BlinkLys BlinkLys
Hej
Dette spørgsmål er rettet til de elektronik intresserede..
Jeg er igang med at skifte mine blinklys fra fra de orginale ud med nogle mindre og nyere af LED typen. Det var relæet sjovt nok ikke meget for, da den nu kun lyser konstant.. Så det der mangler er vel en modstand på ledningen til blinklyset..
Min RD'er er fra standard udstyret med 21W blink pære så jeg har sjusset mig frem et en modstand på 7 ohm ville gøre trikket, hvis den skal blinke som standard?? men hvis jeg nu ville have den til at blinke hurtigere end det lidt sløve standard blink. Skal jeg så gå op eller ned i Ohm?
Vh Jesper
jul 2006
Følger: 25 Følgere: 24 MC-er: 2 Emner: 139 Svar: 1.068
Det er det samme som når der ryger en pærer så er modstanden mindre...
Held og lykke med projektet
nov 2007
Følger: 38 Følgere: 40 MC-er: 3 Emner: 26 Svar: 375
Dette er så ikke helt korrekt - For hvis du afbryder en forbindelse (pærenspringer = tråden brænder over) Så er modstanden uendelig - Dvs meget meget større.
Men det er jo bare at bruge ohms lov som lyder
U = R x I
Eller
P = U x I
P - Watt
U - volt
R - modstand
I - ampere
jun 2007
Følger: 1 Svar: 2
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 8 Svar: 277
bare ind til den lokale pusher og købe et par effektmodstande,,
mener også modstanden skal være større hvis det skal blinke hurtigere, men er ikke sikker
nov 2007
Følger: 38 Følgere: 40 MC-er: 3 Emner: 26 Svar: 375
Hvis du går ud fra at du har et blinklys på 12 volt 10 Watt (Som det typisk er)
Ser ser det ud som følgende.
I = P / U = 10 w / 12 v = 0,8 Amp
R = U / I = 12 / 0,8 amp = 15 Ohm
Så teoretisk burde det være nok med en alm 0,5 watt´s modstand i størrelsen 15 Ohm (Eller det der ligger tættest alt efter om "pusheren" bruger E12 rækken eller E24 Rækken - Men det typiske ville nok være endten 12 eller 18 Ohm - Og de fleste Radio forhandlere med eget værksted har sådanne modstande til en billig penge - Eller for lidt gryn til kaffekassen.
(grunden til jeg skriver det er nok med en 0,5 Ohms modstand er fordi det ikke er en vedvarende strøm og derved kan modstanden godt tåle det da den jo ikke er pakket ind i kabinetter og andet som giver en højere omgivelses temp. - Man kan også evt. klbe den på en lille spændeskive eller andet som kan aflede varmen.)
BlinkLys