2.485 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 24 Svar

Tuning af Jawa topstykke? Tuning af Jawa topstykke?

Jeg tog lige topstykkerne af min Jawa for at rense dem, for det kan jo aldrig skade nogen smiley
Imens jeg pudser tænker jeg mere og mere over det store kammer benzinen kommer op i, det kunne jo være lidt derfor at kompressionen ikke er voldsomt stor. Den er jo stor nok til at køre osv, men kunne vel forbedres?

Hvis jeg fyldte kammeret med kemisk metal, så der kun er 1-2 mm plads tilovers når stemplet er i top, ville der sikkert være super kompression, men vil det holde? Hvis ikke, hvad kan jeg så gøre? Ikke noget med at plane det, for det vil jeg ikke ud i.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tuning af Jawa topstykke?
  • #1   24. apr 2010 flydende holder IKKE.. det er hvert fald helt sikkert..

Du kan jo plane det? og evt, se om det giver nok til en større gearing??

• #2   24. apr 2010 Flydende metal* Sprog spasser!! smiley

• #3   24. apr 2010 jeg havde sku nok planet det. har du tænkt over hvad der sker når dit flydende pollifylla metal møder en ekstrem høj tempratur og en benz blanding...

• #5   24. apr 2010 tror ikke det vil smelte, men falde af, det er sikkert..

• #6   24. apr 2010 Du kunne jo også save din plejestang over og sætte en kæp imellem og så ellers sætte det sammen med noget gaffatape smiley

PS glem lige alt om kemisk metal inde i cyl

• #7   24. apr 2010 hej nu det er en 2takter er det en stører videnskab og tune den så det holder altså din motor hvis den ikke bliver rigti i skvisband dur det ikke få fat i tuningslink og gå ud fra det er sikker på der er nogle der har tunet meget på sådan en type motor tro mig ved lidt om 2takter

• #8   24. apr 2010 Plan det smiley

• #9   24. apr 2010 ja plan det topstykke. hæv din cylinder med en alu plade i bunden. og lav en ny udstødning til den.. og husk at lægge en video ind af den

• #10   24. apr 2010 Såænd skidtet op i en fræser eller drejebænk og plan det.
    Dét med at fylde noget indeni holder ikke.

Min gamle guitarlære sølv-loddede en mønt på stempeltoppen på en Puck. Det hjalp, men gjorde afballanceringen helt a helvede til. Så det er heller ikke en (holdbar) mulighed. smiley

• #11   24. apr 2010 okay kemisk metal er hermed udelukket.
    Men er der virkelig ikke andre muligheder end at plane det?

• #12   24. apr 2010 Der findes masser af div tunings udstyr til en sådan Jawa , lige fra Speedway- til cross motorer og dele , men er det nu det du vil , alt du hælder i den kommer aldrig ind igen , faktisk bliver den mindre værd

Men hvis du vil så er det Kaburator og udstødnings tunning tuning du nok får mest ud af og en hel masse kanal polering du kommer længst med
    Men google det , og du finder
    men sælg den og køb den der kan det du vil , og spar en masse ærgelser

• #13   24. apr 2010 Men Sas, kan du så ikke lære at bruge punktum og komma også? ;o)

• #14   24. apr 2010 Per E
    Jeg er godt nok lidt i tvivl. Altså vil gerne ha bare 5-10 km/t mere på toppen, så er min lyst styret fuldt ud (må jo ikke køre stærkere). Men den kommer vel aldrig til at ha den her dejlige stille tomgang igen?
    Hvad kan der gå galt hvis jeg nøjes med at få topstykkerne lavet?

• #15   24. apr 2010 Ha ha

Ja først er 5-10 km/t og så er det 15-20 km/t , det vil ingen ende tage ,sådan er det bare

Nu kan jeg ikke huske om sådan en 350 ccm er med fælles top eller fælles cyl måske begge dele ?

Men ved fælles top er den ikke så nem at plane som det lige lyder , hvis det også skal virke uden at sprænge toppakninger , og idet nogen siger du skal bare plane , ved de så noget om dit comp forhold , jeg tror det ikke , det er nok bare det de gjorde på deres knallert

Ved godt jeg sikkert får en på tuden nu , men den tager jeg så derfra

Ved at plane en sådan 2 takker får egenligt bare mere komp forhold som så vil belaste din krumtap og lejer lidt mere , og ja du kan få lidt problemer med din tomgang , men kan dog rette lidt op på det igen ved at køre med 98 oktan og lidt kolder tændrør , men det vides ikke helt

Den 2 cyl Jawa er en meget gammel konstuktion , ikke at den er dårlig , men du har en alså en stempel hastighed der ikke kan overskrides ret meget , jo det kan du så gearer dig ud af bagefter ,

Men stadig , du skal gå udstødningsvejen og kaburator tune på den i stedet , og bare det at have en velspurt frisk kæde henter du nemt 10 % hk på , ja sådan føles det

Nu bliver jeg så lidt nostaltisk , og kan ikke med 100 % sikkerhed sige du kan bruge det på din , men dine skørter på din cyl går sikkert langt ned i din motorblok hvis du forkorter or sliber dem en anelse skrå indaf , så du får en mere direkte skyldning henter du lidt der , og man kan også tit med fordel fjerne lidt af stempler ud for skyllekanaler , og på den måde også sætte en tidliger skyldning i gang , og hvis der plads under krydspind , og kan fylde det lidt ud så hjælper det også , men det skal kompentaseres på krumtappen
    Var der nogen der sagde 2 takt tuning smiley
    Eller kender i nogen der har hentet 92 hk ud af en YVPS 350 ccm der sprang i luften efter hmmmmm 1 time smiley flere gange smiley :( smiley

som sagt du kan finde mange tunings stumper på nettet , til din MC , men det er det svageste led der sprænger først

• #16   24. apr 2010 Per E
    hmm ja umiddelbart er det at plane topstykkerne vidst ikke nummer 1.
    Der sidder vidst en standard 28 mm IKOV karburator på den nu. Jeg har en 32 mm Keihin karburator siddende på en 50 ccm racer, men der skal alligevel en 28 mm mikuni på som jeg har liggende istedet.
    Vil det give noget at sætte min 32 mm keihin på Jawa'en?
    Eller vil en 28 mm Mikuni også kunne sparke lidt til den?
    Det er jo samme størrelse, men Mikuni er vel også dét bedre?

• #17   24. apr 2010 Per E
    Er der forresten noget jeg kan gøre med udstødninger? Fik dem brændt godt af igår så al sod kunne komme væk. Det er godt nok som om at specielt højre udstødning giver lidt for meget modstand

• #18   24. apr 2010 Den vil ikke komme til at køre ringer af den 32 mm , men den skal alså dyses helt om , og dit luftfilter skal også ændres til ??? ja det må en test vise

Jeg vil se om efter noget Yamaha 350 YVPS epantionspotter til den , men det er sikkert prøvet , og med nogen sådanne skal feks forrøret justeres 100 % ind i længden , og det er alså slet ikke nemt , men en nødvendighed , bare se alle hurtige 2 takker
    Men nu skal du SKU selv søge lidt på emnet smiley

• #19   24. apr 2010 Har søgt efter Jawa tun hele den tid jeg har ventet på folks svar, men ingen held.
    Må købe mig et stort sæt dyser med alle mulige forskellige dyser, og prøve mig frem smiley
    Går ud, sætter topstykker på, tar studs og karburator af, ser hvor stor karburatoren må være, og så må jeg ellers ud at købe endnu flere karburatorer smiley hvis der er plads til en 34 mm dellorto fladspjælds karburator ville det sikkert være noget der fik den til at rykke smiley

• #20   24. apr 2010 Nej ikke noget fladspjæld til en gade MC , da du egenligt kun vil kunne udnytte den i det høje register , og din MC ikke vil køre ordenligt i det lave hvor du vil køre i 75 % af tiden

• #21   24. apr 2010 Er der et højt fartregister på en Jawa? smiley Kan knap nok få en bøde på almindelig vej ;o)

• #23   24. apr 2010 Haha

• #24   24. apr 2010 Smid et 20 hk NOS anlæg på den så sker det ting og sager:)

• #25   24. apr 2010 Per E
    Der er kun en masse film og billeder smiley

Nik N
    Arg, vil jo heller ikke tage livet af den inden jeg har været på ferie på den smiley

Kommentér på:
Tuning af Jawa topstykke?

Annonce