jeg har godt prøvet at måle fra bagsvinger til bagaksel, men der er ikke rigtig plads så det bliver alligevel højst på øjemål.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
    #3   14. feb Men hvis du justerer dit baghjul til den ene eller anden side, og samtidig drejer styret - så er de parallelle med hinanden med ens afstand i hver side, før eller siden.
    Din målemetode med snorene, har fejl indbygget i sig. smiley

    Det er derfor man helst skal måle på akslerne, som jeg beskrev det.

    Du kan f.eks tage et bræt og skrue nogle lange skruer igennem, og så bukke dem så du har fiks punkter i akslerne i den ene side, og så skifte side for at tjekke om det er ens.
    Alternativt spidser man 2 stykker kosteskaft, skruer dem på brættet til de er centrerede i akslerne i den ene side, og så sammenligner på den anden side af cyklen. Der er masser af muligheder, hvis man er Ole Opfinder. smiley
    Når man er 100% sikker på at baghjulet sidder lige, kan man bruge snorene igen. Hakkerne i svingeren nede ved de firkantede klodser, som man normalt bruger til at se om hjulet sidder lige, kan man sjældent regne særligt meget med.


  • #4   14. feb Ja ved nærmere eftertanke har du sku da enlig ret.
    Det skaber jo bare 2 parallel akser som bliver længere fra hinanden jo mere hjulene er drejet.


    Go ide med målemetoderne, jeg må fixe noget sammen.
    Tak for tippene smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
    #5   14. feb No problem. smiley

    Engang imellem får man jo nok stirret sig lidt blind på tingene...


Kommentér på:
Hjul offset TL1000R

Annonce