2.396 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Rasmus R R
Rasmus R R
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 20

Komprission fra oliepind!! Komprission fra oliepind!!

Hej jeg har en honda cb400twin, som er begyndt at komprimere den gale vej. dvs hvis man skruer oliepinden løs er der et stort tryk, samt olien vil ud af bundkaret.. Jeg tænker at der er gået en stimpel ring. Hvis det er tilfældet kan cylinderen så redes eller hvor slemt er det?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løsne 10 skruer 800 kr.
  • Vandtilførsel 500 kr.
  • Svejsning af en aluminium stol.En af de “brædder”man sidder på er gået i stykker i svejsningen 500 kr.
  • Stormsikring Pavillon 1.400 kr.
  • Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Komprission fra oliepind!!
  • #1   27. maj 2008 Det kan også være udluftninge fra motoren der er stoppet.

• Rasmus R R
    Rasmus R R Tilmeldt:
    sep 2007

#2   27. maj 2008 udlufningen kan du uddybe det, og hvor det sidder??

• #3   27. maj 2008 Går der ikke en slange fra ventildækslet og ind i luftfilteret?

Lyder godt nok som om det kunne være slitage, eller knækkede stempelringe.

• Rasmus R R
    Rasmus R R Tilmeldt:
    sep 2007

#4   27. maj 2008 hmm tror desværre ikke det kan være den slange. Er der nogle der ved hvad det har af konsekvenser når en stempelring knækker? der sidder jo også en olietætningsring på hver stempel kan den knække?

• #5   27. maj 2008 Sandsyneligheden for at den har lavet skader på cylinder og stempel er stor. Jeg ville under ingen omstændigheder køre mere med motoren inden det er undersøgt.

• #7   27. maj 2008 Hvis du har kværnet en stump stempelring op og ned ret mange gange, kan cylinderen næppe reddes.

• #8   28. maj 2008 Stemplet kører jo lige så mange tilbage, som den kører mod toppen, så det er logik at den vil skubbe luft bagud når stemplet kører tilbage.

• #9   28. maj 2008 Hvor gammel er din Honda???

Hvis det er en af de ældre CB Twin, er motoren lavet sådan, at når det ene stempel er oppe - er det andet nede - og de udligner hver især hinandens tryk... i så fald skal årsagen til overtrykket snarer findes i et tilstoppet olie-centrifugal filter, der er lige til at tage ud i højre side af motoren. det sidder fast på krumtappen med en låsering, inde bag et lille dæksel på højre side af motoren...

Er det en nyere model ( Supersport CB400 ) fra firserne ???

Hæng mig ikke op på det, men den har vist parallel stempler, dvs de følges ad op og ned. I så fald, SKAL der være en trykudlignings ventil / bleeder, på enten topstykket, der udemærket kan være tilstoppet. Eller også trykudligner den via knastkædehuset ned til olie-sumpen. Og så kan trykudlignings ventil / bleederen side bagerst på motorblokken...

En oliering der er knækket burde ikke give overtryk i motoren, blot dårlig eller ingen smøring af den pågældende cylinder...

Mvh
    Claus

• Rasmus R R
    Rasmus R R Tilmeldt:
    sep 2007

#10   28. maj 2008 Hej Claus hondaen er fra 78 og stemplerne følges ad op og ned. Jeg har ikke haft tid til at undersøge motoren for hvad der kan være i vejen, men bryder mig ikke om det enorme tryk den forårsager at lave ud gennem olie pinden, samt bundkaret hvor olie filteret sidder. Har før haft topdækslet afmonteret og mener bestemt ikke den udluftningsslange er stoppet. Så det eneste jeg kan tænke mig til er at stempelringene i den ene cylinder er knækket så alt komprissionen går baglans ned i motoren. Men tanken har også slået mig det kunne være en ventil der er knækket. Hvad mener du om det??

• #11   29. maj 2008 Hej rasmus

Ja men så prøv lige at tage tændrørerene af, et af gangen - og lav en kompressionstest...

Hvis du ikke har værktøjet, kan du foretage en primitiv test ved at stikke en finger ned og lukke hullet, og så tænde starteren. husk at tage tændrørshætten af det andet tændrør, så motoren ikke går i gang...

Hvis der er så stort et kompressionstab som olietrykket antyder, vil du kunne mærke forskellen, når du så gentager den samme handling, med oliepinden skruet af...

Det behøver stadig ikke være ringene, du kan også have brændt hul i stempeltoppen - eller en vintil er knækket og har lavet hul i stemplet...

Men lav en kompressionstest først...

Er kompressionen i orden - skal du lede efter fejlen i oliesmøre systemet..

I begge tilfælde skal du have motoren af, for at udbedre fejlen, men bare rolig - det er en dejlig ukompliceret motor at have med at gøre - køb en værkstedsbog

God fornøjelse smiley

• #12   29. maj 2008 PS Du kan sagtens få cylinderen boret op og sat overstørrelse stempler i... få den boret op til 0.5 mm overstørrelse stempler, og skift BEGGE stempler poå én gang... Så er det som at få en NY motor...

• Rasmus R R
    Rasmus R R Tilmeldt:
    sep 2007

#13   29. maj 2008 tak for de gode råd, nu har jeg snart sommerferie så skal jeg i gang..

Kommentér på:
Komprission fra oliepind!!

Annonce