2.396 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
12 Svar
Komprission fra oliepind!! Komprission fra oliepind!!
Hej jeg har en honda cb400twin, som er begyndt at komprimere den gale vej. dvs hvis man skruer oliepinden løs er der et stort tryk, samt olien vil ud af bundkaret.. Jeg tænker at der er gået en stimpel ring. Hvis det er tilfældet kan cylinderen så redes eller hvor slemt er det?
0 synes godt om
dec 2003
Følger: 26 Følgere: 26 MC-er: 13 Emner: 139 Svar: 3.701
sep 2007
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 20
okt 2004
Følger: 2 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 8 Svar: 125
Lyder godt nok som om det kunne være slitage, eller knækkede stempelringe.
sep 2007
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 20
okt 2004
Følger: 2 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 8 Svar: 125
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
maj 2006
Følger: 112 Følgere: 87 MC-er: 10 Emner: 143 Svar: 4.087
feb 2005
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 110
Hvis det er en af de ældre CB Twin, er motoren lavet sådan, at når det ene stempel er oppe - er det andet nede - og de udligner hver især hinandens tryk... i så fald skal årsagen til overtrykket snarer findes i et tilstoppet olie-centrifugal filter, der er lige til at tage ud i højre side af motoren. det sidder fast på krumtappen med en låsering, inde bag et lille dæksel på højre side af motoren...
Er det en nyere model ( Supersport CB400 ) fra firserne ???
Hæng mig ikke op på det, men den har vist parallel stempler, dvs de følges ad op og ned. I så fald, SKAL der være en trykudlignings ventil / bleeder, på enten topstykket, der udemærket kan være tilstoppet. Eller også trykudligner den via knastkædehuset ned til olie-sumpen. Og så kan trykudlignings ventil / bleederen side bagerst på motorblokken...
En oliering der er knækket burde ikke give overtryk i motoren, blot dårlig eller ingen smøring af den pågældende cylinder...
Mvh
Claus
sep 2007
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 20
feb 2005
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 110
Ja men så prøv lige at tage tændrørerene af, et af gangen - og lav en kompressionstest...
Hvis du ikke har værktøjet, kan du foretage en primitiv test ved at stikke en finger ned og lukke hullet, og så tænde starteren. husk at tage tændrørshætten af det andet tændrør, så motoren ikke går i gang...
Hvis der er så stort et kompressionstab som olietrykket antyder, vil du kunne mærke forskellen, når du så gentager den samme handling, med oliepinden skruet af...
Det behøver stadig ikke være ringene, du kan også have brændt hul i stempeltoppen - eller en vintil er knækket og har lavet hul i stemplet...
Men lav en kompressionstest først...
Er kompressionen i orden - skal du lede efter fejlen i oliesmøre systemet..
I begge tilfælde skal du have motoren af, for at udbedre fejlen, men bare rolig - det er en dejlig ukompliceret motor at have med at gøre - køb en værkstedsbog
God fornøjelse
feb 2005
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 110
sep 2007
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 20
Komprission fra oliepind!!