{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.974 visninger | Oprettet:

Carbtune og Colortune synk. og just. {{forumTopicSubject}}

Hejsa.

Nu fik jeg endelig brugt min Carbtune på min CBR1000.
Det er lykken, det blev bedre end da jeg fik den stillet på værksted sidste gang.

Jeg lod mig i glædens rus friste til at købe nogle Colortune tændrør til justering af tomgangsblandingen, hvor man kan se farven på forbrændingen.

Men jeg fik lidt nedtur da jeg talte med min far om det, han sagde at det skulle jeg bare bruge vacummeter til (altså min carbtune).
Ifølge ham skal jeg bare starte med at stille blandeskruerne så hver især karburator trækker deres max vacum (=bedste blanding), og så justere balancen derefter.


Har han ret og jeg har spildt 900,- eller er det kun noget tommelfinger noget man ikke helt kan regne med når det kommer til stykket?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Carbtune og Colortune synk. og just.
  • #1   15. jun 2008 Hvis din motor går godt, ja så går den godt. Er det så ikke lige meget?

  • #2   15. jun 2008 det er da ikke spildt smiley du kan da aldrig vide dig sikker før du har set forbrændingen selv smiley

  • #3   15. jun 2008 Hvis han har ret i at der er maksimal vacum ved perfekt blanding, så er der jo ikke grund til at arbejde i at tjekke på andre måder?

  • #4   15. jun 2008 det kan man vel heller ikke rigtigt sige, der er jo tusind ting der spiller ind.. farven på forbrændingen derimod, er jo klokkeklar smiley

  • #5   15. jun 2008 OK, jeg formoder at du ved hvad du taler om.

    Min far er gammel mekaniker, så jeg diskutere kun med ham når jeg ved han tager fejl.

    Men det skal siges at han yderst sjældent har med sådan noget her at gøre, da han kun køre Nimbus og fuldelektronisk BMW


  • #6   16. jun 2008 Din far har "desværre" ret! smiley

    Den bedste forbrænding, giver den bedste eksplosion og frembringer det største vacum.

    Carbtune'n kan fint bruges til det hele.
    Først justere hver enkelt karburator til max. vacum og derefter synkronisere dem.


  • #7   16. jun 2008 Din far har i teorien ret, men jeg synes nok det er noget lettere at se med de gennemsigtige tændrør. Det er ikke meget ændring, jeg ser i vacuum på mine, når jeg drejer med blandeskruerne:-)

    Det skal så siges, at holdes karburatorerne rene, så behøver man ikke anvende colortune ret ofte. . Det er bare at dreje skruerne helt ind og tælle omgange, så tilbage igen.

    Min Carbtue anvender jeg 2-3 tange hvert år, og jeg er enig med dig. Det giver en kanongor fornemmelse at starte en cykel, hvor alle cylindre arbejder sammen i stedet for at slæbe rundt på hinanden:-)


  • #8   16. jun 2008 Vil det sige at det er almen brugt med de Colortune rør?
    Jeg troede ikke at der var mange der havde dem.
    De er jo ikke helt billige.


  • #10   16. jun 2008 Hvis du vender carbtune på hovedet, glider måleren ikke med i det ene rør?

    Du kan skille det hele ad, så du kan evt. tjekke hvorfor den sidder fast...

    Men hvis du kan se alle ALLE de rustfrie stave fint glider rundt når du vipper på carbtune, så må det være noget galt med vacummet på den ene målepind....



  • #12   16. jun 2008 Min var den ene af studserne til vacumrørrene knækket af da jeg fik min.... Det underlige var at det var et lige knæk, så de bad mig sende det retur, og så fik jeg en ny som jeg så selv monterede.... som lille bonus fik jeg en mini skruetrækker som tak for hjælpen....

    Deres support er rigtig fin, og man skulle kunne få alle dele I carbtune som reservedel, hvis noget skulle gå i stykker med tiden...


  • #13   16. jun 2008 Nå tilbage til det tråden handler om,,,,, ikke pændt gjort at skifte emne Kenneth (Men du er tilgivet ;-p)


    Vil det sige at det er almen brugt med de Colortune rør?
    Jeg troede ikke at der var mange der havde dem.
    De er jo ikke helt billige.


  • #15   16. jun 2008 Flemming.

    Jeg tror faktisk ikke så mange har rørene. Jeg har heller ikke mine mere - jeg kom til at låne dem til en "forkert" - dvs han er god nok, men han har forlagt dem.



  • #16   16. jun 2008 OK.

    Men jeg lader min bestilling køre igennem så.
    Så må jeg jo se om det bliver godt.

    Jeg regner med at tilbyde de lokale gutter at de kan komme ned og få pillet lidt. Så giver de forhåbentlig en lille skerv til værktøjskassen hvis de er glade for resultatet.


  • #17   7. dec 2008 øh....
    I blander tingene sammen...

    At synkronisere karburatorer og justere karburator(er) er IKKE det samme..

    Carbtune er beregnet til at synkronisere (balancere) karburatorerne på motorer med flere karburtorer.

    Colortune er husmandsløsning til at justere det rigtige forhold mellem benzin og luft på én karburator på en forbrændingsmotor ("der er ikke noget som ekploderer her!")

    Så "Flemming (Nr.Lyndelse) J" du kan sagtens få brug for dit "Colortune" rør, men husk at det KUN er til justering...


    M.v.h.
    Thore Jensen


  • #18   8. dec 2008 Jeg synes den udsætter meget på de colortune rør, og at det er svært at se noget farveskift, før man har den justeret helt i skoven, hele midter området hvor den går rimeligt, der er det samme farve, så jeg kan ikke justere det ret precist med dem.

    På min svigerindes Lifan 250ccm er det mere tydeligt, men stadigt ikke specielt godt, det er nærmest nemmere at gøre det på gehør.


  • #19   8. dec 2008 nå ok..

    Så må man tilbage til den gamle metode med at skrue tændrøret ud og se farven på belægningen..

    Thore


Kommentér på:
Carbtune og Colortune synk. og just.

Annonce