2.126 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 26 Svar

Peter L
Peter L
Tilmeldt:
28. mar 2010
Følger: 1 Emner: 11 Svar: 26

Diskriminerende regel mod motorcyklist Diskriminerende regel mod motorcyklist

Som arrangør af MC Karavanen modtog jeg i lørdags et afslag på at politiet ville ekskortere os til Esbjerg, som de har gjort i 11 år, men dog ikke sidste år. I afslaget står der bla. at man har mulighed for at klage over afgørelsen til Rigspolitiet. Det er bare lidt problematisk at jeg først har fået afslaget her 3 dage før arrangementet skal løbe af stablen, da jeg tror det vil tage mere end 3 dage for Rigspolitiet at afgøre sagen. Jeg indsendte min ansøgning først i februar md.(10Feb.) netop for at de skulle have god tid til at behandle sagen. For 14 dage siden blev jeg ringet op at Politiet i Horsens, som sagde at jeg ville få et afslag mht. hjælp fra deres side. De oplyste også at jeg kunne klage over deres afgørelse, og det meddelte jeg dem at jeg ville gøre. Det er svært for mig at forstå, hvorfor jeg ikke fik afgørelsen noget før!
I afslaget står der følgende:
Hvis jeg skal afvikle mit arrangement ( som jeg har svært ved at aflyse 3 dage før), skal det foregå på følgende betingelser:
• Færdselslovens regler skal overholdes, herunder de anvisninger for færdslen, der gives ved signal-anlæg
• Der må køres i grupper bestående af maksimalt 15 motorcykler.
• Afstanden til forankørende skal følge reglerne i færdselslovens § 15, stk. 3, dvs. der skal være passende bremseafstand til forankørende.
• Afstanden mellem de enkelte grupper af motorcykler skal være mindst 250 meter.
Det der gør mig rigtig vred, er at Politiet forlanger at man max. skal køre 15 motorcykler af gangen med 250 meters afstand. Det føler jeg er diskriminerende overfor motorcyklister.
Eks. Hvis der kører 20 biler på en landevej med 80 km. I timen – og med en afstand der passer til stanselængden. Det kalder man tæt trafik. Hvis det samme gælder for motorcykler kalder man det kolonnekørsel, dermed har de 20 motorcyklister gjort sig skyldig i en kriminel handling.
Der findes i dag 140.000 motorcykler i Danmark. Den overvejende del af motorcyklisterne i dag er 30 år og opefter. De fleste af dem er medlem af en motorcykel klub hvor de dyrker deres interesse sammen med andre. Det er de færreste der ved at når de kører en tur med motorcykelklubben at de max. må køre 15 af gangen. Det bevirker jo at almindelige mennesker ikke ved at de har begået noget ulovligt. Jeg mener at denne regel skal laves om, da den diskriminerende. Derfor vil jeg den 7. Maj kl. 9.00 køre fra Horsens til Christiansborg hvor jeg forventer at ankomme kl. 13.00 for at få et møde med Justitsministeren Lars Barfod. Det vil være svært som enkeltperson at få ændret denne regel, derfor vil jeg opfordre alle motorcyklister i hele Danmark til at køre med mig derover for at vise deres utilfredshed med denne regel.

MC Karavanen startede i 1997, dengang var der 50 motorcykler til arrangementet. Igennem årene er arrangementet blevet større og større. Sidste år var der 1.600 motorcykler i caravanen. I de fleste af årene har vi haft politiet til at ekscortere os. MC Karavanen henvender sig hovedsagelig til folk fra 30 år og op efter. Vi har aldrig haft problemer med rockere. MC Karavanen går ud på at vi mødes i Horsens hos en Mc forhandler, herefter kører vi til en Mc forhandler i Vejle for at samme op. Efter en lille pause går turen videre til en Mc forhandler i Kolding, hvor der bliver gjort et større ophold. Til sidst går turen til et Mc arrangement i Esbjerg


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Installation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • Montering af kattenet på altanen 800 kr.
  • Balancering af vaskemaskine 1.146 kr.
  • Ophængning og tilpasse rullegardiner 1.000 kr.
  • Udskiftning af vandhane 600 kr.
  • Skift af vandhane i køkken 975 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Diskriminerende regel mod motorcyklist
  • #1   29. mar 2010 Har aldrig hørt om nogen der har fået en bøde pga. den regel der, så måske politiet godt selv kan se den ikke holder i virkeligheden og ikke håndhæver den med hård hånd?


  • #2   29. mar 2010 Eller at det er en lille smule svært at uddele 1600 bøder+ for at kører i kolonne på en gang...
    Der lå en slet skjult opfordring i den besked smiley


  • #3   29. mar 2010 satme typisk. men gd start her. få et frem i medierne. specielt detaljer som ventetid er god sladder. og beviser igen at de kun letter røven fra citron månerne, når det er for at inkassere penge til nye

  • #4   29. mar 2010 som jeg ser på det kan vi skide ordens magten en lang march
    eller vi kan gøre hvad de beder om, vi kan køre turen som man plejer, men så holder vi alle de færdsel regler der er og ikke køre i karavanen med som enkelt personer, det gør at reglen om 15 den ikke gælder mere, det vil gøre at 1600 mc der køre efter reglerne, vil frembringe total trafik kaos og vi har ikke gjort noget forkert, mens politiet de vil være døds presset.


  • Peter L
    Peter L Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 26
    #5   29. mar 2010 Jeg har spurgt politiet hvad de vil gøre hvis man nu kommer kørende 20 mc'er.
    De vil tage nogle stykker ud og give dem en bøde på 500 kr.

    Jeg har talt med forskellige mc arrangører og de fortæller at der er forskellige regler afhængig hvor i landet arrangementet er. eks. måtte man i Silkeborg køre 250 mc'er ad gangen, mens man til julmærketuren må køre 25 mc'er og for dem gælder reglen om begænset antal kun på motorvejen.
    Det er altså afgørende hvad humør den enkelte politimester er i.


  • Peter L
    Peter L Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 26
  • Peter L
    Peter L Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 26
    #7   29. mar 2010 Se så lige:( vi har venner på Christiansborg)

    Efter at have modtaget nedennævnte henvendelse fra Peter Laursen som står bag MC Karavanen vil jeg som lokalt medlem af Folketinget henvende mig til justitsminister Lars Barfod og anmode om en redegørelse.

    - Jeg finder det dybt problematisk at Politiet nu nægter at give en tilladelse til dette festlige arrangement som nu for 12' år skulle løbe af stablen skærtorsdag d. 1 april 2010. Hvis ikke det er en ordinær politiopgave så ved jeg ikke hvad der er det. Naturligvis er det et af de større arrangementer, men når politiet både kan og skal finde personale til fodboldkampe og andre events så finder jeg det absurd at netop dette arrangement skal straffes, blot fordi det gennem 11 år er blevet en stadig større succes med flere og flere deltagere.

    - Tilmed virker det mere end urimeligt for arrangøreren, at man nu blot 3 dage før arrangementet modtager afslaget. Når man så tilmed umuliggør en reel klagebehandling hos rigspolitichefen gør bestemt ikke sagen bedre. Hvordan skal arrangøren dog kunne nå dels at fremsende en klage - og tilmed få den anstændigt behandlet på under 3 dage. I Danmark bryster vi os af en god sagsbehandlingsskik, men i det hér tilfælde er der ikke noget at prale af.

    - Derfor skal den nye justiitsminister nu på banen og forklare hvorfor dette arrangement med op til 2.000 deltagere reelt får ødelagt deres arrangement på grund af politiets nye prioriteringer, hvor man nu efter 11 år har valgt at umuliggør arrangementet, udtaler MF Hans Kristian Skibby (DF).

    Med venlig hilsen

    Hans Kristian Skibby
    MF



    Medlem af Folketinget (DF)



    Formand for Folketingets Kommunaludvalg

    Christiansborg
    DK-1240 København K.






  • #8   29. mar 2010 hmm...

    hvis du vitterlig har søgt (skriftligt) den 10 feb. så burde du have fået et svar indenfor 10 dage jf. forvaltningsloven - eller som mininum et fyldestgørende svar på hvorfor at politiet ikke ser sig i stand til at svare indenfor de 10 dage.

    Yderligere så har du jf. ovenstående og klagevejlednigen mulighed for at påklage afgørelsen til Rigspolitiet.
    Jeg ville mene at du både skal skrive, mail og ringe til rigspolitiet for at få en hasteafgørelse på din klage. Henset til at man har brugt for lang tid på at behandle ansøgningen oprindeligt og det dermed nu fremskredne tidspunkt for arrangementets afholdelse, burde du kunne få en hasteafgørelse..

    Men du skal sgu op stolen nu og du skal holde på..


  • #9   29. mar 2010 ham kan jeg sku godt lide.......
    ham
    Hans Kristian Skibby

    : )


  • #11   29. mar 2010 Kør for satan..!!! skid på loven... der er grænser for hvad vi skal findes i...!!!!!

    Øster


  • #12   29. mar 2010 heheh gode ideer i kommer med, jeg er frisk på det hele smiley

  • #13   29. mar 2010 Hold da helt kæft hvor er Danmark da ved at være et dejligt land at bo i smiley
    Snart er man jo nødt til at ansøge, om at få lov til at slå en skid!!!


  • #14   29. mar 2010 anmeld det som en demostration mod at politiet ville vil hjælpe til mod mc træf. smiley

  • #15   29. mar 2010 hmm er det så aflyst eller hvordan?

  • #16   29. mar 2010 Hvis du bare sender besked til Politiet om at der den pågældende dato vil finde kolonne kørsel sted, så har du så vidt jeg ved opfyldt dine betingelser overfor ordensmagten og kan gøre som du vil, for jeg kan ikke lige se efter hvilken lov de vil dømme folk som deltager i kolonnen.
    Jeg har snakket med en politimand jeg kender om problemet, og den med 15 mand gruppevis har han ikke lige hørt om, det er vist bare noget de selv har fundet på dernede.
    Som vi så ved Hjejlekioskens åbning så ville politiet heller ikke lege med der, men da folk var enige om at møde op alligevel, ja så ændrede de heldigvis beslutning, men det er da bekymrende så usammenarbejdsvillig de efterhånden er over for arrangementer lavet af motorcyklister, ofte begrundet i personalemangel, samtidig med at de så sender hele styrken inkl. told skat syn og hvad de ellers kan tromle sammen ud for at gøre livet surt for de selvsamme arrangementer som de har afslået at hjælpe pga. personalemangel.
    Den med at tage til borgen den 7.maj i fællesflok er da en kanonide, følg op på den, har jeg fri møder jeg gerne op.


  • #17   29. mar 2010 Jeg har hentet nedenstående artikel fra Midtjyllands Politi´s egen hjemmeside, hvor der også fremgår af artiklen at vi har lov at køre i kolonnekørsel, men at vi selvfølgelig skal overholde de gældende færdselsregler


    Når motorcykler kører i flok...

    Sommertid er højsæson for motorcyklisterne. De har trippet utålmodigt og kigget i vejviseren efter godt vejr i månedsvis. Endelig kan de prægtige maskiner luftes på vejene.

    Af kommunikationsmedarbejder Kurt Stenfeldt

    Mon ikke de fleste trafikanter har oplevet det fantastiske syn af en kolonne af nypudsede motorcykler på tur. I nogle tilfælde kan der være næsten 100 motorcyklister på to sirlige rækker lidt forskudt i forhold til hinanden.

    Dette indlæg handler dog ikke om alle herlighederne ved at køre på motorcykel, men derimod om begreber som "kolonnekørsel" og "sluttet optog". Emnet dukker med mellemrum op i diverse motorcykelblade, og senest har der været debat i Touring Nyt nr. 5/2009.

    Regulerende fløjmand
    En del klubber og enkeltpersoner tror fejlagtigt at hvis de er en del af en samlet kolonne eller optog, så skal den øvrige færdsel vige og give plads for kolonnen eller optoget. Mange klubber har udviklet kolonnekørslen til også at omfatte en "fløj-mand" (m/k) som standser op i vejkryds, og lukker af for al færdsel fra sidevejene!

    Indledningsvis vil det være passende at starte med det sidste først, nemlig "fløj-manden" og dennes opgave med at lukke af for færdsel fra sidevejene.

    I færdselslovens forstand er der tale om færdselsregulering jf. færdselslovens § 4, stk. 2. Det fremgår meget præcist, at det er politiet eller andre, som justitsministeren har bemyndiget til at regulere færdslen, der må regulere færdslen. Note 1)

    Justitsministeren har skam bemyndiget andre end polititjenestemænd til at regulere færdslen - bl.a. grene indenfor Forsvaret, og herunder også politihjemmeværnet.

    Justitsministeren har dog aldrig bemyndiget trafikanter generelt til at regulere færdsel. Således heller ikke motorcyklisterne. Det betyder, at motorcyklisternes brug af "fløj-mand" (m/k) forekommer at være en klar overtrædelse af færdselslovens § 4, stk. 2. Det er samtidigt overordentligt farligt, fordi det skaber en falsk tryghed for motorcyklisterne i kolonnen.

    Færdselslovens § 7, stk. 6 pålægger trafikanter at give fri passage for forsvarets og redningsberedskabets kolonner, grupper af børn under opsyn af leder, ligtog eller andet sluttet optog. Note 2)

    Hvis man læser kommentarerne til § 7, stk. 6, fremgår det, at en kolonne, et optog m.v. skal betragtes som et meget langt køretøj. Hvis den forreste del af en samlet kolonne er kommet over for grønt lys, kan den resterende del følge efter, selv om det bliver rødt. Note 3)

    Når lyser blir rødt..
    I 2001 kørte en gruppe på 50 motorcykler igennem København. I et lyskryds kørte hovedparten af gruppen over for grønt lys, mens de sidste ikke nåede med over, mens der var grønt. Der blev sat to "fløj-mænd" i krydset, mens de bagerste kørte over for rødt lys.

    En motorcykelbetjent opdagede forseelsen og standsede den bagerste motorcykel. Føreren af motorcyklen blev sigtet for overtrædelse af færdselslovens § 4, stk. 1 (rødt lys) og motorcykelbetjenten skrev en sag om forseelsen.

    Føreren af motorcyklen nægtede forseelsen, og derfor blev sagen indledt i Københavns Byret i 2002.

    Den tiltalte forklarede i retten, at han kørte i et sluttet optog bestående af 50 motorcykler, hvor han var sidste mand/motorcykel. Af samme årsag måtte tiltalte køre over for rødt flere gange. Den tiltalte erkendte, at han kørte over for rødt lys, men henviste til, at han var en del af et sluttet optog.

    Københavns Byret fastslog, at fordi man er en del af et sluttet optog, har man ikke hjemmel til at fravige færdselslovens bestemmelser. Sluttede optog skal overholde færdselslovens bestemmelser - herunder anvisninger for færdslen, som gives ved signalanlæg.
    Straffen fastsættes til kr. 1.000,- subsidiært fængsel i 6 dage. Note 4)

    Den dømte motorcyklist fik procesbevillingsnævnets tilladelse til at få sagen prøvet ved en højere instans, og således endte sagen i Østre Landsret, der behandlede ankesagen i 2003.

    På grund af formildende omstændigheder - der ikke har noget med den principielle afgørelse af gøre - fandt Østre Landsret, at den tiltalte var skyldig, men at straffen skulle bortfalde. Note 5)

    Konklusionen på baggrund af først Københavns Byrets dom, der senere er stadfæstet i Østre Landsret må være:

    At - motorcyklister kan fremføre motorcyklerne som kolonne eller sluttede
    optog
    At - trafikanter skal give fri passage for blandt andet sluttede optog
    At - motorcyklisterne har ingen hjemmel til at fravige reglerne i færdselsloven
    At - motorcyklisterne derfor skal efterkomme anvisninger for færdslen, som
    gives i f.eks. lysregulerede vejkryds.


    Senest opdateret: 9. juli 2009



  • #18   29. mar 2010 Held og lykke med projektet. Jo mere politi I kan binde til opgaven, jo bedre for os andre.
    smiley
    Jan L


  • #19   29. mar 2010 Rene og Grand D... Kan sgu nemt være der er for lidt vej at tage af så... smiley

    Det korte af det lange er vel at de ikke har tænkt sig at prioritere det og sender et svar ud et par dage før om de ikke vil bakke op. Så går den så går den også aflyser arrangør... trist men nok "bagtanken"... Ja det er ikke kun inden for det private der skal sparres i disse tider...
    Politiet har jo også et efterslæb de skal forsøge og indhente...Selvom det er til at brække sig over den måde de nogengange arbejder på...


  • #20   30. mar 2010 se lige hvad Thore skriver, hvis de ikke kan overholde loven hvorfor skulle vi så ?


  • #21   30. mar 2010 "ha ha ha...prøv lige at tjekke hvor lang kolonnen bliver med 1600 maskiner delt op i kolonner af 15 stk, hvor sikkerhedsafstanden for motorvejskørsel overholdes i de enkelte kolonner, og afstanden mellem kolonnerne er 250 M ..... LOOOOOOOL"

    1.600 / 15 = 106,7, så vi siger bare 106 grupper af 15 motorcykler:

    For hver gruppe:
    14 mellemrum af 44.4 meter ved 80 km/t (1 sekunds reaktionstid + 1 sekunds bremsetid) = 622 meter

    622 meter * 106 grupper af motorcykler = 65,932 km

    105 mellemrum af 250 meter = 26,250 km

    1.600 motorcykler med en længde på hver 2 meter = 3,200 km

    Samlet længde på kolonne: 95,382 km


  • Peter L
    Peter L Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 26
    #22   1. apr 2010 hej
    Prøv lige se hvad jeg fandt på bikes hjemmeside:

    Jeg har set en pressemeddelelse, hvor Trafikminister Lars Barfoed udtaler:

    Jeg er træt af at høre på motorcyklisternes evige plageri om politiescorte til ditten og datten. Politiet har ikke tid til hobby kørsel. Jeg er mindst lige så træt af at modtage klager fra borgerne der konstant udsættes for larmende motorcykler samt motorcyklisternes helt uforsvarlige kørsel. Og min mening er iøvrigt, at alle motorcykler kører alt for stærkt, og det skal der sættes en permanent stopper for.

    Derfor har jeg i en skrivelse bedt Færdselssikkerhedskommission om at komme med forslag til at foretage en begrænsning i indregistreringen af både nye og brugte motorcykler. I denne forbindelse regner vi med at forhøje afgiften på motorcykler på op til 400%. Motorcykler der er ældre end 20 år vil pr. automatik blive kasseret til syn og skrottet for ejerens regning.
    Motorcykler skal fremover til syn hvert år senest den. 1. april. Er motorcyklen ikke iorden, bliver der udstedt et foreløbigt kørselsforbud i 3 måneder.

    Jeg har desuden påpeget at antal af HK på motorcyklerne skal sættes drastisk ned. Motorcyklisternes alder skal desuden hæves, således at man nu skal være fyldt 25 år for at kunne købe / eje en motorcykel. Alt dette af rent sikkerhsmæssige årsager, selvfølgelig, og så er motorcykelkørsel jo heller ikke for børn.

    Motorcyklens slagvolumen skal gradueres i h.t. motorcyklisten alder:

    25-30 år max. 125 cc

    31-40 år max. 250 cc

    41-50 år max. 500 cc

    51-60 år max. 750 cc

    61-64 år max. 1.000 cc

    65-op år max. 2.000 cc

    Jeg har desuden opfordret Færdselssikkerhedskommisionen til at se nærmere på den norske model, hvor man overvejer at forbyde motorcyklister at hilse på hinanden under kørslen - af rent sikkerhedsmæssige årsager, naturligvis.

    Dette blot til orientering.

    Vi ønsker alle Danmark's motorcyklister en glædelig Påske, og henstiller til at der køres forsigtigt - tænk jer om, sæt farten ned!

    mvh
    Lars Barfoed



  • #23   1. apr 2010 Peter L


    lol lol din syge stodder.. du nåde det lige inden d 2 April

    mvh


  • #24   2. apr 2010 Pas på med at spøge med sådan noget, man ved sgu aldrig om idioterne tager det til sig.
    smiley


  • #25   2. apr 2010 Sq iorden det der Peter L Total griner Men som Jan skriver pas på de kan jo gå hen og få "goe" ideer på Cristiansborg

  • Peter L
    Peter L Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 26
    #26   24. apr 2010 mc demonstrationen til Christiansborg er nu på plads.
    Vi starter d. 7 maj kl. 9.00 fra Friis mc i Horsens og kører mod Christiansborg så vi er der ca. kl. 13.00.
    Mere info. kommer i løbet af de næste par dage
    Peter


  • Peter L
    Peter L Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 26
    #27   5. maj 2010 MC demonstration til Christiansborg d. 7. Maj er aflyst pga vejret.
    Storbælt forbindelse kan IKKE garantere at vi kan komme over broen pga. stærk vind.

    Peter


Kommentér på:
Diskriminerende regel mod motorcyklist

Annonce