{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.642 visninger | Oprettet:

Tuning/trimning .... hvad er hvad? {{forumTopicSubject}}

Hejsa....

jeg syns jeg støder på begrebsforvirring ind imellem, når jeg læser forskellige "tunings indlæg"

For mig er det indlysende, at trimning handler om en større effektivisering af et eksisterende.... dvs. at få resten ud af den motor du har.....evt. ved hjælp af Power Commander osv..... en optimering af en motor med en Power Commander er IKKE at tune sin motor.

Omvendt ser jeg ingen grund til at tune, før en gennemgribende trimning er tilendebragt.... stempler vejer ens, plejlstænger vejer det samme, hhv. i den tykke og tynde ende..... kompressionkamre er afstemt i størrelse......osv. osv.

Når vi kommer ind på tuning, handler det om at forhøje fyldningsgraden i motoren.....dvs. forbedre motorens evne til at trække vejret ind....og ud.....en forbedring der kræver både dele, viden og erfaring.....

med venlig hilsen Mikael


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tuning/trimning .... hvad er hvad?
  • #1   8. sep 2010 Det er jo i bund og grund det samme. tuning kommer jo fra det engelse ord - to tune inn. An fin indstille. Men jeg vil give dig ret i at tuning som så mere er en jagt på mer power på bekostning af andre ting og trimning er at indstille det man har til max.

    Men der er jo mange måder at tune på. Alt efter hvad du går efter og alt efter hvad man har råd til.
    Den bedste og mest holdbar er volumme. Mer cc giver mer power - uden at skade dele og skabe mer slid. Hvis bare resten af motoren er bygget til det fra starten af - som bla. en HD. De er lavet kraftigere fro at tage højre for at folk brorer dem op eller laver længere slaglængde osv. (eller begge)


  • #2   8. sep 2010 Jamen hvad vil du så kalde udskiftning af udstødningen (komplet)

    jeg ville kalde det tuning.. MEN:

    motoren får jo i sig selv ikke flere heste som hvis man ændrede kompressionen og skiftede skrapere knaster, den får egentlig bare nogle heste som var "kvalt" pga en dårligere udstødning


  • #3   8. sep 2010 Jeg vil nu mene at så snart du laver noget ud over at justere på motoren så er du ude i Tuning... incl pejelstænger osv... du optimere jo fysisk på det som cyklen er lavet med originalt af konstruktøren..

    Men det er jo en grå zone... et spørgsmål om hvordan man ser det.. smiley

    Dette indlæg har potentiale til at blive rigtig langt smiley

    Øster



  • #4   8. sep 2010 fenris.....

    Forøgelse af kompression må være det billigste der kan gøres..... koster en tyndere pakning.... hvorimod opboring med henblik på forøgelse af ccm, koster en del mere adskillelse og flere dele.....

    Dog anbefaler jeg slet ikke at tune.....for trimningen er tilendebragt..... de vægtforskelle der er inden i en motor, kommer meget kraftigere til udtryk nåd der tunes uden at "Blue printe" motoren først....

    At skifte en udstødning er for mig flere ting...... det kan være kosmetisk styling.... det kan reducerer vægt væsentligt, hvis du kommer fra noget der er skabt i plovjern og går ned i titanium.....

    Er der så noget i den udstødning, kan der komme ydelses forøgelse på tale...... det er dog sjældent at en slip-on gir det vilde..... og et komplet anlæg gir kun max. hvis motoren er prepareret til det.....

    Med venlig hilsen Mikael


  • #5   8. sep 2010 Jamen som du selv siger det, så kan det være "flere ting".. det er derfor svært at blive enige..

  • #6   8. sep 2010 udstøning og filter og comanter er i mine øjne fin justering

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 67 Svar: 20.919
    #7   8. sep 2010 Jeg ser som udgangspunkt ikke den store forskel på trimning og tuning - det gøres i begge tilfælde for at optimere ydelse og effekt / momentkurve. Forskellen er bare hvor meget man vil give for det og hvor meget man vil opnå.

    Når vi nu er ved begrebsforvirringerne, så er blueprinting vel også noget pladder at sige - den korrekte term er vel "afvejning" eller "balancering"?
    Blueprints er det engelske / amerikanske ord for "tegninger" - og begrebet "blueprinting" opstod så vidt jeg ved, dengang man begyndte at foretage beregninger for hvad slags tuning eller optimering, der ville tjene en given motor bedst til den pågældende opgave som den skulle udføre.

    Men der vil altid opstå forvirring når en masse uvidende mennesker vil kloge den på ting de ikke fatter noget af - og har for nem adgang til online forums. :o)


  • #8   8. sep 2010 Power Commander er lig med chiptuning. Den manipulerer det signal som den org. motorstyring giver til indsprøjtningsdyserne. Ofte er styringen fra fabrikken programmeret til en mager blanding i mellemområdet for at kunne opfylde euro miljønormen som den er omfattet af.
    Euro 3 fra 01.01.08
    Euro 2 fra 01.07.04
    Med PC kan man give motoren den optimale blanding og opnå en bedre ydelse ved alle omdr. tal. Hvilket selvfølgelig også medfører at den ikke lever op til det forureningniveau som den er typegodkendt til.


  • #9   8. sep 2010 Chiptuning:
    Ved chiptuning forstås ændringer af den fabriksspecificerede elektroniske motorstyring, herunder udskiftning og omprogrammering af motorstyringen eller manipulation af signaler til og fra motorstyringen.
    Opdatering af motorstyringen, som specificeret af køretøjfabrikanten, anses ikke for chiptuning.


  • #10   8. sep 2010 Jeg mener trimning er når man skifter luftfilter/kasse, udstødning og justeret motoren ind med f.eks. Power Commander Rapid bike osv... altså alt uden for motoren

    Tuning er når man begynder at skifte knaster, stempler, toppakning, for portet top osv osv og for blueprintet motoren... Altså alt inden i motoren... Turbo er også tuning, da man for det meste skifter stempler, plejlstænger og toppakning når man tryklader...

    / Bülow...



  • #11   8. sep 2010 Wups..... den tager jeg lige fra en ende af......

    Først og fremmest..... er denne streng åbnet, med henblik på at afstemme et sprog i en verden, der domineres af få specialiserede nørder, der kan vride sindsyge ydelser ud af motorer af forskellig beskaffenhed og til forskellige formål...... håndværkere såvel som som ingeniører og andre teknikere........

    Samtidig gør jeg lige igen opmærksom på, at det er et udtryk for mine værdiladninger jeg gir udtryk for, ikke at det skal forståes som regler eller at sådan er det bare..... slet ikke.....

    Formålet er at få skabt en debat om hvad der opfattes som hvad, hvorfor, og forhåbentligt få skabt dele af et grundlag for at tale det samme sprog i sproget, det vil ihvertfald ikke skade kommende dialog mellem mennesker, idet grundforståelse eller basale ideer om hvad der er hvad..... altid fremmer fælles forståelse og værdibegreber......i dette tilfælde debat og dialog over tuning/trimning...... små/store indgreb i motorer og deres ydeevner.....

    Mirza:,....Det er korrekt..... det kan indeholde flere elementer, når du nævner en udstødning.....den kan både være en del af en trimning..... kosmetisk, vægt og ydelsesoptimerende......dog syns jeg IKKE den er en del af en tuning......før den som enkeltgenstand...... yder sit max. til fællesskabet, og det gør den meget sjældent, bare ved at blive monteret og dyset ind......

    Dennis B .... jeg er stort set enig......vil også kalde en let optimering af indsugningsvej og forbrænding.....

    Sajmon.... der er vi lidt uenige i definitionen.... jeg mener trimning er med værktøj der ændre eksisterende parametre udenvidere..... justerer ventiler, justerer tænding..... dyse karburatorer...... justerer knastaksler...mappe en Power Commander osv. osv.....
    Tuning er når jeg fysisk ændre, eks. forbrændingskammerets udseende eller form, ændre vægt på stempler og plejlstænger, fjerner materiale i porte på et topstykke......bygger radikalt op på motorens grundide....
    At begge dele trækker i samme retning..... er vi fuldstændigt enige om....!!

    Blueprint er stadig et anvendeligt begreb...... tegningerne er bare ikke længere blå..... Blueprint begrebet er fra en tid, hvor de første originale tegninger og beregninger på en konstruktion, blev foretaget på et slags papir, der havde et blåt skær....et blåt print....var i min barn og ungdom synonym med den vibrationsløse, ens forbrændende, i totalt ballance...motor fra tegnebordet, med de ingeniøermæssige beregninger der matematisk gjorde motorens virkemåde perfekt....i min verden handler det om at nå de mindste tollerencer i forhold til de beregninger fabrikken gjorde sig, da de designede motoren..... nulmål i forhold til det beregnede layout........så vidt det er muligt, med div nødvendige kompensationer, øget tollerense i plejl og hovedlejer, for øget gennemstrømning af olie og dermed større køling af krumptap og plejlstænger, max. tollerencer på ventilspillerum, og mindst mulige ventilsæde bredder..... bedst flow, længst ventetid i sædet, og dermed tilstrækkelig afkøling af ventiler......

    Steen P. Vi er sgu ikke helt enige...selv om du har ret......er jeg bare ikke enig alligevel.....*smiler*
    For mig er det som at stille min strålespids på en gammel 3 gears Puch...... det gør det samme...... og det er sgu ikke tuning
    Tror det er købmænd der har opfundet begrebet..... lyder bedre i de ører der betaler for det......

    Med venlig hilsen Mikael.


  • #12   8. sep 2010 Bülow, hvis Tuning er alt INDEN for motos, men optimering er udenfor.. Hvad så med en turbo hvor der ikk er gjort noget ved indmaden, er det ikk Tuning?

    Jeg kan desuden heller ikk forstå hvorfor udskiftning er pejlstænger er Tuning, det giver jo ingen effekt, blot holdbarhed, man kan jo heller ikk sige at motoren er tunet fordi ventilfjerdene er skiftet til nogle hårdere..


  • #13   8. sep 2010 Jeg mener det samme som Morten B. Trimmninger via benzin/luft/udstødning - åndedræt.
    Tunning er = når man laver mere meknaiske ting som knaster, stempler, osv.

    Mikael: Nej - ikke til en HD. Det koster mig faktisk ikke mere end få tusiende kr. (5000) cirka at lave min 130 cc om med smedet stempler i høj.komp. der vejer det samme som orginal.
    Så skulle jeg skifte pakning - så kunne jeg lige så godt gøre det orenligt.
    Der er frodi man kan få HD twin-cam motor tun sæt til omkring 2.5 liter........ Min kan jeg nemt og gankse billigte lave om til en 1700 cc big bore. (og har også tænkt på om det skulle gøres til vinter)


  • #14   9. sep 2010 Mirza....

    Det gir faktisk effekt, at få plejlstænger i der holder bedre....i rigtig mange tilfælde er std. plejlstænger både svage og relativt bløde....og noget af den producerede kraft kommer ikke til udtryk i bevægelse af krumptappen, istedet optræder energien som bevægelse/sitren i plejlstænger og når forskellen i vægt, parvis, blir stor nok... forstærkes forringelsen......og ret beset er det en "detuning" at monterer stramme fjedre.....det koster ret beset effekt.....og indenfor moderne MC motorer er det også relativt, hvorvidt det er nødvendigt, jeg tror egentligt også at der i det tilfælde er tale om en ensartethed i fjedrene istedetfor en decideret strammere fjeder, og jeg ved, at der af og til har været tale om andre egensvingnings frekvenser. som kit-fjedre har haft som fordel, frem for std fjedre........ idet std. fjedre har knækket ved specielle distancer.

    At fjerne en generator er igrunden heller ikke at tune..... det minimerer blot tabet af ydelse..

    Med venlig hilsen Mikael


  • #15   9. sep 2010 Michael

    Du ved lidt mere om "Tuning" end du nok lige ligger op til smiley det er helt klar

    For mig er tuning kort og godt en ændring af vægt / kraftforholdet , og det kan være begge veje , kommer jo helt and på hvad energien skal bruges til

    Mange motorer er egenligt bare droslet dårligt fra fabrikken , for at overholde div miljø bestemmelser , og det er der nogen kalder at fjerne disse droslinger for tuning , et godt ekssempel er den Gamle Suki bandit der får ca 20 hk bare ved en udstødnings udskiftning , som er sat på pga Miljø ,

    Men om man kan kalde en udskiftning af feks ventiler fordi de er letter og en del dyrer for en tuning Tja det kan man vel ,

    Tror at emnet er for udvandet til at man kan blive enige om det , men hvorfor nogen skifter gearing 1-2 tænder bagpå deres Mcer er mig stadig en gåde , tror at det er noget fra knallerttiden , og fordi det er billigt at ændre , men optrækket på normale veje ændre de ikke ved smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 67 Svar: 20.919
    #16   9. sep 2010 De fleste er for lang tid om deres gearskift, så det har du med al sandsynlighed ret i, Per. Jeg skifter gearing for at gøre det nemmere at få den på baghjul og få hurtigere mellemaccelerationer. På baneknallerten har det en del mere at sige - der kan det betyde op til et par sekunders omgangstid at man rammer det rigtige træk ud af svingene og får ro på cyklen ved at vælge den rigtige gearing til en given bane. :o)

  • #17   9. sep 2010 Per E

    jeg ved ikke om jeg ved mere end jeg lige lægger op til....*smiler*

    Jeg ved en del, har prøvet en del......og det er da ingen hemmelighed...*s*

    Du har sikkert ret i at emnet er temmeligt udvandet.... jeg syns ihvertfald at det ind imellem er meget sjovt lige at få afstemt begreber og ord.....

    Også fordi jeg syns at det er spændende både at trimme og tune.....der er ihvertfald ikke tvivl hos mig om, at de fleste moderne motorer, kan bringes op i nogle helt astronomiske ydelser ind imellem......

    Emnet dog, som teknisk emne, blir nok aldrig helt udvandet.... dertil fylder det for meget og indeholder for mange elementer.....

    For mig er trimning at finde det der igrunden er, uden at adskille motoren .... og tuning er at tilføje ydelse vha. indgreb, så som flowning af top, andre knastaksler, lettere stempler osv.

    Ha en god dag..... hilsen Mikael.


  • #18   9. sep 2010 Mirza:
    Nu skriver jeg jo også turbo er under tuning, fordi man i de fleste tilfælde skifter noget inde i motoren... Som minimum skifter man jo toppakning...

    Ved godt der er mange der bare knalder turbo på og så er det det, men man kan ikke blæse ret meget tryk ind på en helt standart motor...

    / Bülow...


  • #19   9. sep 2010 Jaa...... der er jo mange måder at gøre sig interessant på......*griner højt*

  • #20   9. sep 2010 Den bedste tunning der er: TAB DIG..... Så spare du penge og får et bedre helbred. :OP

  • #21   9. sep 2010 Jeg har set motorer omtalt som hovedrenoverede efter de havde fået stillet ventiler..

  • #22   9. sep 2010 præcis.... og det begreb er jo heller ikke korrekt*s*

Kommentér på:
Tuning/trimning .... hvad er hvad?

Annonce