3.218 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
13 Svar
ujævn tomgang ujævn tomgang
Hej alle.
Efter en køretur hvor den blev lukket af et par enkelte gange går den lidt ujævnt i tomgang, den svinger ca. 200-300 rpm på måleren.
Normalt eller tænder den ikke korrekt på alle cyl?
0 synes godt om
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.191
okt 2005
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 42 Svar: 537
tomgangs hastigheden er ca. 1200 - 1400
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.191
Når den svinger, står den så bare og svinger op og ned af sig selv, elle er det hvis du giver kortvarigt gas, at den dykker under og kommer op igen?
okt 2005
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 42 Svar: 537
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.191
Jeg går ud fra, at den kører på alle cylindre.
Det første jeg ville prøve var at hælde en halv flaske fuel system cleaner(fra tankstatonen) på og så fylde den op. Er det bare snask, så hjælper det i løbet af ganske få kørte km. Gør det gavn, så giv den næste halve flaske med den næste tank benzin.
Hjælper det ikke, så kig alle samlinger efter. Du kan evt sprøjte Disel/motorstart på samlingerne. Er de utætte stiger omdrejningstallet, når utætheden rammes.
Det er vel ikke sådan, at den har et område, hvor den går uregelmæssigt når du giver gas? Hvis ja, peger det i samme retning.
Finder du ingen utætheder, kan det stamme fra en vacuummembran med en bette revne.
Tændingsproblemer skal du prioritere sidst - elektroniske tændingssystemer er generelt smadderstabile, så det er ikke her du først skal fejlsøge
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.191
jun 2004
Følger: 54 Følgere: 53 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 2.299
Håber det er ok jeg lige låner din tråd lidt, Morten.
Hygge
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.191
Som regel er det tegn på, at cyklen gør helt som den skal - hvis der ellers er karburatorer på:-)
Når du slipper gassen, lukker du for luft, men den blanding, der stå i venturirørene indeholder benzindamp svarende til et åbent spjæld. Derfor suger motoren kortvarigt for fed blanding og forbrænder skidt. Så snart maskinen har tilført sig selv en passende balnding stabiliserer gangen sig igen.
Nu kommer så tricket: jo højere tomgang, jo mindre mærkes denne effekt, pga maskinens inerti!
Det mærkes langt mere på 1-cyl, der har en puls pr to rotationer, noget mindre på to-cyl, der har en puls pr.rotation og iken mindre på 4- cyl,der har 2 pulser pr rotation.
Det mærkes også ekstra meget, hvis grundlusteringen er en smule fed.
Et kuriosum - på en-cyl med stort volumen kan man opleve at temperaturspring fra f.eks 15 til 25 grader ude temperatur, kan forstærke det her fænomen så meget, at motoren går i stå, når man slipper gassen. Dette skyldes simpelthen at den høje temperatur nedsætter atmosfærens massefylde. Maskinen sluger det samme volumen luft, men får mindre ilt, hvorved blandingen bliver overfed og cyklen "drukner" sig nærmest.
Som du selv nævner Mads, så er det ikke normalt et problem,hvis tomgangen er høj nok.
maj 2004
Følger: 33 Følgere: 30 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.530
Hvis jeg læser det rigtig, så er problemet først opstået efter du har justeret tomgangen lidt ned!?
Hvis det er rigtig, så tror jeg på, at det er et spørgsmål om synkronisering af karburatorerne. Der ville jeg starte.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.191
Det villle jeg nok også selv, men jeg har efterhånden erfaret, at synkronisering er et mysterium for mange
Og så er der mange, mange tilfælde af snask og falsk luft:-) De er så nemme at finde, at man lige så godt kan løse/eliminere dem:-)
jun 2004
Følger: 54 Følgere: 53 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 2.299
Hygge
okt 2005
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 42 Svar: 537
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.191
Det kunne jeg godt lugte mig frem til
ujævn tomgang