{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.071 visninger | Oprettet:

Flowbænk på vej !! {{forumTopicSubject}}

he he he .. Man skal ALTID være smart nok til at forstå at de eneste RIGTIG GODE mandejulegaver, er den som man husker at forære sig selv lidt før jul ..

Man skal også huske at være liiige tilpas tidlig nok på den, så der ikke er nogen som syntes at man har "braget" ALT for mange penge af på en gave til sig selv ... vigtigt !

Det blev så til en ny flowbænk i år !! .. digital og hele møllem smiley

Ejjjiii .. ojjjii, næææh ,,, see hvad jeg fik !! uhhh .. det er vel NOK en god julemand ham dér .. Han viste nok godt at Far kan lide at tune motore .. tænk at han ved at det !! smiley


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Flowbænk på vej !!
  • #1   29. nov 2013 Mindre kan ikke gøre det smiley Tillykke med det!

  • #2   29. nov 2013 hvordan ser sådan en flow bænk ud, og hvilke data kan man udvinde fra sådan et svin ? luftens hastighed, andre spændende ting. ?

  • #3   29. nov 2013 Hvad har du købt og hvor stor ?

  • #4   29. nov 2013 Prøv lige at ligge et link op med hvor den er købt

  • #5   29. nov 2013 Flow Performance hedder det .. . . .den ... Mike .. man bruger den til at måle lufthastighed når man skal optimere/tune Feks et topstykke . Det er flere ting hvor en flowbænk er super god ..til at portningen ens på alle cylindre,

    Du skulle prøve at hoppe på youtube og skriv noget med engine portning osv .. det er super interessant ..

    Det kit jeg har købt fylder ik´ret meget .. det er 100" digitalt, og det kører ind over et exel pgm ... rigtig fedt smiley


  • #6   29. nov 2013 fedt fedt fedt.. det vil jeg helt sikkert gøre.

    kan den simulere hvor der skal taget af eller lægges på for at optimere luft gennemstrømningen ? altså så man for et digitalt billede inden man begynder på det håndværksmæssige ?


  • #7   30. nov 2013 nej .. men JA , det er faktisk et RIGTIG smart spørgsmål du stiller dér :

    Det den PT kan i store træk e at måle lufthastighed og luftmodstand. . før man starter på at fjerne materiale,. og man kan bruge forskellige formler på det .. F.eks . en 4 cyl, 2.0, har jo så 500 ccm, pr cyl . den cyl, har jo et eller andet beregnet/teoretisk max sug, den vill kunne udføre hvis alt var optimalt osv. dertil ville man yderligere putte ting ind i formelen som F.eks, størrelse af ventil hul, løft osv osv. .

    Derfra ved man så ; lad os sige, FØR arbejde kan den så suge 50 m pr sek ( bare et eller andet tal ) .. hvis alt var SUPER perfekt burde den kunne suge 230 msek. og så går man så igang .. Bare det at kunne gøre flow/modstand/hastighed ENS er en stor ting. Man vil blive forbavset over hvor unøjagtigt standard motore er lavet på mange områder.

    Det "kit" jeg har købt er på en måde et grund kit. og når jeg har fået lidt rutine i at bruge den er dette mange yderligere opgraderingsmuligheder. og F.eks at få noget visuelt kamera indover .. joh ... Inden for motortuning er det MEGET ofte kendt at "ham og ham" er SUPER gode til at porte topstykker osv osv .. Det er måske rigtigt nok, men den idé kommer jo ud fra at man faktisk ikke HELT har styr på sine formler og værktøj .. Den interessante ting er jo at meget ofte sidder man og tuner/porter osv, og har fået overbevist sig om at DET HER er super godt, og i virkeligheden når man sætter en flowtester på er det SLET ikke dér man skal regulere .. En flowtester er et rigtig godt stykke værktøj .. måske ender det lidt dyrt i sidste ende, men vil man ha´ anvendelige resultater, er der ingen vej udenom .. Og nu hvor det bliver mere og mere digitalt .. Dreamride!!!


  • #8   30. nov 2013 Der er vist MEGET lang vej, til det kit kan bruges til noget brugbar.

  • #9   30. nov 2013 nårh ... joh ,, hvis man ik´ kan huske meget fra sin skolegang .. ellers tager det ik´meget mere end 30 sek at beregne hvad man skal bruge for at arbejde ..

  • #10   30. nov 2013 Så kommer du til, at regne i MEGET lang tid.... For det bliver ikke målingerne, du kan bruge til ret meget.

    Grund kittet er opbygget, UDEN plenum kammer. Og selv i deres kabinetter er der ikke, indbygget ret meget plenum kammer. Skal man arbejde med topstykker til ondgamle V8 motore. Så virker det sikker fint nok, men ikke på en motorcykle.

    plenum kammer er og bliver den eneste vej, uden om et ustabil flow i målingen. Hvilket er det mest vigtig, hvis du vil arbejde med lufthastigheder.


  • #11   30. nov 2013 arhh .. jeg tror nok de går fint .. Nu har jeg fået vejledning af en af de bedste motortunere i landet, og ja .. måske har du ret i at man senere skal opgradere kittet. men som nu min søde "læremester" siger ; nu kikker vi på grundtingene, step 1 er at lave simple ENS portninger, ud fra korrekte beregninger .. Der er jeg fuldstændig enig .. Nu har jeg op til nu, portet en del, under kyndig supervision, NeXT step, basic flowtest på ... .. Fakta er også, at hver gang efter jeg har testet/portet osv. og så tager jeg den med ind og vi sætter det på en 170.000kr Superflow flowbænk .. jeg er ik´helt mentalt handcappet

  • #12   30. nov 2013 Og mig som trode mentalt handcappet, var en fordel i tunings verdenen smiley

  • #13   30. nov 2013 ha ha ha ha ... joh .. det er de .. forholdet 1/4 ... en handicapper til 4 svende !! ..

  • #14   30. nov 2013 Hvem er en af de bedste tunere i landet så?

  • #15   30. nov 2013 ja hvem er det ??


  • #16   30. nov 2013 Poul Heikendorf?

  • #17   30. nov 2013 hvor høre han til og hvad laver han som sådan ?

  • #18   30. nov 2013 Yep .. Poul Heikendorff smiley .. det skider jeg på .. Poul er GUD !!.. Han kan lave ren magi med en motor ...

    "Allan A
    Poul har tuner biler siden .. tjaa .. 60´erne .. Han er nu en ældre mand, men det er sgu ikke viden eller evne ham mangler .. Det er godt nok et interessant forhold, at lære fra ham


  • #19   30. nov 2013 og hvad laver han .. tuner !! .. og det var det smiley

  • #20   30. nov 2013 Emnet har da vidst været oppe før i år, vi har skrevet om det før husker jeg nu.
    Kørte han ikke rally i 70erne og 80erne?


  • #21   30. nov 2013 Jeg ved det faktisk ikke .. jeg ved at han har kørt meget Mini Cooper .. Han er stadig Mini guru .. Jeg har lige fundet mig en mini, som vi skal bygge efter Hr. PH´s forskrifter..

    Han blev også kendt som specialist for de mini´er, da han f.eks var en af de første til at få "kulgebombet" plejlstængerne på dem. Det var et stor problem før da de knækkede ret ofte .. Poul fortalte mig at det kom sig af at han kendte én Englænder som byggede Flyvemaskiner, og at de "kuglebombede" alle delene for at de ikke skulle knække, og det er stadig den dag idag, ham som laver hans plejlstænger .. Jed ved også at han blev sendt til UK i 70´erne, af Ford her i dk til nogle specialister for at lære at tune deres racermotore ..

    Det er helt vild også hvor mange rally motore han har tuner .. Han har billeder at ALT ALT hvad han har lavet hver en motor, top ALT .. det ville tage uger og uger at kikke det hele igennem .. smiley .. Han er sgu en meget sjælden race ...


  • #22   30. nov 2013 Det er en afstresning af metallet.

    Den vildeste Cooper byggede Erik Høyer.

    Der må da oprettes nogen albums med alle de billeder osv????


  • #23   1. dec 2013 det er ikke kun i DK Poul har tunet heller . der har flere gange hvor jeg har været dér været folk fra både Tyskland UK, osv, med dele til alt muligt. DTC racere, historiske osv ..
    Jeg tror ikke man får Poul til at give de billeder ud til nogen .. han er kendt for at holde kortene MEGET tæt ind til kroppen .. ha ha ha .. Det tog sgu også mig 100 år og en madpakke for at bare få åbnet låget bare lidt smiley .. Men jeg er sgu HELT ydmyg og ik´møj andet end en skide elev, i hans selskab .. Jeg bliver kandt den unge mand ( 45 år gammel ) sådan er det !! .. man skal høre efter når alderdommen snakker, og opføre sig ordenligt !!


  • #24   1. dec 2013 Spændende smiley husk at opdaterer os når du kommer igang.

    Mvh Brian


  • #25   1. dec 2013 joh .. der er allerede lidt gang i sagerne .. Jeg har lige stået og "hakket løs" i en top til en BMW, og har en gammel CBR top som også kommer gennem behandling .. så skal jeg så ind med det til "chefen" og så kikker vi på tingene og ser om jeg har fattet noget, eller om det bare er pis med mig !!

    altså .. JEG syntes det ser super ud det jeg har lavet .. men det er jo ikke sikkert at Poul er enig med det smiley


  • #26   1. dec 2013 Nu skal jeg vise dig det mest vigtige værktøj, når der skal arbejdes med flowbænk....

    og det er IKKE glasplade, den ligger på


    profilbillede
  • #27   1. dec 2013 smiley hvad nu ?? smiley


  • #28   1. dec 2013 Er det snoren du tænker på, er det for at se turbolens ?

  • #29   1. dec 2013 Ja det er den berømte snor, der ødelægger næste alle gode ider.

  • #30   1. dec 2013 he he ... jeg har allerede lavet en mindre deal med den lokale autoophugger, og at få leveret topstykker, som er døde, til test, og nye ideer, som ikke kan laves om bagefter ..

    Jeg er faktisk mest spændt på hvad man kan få sådan en diesel VW til at gøre .. Har en eller anden syg idé om at kan kunne lave den perfekte rally motor ud af sådan een .. Der må flowbænken sgu da være et meget godt hjælpemiddel til noget af det .. .. Mangler så egentlig bare en fræser med regulerbart hoved, så er det grove klar smiley


  • #31   1. dec 2013 ja opdater gerne med billeder, det er et spændende emne..

    og man vil jo altid gerne have mere power


  • #32   1. dec 2013 Mike

    http://www.motorcykelgalleri.dk/fotoalbum/tuningprojekter/11815-flow_baenk

    Godt nok en anden type, end den Morten har købt.


  • #33   1. dec 2013 Noget at det bedste er at tage en HELT ny CM .. tage den 100% fra hinanden og optimere, tune og hvad ellers man kan finde op .. ejj , hvor kan sådan noget komme til at køre godt smiley ..

  • #34   1. dec 2013 Ja lige til den kommer på rullefelt, må desvære indrømme jeg har ødelagt, manges drømme.

  • #35   1. dec 2013 ja hvis man har gået og drømt om nogle tal man skulle nå, er det surt hvis det ikke var det ... Men der er godt nok stor forskel på hvordan en motor kommer til at køre ( også lang tid efter den er ny, hvis den bliver afvejet og optimeret før den nogensinde bliver startet op .. ..
    Lavede på et tidspunkt en test .. Tog en CRF 250 04, som var død .. renogeredem den 100% , ny krumtap, top, cyl .. alt .. men optimerede og afvejede alt .. testede den så oppe imod en nely ny 08´er .. meget interessant .. den var MEGEt hurtigere 04´eren .. og den var ikke tunet, kun optimeret ..

    Håber jeg kan få det flowtest system til at gøre det samme på de 4 cyl .. Det bliver ihvert fald step one ! ..


  • #36   1. dec 2013 Racing4 @ .. det er et fint værksted du har lavet dig .. Laver du så racermotore for aldre også, eller erm det kun til egne bikes .. Shimser du også dæmpere om og dét ?? .. det er der sgu ik´mange som gør sig i her i landet ... Har et større program hér af ting, motore til altmuligt og dæmpere der skal testes, så vi kan få rusket lidt op i den konservative indstilling som er hér i den del af landet ..

    ordsproget på sjælland er noget med ; det hjælper ikke noget alligevel, der ER prøvet, og det kan du nok ikke i sidste ende .. joh .. Er allerede blevet mødt af folk som ryster på hovedet over at vi har brugt penge på flow udstyr, nye slibere, osv .. Og der er FØR flere af delene overhovedet er kommet hjem endnu !! ..

    man undrer sig sgu nogengange over hvordan vi er endt i meget andet end Lada´er alle sammen .. Trør sgu jeg tager en gammel GSX 450´er model sløv og tuner og optimere den, bare for at skabe uro i de små sind


  • #37   1. dec 2013 nu et helt andet spørgsmål, afvejning af pleje stænger, synes det er en vansklig sag har vejet bunden for sig og derefter samlet begge dele og prøvet at afveje hver ende for sig, men har også set man kan få en maskin vatterpas som er hængslet på midten og man kan forskyde denne aksel den ene eller anden vej, så når man ligge plejestangen op forskyder man den så den er i vatter, derefter ligger man de andre op og så skal den forblive i vatter for at de er i balangse. hvad er jeres metode.
    undskyld jeg staver så dårligt


  • #38   1. dec 2013 racing4fun har du været ude for at folk har mistet heste, de bil toppe jeg har lavet har jeg fræset en del ud af men mc toppe bare mere rettet ud og glattet til, især ved overgang til ventil anligsringen

  • #39   1. dec 2013 Det med motor tuning er kun hobby... Jeg har div kursuser ved Ohlins, samt værktøjet.
    Min store hobby er bygning af flymotore. Men for H... hvor skal jeg tit sige til mig selv INGEN TUNING !!! Så det er med poleringe af blokken indvendig mm

    Værksted 1.
    Som ligger syd for Alicante, Spanien. Her har jeg flowbænk, affjedringsværktøj mm og her arbejder jeg til daglig.
    Vinterhalvåret er mest med racer, og sommeren er mest de lokal.

    Værksted 2.
    Ligger i Nordjylland og her står rullefeltet. Jeg er sådan set kun der oppe, når der er samlet arbejde nok sammen. Fra 2014 har jeg indgået nyt samarbejde med Bazzaz.dk om momtering og indkøring. Så det bliver nok en del ture til dk, i fremtiden.

    Flowbænk og rullefelt er hjemmelavet, softwaret har jeg udviklet sammen med en af mine venner. Så den konservative indstilling, kender jeg ALT for godt. Jeg er bare ikke ret god, til at tage den slags folk alvorlig.



  • #40   1. dec 2013 Allan

    Ja det har jeg...

    Stort set alle R1ér.. Den 5 ventilet top er kunst på høj plan. Og fandt heller ikke løsningen, før jeg tilfældig mødte Yamahas fakriks test tema.

    Eller har jeg set Honda SP1 med stempler, knaster, udstødning og portet top som havde ca 3 hk mindre end en standart smiley

    Aprilia RSV1000 har også med at ville tabe effekt.


  • #41   1. dec 2013 Det med at hænge plejlstængerne i vatter, er der ingen behov for. bare de hænger sådan ca vandret og ENS HVER GANG

  • #42   1. dec 2013 @Allan A

    fandt en fin lille film på you tube en dag .. http://www.youtube.com/watch?v=QLpiF0E0EJU .. Der er faltisk flere når man fluder lidt rundt, når først du er inde på den hér ..
    Og den her lidt ældre film er også ret fin på mange områder .. http://www.youtube.com/watch?v=wZxuPkj_17I .. Faktisk er det værd at se alle 4 Janspeed filmene .. De var sgu gode dengang smiley

    Racing4 .. Fedt .. Respekt, for at du har lavet dig et job/liv ud af hvad der interessere dig .. Det er der sgu mange der kunne lære noget af, mange snakker bare, men når de så pludselig skulle til at leve af det, så falder snakken, og produkterne mangler smiley ..

    Er det så mest 2 hjulere, eller hvordan !? ..

    Allan .. jev ved ikke om jeg har været ude for at folk har mistet heste. Men jeg har 100gange set folk komme med maskiner som var tuner, og hevet i, med de FINESTE print fra testbænke .. Når de så kom ud på banen var verden alderledes .. Enten var de STORE HK bare tal, eller også var motoren lavet til at arbejde inden for et område som køreren ikke fik anvendt alligevel .. Ikke altid, men det er GODT NOK tit, jeg ser store tun, hvor køreren nok havde blevet gladere for en ny bagpotte som gav lidt mere bund ..

    Problemet er ret simpelt ; man går ud og køber SUPER knasten, som er THE - cam og det ved alle, det samme med , udst, stempelet, forrør osv .. Men man glemmer bare at den knast, som virkede, var testet på en standard maskine, UDEN nogle andre aftermarked dele .. Og efter den stakkels motor så er overdynget med GP-dele, så kører den ikke 2 km/t ..

    Men jeg syntes det er SUPER fed med folk som jer, der har lyst til at sætte sin ind i tingene .. Der er jo goså sådan nogle steder at de nye virkningsfulde ting kommer fra !!

    Racing4 .. Jeg var også på noget Ohlins kursus .. det var eller meget godt, bortset fra at seg syntes at det var NEDEREN at de er så konservative med deres set-up´s . DEn dér politik med at de set-up´s deres dæmpere har (specielt på mid-valve) er fine nok, og at resten bare skal regyleres med fjedre og oliehøjde, ved de jo godt selv er pis .. Jeg forstår godt at de holder kortene tæt ind til kroppen og prover at forhindre at deres forhandlere verden rundt, ikke får rodet med noget som så kan give den en masse ekstraarbejde .. For de kunne få noget meget bedre affjedring på markedet hvis de gad at give et større mængde grund set-up´s til de forskellige slags kørere ..

    Lidt mærkeligt politik fra nogen af dem som har været mest innovative før i tiden


  • #43   1. dec 2013 video 1 har jeg set en del gange video to måden er jo genial, det har jeg aldrig tænk på man bare kunne gøre sådan.
    link endeligt til flere gode videoer på youtube
    har linket dem her til racing4fun tidligere men jeg synes det er er rigtig god artikkel så her er de til dig også morten

    http://www.racedevelopments.co.uk/assets/documents/suzuki_gsxr1000_k1/head.pdf

    og

    http://www.racedevelopments.co.uk/assets/documents/suzuki_gsxr1000_k1/breathe.pdf

    og her resultatet

    http://www.racedevelopments.co.uk/assets/documents/suzuki_gsxr1000_k1/power.pdf

    så har nu besluttet mig selv for at købe denne model cykel, da den kan komme til at gå så ganske godt, for billige penge



  • #44   1. dec 2013 Du skal sku da have en K5-6 Mærklig nok har jeg sådan ca 750 kg kit dimser til sådan en fætter. Der helt tilfældig er til salg


  • #45   1. dec 2013 ville meget gerne have en k5 k6 og de er billige men ja skal stoppe et sted og blev ved den gamle k1-k2 den har du vel ikke noget godt til

  • #46   2. dec 2013 @Allan ... En rigtig rigtig fed artikel smiley .. For det første er der jo ( som beskrevet så flot ) en verden til forskel på hvad man kunne kalde rigtige tunere, og så den lidt mere gængse af virksomhedejere, der bare vil ha+ "hældt" nogle dyre dele over disken .

    den anden og meget mere interssante ting i artiklen er det faktum at det ikke kostede ret meget at tage en noget ældre cykel, og gøre den mere effektiv end en ny model .. forunfattet at man ved hvad man laver ..

    Den dér jantlov som der ofte findes og som jeg har hort alt for mange gange, udspringer delsværre rigtig tit lige netop fra personer som føler du bringer deres virsomhed i fare, hvis du pludselig "forhindrer" dem i at fylde kørerne op med bling-bling dele .. Der er ikke nogen der kan lide du køber en gammel K1´er Allan .. smiley
    Og SLET ikke hvis du tager og får den til at trække fra de nye maskiner, mens andre ser på det .. ha ha ..

    Sjovt nok, havde jeg en Honda CR 250 R 2-T fra 01 som jeg blev ved med at køre på i mange år .. Den var ikke andet end optimeret og trimmet ind, på motoren .. Affjedringen var det bedste kit jeg kunne hælde i sådan et sæt showa, men ellers var der intet andet lavet ( joh .. en bedre forbremse ) .. Men den var hurtig . Hvert år prøvede jeg ALt hvad der var, af det nye, og intet inponerede mig rigtig .. Da 4-T´erne kom .. tjaa .. de var ikke hurtigere .. Jeg blev da ved med at vinde løb på den ..
    Den blev renoveret osv nogle gange, men det var da ikke før i 2007, at jeg følte at jeg hellere måtte se om jeg kunne få meget hurtigere ud af en ny .. Det er en sjældenhed inden for MX ( udover hvis man bare er C-kører og nuller rundt og hygger sig ) at nogen kører meget mere end et år pr maskine ..

    Og det var INTET med pengene at gøre ! . Ikke engang affjedringen havde noget særligt at byde på på de nyere . Lidt lige som i din artikel; ja . deres stel/styrevillighed, var måske lidt bedre, men da fabrikkerne faktisk ik´rigtig laver det store om inde i dæmperne, så kunne et personligt ombygningskit let overskygge de nye cykler ..

    Med den her flowbænk skal jeg nok komme et nyt stykke hen ad vejen til at lave nogel fine køretøjer ..

    Racing4 .. med det dæmpere du laver, har du så også nogen adgang til dynotestere og den slags ? .. Det åbner jo muligheder for at lave grund- setup´s helt fra bunden, til de forskellige cykler, og bygge dæmpere ud af OEM dæmere som er meget bedre end aftermarked dæmpere, til nogle HELT andre penge .. Jeg har een på hånden, som jeg går og "forhandler" med en gang i mellem smiley

    Problemet er bare at jeg skal ha´overtalt han der har den til at møbe en HELT ny een, så jeg kan få hans gamle billigt . he he he .. Men det ville være fedt .. det er ik´noget som er blevet gjort meget i her i DK nogensinde


  • #47   2. dec 2013 Jeg har hadt adgang til alle de data, da jeg var banetekniker. Det har jeg desvære ikke længere.

  • #48   2. dec 2013 æv bæv .. så er det dynotest der er vejen .. jo .. man kan selvfølgelig ligningsberegne tingene fra bunden, men det er jo tæt på så at selv skulle bygge dæmperen fra bunden ... Det er jo lidt unfair fight, vejer op imod en producent som har testere til rådighed ..

    Har en formel et eller andet sted, som giver grundbregningen ud af det set-up, der sidder i en gaffel .. den er god til store ændringer .. F.eks .. hvis comp starter med 12 x 20.10, 2x18.10, osv ned .. hvis man så ville ha en MEGET hårdere set-up, i en helt anden stigning .. hvor mange 20.10, skal man så have for at ha´tilsvarende antal 20.15 i hårdhed ..

    Man kan også bruge det til F.eks hvis man ville tage en R1´er gaffel over på en Harley ..

    Har lavet mange Ohlin gafler om ( også de nye twinchamper gas forks ), hvor jeg har lavet meget mere comp på midvavlen, så man kunne lave en meget blødere basevavle set-up .. .. det virker RIGTIG godt .. meget mere fast gaffel, som er meget mere følsom vel små huller .. og så falder den ikke så meget i stroken ved langsom g-påvirkning ..

    Arbejdede du så for Ohlins med et team eller hvordan ?? .. VILDT spændende smiley

    Og hvad laver du så nu nded i Spanien .. bliver sgu da nysgerrig .. det er da ret fedt !


  • #49   2. dec 2013 Jeg lavede noget software, for en 7-8 år siden der kan beregne den prograsive, den i en gaffel. Problemet kommer først rigtig med bagdæmperen, da link ledet IKKE lige frem er noget der er let at regne på.

    Det var via den dansk impotør, pga Ohlins kræver der skulle være en tekniker, til stæde ved div RR løb. At vores kære ven i Sorø, så havde lidt svært ved at sende bestildingerne. Er så desvære en HELT anden sag, men det helt endte med. At jeg blev træt af delene aldrig kom.

    Jeg flytte her ned i 2007, fordi jeg bare var total træt af regn, skatter, mere regn og endnu flere skatter og mangel på sol. Så idag laver jeg en del RR maskiner for de Dansker, Tysker og Englender der kommer her ned i løbet af viteren.

    Jeg har være tilknyttet Bazzaz.dk de sidste 5 år og har også være med til at udvikle lidt i deres bruger software. Et samarbejde der ikke lige frem køre alt for godt (Bazzaz USA) da dem i har i deres udviklingsafdeling, har NOGET svært ved at fatte hvad jeg siger til dem. OG DET ER PÅ TROS AF JEG SNAKKER HØJT, TYDLIG OG LANGSOM PÅ ENGELSK !!!!!.......

    Planen for Bazzaz 2014 er et tilbud til kunderne om montering og indkøring. I Danmark + fuld suport. Det skulle gerne fremme salget noget.

    Jeg har overvejet at købe affjedrings dyno... Den bliver sku ikke let at bygge, har være ved at undersøge sagen,


  • #50   2. dec 2013 Du må lige finde nogle, forsøgskaniner til Bazzaz på MX siden. Vi har nogle test kit, vi gerne vil have ud til MX køre. Klart nok til en pris LANG under normal.

  • #51   3. dec 2013 #49 Jeg prøver lige at kikke .. et eller andet sted har jeg formelen for link-beregningen .. ud over det, har jeg en meget interessante ting, som du nok godt gad at teste .. En sharft-jet .. Det er faktisk for lang tid siden noget Ohlins opfandt, de har brugt den lidt fra tid til anden, men vi tog den til et HELT andet levet, og du kan let montere den da det KRÆVER en vacuumpumpe, ellers er det helt umuligt at få luften ud .. :

    På stammen ( på bagdæmperen ) i stedet for møtrikken, monterer man en dysse med en shims og et lille hul i center .. under comp, kan olien IKKE løbe udenom main piston (udover det lille centerhul ), det gør flere ting :

    1. Startpunktet på comp shimserne bler IKKE forsinket, og dervel kan man lave en meget "længere"/meget førsom set-up .. Det gør ALT ved comp meget bedre. Det gør også at dæmperen under langsom g-påvirkning, ikke "falder sammen", F.eks. lange bløde højfartssving. Når den så nu holder sig højere i strocken har man så også fixet problemet med at bagenden sejver, hvis man der kommer et "hul/ujævnhed" under den langsomme g-påvirkning ..

    Ohlins, og WP som også har haft brugt den før i tiden, manglede nogel faktore .. Ideen med en shaft-jet var dengang, at adskille comp og rebound .. Dvs. Det er jo sådan at på alle dæmpere så bliver den også blødere når man giver dæmperen mindre rebound, da olien "fiser" forbi main begge veje .. Shaft-jetten åber for den lille shims under rebound, så rebound virker helt normalt .. Center huller skal være ca. 0.7 mm op til 1.2 mm .. det kan du teste, men over 1.2 mister du effekten ..

    2. Ja . Finn Skinken .. Joh, Finn er meget sød and all, men det er RØV irreterende at han sidder på Ohlin, og samtidig ikke rigtig gider at gøre noget ved det .. Jeg var også på noget Ohlins kursus, endda også hos ham, med nogle fra Ohlins, hvor jeg prøvede at tage problemet op .. Specielt inden for MX på det tidspunkt .. Men hverken ham eller Ohlins er til at stikke i .. Ohlins er fine dæmpere, men det bliver altså mindre interessant at arbejde med, når impotøren er sløv, elendige advancer, og ventetid LANGT ud over hvad man kan byde nogle kunder . SÅ MEGET bedre er ohlins sgu heller ikke, end noget andet, så man kan tillade sig at lade sine kunder vente ..

    Det er FANDME fedt det du har gjort .. Jeg burde sgu også selv ha´flyttet for 100 år siden . Regn , sne osv .. det bliver sgu aldrig liige mig.. og da SLET ikke når man er vild med MC´er ..

    Hvad med Super moto maskiner .. Har du nogekunder af den slags dernede, eller er slog det aldrig HELT igennem dernede !?!? ..

    Meget mere interessant omkring det Bazzaz ... Det kunne vi godt snakke lidt mere om .. Jeg har hfat et helt test team, af Mx kørere til udvikling affjedrings systemer og set-up´s .. Jeg vil meget gerne "kikke" lidt rundt, og se om ikke vi kunne finde et par seriøse test-kørere som kan give noget ordenlig feedback ..

    Test-kørene .. Alm, pro-level ?"? .. vi må liiige snakke lidt mere om det


  • #52   3. dec 2013 @Allan .. Hvad så de toppe du har lavet .. Gør du i nye Mc´er eller får du "liv" i de gamle !??!

    Af en eller anden årsag, faldt min kærlighed puldselig over på den lidt ældre cykler til landevej .. ikke at jeg ikke vil lave noget nyere, men jeg fik den sjove idé at prøve at bygge nogel RIGTIGE café racere .. Dvs. Krafigt opgraderet affjedring, og styreegenskaber .. ja ja .. selvfølgelig bremer ol .. Ikke det dér, med bare at "hælde" nogle GSX hjul på en gammel havelåge, og noget snart lak .. nej .. jeg har brugt en masse tid på at lave noget man kunne køre stækt på .. Nu kommer motorene så endnu mere med, mht. ballancering og optimering ..

    Hvad skal jeg få ud af det !??! .. hmm .. det ved jeg sgu ikke lige endnu, andet end jeg nok får lært en masse ved at skulle prøve at få noget gammelt 70´er og 80´er crap til at blive ordenligt at køre på ..

    Pga min store erfaring i affjedring og MX, har jeg tænk mig at kaste mig noget mere over super moto cyklerne i løbet af næste år, sammen med historiske racerbiler .. Det kommer jo næsten af sig selv når man går op og ned af poul H .. ha ha


  • #53   3. dec 2013 Ja, havde jeg jeres evner, så gad jeg sgu heller ikke DK mere.

  • #54   3. dec 2013 AAAhhhhhh det med linkledet er, ikke bare lige så regne på. Det har jo med at ændre, udveksling alt efter hvor det står. + den faktor at baghjulsakslen´s plasering også ændre temlig meget på opsætninge.

    Jeg har også vacuumpumpe mm, også hjemmelavet. Da jeg ikke ville betale 50.000,- for Ohlins.
    Alt det der med opsætning, har jeg været så heldig at tilbringe et par aftner. I Ohlins Dynorum, sammen med en unavngiven tekniker smiley (Efter normal lukketid)

    Jeg var faktis ved at købe hele Ohlins forhandlingen, engang for mange år siden. Men et var at købe den, et andet var så at få en garanti, fra Ohlins om jeg kunne beholde den. Så det blev aldrig til noget, prisen var sådan set ok. Skulle bare tage ALT hvad der var på lager i Sorø. Tror der var lager for ca 400.000,- +/-

    Jeg kender mange SuperMoto køre her nede, har selv kørt en del. Men de er spredt over hele Spanien. Så dem laver jeg ikke mange af...

    Omkring Bazzaz, så vil jeg gerne have funde en par top / mellem gode kører. Hvor vi kan montere en Bazzaz og køre den ind på rullefelt.

    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Hvad kan jeg til jer.... LET RØVEN OG FLYT !!!, vi har i snit 320 soldage her i området smiley


  • #55   3. dec 2013 morten

    cafe racer, er jeg også i gang med, den får Yamaha r6 forgaffel og pvm hjul med mindre Yamaha hjul kan komme over på suzukien, motoren vil jeg ikke rode med før alt andet er færdig, for at være sikker på jeg ikke køre træt i det.


    profilbillede
  • #56   3. dec 2013 billede 2

    profilbillede
  • #57   3. dec 2013 morten

    har lavet ca 5 bil toppe og Yamaha r6 og bandit 1200 top, hvor de efterfølgene har været ved cylænder cervice og fået slebet bentilsæder, det er dyrt i sig selv, så nu har min makker og jeg splejset om en ventilsæde fræser, og se om vi kan lave det selv


    profilbillede
  • #58   3. dec 2013 billede 2

    profilbillede
  • #59   3. dec 2013 her den ene motor jeg ikke har fået samlet færdig endnu, toppen har jeg selv lavet

    http://www.bilgalleri.dk/fotoalbum/tuningprojekter/61082-vw_2_0_16v_tuning

    min tidliger golf motor, som nu ligger i en golf 1, har også selv lavet toppen, og da den fik timet knasterne fik den 15 hk mere

    http://www.bilgalleri.dk/fotoalbum/tuningprojekter/626-golf_3_16v_38_hk_extra_hk_nu_187_9_hk


  • #60   4. dec 2013 Racing4 ; Æv .. smiley .. Nu hælder du også liiige salt i såret, du siger lige det samme som min bedre 1del siger så tit .. lad os nu bare flytte .. ha ha ha .. det ender det nok også med inden for overskyelig tid .. men PT ( som så mange andre ) børn som ik´lige bore hér altid og den slags . smiley .

    Lidt synd det ikke var dig som fik overtaget den Ohlin import, det havde gjort verden NOGET lettere for mange .. Jeg prøvede at få hjælp engang fra en Ohlin mand, til at jeg kunne stå for deres MX, hér, da Finn ik´gider at gøre noget i det mere rigtig .. men nej .. De er MEGET loyale over for Finn. Det er måske også fiar nok, da det jo VAR ham som har været dér stabilt siden guderne må vide hvornår .. Jeg kan GODT huske Finn, i 70 og 80´erne da han kørte MX og vandt alt, samtidig med at ham var forhandler og var en af de få, som gad at bruge tid på affjedring .. Men PT, ihvert fald inden for MX .. han gider ike mere !! .. Ohlin ville ha´ RIGTIG godt af een som vil noget mere frem med sagerne ..

    Men jeg er MEGET interesseret i din geniale idé med at du flyttede til Spanien .. Det må vel også være forholdsvis okay at komme igang med meget med race og motore dernede .. De er sgu da helt vilde med motorsport i det land ..

    Jeg ville så gerne til Texas og åbne en affjedrings/motor shop dér .. Jeg fik noget tilbud om det for et par år tilbage .. men ja .. PT, kan jeg vel ringe til Allan engang i mellem, og så kan ham fortælle om det regner i hans landshalvdel .. ha ha ..

    Jeg prøver at kikke efter det link beregning .. Jeg har noget et eller andet sted på en harddisk, usb eller noget.. Een af dem som jeg blev uddannet af i USA, er en total matematik nørd . Han er Hydraulik Ingeniør .. Det kan godt være at jeg syntes inden i met eget hoved, at jeg har fattet et eller andet, men ham dér .. I guder .. Han er tyben som hvis du ringer til ham, mens han går med konen i supermarkedet og handler, så kan han give dig et set-up med 70 shimser bare du liiige giver ham et par, diametre og kørestil .. Han er sgu ik´for børn .. Men jeg har fået et tons af denslags af ham, da han har lavet links og udveksling ting til produktion ..

    Jeg prøver at høre hér i næste uge omkring test-kørere, så kan du selv snakke med dem hvis jeg finder noget interessant .. Nogen bestemte cykler ? . hvad med en CRF 250 og en RMZ 450 ?? .. de er et par ret anvendte cykler som mange kører på


  • #61   4. dec 2013 Allan .. Fedt projekt .. Hvad motor ender der med at komme i ?? .Er sgu så vild med de gamle 70-80´er Japsere .. Der er sgu moget charme over dem, og jeg syntes faktisk at man kan få dem ret hæderlige at køre på .. På min egen Bol Dor .. Damm, jeg brugte 100 år, på styre, bremse og affjedringsegenskaber .. Jeg har et par ting stadig, men, meget er blevet betydligt bedre .. Nu kan den faktisk dreje, uden at man skal lægge an, som en gammel Ford Taunus StCar, der skulle bremses ned fra 160 !! ..

    Jeg HAR nogle "grund ting" til de forgafler, så man ikke er tvunget til at sætte noget nyt USD gaffel på, som flader uden for den tids design .. OG fakta er jo at man jo skal RET langt op forbi 2004 for man egentlig goså er en USD gaffel som har noget nogenlunde brugbart indeni .. Men ,, Jeg har nogle kits fra MX gafler som når (ikke vis ) jeg har fået det passet ind i, så har man en gaffel, med justerbar comp/rebound og 2 shims stacks på comp ..så kan man lave en 80´der af 2013 affjedrings level ..

    Dit værktøj ... ejii .. fedt .. Jeg har også noget ventilsæde rette sæt, men det er lidt mere manuelt end dig .. Det er KUN til små små opgaver, ellers er det en tur i byen .. Hvad måtte i "slippe" for sådan et sæt og hvor om man må spørge !? .. Jeg TRÆNGER til det .. smiley

    Allan .. hvad så med bagdæmpning ?!? .. Mono, twin !?!? .. kan du holde den samme bagsvingerlængde .. JEg har set flere smide mono på deres gamle Z900 eller noget, og cyklen er MEGET længere .. Den bliver jo helt uanvendelig at dreje på så !! .. Er det ikke de helt gamle GSXR 1100 fra 80´erne hvor deres link er meget langt fremme, og der er plads til at man kan tage 50-65 mm af svingeren bagpå, og hjulet stadig kan være dér ?? .. Den har da den dér kink hvor klumpen sidder på en rulle og drejer tæt på midten for at spare plads ..

    Racing4 .. Jeg har faktisk selv lige lavet en anden link til en GSXR 11. hvor jeg havde et stel fra 88 ( der er derfor jeg kan huske noget om den gamle link ) hvor jeg tilpassede en 06 ende .. Svinger, dæmper hjul and all, for at få den mere stabil og over i 17" .. Ja og så så det også pænere ud smiley

    Men dér måtte jeg lave en nu kink, længere arme og kortere klump .. Det gjorde at dæmperens hastighed nu kun meget op/blev meget mere progressiv stigning .. MEN ,, jeg kunne kompensere for det med en noget hårdere shims stack på comp siden .. Det endte fint nok !! .. man kan da køre 250 uden at være ved at sejle af !? .. det er da meget godt med et cross styr på !! ha ha .. Jeg var list bange for at jeg ville få broblemer med at miste følsomheden i dæmperen når stigningen nu blen så progressiv, men det var fint nok .. Jeg har ikke prøvet at sidde 3 på cyklen, og det kan da godt være at hvis jeg smider Fede Eva bagpå, så er vi liiige på grænsen .. Men han der ejer cyklen har villet ha det dér streetfighter look, hvor enden er oppe i luften, så jeg ville nok ikke sidde bagpå uanset hvad ..


  • #62   4. dec 2013 Du kan jo bare starte, med at komme en tur her ned. Det koster jo ca gratis her om vinteren, har lige givet 127,- Dkr for min retur D 15-12

  • #63   5. dec 2013 Hvilket flyselskab Henning?

  • #64   5. dec 2013 RyanAir Billund-Alicante

  • #65   5. dec 2013 Og der skal man huske alle mulige ting, ellers kommer der mega gebyrer oven i.

    Det var da en mulighed at tage familien med der ned, de kan nyde solen, jeg kan nyde nogety mc kørsel smiley


  • #66   5. dec 2013 Udsolgt på de dage jeg kunne.

  • #67   5. dec 2013 Det er bare NEJ NEJ NEJ OG ATTER NEJ til alle deres gode tilbud.. Men når de er valgt fra, så koster det ca gratis at komme her ned.

    Jan / Feb plejer at være ekstrem billige.. den billigeste tur jeg har tager er 80 Dkr for en retur


  • #68   5. dec 2013 Hej ..vi har også en flowbænk til salg til tild DOT-E næsten ny, hvis du kunne bruge en mere

  • #69   5. dec 2013 Og den koster hvad


  • #70   5. dec 2013 og hvilken model er det?

  • #71   5. dec 2013 nogen af jer der har hørt om dette her, er det bare elektropolering ??

    http://www.racedevelopments.co.uk/assets/documents/suzuki_gsxr1000_k1/superfinish.pdf


  • #72   6. dec 2013 Jeg kunne komme af sted midt i januar til ca 300.- hver vej.
    Hvad skal man regne med at kunne bo for om dagen dernede, hotel, privat ...? Ja du kan jo lige smide lidt reklame for udlejning af bikes osv, sikkert også andre der er interesseret i priser på det?


  • #73   6. dec 2013 Allan

    Ang mc udlejning, så skal jeg lige undersøge sagen. Der har være en her i området, men de er lukket. Du er sku da også total sindsyg, at køre mc på den tid af året. Der er jo ikke mere end 15-20 grader smiley

    Hvad har du / i af krag til Hotel ? prøv at se på www.hotel.com
    Evn har jeg en Norsk ven, der har en fin lille lejlighed de lejer ud.


  • #74   6. dec 2013 allan a

    Jeg er lidt imponeret over din baghjuls montering.... har den også justerbar, aksel afstand ?


  • #75   6. dec 2013 Det er en letvægt svinger. Nej skal have svejset en selv men skal have fræset styrende og gaffelbroerne så jeg kan komme videre, og den bliver med gammel model affjedring da mono bliver lige en tak for moderne, skal passe på den ikke bliver alt for moderne, men nu havde jeg bare disse hjul, og skal jag have eger hjul som jeg helst ville bliver det bare så dyrt

  • #76   7. dec 2013 jeg vil gerne ha et bud på min flowbænk, jeg har været på ebay hvor der er 2 til salg, men kom med et bud

  • #77   7. dec 2013 Krav er søvn, vel ikke der man skal opholde sig mest.
    Troede du lejede mc ud til banekørsel??
    Er banen ikke åben hele året da?


  • #78   7. dec 2013 Link til dem på Ebay og billeder af din FB?

  • #79   7. dec 2013 Ja hvad er det for en model ca pris, billeder mm

  • #80   10. dec 2013 racing4 .. okay .. det var sgu GODt nok billigt smiley ... det tror jeg sgu godt jeg kunne fionde på hér efeter jul .. det er jo så heller ikke liiige det dankse vejr som holder på een hér .. det vender vi lige tilbage til smiley


  • #81   10. dec 2013 Allan .. Det er godt nok interessant det superfinish .. Gad om der er noget industri i dk som kan lave den slags .. !?

  • #82   10. dec 2013 SÅ hvad var prisen Rene T for den flowbænk ? smiley

  • #83   10. dec 2013 Vis det er det samme som elektropolering koster det ikke ret meget, det får man gjort ved en del rustfri. Skal lige høre dem af om de ville skade der hvor lejerne ligger an på

  • #84   10. dec 2013 ved elektropolering af rustfri fjernes en lille del af matrialet

  • #85   10. dec 2013 Skal bare vide hvor mange my man taler om

  • #86   11. dec 2013 flowbænk sf 1020 .. koster 40000 kr hvis i søger på nettet for sale ligger de på 50-60000 kr mvh Rene`

  • #87   11. dec 2013 40000 kr det bliver et kæmpe nej tak her fra,

  • #88   11. dec 2013 Superfinish er jo bare en grad på skalaen over overfladeruheder, den ligger helt i top over f.eks. honing, og det er en teknik til at styrke et værktøj, maskindel, motordel eller alt andet, på steder hvor belastningen gør at det knækker eller bryder sammen.
    Kærvvirkning er nok et af de områder rigtige tunere gør mest ud af, der hvor den forekommer knækker delen ved stor belastning, og det kan man forebygge ved at polere så der ingen overgange overhovedet er, for det er der delen bryder sammen.
    Så man kan gøre en maskindel tyndere, men samtidig stærkere, fordi brudstyrken øges ved korrekt polering.
    Man polerer som værktøjsmager en del, så der må være sådan en her der kan komme med flere sandheder om det? (Er selv maskinarbejder)


  • #89   12. dec 2013 til elektropolering af rustfri bruger jeg OP-Stål i Ringsted

Kommentér på:
Flowbænk på vej !!

Annonce