{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.763 visninger | Oprettet:

FORSIKRING - Kørsel på for stor MC {{forumTopicSubject}}

Hey Riders.
Er i gang med at købe en Suzuki GSXR 600, K7 (opgraderet fra Kawasaki Ninja 250R) men jeg har et spørgsmål angående forsikring, som jeg håber i kan hjælpe med at besvare.

Jeg bliver snart 20, men pga. de nye EU-regler, må jeg ikke kører på stor MC alligevel. Jeg vil dog stadig gerne købe en gixxer, så har tænkt mig at købe den, komme et drosslingskit på, så den kun har 34 hK og så kører den gennem syn og forsikring osv, og når jeg så har papir på den, så tage drosslingskittet af, så den står med de 125 hK den har som standard. Spørgsmålet er dog, om forsikringen dækker i tilfælde af uheld, hvis jeg er involveret i en ulykke, hvor jeg kører på en MC med 125 hK, selvom jeg kun må kører med 34?

Håber i hjælpe, da jeg har fået et rigtig godt tilbud af min ven.

M.V.H


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  FORSIKRING - Kørsel på for stor MC
  • #1   22. nov 2013 Ansvar dækker
    Kasko dækker ikke


  • #2   22. nov 2013 Thor J: Så det jeg hører dig sige er, at hvis jeg efter en måneds tid vælger at tage droslingskittet af, er der ingen grund til at købe kaskoforsikring, fordi jeg ikke får noget tilbage hvis jeg kører galt på en for stor MC, men at jeg dog ikke skal betale for de skader, jeg eventuelt ville påfører andre end min egen MC?

  • #3   22. nov 2013 Sådan har jeg opfattet reglerne. Der står generelt i diverse forsikringsselskabers vilkår, at har du ikke føreret til pågældende køretøj dækker kaskoen ikke. Så det er ret sikkert kasko ikke vil dække..

  • #4   22. nov 2013 du måp maks drosle fra 95.8hk af

  • #5   22. nov 2013 Det er jeg godt nok ked af at hører, men tak for din henvendelse!


  • #6   22. nov 2013 Michael A: Ja, det må jeg kun, hvis jeg vælger at tage det mellemstore kørekort (48 hK), hvis jeg beholder det kort jeg har nu (lille MC kort, 34 Hk) så må jeg gerne kører på en GSXR 600 med 125 hK standard, hvis jeg bare drosler den til 34 hK. Det er totalt modsigende signaler der bliver sendt...

    Når er du 18-20 må du gerne kører på en 600cc supersports, men når du så bliver 20 år, og har kørt på den i to år, og tager et ENDNU større kørekort (mellemstort, 48 hK), så må du pludselig ikke kører på den selvsamme maskine alligevel...


  • #7   22. nov 2013 Altså, eftersom du er skide ligeglad med gældende lovgivning, hvorfor bekymre du dig så om forsikring?

    Hvis du er mand nok til at skide på de regler der gælder for alle, så må du også være mand nok til at tage skraldet hvis lokummet brænder! smiley


  • #8   22. nov 2013 Taget fra en anden tråd herinde:

    "At køre galt uden kørekort, eller med lille kort på stor MC


    Færdselsloven § 108 stk. 2

    Forsikringsselskabets hæftelse og regres

    § 108. Forsikringsselskabet hæfter umiddelbart over for skadelidte for erstatning efter § 105, stk. 1.

    ”Stk. 2. En aftale mellem forsikringsselskabet og forsikringstageren om, at selskabet skal have regres mod den, der efter § 104 er ansvarlig for skaden, når forsikringsbegivenheden er fremkaldt af den ansvarlige ved uagtsomhed, har kun retsvirkning, hvis forsikringsbegivenheden er fremkaldt ved en uagtsomhed, der kan betegnes som grov hensynsløshed.”

    Kørekortet har ingen indflydelse på ansvarsforsikringen, og selskabet kan ikke kræve penge for skaden, med henvisning til manglende/forkert kørekort.
    Det er udelukkende handlingen der tæller."


  • #9   22. nov 2013 Niki, vi er ikke alle helgende ligesom dig - jeg ved godt det ikke er helt lovligt, men det er det heller ikke at kører 90 et sted du må kører 80, og mon ikke du har gjordt det en gang eller to. Jeg ønsker ikke de 125 hK for fartens skyld... overhoved ikke... udelukkende for accelerationen, om mit spørgsmål var angående forsikring for ikke at komme til at skulle afbetale en milliongæld resten af mit liv, hvis jeg skulle være så uheldig at komme ud for et uheld på en for stor MC.
    Tak for dit input, dog smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
    #10   22. nov 2013 Når det nu er kaskodækningen der ryger, er det jo allerhøjest din egen MC du skal betale.

  • #11   22. nov 2013 smiley ring til dit forsikringsselskab og spørg smiley

  • #12   22. nov 2013 Thor J: Igen, mange tak for dit indlæg.
    Men det store spørgsmål er så, hvad der gælder for kaskoforsikring - hvis jeg kører på for stor MC, som der er kaskoforsikring på, får jeg så stadig penge for de skader, der er sket på min MC, hvis jeg kører med for lille kørekort?

    Det kan godt være dit indlæg allerede besvarede dette, men synes umiddelbart blot jeg det var gældende for "ansvarsforsikring", ment på den måde, at jeg blot er forsikret mod ikke selv at skulle betale skaderne på en anden bil i en eventuel ulykke os imellem, men ikke er sikret mod skaderne på min egen MC?


  • #13   22. nov 2013 Fed cykel Nick smiley Synes lige jeg ville hører jer kloge hoveder herinde først smiley

  • #14   22. nov 2013 Sajmon: Jamen det er jo netop det der er pointen i at købe kaskoforsikring... at du ikke skal betale for eventuelle skader på din egen MC, eller kunne jeg jo lige så godt bare købe ansvarsforsikring, hvis jeg alligevel skal betale eventuelle skader på min egen MC? smiley

  • #15   22. nov 2013 Kasko og dermed din egen mc er ikke dækket mod skader. Velbekomme smiley

  • #16   22. nov 2013 Det forstår jeg simpelthen ikke, sorry. Men du siger, at min egen MC ikke vil være dækket for eventuelle skader, hvis jeg køber kaskoforsikring til den, simpelthen fordi jeg kører på en for stor MC?

  • #17   22. nov 2013 Fx if's vilkår for mc:
    http://ipaper.ipapercms.dk/If/Privat/Vilkaar/Motorcykelforsikring98351a10/

    Side 8 punkt 18.3 - ingen dækning på kasko hvis du ikke har korrekt kørekort.

    Tjek andre selskaber og du vil med 99% ssh finde samme svar smiley


  • #18   22. nov 2013 Jeps det er det jeg siger. Har du ikke har korrekt førerbevis (altså kører på stor men har lille kort) er din mc ikke dækket selvom du har kasko smiley

  • #20   22. nov 2013 Okay, tak skal i have, tror den er feset halvvejs ind nu smiley
    Kan godt hører at det er lidt tricky smiley


  • #22   22. nov 2013 Har nogen af jer en ide om, hvorvidt det er muligt, at få lov til at kører med 48 hK på en suzuki gsxr 600 som 20-årig, hvis man havde den allerede da man havde det lille kørekort? (som jeg har nu). For det virker da underligt, at jeg godt må kører på en gsxr 600 nu, men når jeg så tager et større MC kort (mellemstort, 48 hK), så skal jeg pludselig til at sælge den, fordi at man med dette kort kun må drossle sin MC ned til 50% af dens originale motorkraft, som er over 48 hK på en gixxer med 125 hK som standard

  • #23   22. nov 2013 Fuldstændig enig, oprindeligt, og efter planen, måtte jeg gerne få stort MC kørekort på min 20-års fødselsdag, men så kommer EU pludselig og indfører nye regler. Det er utrolig så uvidende de fleste danskere er om EUs egentlige indflydelse på dansk lovgivning - bare kig på stemmeprocenterne til henholdsvis EU-valg og valg herhjemme... det taler sit tydelige sprog smiley

  • #24   22. nov 2013 Har selv tænkt mig at gøre samme trick.. bare med en Aprilla shiver 750 (muligvis). Var berettiget til stort kørekort for 2 mdr siden (haft lille i 2år 2mdr), kørt over 35.000km, kørt track, taget kursus... jeg vil væde med jeg køre væsentligt bedre end en 55 årige der aldrig har kørt mc,, og køber sig en busa.... åndsvage regler, find et musehuld og skid på dem. smiley

    Det er også min forståelse at ansvar dækker og kasko ikke gør. Brug et forsikringsselvskab hvor du kun har din mc, da de nok smider dig ud/sætter dig op, hvis de finder ud af det.


  • #25   22. nov 2013 Ja, det vidste jeg faktisk godt du tænkte dig at gøre, har nemlig skrevet med dig før smiley Jamen er enig, er bare bange for konsekvenserne ved et eventuelt uheld. Du kan hurtigt få forsikringsselvskaberne og en kæmpe erstatningsgæld på nakken hvis du kører på en for stor MC smiley

  • #26   22. nov 2013 Ro på nu med at smide den på EU. I langt de fleste EU lande er det jo en meget bedre lov end den var før her.. Der må de jo køre 125ccm når de er 16, 48hk når de er 18, og stor når de er 20.. SÅ det er ren og skær de danske politikere der har taget den på de strengeste vilkår de overhovedet kunne få lov til..

  • #27   22. nov 2013 som dansk lovgivning plejer at være.... Ja altså undtagen når det drejer sig om at bolle heste og give den til køerne... dyresex er fuldt lovligt som et af de eneste lande omkring os... Lige der er vi meget åbne, hurra.... Bare æv for os der ikke har en fetish som omhandler dyresex... -.-

  • #28   22. nov 2013 Søren T: Det nye EU-politiske tiltag om strammere love for motorcykellister gælder da for alle EU-lande - gør de ikke? Eller må man eksempelvis godt køre med 48 hK som 18-årig i Tyskland, fordi deres "regering" valgte denne udformning af EUs politiske tiltag? Er der de enkelte lande der - af EU - har fået tilbudt forskellige udformninger af en ændring i loven?

  • #29   22. nov 2013 Hvis du har den gamle type "lille mc kort" bliver det så ikke lavet om til et efter den gamle ordning stort kort??

  • #30   23. nov 2013 Nej, det er jeg bange for det ikke gør smiley Sådan burde det da ellers være.
    Jeg har måtte kører på en gixxer 600 i to år nu, med 34 hK, men om et halvt år, når jeg skal op til have opgraderet kortet, må jeg pludselig ikke kører på den mere. Så man kan så at sige blive påtvunget at sælge din motorcykel, en MC man har kørt i to år, fordi man OPGRADERE til et STØRRE MC kort. Fandme noget underligt noget


  • #32   23. nov 2013 Søren P: Og du skal vidst læse på lovgivningen om forsikringer.

  • #47   23. nov 2013 Søre P: Skal vi lige tage et kig på lovgivningen???

    § 3. Denne lovs bestemmelser kommer, for så vidt de ikke udtrykkeligt er erklæret for ufravigelige eller deres ufravigelighed følger af andre retsregler, kun til anvendelse, hvis ikke andet er udtrykkeligt aftalt eller må anses indeholdt i aftalen.

    Basalt set, betyder §3, at en aftale ikke kan stille forsikringstager dårligere end lovgivningen, uanset hvad selskabet skriver i deres betingelser.

    Din kammerats situation er ikke end sådan pga. manglende kørekort, derfor ikke relavant i denne sammenhæng.
    Men kører man på en ulovlig MC (En ikke droslet MC er lovlig på danske veje), i et dragrace hvor man pløjer en uskyldig cykellist ned, så dækker forsikringsselskabet selvfølgelig overfor skadeslidte, at påstå andet er manglede viden på området.

    Hvis din historie så er sand, så skyldes din kammerats situation med RKI ikke at forsikringen ikke har dækket, men at de bagefter har gjort regres overfor din kammerat, og krævet deres forsikringsudbetaling dækket hos ham. De penge har han så ikke kunne betale til selskabet, hvorfor han så er endt i RKI.
    Man ender ikke i RKI fordi man har høj gæld, men fordi man har misligeholdt gæld.

    Men summa sumarum. Forsikringen dækker, også selvom man ikke har det rette kørekort.


  • #48   23. nov 2013 "Nemlig Dansk lovgivning, Hvis et forsikringsselvskab dækker noget ulovligt, så strider det imod Dansk lovgivning"

    Ahh, ok. Så hvis du en dag overser et rødt lys, og rammer ind i en anden bil, så regner du ikke med forsikringen dækker, fordi det jo er ulovligt at køre overfor rødt?


  • #49   23. nov 2013 Søren P: Og nu hvor du selv har bragt Trygs betingelser på banen:

    10.1. Tryg Gruppeforsikring har regres mod enhver, der efter Færdselslovens § 104 er ansvarlig for skaden, og som har forvoldt denne med fortsæt.
    Er skaden forvoldt ved uagtsomhed, har Tryg Gruppe- forsikring kun regres, hvis uagtsomheden kan betegnes som grov hensynsløshed, jf. Færdselslovens §108 stk. 2.


  • #51   23. nov 2013 "Dansk lovgivning tvinger ikke forsikringsselvskaber til at tage bestemte regler i brug for at kunne forsikre krimminelle."

    Lovgivningen tvinger sjovt nok forsikringsselskaber til at…. Nå ja, følge loven.

    §3 jeg referede til tidligere er i øvrigt ikke så aktuelt, da det er fra forsikringsaftaleloven.


  • #53   23. nov 2013 Hvor er det underholdende at se Søren P opfinde sine egne regler, og oplyse offentligheden om det smiley



  • #54   23. nov 2013 DON T, rigtig flot kommentar, hvis man syntes en lov er åndsvag så er det da helt ok at bryde den !!! Mange personer syntes det er åndsvagt man ikke må gå rundt i gaderne med våben, hvis man har den holdning skal man bare gøre det?

  • #55   23. nov 2013 Og denne fra Don T

    "Ansvarsforsikringen vil under alle omstændigheder dække skader du forvolder, men forsikringsselskabet kan efterfølgende gøre regres og forlange pengene tilbage af dig, hvis de ikke mener du har overholdt vilkårene for forsikringen."

    Helt igennem selvopfundet, og det værste vrøvl.
    Jeg undrer mig tit over folk der har trang til at udtale sig om noget de ikke har gjort sig den mindste indsats for at sætte sig ind i.
    Man har en forestilling om at 'sådan må det være' og så formulerer man et indlæg på en måde, så ens fantasier fremstår som de pureste kendsgerninger.

    Er det mon noget psykisk, - mindreværdskomplekser eller noget i den stil?

    Jeg afholder mig f.eks. fra at udtale mig om tekniske emner, når nogen har et specifikt problem med sin MC, for jeg ved så tilpas lidt om det, at jeg kun kan bidrage med forvirring.
    Den selverkendelse er der desværre nogen der ikke har, når det kommer til tråde der handler om forsikring.

    Vi ser det samme i tråde om regler for lille/mellem/stort kørekort.
    Trådstarter får ofte en masse forskellige og modsatrettede svar, og er som regel lige så klog på sit spørgsmål i slutningen af tråden, som han var da han startede den.



  • #58   23. nov 2013 principielt har Søren P ret, men det virker på den måde at skadelidte altid tilgodeses af ansvars forsikringen eller forsikringsselskabernes fælles fond. Så KAN det enkelt selskab vælge at gøre regress efter aftaleloven - noget der er ret ressourcekrævende - det er langt fra noget de bare gør!

    Ikke desto mindre - jeg har da en bekendt der måtte sælge sit hus for at betale den regning hans søn anskaffede ved at køre bil med manglende kørekort


  • #60   23. nov 2013
    Søren, - jeg er uddannet i de ting, og har arbejdet med dem siden du var 13 år.

    Er en forsikringsmand mere troværdig hvis man ringer til ham i arbejdstiden, end hvis han skriver her på forum om lørdagen?


  • #62   23. nov 2013 Knud, der er mere i den sag end manglende kørekort.
    Når du nævner den fælles pool, så kunne noget tyde på at bilen slet ikke var forsikret.
    Og aftalelover har intet med det at gøre.

    Søren P har ikke ret, hverken principielt eller på anden måde.


  • #63   23. nov 2013 Søren, deres vilkår gælder, det er bare dig der ikke ved hvordan man læser dem.

  • #66   23. nov 2013 Altså bilen var indregistreret-har set den mange gange både før og efter, og det er mig bekendt ikke muligt uden gældende ansvarsforsikring i dette land - mere ved jeg ikke.

  • #67   23. nov 2013 Knud, mener du ikke at du har set at bilen har nummerplade på?
    Det er ikke nødvendigvis det samme som den er indregistreret.


    Jeg kender i sagens natur heller ikke årsagen til den regres, men det er stensikkert at det ikke kun er manglende kørekort.


  • #68   23. nov 2013 Steffen (århus)

    Det er jeg aldeles klar over, men nu kender jeg ejeren temmelig godt, og jeg tror, at sagerne er i orden - jeg føler i hvert fald ikke trang til at chance den:-)


  • #69   23. nov 2013 Søren, du linker til nogle forsikringsbetingelser.

    Vi er enige om at vi taler ansvarsforsikring.
    Så går du ned i punkt 10 - regres.

    Der står det er selskabet kun kan gøre regres i.h.t. færdselslovens § 108,2

    Altså er vi i spørgsmål om regres, i forbindelse med et uheld, hvor føreren har skylden, ude af forsikringsbetingelsernes generelle bestemmelser, og ovre i lovgivningen.

    Og lovgivningen siger:
    En aftale mellem forsikringsselskabet og forsikringstageren om, at selskabet skal have regres mod den, der efter § 104 er ansvarlig for skaden, når forsikringsbegivenheden er fremkaldt af den ansvarlige ved uagtsomhed, har kun retsvirkning, hvis forsikringsbegivenheden er fremkaldt ved en uagtsomhed, der kan betegnes som grov hensynsløshed.”

    Altså handler det om den handling der er begået, og ikke andet.
    Bemærk at loven ikke omtaler 'den sirkede' men 'den ansvarlige'.

    Jeg medgiver at det er skrevet i forsikringsbetingelserne, som om man kun er sikret, hvis man kører lovligt, men forsikringsselskaber kan ikke lave bestemmelser der ikke overholder loven, og loven er endda formuleret sådan at hvis det er aftalt at der er regres i sager om uagtsomhed, og der ikke er tale om grov hensynsløshed, så gælder denne aftale ikke.

    Sorry, men det er sådan det er.





  • #70   23. nov 2013 Ok, Knud.
    Det var bare et gæt - men der er et eller andet, ud over kørekortet.


  • #71   23. nov 2013 Det er da dejligt at stå op til sådan en fed debat - tak for jeres input smiley

    Steffen: Kort fortalt siger du, at min ansvarsforsikring dækker, HVIS jeg ikke begår grov hensynsløshed på den for store MC? (altså f.eks. ikke ligger og kører 150 et sted man må kører 80). Hvis jeg er involveret i en ulykke på en for stor MC, og jeg kører 80 på det pågældende sted, hvor det er lovligt at kører 80, og jeg kommer til at kører ind i en anden bil, så vil forsikringen dække?


  • #72   23. nov 2013 Ja.

    Hvis man forvolder skade ved grov hensynsløshed, så kan selskabet gøre regres, også selvom man har det rigtige kørekort.
    Hvis der ikke er tale om grov hensynsløshed, kan selskabet ikke gøre regres, uanset om man har det rigtige kort. Eller i det hele taget har et kørekort.


  • #73   23. nov 2013 Også selv om man har det rigtige kørekort, ok!
    Hvis jeg nu skulle snige mig op på 100 et sted man må kører 80, vil sådan noget blive karakteriseret som "grov hensynsløshed"? smiley

    Jeg har lige skrevet til Justitsministeriet med henblik på de nye regler gældende erhvervelse af MC-kort, og vil gerne vide, om du måske kender det endelige svar på dette? (foregiver blot, at jeg allerede har den nu, og ikke i gang med at købe den) smiley

    ...
    Kære JM.

    Jeg står i en yderst forvirret og frustreret situation. Jeg er en ung mand på 19 år, 010694, der nu har kørt på min fantastiske Suzuki GSXR 600 i halvandet år. Min motorcykel kommer oprindeligt med 125 hK, men jeg har drosslet den ned til de lovlige 34 hK, som jeg må kører med, med "lille kørelort". Om mindre end et halvt år, skal jeg op til en ny køreprøve, og tage A2-kørekortet, der giver ret til at at fører en MC med 48 hK, men jeg har ladet mig fortælle, at jeg til den tid vil blive påtvunget at sælge min motorcykel, på grund af de nye EU-regler, der forbyder at man drossler sin motorcykel ned til mere end 50% af motorcyklens oprindelige motorkraft. Dette kan selvsagt ikke lade sig gøre, at min motorcykel oprindeligt kommer med 125 hK.
    Mit spørgsmål til Justitsministeriet er så, hvorvidt dette er sandt? At jeg - og folk, der står i samme situation - vil blive påtvunget at sælge den motorcykel, vi har kørt på i næsten to år, når vi efter al denne erfaring bliver tilladt at tage skridtet op ad trappen, og erhververe A2-kørekortet?
    Der må naturligvis være tale om, at folk der har erhvervsret kørekort til MC inden de nye regler trådte i kraft, stadig kan få lov til at kører på den selvsamme MC efter to års kørsel, og efter at have erhvervet et endnu større motorcykelkort, i stedet for at blive påtvunget sig, at skille sig af med sin motorcykel?

    Dette må selvfølgelig være en selvfølge, men ønsker stadig justimtinisteriets anerkendels.

    Tak for jeres tid.


  • #74   23. nov 2013 "Hvis jeg nu skulle snige mig op på 100 et sted man må kører 80, vil sådan noget blive karakteriseret som "grov hensynsled"?"

    Nej, der skal rigtig meget til, jeg kender p.t. ikke nogen sager, hvor den regel er blevet brugt.

    For nogle år siden var der en MC der overhalede en bus indenom på cykelstien, ved et busstoppested, og klippede nogle buspassagerer på vej ud ad bussen.
    Jeg ved ikke hvad sagen endte med rent forskningsmæssigt, men det er noget i den retning der skal til.

    Man skal gøre noget skingrende sindssygt, før fælden klapper.


  • #75   23. nov 2013 Er der ikke en punkt i den nye lov, der siger at hvis du har en given kategori, og har to års erfaring, kan du gå direkte op til den store køreprøve? Eller skal man være fyldt 21?

  • #76   23. nov 2013 Og hvis man nu bare overholder de regler der nu engang er her i DK så sparer man sig selv og sine medmennesker for meget pis hvis uheldet en dag er ude

    "Så er den ged sku barberet"


  • #77   23. nov 2013 Ja Baronen, det er jo nemt at sige for en gammel ræv som dig smiley
    Jeg har snart kørt på MC i to år nu (250R, Ninja), men nu, lige inden jeg må få det store MC-kort, kommer der nye regler, så jeg faktisk kun må kører med 48 hK i stedet for 150 hvis det var det jeg ville. Det er okay med mig, hvis ikke det var fordi, at de nu også vil forbyde, at jeg kan kører på en suzuki gsxr 600 når jeg bliver 20-22, som jeg eller har måtte kører på fra 18-20! Man skulle da næsten tro at selv du kan se det absurte i det? ... Efter to års erfaring på MC, må man pludselig ikke engang køre på den samme MC, som man har måtte kører på i to år inden de nye regler. Jeg kan så at sige blive påtvunget at sælge min elskede MC... Det er virkeligheden for mig og flere i min situation... Nu sidder du jo selvfølgelig ikke i samme situation, så det er jo nemt at smide rundt med smarte kommentar om hvor hellig du er smiley


  • #78   23. nov 2013 ." Nu sidder du jo selvfølgelig ikke i samme situation, så det er jo nemt at smide rundt med smarte kommentar om hvor hellig du er"

    Hvad fanden ved du om hvordan jeg er Tobias ?

    Det jeg mener er at man skal da overholde den danske lovgivning uanset om man synes at den er rigtig eller forkert, hvor fanden ender vi ellers henne hvis vi bare alle sammen gør som vi selv synes at tingene skal gøres ...


  • #79   23. nov 2013 Det ved jeg, fordi du er 40 år, og fik din første MC da du var 17... Derfra ved jeg, at du ikke står i samme situation. Synes lige du skulle prøve og læse min forrige kommentar igennem igen, så vil det nok klarer op for dig hvorfor smiley

    Og bare lige som en off-note, så vidste jeg ikke at den danske lovgivning tillod 17-årige at kører på MC i de gode gamle dage, så vær' venlig at stop din prædiken smiley


  • #81   23. nov 2013 Tobias at jeg i mine unge år laver noget som jeg ikke skulle have gjort smiley er jo ikke det samme som at sige at jeg accepterer og synes at det er ok at unge mennesker som dig gør noget sådan den dag i dag 2013 / 2014. smiley

    Kan vi trods alt blive enige om det ?


  • #83   23. nov 2013 Der er nogle love, der er så åndssvage, at de fortjener civil ulydighed.

    Dette er en af dem.


  • #84   23. nov 2013 Ansvarsforsikringen dækker hvis du køre med forkert kørekort.. men du kan være ret sikker på at forsikringsselskabet skal nok komme med deres advokater og krasse pengende ind ved dig igen..

    Så lad nu være med at køre på noget du ikke har lov til... DER ER INGEN VEJ UDEN OM..


    Du er ung og skal nok få kørt alt det du vil på noget villere... hvorfor er alle så utoldmodige idag.. de skal have det vildeste med det samme...


  • #86   23. nov 2013 Nikolai V: Hvad er årsagen til du mener noget andet end fagmanden der har skrevet noget lige før dig?

  • #87   23. nov 2013 Jeg fatter ikke hvorfor jeg læser de her indlæg gang på gang..




  • #88   23. nov 2013 jesper (Helsinge)

    Jeg anerkender fuldt ud Steffens viden, men skal jeg være helt ærlig, så er jeg nu heller ikke for sikker på at han har ret.

    Som nævnt kender jeg en temmelig godt, som har brændtsin røv, og så kan Steffen jo sige at der er noget i den historie jeg ikke ved - jeg tror bare ikke rigtig på det, men dertil skal lægges at jeg kender et par ret perifert, der også har brændt sig. Endelig blev jeg selv snuppet som 16 årig i min mors gamle bil - jeg glemmer aldrig, hvad politiet dengang fortalte om gyldighed og regress omkring ansvarsforsikringer - det er så mange år siden, men alligevel


  • #89   23. nov 2013
    Nikolai V.
    Der sker ikke noget ved at læse dem, det er først når du skriver i dem, at det går galt smiley

    Knud, - du kan godt læse og forstå paragraffen - ikke?

    Og hvis man bruger en betjent som oplysningsmedie om regres, så kan man lige så godt ringe efter en bager, hvis man skal have nyt tag.
    (Der findes sikkert bagere der har forstand på tag, men jeg tror at hitraten er større, hvis man spørger en tømrer)


  • #90   23. nov 2013 Hjælper dette link?

    http://www.forsikringsguiden.dk/Sider/Fallesvilkar-bil.aspx

    Regres:
    Der er regres ved grov hensynsløshed efter regler fastsat i Færdselsloven.

    Der er regres ved udlejning i strid med udlejningsbekendtgørelsen.

    Der er regres, hvis forsikringsselskabet har måttet erstatte en skade, som ikke er omfattet af forsikringen.


    Og det der ikke er omfattet af forsikringen, er beskrevet lige oven over:

    Forsikringen dækker ikke:
    Ansvar for skade på førerens person og ting.

    Ansvar for skade på forsikringstagerens og brugerens, ægtefællens eller samleverens ting.

    Ansvar for skade på tilkoblet køretøj.

    Ansvar for skade sket ved motorløb, kap- og væddeløbskørsel. Dog er der dækning for skade under/ved nationale orienterings- og økonomiløb, hvis løbet foregår i Danmark, politiet om fornødent har givet tilladelse til løbet og foreskrevne løbsregler overholdes.

    Ansvar for skade opstået under jordskælv og andre naturkatastrofer, krig, krigslignende handlinger, oprør og borgerlige uroligheder eller udløsning af atomenergi.




  • #91   23. nov 2013 Steffen: Kom lige til at tænke på... HVIS jeg nu vælger at tage drosslingskittet af, efter jeg har kørt den igennem syn, og kommer ud for en ulykke - er der så en "ekstra"-bøde, eller lignende, fordi motorcyklen på papiret stod med 34 hK, men i virkeligheden står med 125? Altså en slags ekstrabøde for at... ja, kører den gennem syn så jeg fortsat må kører på min MC, og så tage drosslingskittet af efterfølgende?

    M.V.H


  • #92   23. nov 2013 Ja, det er der sikkert, du har jo overtrådt loven.

    Jeg har hørt tal mellem 2.500,- og en hel masse, men jeg ved ikke noget konkret om det.
    Der er masser af tråde om det her på galleriet, og der er mindst 5 forskellige bud på straffen. Alle fra folk der 'ved' noget om det. smiley


  • #93   23. nov 2013 Ja selvfølgelig, ved ikke hvad jeg tænke på. Det er jo den bøde man får, hvis man bliver taget/kører galt.

    Så hvis jeg vælger denne vej, er det ligemeget om jeg bliver taget med 48 hK eller 125? Det har ingen indflydelse på bøden?

    Kunne sagtens leve med 48 hK, det er bare det faktum, at jeg pludselig ikke må kører på den samme motorcykel som jeg måtte fra jeg var 18, der irriterer mig - det med at man kun må drossle ned til 50% MCens originale motorkraft


  • #94   23. nov 2013 Og kan forsikringsselvskabet kræve nogle penge af mig hvis jeg kommer ud for et uheld med 48-125 hK, hvor der på papiret står 34? For så vidt jeg har fået fortalt (du må endelig rette mig) så kan jeg få en billigere forsikring på en suzuki gsxr 600 med 34 hk, end den samme MC med 125.

  • #95   23. nov 2013 Ja, det er også åndssvagt, - er du sikker på at det forholder sig sådan?
    Gælder de regler også for folk der allerede har taget kortet under andre regler?

    Om det har indflydelse på bødens størrelse, aner jeg ikke.


  • #96   23. nov 2013 Ja, er 90% sikker.
    "Gælder de regler også for folk der allerede har taget kortet under andre regler?"

    Altså jeg må stadig kører med 34 hK (selvom jeg kun er 19) fordi jeg tog lille MC kort inden 19 august 2013 eller hvornår det nu var de nye regler trådte i kraft... Men når jeg så tager det næste kort, A2, så gælder de nye regler for mig, hvor jeg så - hvis jeg tager dette kort - ikke længere må kører på en Suzuki GSXR 600.


  • #97   23. nov 2013 Hvis du har forsikret den med 34 HK, men den i virkeligheden har 125 HK, så har du afgivet urigtige oplysninger.
    Konsekvensen af det er beskrevet i forsikringsaftaleloven, og du vil ikke få fuld erstatning.

    De ting jeg har skrevet længere oppe i tråden, forudsætter at forsikringen er tegnet korrekt..

    Hvis du f.eks. har fået en rabat på 30%, men ikke er berettiget til den, fordi det grundlag du har fået den på er forkert, så vil du også få 30 % mindre i erstatning.


  • #98   23. nov 2013 Wow ja okay, det kan hurtigt løbe op i rigtigt mange penge! Det skal man nok lade være med...

    Så det er simpelthen bare at fortælle forsikringsselvskabet, hvis jeg efter en måned eller to vælger at tage drosslingskittet af, så forhøjerer de bare forsikringen?


  • #99   23. nov 2013 Det er ikke sikkert at de overhovedet interesserer sig for det.
    Men hvis du får rabat for færre HK, så skal du oplyse de korrekte HK, så du betaler den pris de har fastsat for at forsikre en MC med de HK den rent faktisk har.


  • #100   23. nov 2013 Ja okay, alle tiders!

    Hvad nu hvis vi vi lod den stå i min fars navn, (og selvfølgelig oplyste det rigtige antal hestekræfter), og jeg så kørte galt på den?

    Det er selvfølgelig ikke lovligt at lade den stå i sin fars navn, men er det ikke svært at bevise, at det rent faktisk er min, og ikke bare mig der var ude at kører en tur på den?


  • #101   23. nov 2013 Så kan du lige så godt købe en Hayabusa uden afgift, og lave en nummerplade selv.
    Du har ingen forsikring, du får en kæmpe bøde, og risikerer en tur i spjældet.

    Det er forsikringssvindel - kan ikke anbefales.


  • #102   23. nov 2013 Bare gør det. Åndsvag regel. Verdensmesteren i motoGP er 20år i Dk må han ikke engang pille sig selv i navlen. Tænk hvis han kradser sig selv og forbløder

  • #103   23. nov 2013 Steffen:

    Jo-jeg kan godt læses paragraffen-jeg kan også se at ordene"grov uagtsomhed" åbner mulighed for tolkning!


  • #104   23. nov 2013 Knud.
    Der står ikke "grov uagtsomhed" i den §

    Der står "grov hensynsløshed" - der er stor forskel på de begreber.


  • #106   23. nov 2013 Hvis du har et kort til 34 hk i dag, og gerne vil køre en GSXR600 med 34 hk, som du jo gerne må med dit nuværende kort, hvorfor beholder du så ikke det kort du har nu? Der er trods alt ikke nogen der tvinger dig til at tage 48 hk kortet.
    Jeg må indrømme jeg ikke har læst alle indlæg igennem, så det giver måske ikke mening det jeg skriver..


  • #107   23. nov 2013 Steffen:

    Sorry, min skærm er ikke så stor, at jeg kunne se den korrekte ordlyd. Det kan godt være at der erforskel på de to begreber, men ikke hvad tolkningsmuligheder angår!!


  • #108   23. nov 2013
    Jo Knud, det er der.

    Her er den 'skala' man opererer med, når man vurderer graden af uagtsomhed.
    (I lidt populære vendinger, for at lette forståelsen)

    1. - Hændeligt uheld.
    Shit happens

    2. - Simpel uagtsomhed.
    En smutter, det kan ske for os alle sammen.

    3. - Grov uagtsomhed.
    Man ved godt det er risikabelt, men tager chancen, det går sq nok.

    4. - Grov hensynsløshed.
    Det her går formentlig galt, men jeg gør det alligevel.

    5. - Fortsæt
    Jeg nakker ham.

    Så er der ganske rigtigt gråzoner, hvor begreberne kan lappe ind over hinanden, og kan give anledning til fortolkning, men der er forskel, og de danske domstole har været meget tilbageholdende med at dømme "grov hensynsløshed".
    Og da slet ikke, fordi man mangler et plastickort, der siger at man må køre.

    Bemærk at der står i loven at SKADEN skal være forvoldt ved en uagtsomhed, der kan betegnes som grov hensynsløs.


  • #109   23. nov 2013 Simon Ø: jo, det er en mulighed, som vi også har snakket om i en del af disse indlæg, men synes måske bare 34 hK i yderligere 2 år mere bliver lidt for lidt, kunne godt nøjes med de 48 tror jeg - men bliver nød til at kører med de 34 hK, ellers kan jeg lige så godt bare kører med 125... Straffen er vist ikke mindre hvis du kører med 48 hK end hvis du kører med 125 med A2 kørekort (hvis der selvfølgelig er tale on en gixxer 600, som kommer med flere hK standard end du kan drosle ned til de lovlige 48 hK uden at komme under 50% af MCens originale motorkraft, som jo er de 125 hK)

    Ved ikke om det giver mening for dig, lyder måske lidt rodet smiley


  • #110   24. nov 2013 Beklager Steffen, men for MIG er det der i hvert fald en oversimplificering:-)


  • #111   24. nov 2013 Hvis jeg stod i situationen havde jeg helt sikkert købt den mc du gerne vil, bide i det sure æble og drosle den til 34 hk. Det trods alt 'kun' 2 år ud af forhåbentligvis rigtig mange gode MC-år..

  • #112   24. nov 2013
    Ja Knud, det er simplificeret, men der er fame langt til at gøre regres, fordi man betegner en manglende formalitet som grov hensynsløs - især i betragtning af at der i loven står at selve skaden er grundlaget for vurderingen af uagtsomheden.

    Og det er da heller aldrig sket.

    Hvis din bekendte har mistet sit hus på det grundlag, så bør han opsøge en advokat, med henblik på at få sine penge igen.


  • #113   27. nov 2013 Drosle den til 34, syn den, få papir på skidtet, af med droslingen igen og vupti så når pedal peter stopper dig kigger de alt er i orden, måske ringer til stationen som så bekræfter den er oplyst som 34 hk, han siger god dag og kør pænt og du smutter igen uden problemer, sket et par gange for mig på en zxr 400 jeg havde smiley

  • #114   27. nov 2013 Alt det der forsikringshalløj ville da være meget nemmere, hvis den bare hed:

    Har du ikke gyldigt kørekort, dækker vi i første omgang, men vi sender efterfølgende en regning! Slut prut!

    Hvis man et øjeblik lader de åndssvage EU regler ligge og blot forholder sig til forsikringen, så er det da lidt forkasteligt at man forsætligt kan begå lovbrud uden det har større konsekvenser.
    Selvfølgelig skal den skadeslidte have sin erstatning, men i den slags sager ville jeg mene det var mere end rimeligt at forsikringen gjorde regres over for forsikringstager. Det burde faktisk være lov!

    Så ville det her emne ikke komme op til debat konstant.

    Og skal jeg være rigtig hellig, så er det da en anelse upassende at man på et offentligt forum opfordre til lovbrud. smiley


  • #115   27. nov 2013 K E: Ja, det er det, jeg muligvis har tænkt mig at gøre. Men du havde da stadig oplyst til din forsikring, hvor mange hks den i virkeligheden havde, ikke? For ellers kunne du da hurtigt komme til at skulle betale mange hundrede tusinde kroner

  • #116   27. nov 2013 Nej intet var oplyst de henter selv de informationer ud fra nummerpladen, men man skulle skille hele indsugningen af for at finde ud af den ikke var droslet så chancen er lille smiley

  • #117   27. nov 2013 Ja, men problemet er da, at hvis du har ladet forsikringen tro, at du kører på en MC med 34 hk, som du har kørekort til, og du rent faktisk kører med eks. 100 hk og kører galt, så er du sgu nok på den - forsikringen kommer efter dig som en i ....

  • #118   27. nov 2013 Tror folk gør det til mere end det er, så længe der er forsikring på køretøjet skal man sku ikke være så bange smiley

  • #119   27. nov 2013 Tobias A: har du overhoved læst de andre indlæg?

  • #120   27. nov 2013 Jesper: Ja, det har jeg. Og der af fremgår det jo netop, at ansvarsforsikring dækker, selv hvis du kører på en for stor MC, men hvis du ikke opgiver de rigtige oplysninger til dit forsikringsselvskab, og kører galt, så er du på den.

  • #121   27. nov 2013 Tobias A: Det tolker jeg som at du ikke har læst de forskellige indlæg godt nok. Man er kun på den under de forudsætninger Steffen fortæller om. Altså i tilfælde af grov hensynsløshed.

  • #122   27. nov 2013 Jesper - den er god nok.
    Se evt. # 97.

    Hvis man har fået en billigere forsikring, p.g.a. nogle oplysninger man har givet, og de oplysninger ikke stemmer med virkeligheden, så kan man også få problemer.

    Eks. 30 % rabat, så hænger man også på 30 % af erstatningen. (Pro rata-erstatning)
    Det jeg skriver om vedr. uagtsomhed og grov hensynsløshed, er under forudsætning af at forsikringen i øvrigt er tegnet rigtigt.
    Hvis den ikke er det, gælder der andre regler.

    Forsikringsaftaleloven:
    § 6. Har forsikringstageren, uden at forholdet omfattes af §§ 4 eller 5, givet urigtig oplysning, er selskabet fri for ansvar, hvis det kan antages ikke at ville have overtaget forsikringen, om det rette forhold havde været oplyst.

    Stk. 2. Må det antages, at selskabet ville have overtaget forsikringen, men på andre vilkår, hæfter det i det omfang, i hvilket det mod den aftalte præmie ville have forpligtet sig. Ville selskabet ved genforsikring i videre omfang have begrænset sit ansvar for egen regning, nedsættes erstatningen i samme forhold.


  • #123   27. nov 2013 Ja tak, det var netop det citat, jeg ledte efter smiley

  • #124   27. nov 2013 Ok Steffen, det var så mig der overså det indlæg smiley
    Men ja, såfremt droslingen gør man har fået bedre vilkår (lavere pris), så er det brud på aftalen.


  • #125   27. nov 2013 Ja, men jeg kan vel godt kører den gennem syn, med drosling til 34 hK, få papir på den, og så bare tage kittet af bagefter, så den har 125 hk, og fortælle det til forsikringsselvskabet? Ikke?

  • #127   27. nov 2013 Har ikke fået den endnu, så der er stadig tid - vil jo gerne være 100% sikker smiley

  • #129   27. nov 2013
    Du skal i hvert fald være sikker på at selskabet ikke tror de forsikrer en droslet MC, og at de af den grund har sat prisen ned, - hvis den ikke er droslet alligevel.

    Men du skal ikke regne med kaskodækningen ved kørselsuheld.


  • #130   27. nov 2013 Don T.
    Enhver der køber en MC med 125 HK planlægger at overtræde lovgivningen.
    De siger det bare ikke så tydeligt som Tobias.

    Er der mon nogen herinde der ærligt kan påstå, at de aldrig har kørt over 130 km/t på en dansk motorvej?


  • #131   28. nov 2013 Jeg værdsætter hjælpen, Steffen, og at en med faglig viden som dig bruger din tid på at hjælpe folk herinde - super fedt.

    Don T: Kan godt se hvad du mener, men nu forholder tingene sig sådan, at jeg overvejer at kører med flere hks end jeg må, med de nye regler der er trådt i kraft, og hvorfor så ikke hører om mulige konsekvenser ved en sådanne handling?


  • Claus H
    Claus H Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 127
    #132   28. nov 2013 Mon ikke det er på tide, at administrator af mc-galleri stopper den slags indlæg, hvor brugere planlægger deres brud af dansk lov, og ligefrem søger rådgivning fra andre lovgivere i, hvordan det skal gøres for at slippe for mindst mulig straf?

  • #133   28. nov 2013 Claus - der bliver spurgt til de forsikringsmæssige konsekvenser - og jeg svarer.
    Hvad der er af straf, blander jeg mig ikke i.

    Der bliver også spurgt til hvordan man tegner en forsikring korrekt - og jeg svarer.

    Hvis du har ondt i røven over det, så tag en Panodil.


  • #134   28. nov 2013 årrhhhh claus h... jesus christ... politiskolen er den vej ---->

  • #136   28. nov 2013 Søren - det er jeg da sikker på at du er velkommen til at tro.

    Jeg er sikker på at alle dem der har vist kørekort, når de har tegnet en forsikring, tror det samme.


  • #138   28. nov 2013
    Ja, det gør den da smiley


  • #139   28. nov 2013
    Hvis man vil lave falske penge, kan man også forsikre seddeltrykken.

    Dog ikke mod driftstab smiley


  • #141   28. nov 2013
    Tak for de pæne ord smiley


  • #143   28. nov 2013 Bare fordi der er nogen, der ved mere om et givent emne, end en selv, behøver personen da ikke at være fuld af lort? Modsat mange andre, kommer han altid med belæg for hans argumentationer, som har givet dig rig mulighed for - hvis du gad at tage dig tid til det - at dykke ned i materialet, og tjekke facts for dig selv smiley

  • #145   28. nov 2013 Hehe... Tobias, sådan vil der altid være nogen der ved alt om alting.

    For nogle år siden ville en vaskemaskinereparatøs skræmme mig til at købe en ny vaskemaskine, for hvis den ikke var i orden, og forårsagede brand, ville min brandforsikring ikke dække huset.

    Han kendte først reglerne da han gik.


  • #146   28. nov 2013
    Søren - tror du at det er noget jeg selv har fundet på?
    Eller tror du på at der er nogen der kan opsamle lidt viden om det de har arbejdet med gennem 24 år?


  • #147   28. nov 2013 Tror nu Søren P er en lige så stor opfinder som STORM P , sikke dog en guds gave ... selvfølgelig ved en assurandør ikke en skid om sådanne ting smiley heh

  • #149   28. nov 2013 Søren, hvor får du det fra?

    1. Det står i forsikringsbetingelserne at i tilfælde af regres ved uagtsomhed, så gælder færdselslovens § 108,2 - jeg har vist dig hvor det står i dit eget link.

    2. Jeg skriver jo netop at man skal tegne forsikringen korrekt, og oplyse de faktiske forhold.

    Vender din skærm på hovedet eller hva'? Du når frem tl det modsatte af hvad jeg skriver.


  • Frank S
    Frank S Tilmeldt:
    jun 2009

    Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 1
    #150   28. nov 2013 Hej Tobias.
    Du skal være opmærksom på, at selv om din ansvarsforsikring dækker evt. skader som du på fører andre (det skal de nemlig i følge loven), så kan de bagefter lægge erstatningssag i mod dig, hvis de mener at du har handlet groft uforsvarligt i forhold til loven.
    Og i dette tilfælde vil de have en rigtig god sag, som du helt sikkert vil tabe.
    Så!
    Hvis du f.eks. invaliderer en person, der får 2 millioner i skadeserstatning, så kan dit forsikringsselskab efter udbetaling gøre krav mod dig for at få pengene hjem igen.
    Så tænk dig rigtig godt om inden du vælger at bryde reglerne så groft, som du har planer om.
    Venligst Frank.


  • #151   28. nov 2013 Frank, du har tydeligvis ikke læst tråden.
    Se evt. # 55


  • #152   28. nov 2013 Sådan som jeg har forstået det, er det at kører på en MC med for mange HKs ikke en grov hensynsløshed. Det ville nærmere være at kører med 150 på en cykelsti.
    Men igen, jeg er ikke helt 100% sikker - det er netop derfor, at jeg har lagt op til denne debat.


  • #154   28. nov 2013 Joakim, det skulle du ringe til politiet og fortælle dem, for de har fået en anden opfattelse, så vidt jeg kan se ud af dette svar.

    http://www.motorcykelgalleri.dk/forum/Generel-diskussion/188793-svar_fra_politiet_ang_hvornaar_stor_mc_kort_opnaas


  • Peer H
    Peer H Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 1 Svar: 9
    #155   28. nov 2013 Når man så smadre mc'en og der ikke er nogen kasko der dækker, fordi man ikke har kørekort til sådan en satan, hvor stor er så den bøde der følger med?

  • #156   28. nov 2013 Det er der masser af tråde om, der kan du læse at straffen ligger et sted mellen en bøde på 2.500,- og blive voldtaget med et kosteskaft.



  • #158   28. nov 2013 @Søren P
    Svaret stemmer sjovt nok fuldstændig overens med Steffens udtalelser.


  • #159   28. nov 2013 er der nu kommet nye regler igen?
    eller er det stadig de regler som snart er 1.5gamle der tolkes som nye


  • #160   28. nov 2013 det har så ikke noget med det at gøre kojak.

  • #161   28. nov 2013 jo jo jeppe, men derfor tror knud ikke på det vrøvl smiley

  • #162   28. nov 2013 Kunne være meget sjovt hvis den email fra Tryg var underskrevet af en der hed Steffen smiley

  • #163   28. nov 2013 Lige et synspunkt herfra smiley

    " hvis forsikringsbegivenheden er fremkaldt ved en uagtsomhed, der kan betegnes som grov hensynsløshed."

    Tror at det betyder at, hvis forsikringsselskabet ser det som grov hensynsløshed at kører med 91hk for meget, som svare til 267% for meget, ja så kan de bonge dig for hele gildet smiley



    Og hvis det var dig der var forsikringsselskab som skulle betale.... hvordan ville du så se på/fortolke det??


  • #164   28. nov 2013 @Michael M
    Det er fint at tro, men snak med Jesus om det - det har ikke så meget med fakta at gøre. smiley


  • #165   28. nov 2013 Michael M: Jeg kan sagtens se hvad du mener! Helt sikkert. Men sådan som jeg har forstået det, så afspejler den grove hensynsløshed sig i handlingen: i hvor hurtigt du kører, og hvordan du kører - ikke så meget om, hvor mange hks du har under skjoldene. Men igen, det er jo kun den opfattelse jeg har fået, af specielt Steffens kommentarer og hans belæg smiley

  • #166   29. nov 2013 Ja, kunderådgiveren bekræfter at det er førerens handling der bedømmes, når man skal vurdere om en forsikringsbegivenhed er er fremkaldt ved en uagtsomhed, der kan betegnes som grov hensynsløshed.

    Men jeg savner lidt en henvisning til de relevante bestemmelser i betingelserne og loven, for det er jo det der tæller - og der står det ret klart.
    Hun bruger også udtrykket "uforsvarligt" som hverken er et juridisk eller forsikringsmæssigt begreb.

    Michael M - en forsikringsbegivenhed er en helt konkret begivenhed, og kan aldrig være fremkaldt af hvad en motorcykel potentielt kan forårsage, men hvad den rent faktisk forårsagede i skadeøjeblikket.

    Forestil dig en motorcykel der kommer med 30 km/t hvor den må køre 50. Føreren er uopmærksom, og påkører en bil der havde taget farten af, fordi den skulle dreje.
    I den situation vil ingen få tanken om at der er handlet groft hensynsløst, og føreren selv skal betale hele gildet.

    Skulle den skade så bedømmes som grov hensynsløs fra MC' ens side, hvis den kunne have kørt 300 km/t, og føreren kun har kørekort til en med 34 hk ?

    Uanset hvilket kørekort føreren har, er skaden og omstændighederne omkring den de samme.
    Et selskab der vil gå i retten for at få den kategoriseret som 'grov hensynsløs' vil få en skideballe af dommeren, og besked på at opføre sig professionelt.






  • #167   29. nov 2013 Havde han derimod kørt de 300 km/t så faldt hammeren, og han vil hænge på regningen (hvis han mod forventning overlever) - og det uanset om han har flyvecertifikat, kørekort til turistbus eller stor MC.

    Jeg skal ikke kunne afvise helt, at hvis der er en situation der ligger på vippen til at blive betragtet som 'grov hensynsløs' og vedkommende - oven i sin tåbelige handling - heller ikke har kørekortet i orden, så kan det få det til at tippe den gale vej for ham.
    Men man skal altså kvaje sig 'big time' før det får den slags konsekvenser.


  • #168   29. nov 2013 Hvor er jeg dog RØVTRÆT af akademiske teoretikere, der laver love som vi andre formodes at rette os efter - dette til trods for, at enhver kan se, at lovene er selvmodsigende og i mange tilfælde tvetydigt og upræcist formuleret. Kunne man for fanden ikke forvente, at disse teoretikere i det mindste mestrede at beskrive tingene, så de ikke kan misforstås og at de benyttede sig af vejledning fra praktikere , som med det samme kan spotte uhensigtsmæssighederne i det som klaphattene er i gang med at hive ned over hovedet på alle os andre.

    Beklager det sure opstød - men jeg røg ind på denne tråd umiddlebart efter, at jeg havde forsøgt at sætte mig ind i reglerne for kørsel med trailer efter personbil ..... Det må være de selvsamme som er ophavsmænd/kvinder til den lov !


  • #169   29. nov 2013
    Jan B - reglerne er såmænd ikke så indviklede, og de er ret klart formuleret.

    Problemet er mere at der er nogen der ikke kan få dem til at harmonere med hvordan de troede tingene hang sammen.
    Det er ret svært at hive folk ud af deres forestillingsverden, når de en gang har lagt sig fast på et synspunkt - det er velkendt at det er meget nemmere bilde en mand noget vrøvl ind, end at overbevise ham om at han har taget fejl.

    Denne tråd er primært gået med at nogen forsvarer deres løse påstande, og var så fastgroede i deres egne forestillinger, at de nærmest var blevet faktaresistente, hvorved mængden af fakta der skulle til, for at komme i mål, blev uforholdsmæssig stor.

    Men jeg er lige ved at tro det lykkedes, - indtil den næste tråd smiley


  • #170   19. dec 2013 Den her tråd er godt nok lang...
    Men kort og godt, lad være med at gøre det.
    Du kan sagtens ende med at hæfte for det. Der kan argumenteres for, at du har været i groft uagtsom/ond tro, da du udelukkende er klar over reglerne, men bevidst har omgået ved aktivt at ændre på cyklen.
    Gør et forsikringsselskab noget ud af det, kan du ende med en ordentlig gæld og, forhåbentlig, en dårlig samvittghed overfor tilskadekomne.

    Er ret sikker på, at interesserede kan finde kendelser på www.ankeforsikring.dk som understøtter min påstand.

    Anyway, don't do it.

    David.


  • #171   19. dec 2013 Hm - og så er vi vist lige vidt......

  • #172   19. dec 2013 Tilføjelse, jeg har lige set at Tryg havde svaret, og jeg er ganske enig.
    Der er nemlig muligheden for, at selskabet kan forsøge at inddrive erstatningen hos forsikringstageren. I dette tilfælde har føreren jo lavet en bevidst handling ved, at ændre på maskinen. Og så kan man ikke længere påstå at være uvidende om det smiley
    Så et selskab kunne meget vel beslutte, at køre en sag på det.

    Så alt i alt, man skal bare lade være smiley

    God dag alle.


  • #173   20. dec 2013 David - når du skriver "Denne tråd er godt nok lang" så må vi tage det som et udtryk for at du ikke har orket at læse den, hvilket det du skriver også bekræfter.

    Du skriver"Der kan argumenteres for, at du har været i groft uagtsom/ond tro, da du udelukkende er klar over reglerne, men bevidst har omgået ved aktivt at ændre på cyklen."
    Ja, det kan der da. Men hverken grov uagtsomhed, eller ond tro giver selskabet mulighed for regres.

    Og denne:"Og så kan man ikke længere påstå at være uvidende om det
    Så et selskab kunne meget vel beslutte, at køre en sag på det."

    Om man er uvidende eller ej, er ikke et parameter - hvorfor har du fået indtrykket af at et forsikringsselskab ikke skal rette sig efter dansk lov?


  • #174   20. dec 2013 Steffen: hatten af for dig !! At du gider blive ved med at argumentere.....
    Har en kammi,som er assurandør, og han siger 100% som dig.


  • #175   20. dec 2013 Steffen:

    Jeg har meget stor respekt for dig og dine synspunkter. Alligevel vil jeg da anbefale enhver at overveje meget nøje med sig selv og sine opfattelse inden man giver sig i kast med at krænke de betingelser man indgår aftaler på.

    Hov forresten - jeg talte med min nævnte bekendte i mandags. Han mener bestemt ikke, at der var andre problemer da hans søn knoklede hans bil ind i en fremmed bygning - blot det at sønnen var 16 og ikke havde noget kørekort!

    Men OK - vi aner jo ikke om han kende hele sandheden - vel?


  • #176   20. dec 2013 Tak Michael og Knud.

    Knud, når man indgår aftale om en motoransvarsforsikring, indgår man ikke nogen aftale om kørekort.
    Når jeg beskriver reglerne, er det ikke for at opfordre til lovbrud, selvom jeg har en ret negativ holdning til kørekortreglerne. Men fakta er fakta.

    Det der egentlig irriterer mig mest er de folk, der ophøjer deres forestilling om tingene til noget der formuleres som kendsgerninger, for derefter at oplyse offentligheden om deres uforlignelige 'viden'.

    En bil kører ikke ind i en bygning, udelukkende fordi føreren kun er 16, og ikke har et kørekort.
    Der skal lissom noget mere til før det går galt - ikke?


  • #177   20. dec 2013 Jeg har ladet mig fortælle, at gutten - altså ham der kørte- udmærket vidste, at han gjorde noget uforsvarligt, idet han ikke havde ret til at benytte køretøjet/lært at benytte køretøjet. Derfor blev der gjort regress!

  • #178   20. dec 2013 Så har du ladet dig fortælle en lyserød version af hvad der skete.

    Han har helt sikkert kvajet sig big time, og gjort noget der var helt i skoven.¨Hvis du kan skaffe en dom, eller anden dokumentation for regres, hvor begrundelsen for kravet er den du anfører dr, så bed din bekendte om at ringe til en advokat.
    For så skal han have alle sine penge igen.

    Fra en anden tråd, hvor en havde kontaktet forsikringsoplysningen:

    Svar fra forsikringsoplysningen:
    Ansvarsforsikringen derimod er (primært) til for at beskytte 3. mand, hvorfor det principielt kun er ved tilfældet med grov hensynsløs kørsel, at ansvarsforsikringen kan gøre regres overfor føreren. Der skal dog rigtig meget til og sker derfor sjældent.

    Hvad angår aftalens indgåelse og urigtige oplysninger ved aftalens afslutning er det reglerne i FAL §§ 4-10, der gælder. Her vil konsekvensen blive at forsikringaftalen opsiges og typisk at de indvolverede parter polititanmeldes for forsikringssvindel, hvilket kan medføre lige fra bødestraf til fængsel i særlig grove tilfælde.

    Venlig hilsen

    Forsikring & Pension
    Forsikringsoplysningen

    Riccardo Krogh Pescatori


  • #179   21. dec 2013 Michael l, helt enig med dig i at Steffen tilsyneladende har den fornødne viden til at udtale sig, og flot han bliver ved. Hvis det kun var folk som Steffen der udtalte sig i diverse tråde, altså folk der ved noget om det de udtaler sig om, så kunne diverse trådstartere bruge dette forum til noget. Men det er efterhånden blevet sådan, at 7 ud af 10 udtaler sig om noget de ikke ved noget om, de skriver hvordan de tror det er eller gætter. Derfor er min påstand, at en trådstarter ender med at være mere forvirret efter han spurgte end før. Så min opfordring til jer derude er, hvis man ikke har svaret selv, så følg tråden uden at skrive, så bliver man nemlig selv klogere, og så kan trådstarter og alle vi andre nemlig bruge de svar der kommer til noget.
    Rigtig god jul til jer alle derude.


  • #180   6. jan 2014 Jeg skal ikke modsige Steffen, da jeg stort set kun kan give ham ret. Dog kan jeg oplyse, at den nye kørekortbekendtgørelse er med tilbagevirkende kraft. Det er eller meget sjælendt i danmark man gør det, der bliver også arbejdet på om det kan ændres. Jeg vil dog lige fortælle dig, at du skal regne med at kunne blive straffet på andre måder, end kun med forsikringen. Så overvej nu om det er det du virkelig vil, men det kan være dyrt på andre måder end kun penge.

    Mvh
    Peter


Kommentér på:
FORSIKRING - Kørsel på for stor MC

Annonce