{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
521 visninger | Oprettet:

Mia F
Mia F
Tilmeldt:
23. aug 2022
Følgere: 18 Emner: 6 Svar: 7

Motorolie {{forumTopicSubject}}

Hej alle, jeg står i den situation at jeg skal til at skifte olie på min honda cbr125 fra 2006, men jeg har svært ved at finde ud af om jeg skal bruge 10w40 eller 10w30, jeg synes nettet siger lidt forskelligt.
Nogle herinde der ved hvilken jeg skal bruge?

- Den stadig lidt nye med det mc der


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Motorolie
  • #1   21. feb Det er temmelig sikkert 10w40 du skal bruge. Den er også lettest at skaffe, da den mere eller mindre er standard-olien i dag smiley

  • #2   21. feb Skrevet flere gange før: Brug den olie der er anbefalet i din instruktionsbog.;)

  • Poul L
    Poul L Tilmeldt:
    jan 2023

    Følgere: 6 Emner: 1 Svar: 49
    #3   21. feb Hej Mia. Ja kig i instruktionsbogen.
    I BMW instruktionsbøger beskrives brug af 10-30 olie ved et temperaturspænd minus 20 grader til plus 10 grader.
    10-40 olie i et spænd minus 20 til plus 20 grader.
    Jeg forestiller mig, at din motorcykel har en såkaldt "våd kobling", hvilket betyder at koblingen består af flere skiver og hvor koblingshuset har sammenhæng med motorhuset og dermed motorolien. Derfor kan oliens konsistens og de forskellige oliers additiver have betydning for koblingsfunktionen.
    Sådan en smule overdrevet fortalt, som at hælde diesel på en benzinmotor eller omvendt. Det duer ikke.
    Måske vil koblingen få tendens til at glide og måske hæmme gode gearskift.

    Våd kobling til forskel fra f.eks. mange BMW-modeller der har tør-kobling, hvor der bestemt ikke må være olie mellem koblingsdelene.
    DERFOR har det betydning, hvad der står i instruktionsbogen, værkstedshåndbøger og hvad en kyndig mekaniker/forhandler kan fortælle dig.
    God fornøjelse
    Poul


Kommentér på:
Motorolie

Annonce