{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Turbo på min kawa???
  • #1   5. nov 2009 lad være....ikke lovligt
    bliver du taget med det kommer du til syn.
    og hvis ikke bliver du bare opdaget når der kommer periodisk syn på mc om ikke så længe


  • #2   5. nov 2009 Carsten "blackbird" H

    og hvorfor så det... hvor stå det at det ikke er lovligt. .

    mvh


  • #3   5. nov 2009 K6>>ok..måske jeg ikke udtrykkede mig klart nok.

    Det er ulovligt hvis du ikke får det registreret som en konstruktiv ændring af køtj.
    Når/hvis man sætter turbo på et køtj, skal resten af feks. undervogn (bremser og lign) også opgraderes.
    Desuden skal man igennem et prøvningslabratorium for at få dem til at godkende ombygningen elller i dette tilfælde skal man have kawasaki til at godkende den, hvilket de næppe vil gøre.

    Så derfor er det så godt som ulovligt (umuligt at få godkendt)


  • #4   5. nov 2009 Hovsa....og gør man det alligevel og så der sker et uheld med det ombyggede køtj, så kan man komme i ret så meget økonimisk uføre.

    lad os sige du kører ind i en anden som kommer ret meget til skade.
    Forsikringen vil umiddelbart dække skaden, MEN så snart de finder ud af at køtj. ikke er ensbetydende med det, de har forsikret, vil de komme med et retsligt efterspil, for at få sine penge igen, fra dig ...og i værste tilfælde kan det være millionklassen vi her snakker om.

    Så stil dig selv dette spørgsmål!!!...er det virkelig det værd bare få at blive lidt brian-smart og få lidt extra hk??


  • #5   5. nov 2009 hmmmm hvad så med alle der tuner deres biler osv osv.. med topstykke chips osv osv ....

    mvh


  • #6   5. nov 2009 Carsten Blackbird
    Hvornår vil forsikringsselskabet så påstå at det ikke er den oprindelige mc du ejer? Er det når du har monteret en slip-on potte eller er det først når du har monteret et full-system på den, evt. kombineret med en power-commander?


  • #7   5. nov 2009
    vi kan vist læse lidt om det hele her... jeg har ikke tid til at kikke på det nu . .

    mvh

    (link fjernet)


  • #8   5. nov 2009 Poul a : Der er regler omkring tuning, og er temmelig sikker på det er ulovligt med turbo. Uanset hvad skal du have det godkendt, plus du skal have den forsikret som en turbo maskine! Kører du en ned dækker din ansvar, men det gør den ikke hvis du kører på en ulovlig maskine. Det er jo ikke "den" maskine forsikringsselskabet har forsikret... Det er ikke noget folk siger for at gøre det surt for dig. Det er sådan set for din egen skyld!

    Folk spørger hvordan og hvorledes med alle de folk som tuner biler. Jamen de kan som risikere at komme i samme knibe, og blive forgældet resten af deres liv, hvis uheldet er ude.


  • #9   5. nov 2009 ...medmindre de får godkendt skidtet naturligvis!

  • #10   5. nov 2009 Er det ikke noget med at man må øge effekten med 20 procent - på bil ihvertfald uden videre, det fik jeg at vide engang til syn af bimmeren, men ved ikke om det også gælder på en mc

  • #11   5. nov 2009 du må skifte motor med 20% ekstra hk til føølge, størrelsen på denne motor er LIGEGYLDIG, dvs momentet er ligegyldigt..
    men du må ikke tune løs blot du holder dig under 20%, for det er konstruktive ændringer, der kan medføre mere forurening, larm, bla bla..

    ps uanset hvad så kan man blive bollet i sidste ende og selv syns folket kender ikke reglerne, så det er bare med at komme i gang og gre hvad man selv føler er rigtigt!!


  • #12   5. nov 2009 poul a>>>det ses ikke som en konstruktiv ændring at skifte udstødning på hverken bil eller mc..

    Hvis du/I kigger på dette link (link fjernet) står alle de regler Du/I skal være opmærksom på....hav dog in mente at det kan være skrevet lidt kryptisk...det er de regler vi syner biler/mc efter.



  • #13   5. nov 2009 Jeg er nok helt med på at det nok ikke er helt lovlig,men det må man jo så gøre op med sig selv hvad man vil??? Til Kwak: Jeg ved det koster en del penge,laver selv det hele eller får det lavet. Det var sådan mere hvad man lige skulle købe og hvor henne? Der findes jo en del på nettet.

  • #14   5. nov 2009 Simon R / tdneVmo ( Århus )

    det er lige præcis med sådan nogle kommentar/input at man virkelig kan se du ikke har forstand på det du snakker om, hvordan vil du låse en turbo?

    og din ide med et spjæld er ikke helt dårlig, og kan man også, men når man monterer turbo sænker man generelt komprisionen og har ikke ret mange HK når turboen så ikke virker, og du har jo også ændre dit blandingsforhold og tænding, så ikke helt godt for motoren at kører uden tryk fra turboen.

    og la os sige der sker et uheld, så er turboen monteret og vil derfor indgå i bilen/cyklen som en konstruttiv ændring. så faktisk lige meget om du har eller ikke har "slået" den til

    og undskylder jeg lige ledte din tråd på vildfart, men der er flere steder der laver fine sæt til motorcykler, MC-ekspres er et af dem, men før man begynder vil jeg sige man skal tage det op med sig selv hvad man bruger den til og hvad man SELV kan, for en turbo cykel er ikke en hverdags cykel og der skal altid skrues og forbedres, smiley


  • #15   5. nov 2009 Claus H

    Glem turbo medmindre du har et budget på +40.000 eller mere efter hvor mange heste du vil have. Du får den som folk skriver heller ikke godkendt. Især på nyere cykler/biler er det umuligt at få igennem pga forurening miljøkrav osv. Og så er der jo lige den sidegevindst der også bliver skrevet: Går det galt kan forsikringen nægte at erstatte.

    Vil du bygge en turbo bike, så er det til bane/dragrace. Lad være på offentlig vej.


  • #16   5. nov 2009 Hej Carsten
    når der kommer periodisk syn på mc om ikke så længe
    Har de høre noget om hvornår det skulle komme
    Venlig hilsen
    Bjarne


  • #17   5. nov 2009 Simon R / tdneVmo ( Århus )

    et god råd, la være med at komme med råd hvis man ikke ved noget om det, og det kan jeg bestemt hører du ikke gør på det her punkt.

    jeg skriver jo man sænker komprissionen, så er det jo lige meget hvordan du indstiller din indsprøjtning eller tænding, for det kan man ikke kompenserer for. og det er jo kun til en hvis grænse at man kan justerer indsprøjtningen, for man kører formentelig med så store dyser at hvis du prøver og justerer blandingen vil den ikke blive forstøvet nok til en god forbrænding.


  • #18   5. nov 2009 Bjarne R>>>jeg ved at de snakker en del om det inde i færdselsstyrelsen.
    De snakker også om periodisk syn af trailere, da der virkelig kører mange "lig" rundt på vejene.

    Og motorcykler er der rigtig mange som er ombygget som de derved kan få fat i ved periodisk syn


  • #19   5. nov 2009 Puhaaa... Alt de snak om lovligt eller ikke lovligt... Det er jo ikke det manden vil høre om...

    Alt ka' lade sig gøre....
    Det er bare et spørgsmål om evner og/eller penge...
    Blir man stoppet og kaldt til syn er det jo bare at afmontere pisset inden man kører hen i syningshallen... Hvor svært ka' det være... !

    Og så må man jo bare køre ordentligt så man ikke bliver blandet ind i nogle uheld !

    Der er masser af "ulovlige" turbocykler her på galleriet du ka' lade dig inspirere af... Prøv at søge efter turbo i søgefuktionen her på siden...
    Du ka' starte her : http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=24243&ipc=85074
    Der er også et fotoalbum om ombygningen på min profil...
    Rigtig god fornøjelse smiley


  • #20   5. nov 2009 Du må IKKE montere turbo...
    Og det er lige meget hvor dåligt den virker, da det er en konstruktiv ændring.... Slut - prut -færdig...!
    Men der er jo så meget man ikke må... man ka' jo sagtens gøre det alligevel. Og så må man jo bare ta' skraldet når det kommer... TØSEDRENGE...! smiley
    Har forøvrigt også lige monteret turbo på min Opel Corsa...
    Fra 60 til 120 HK for ca 3000,-kr. FEEEEDT....! (Og ulovligt)


  • #21   5. nov 2009 helt sikkert, jeg ville heller ikke have skrupler over at få turbo på min cykel. og der er mange gode tips herinde med hvordan man laver det og har også fuldt Carsten D´s ombygning, med stor fornøjelse, selvom jeg ikke er helt enig med alle dine løsninger men opfindsomme løsninger smiley

    og Simon R / tdneVmo ( Århus ), hvis jeg byggede turbo på min cykel og jeg f.eks kun fik en forøgelse på under 20% så ville jeg pille alt af og følge mig rimelig røvrendt og har overvurderet mine egne evner. da der er utroligt meget arbejde i at installerer og kører den ind.

    nej det er ikke ulovligt at installlerer en turbo, men det er næsten umuligt og få det godkendt, da det er en konstruktiv ændring og skal synes efter ombygning. har ikke kendskab til nogen på en nyerer cykel der har fået godkendt en turbo ombygning i DK.


  • #22   5. nov 2009 Nææææ... Det er måske ikke helt efter bogen, men det virker og det er måske Danmarks billigste Turbo-Cykel....
    Det behøver jo ikke at være dyrt for at være sjovt - heldigvis...


  • #23   5. nov 2009 nej det er også det jeg synes der er så fedt med din ombygning, at du har løst problemerne hen af vejen. og vil gerne tro det er DK billigste turbo-cykel,

  • #24   5. nov 2009 bla bla flemm(link fjernet) har nr plade på sin turbo kawa med syn og hele pisset

  • #25   5. nov 2009 Og torben F suzuki 750srad er også synet og lavet efter bogen uden snyd.(cyklen er solgt men er stadig på mcg kik under turbo cykler)
    Og til dem der syntes at det skal koste 40000 eller mere at få røgvender på de er sku ikke for kloge!!!!!!! smiley



  • #26   5. nov 2009 "Carsten kedelig blackbird "burde være navnet!! ;-)))

  • #27   5. nov 2009 Simon R / tdneVmo ( Århus )

    det er jo fuldstændig ligemeget hvad den har ydet, om den så har givet minus heste så er det stadig ulovligt.

    arne H
    nu skal jeg ikke kunne udtale mig om den cykel præcist, men kunne da være sjovt at hører lidt fra ham. for hvis den ikke er fabriksmonteret med turbo (mener nogle kawasaki er). men hvis ikke skal den jo så typegodkendes, med støjkrav, forurening, ombygget med bremser, anden bagsvinger. og det lyder godt nok som en stor mundfuld, medmindre han har fået den godkendt i tyskland og skrevet alt i papirerne og derefter fået den på plader her i DK.

    men er da intereseret i at hører om hans historier, har jo set hvor meget røg den cykel kan lave :D. og kan da sige de gange jeg har hørt den, har den ikke kunne gå igennem syn, hvis man skal følge loven og mærkeplader på cykler


  • #28   5. nov 2009 Harbo Århus .det er flemming. k

  • #29   5. nov 2009 hvilken bagsvinger????? den er orginal!


  • #30   5. nov 2009 kawa har aldrig bygget en kawa z1r tc model ! men de har solgt den!
    og jo med den rigtige forgaffel så er den HELT lovlig. og det er torben gamle osse.


  • #31   5. nov 2009 hehe, ja så godt lige mit indlæg kom for sent, havde ikke set han havde skrevet før jeg postede mit.

    ok, det lyder fedt, hvordan er det lykkes?, for nu har jeg da været med til nogle ombygninger både at bil og motorcykel, og det er aldrig lykkes medmindre bilen har været et smut i tyskland eller oprindeligt har været med turbo og så bare justerbart ladetryk.

    stiller ikke spørgsmål til det du skriver, men hvis man siger at ALLE regler skal følges, hvordan så ?


  • #32   5. nov 2009 Ja så længe turbo kittet ikk er godkendt.. Så snart du monterer noget med wastegate hvor du kan justere trykket så er det ulovligt.. =)

  • #33   5. nov 2009 Det er en lang vej men det kan lade sig gører.
    Jeg startede med en cykel der er så gammel at der ikk findes en typegodkendelse på den , det gør tingene lidt nemmere! så måtte jeg til at bygge et sæt op som svare til en model som var solgt af kawa en gang i en svunden tid omme i united bluff. så skal man dokomentere stel bremse er det samme som den model man refererer til . siden er det over told og skat og betale afgift hvis de vil have klejner!
    og så på motorkontoret og hente en plade.
    Jeg kan sige det er en rar ting når der står konstruktive ændringer i reg aftesten og ved centralregisteret står der turbo monteret.


  • #34   5. nov 2009 ja, det er jo så også en lidt anden sag når du har fundet en gammel cykel uden typegodkendelse :D, også lidt derfor jeg skrev nyerer cykel længere oppe i tråden.

    men flemming K hvad skal man med en turbo når koblingen ikke kan holde til det smiley hehe.

    hvad så med torbens, hvordan er det lykkes?


  • #35   5. nov 2009 spørg torben;-))
    den holdt da til der ikke var mere dæk den nat !!!!!!bare man blev i første gear ;-))
    jeg syntes ikke jeg så din brænde dæk til det sprang

    ny motor en under bygning med alt gog og gejl.


  • #36   5. nov 2009 Til Casten og Flemming: Det ser ud som om i har en del styr på det idet i jo selv har lavet noget mage ved. Hva turbo ville i mene jeg skal få fat i til min 9 er?? Der findes jo en del på markedet.

  • #37   5. nov 2009 har sendt dig en pm

  • #38   5. nov 2009 hehe, ja den kunne sgu lave røg på det dæk og lød sgu godt når den begyndte at lade.

    hehe, nej det gjorde du ikke DEN aften, jeg skulle jo til århus dagen efter og i havde jo ikke noget dækapperat til den fest ;). men jeg skal nok ofre et dæk hvis der er mulighed for at få et andet på


  • #39   5. nov 2009 For lige at runde synssnakken af, så er det ganske korrekt, at emnet har været oppe i både Rådet for større færdselssikkerhed og i trafikgruppen! Foreslaget er hver gang blevet eftertrykkeligt manet i jorden, og især sidste gang, da foreslagsstilleren var direktøren for Aplus bilsyn, der mente, at det ville være af uvurderlig betydning for trafiksikkerheden, hvis hans firma fik lov til, at syne alle tohjulede motorkøretøjer!

    Der blev fniset noget i krogene, og den generelle holdning var, at han vist skulle se, om han kunne øge indtjeningen et andet sted! Dette var vel og mærke holdningen fra "det officielle Danmark"!
    Så jeg tror ikke på, at periodiske syn kommer foreløbig! At det så på sigt vil blive indført, er der formentlig ingen tvivl om, men det bliver i så fald via et EU-direktiv, og inden dette er blevet sat i værk, vil en stor del af MCG formentlig være overgået til firehjulede køretøjer!

    Rent personligt, vil jeg da også gerne hæfte en kommentar til udsagnet om "de ombyggede motorcykler"! Hvis vi tager danmarks motorcykelbestand, så består den af ca 140.000 motorcykler! Hvis vi efterfølgende forudsætter, at 50-60.000 er af en sådan en alder, at der ikke findes nogen typegodkendelse og altså i princippet "frit slag mht ombygning" og 50% af den øvrige bestand ikke er ombygget overhovedet, så er det altså en uhyre lille målgruppe som grundlag for at indføre periodisk syn! Det burde ethvert fornuftigt menneske, også ansatte ved Aplus, kunne se!
    Og når vi lige undtager "røg-støj og møj" ombygninger, så er der ofte foretaget ombygninger med dele, der i forvejen er EU-godkendte!


  • #40   5. nov 2009 Du kan kan godt montere turbo kit med TÜV godkendelse !!!!!!

    Dette Firma sælge turbo kit med TÜV.

    Men sjovt nok koster de meget mere end kit uden tüv.

    Det er jo nok fordi man skal have godkendelserne i orden.

    (link fjernet)

    Hilsen Kenneth.


  • #41   5. nov 2009 kenneth...nu er tüv en tysk godkendelse der ikke automatisk er godkendt i DK

  • #42   5. nov 2009 Jeg vil lige ikke tilføje der er IKKe frit slag pga cykler er så gamle at der ikk er typeatest på . det gør det bare nemmere!!

  • #43   6. nov 2009 Hej Carsten
    Mange tak for infoén
    Venlig hilsen
    Bjarne


  • #44   6. nov 2009 Men en synshal har svært ved at snakke sig udenom en EU-godkendelse!

  • #45   6. nov 2009 Hej Carsten
    Mange tak for infoen
    Ps Blacbird er bare en super flot maskine
    Respekt !


  • #46   7. nov 2009 Bjarne>>>mange tak...er også super glad for den :)..nu skal der bare svenske plader på den snart smiley

  • #47   7. nov 2009 Hej Carsten
    Ja den kan du være stolt af helt sikkert
    Bor du i Sverige,
    er det meget billiger i Sverige?


  • #48   7. nov 2009 Bjarne>>>nej jeg bor ikke i sverige endnu...har planer om at flytte derover til foråret

  • #49   7. nov 2009 Hej Carsten
    Held & Lykke med det Carsten,
    det tager jo heller ikke lang tid mere med fine bro at komme frem & tilbage


  • #50   7. nov 2009 det jo det...og så har jeg regnet lidt på det...ved køb af lejlighed, bil og med min mc, vil jeg spare i omegnen af 1-1½ mil og så er der alle de andre billigere ting ved siden af

  • #51   7. nov 2009 MAN MÅ godt montere turbo så længe turboen ikke har wastegate !!!!!!! smiley

  • #52   7. nov 2009 øh uddyb lige det rasmus. og ikke bare med noget du tror eller har hørt !
    det ville jo gøre nogle ting meget nemmere. ;-))


  • #53   7. nov 2009 Rasmus>>>>NEJ

  • #54   19. nov 2009 Der kan faktisk være noget om det Rasmus siger der!
    Der står jo netop noget i regler om kørertøjer, at montering at turbolader samt kompressor med wastegate sidestilles med en effektforøgelse på over 20%!
    Og det er lige præcis der det hele hænger ved ombygningen!
    Så længe motorcykler er fra før 2004, eller hvis det drejer sig om en bil, så fra før 1984, er der ikke nogle miljøregler at tage hensyn til!
    Kun den regl om at man ryger ind i 20% reglen!

    Så man kunne jo så egentligt godt forestille sig, at montere en turbo der er tilstrækkelig stor i udstødningsturbinehuset, at motoren selv i de høje omdr. ikke vil være i stand til at kunne lave mere end det tryk man nu ønsker!

    Den fede ting der er i vores afgift Danmark, er at de ikke tager noget afgift på eftermontering af turbo:)


  • #55   19. nov 2009 og det kan man godt lide . ;-)))))))

  • #56   29. jan 2010 Blander mig lige lidt.
    Det billigste og det lovlige er at finde de fabriks byggede fra 80`erne
    Har selv Yamaha´s Xj 650 som lader maks tryk efter fabriks opgivelse
    0;8 bar den rykker rimeligt godt .De kan forsikres som klassiker til meget
    billig forsikring.
    Jeg giver Ca 1200 om året med kasko.
    Det er både Yamaha-Honda-Kawasaki og Suzuki der har haft turbo maskiner.


Kommentér på:
Turbo på min kawa???

Annonce