{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.705 visninger | Oprettet:

Tun, turbo og syn? {{forumTopicSubject}}

Godaften(eller god morgen?) de herre og enkelte damer.


Jeg er ikke racerfreak, men elsker at rode med mekanik. Jeg har i lang tid gået og tænkt på at bygge en turbo på en gammel mc. Jeg ved at det bedre kan betale sig bare at købe en større mc med flere heste, men det er ikke hestene der interesserer, men derimod udfordringen smiley

Nå men mit spørgsmål er så hvordan det er med den slags tuning?
Lad os antage at jeg vil smide en turbo på en CB500Four fra 70'erne. Dvs selv sætte et kit sammen af løsdele. Er det overhovedet lovligt i Danmark, eller må man kun tune med komponenter, som er godkendte til netop den mc model?

Og hvor meget er det at man må tune en mc før den ikke længere er samme model? Jeg ved der er noget med at man max må putte en 30% større motor i, men i dette tilfælde ændres motorvolumen jo ikke?

Nogen der ved noget om emnet? Hvad skal der til for at gå igennem syn? smiley

Mvh
Arsukfjorden


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tun, turbo og syn?
  • #1   12. jan 2014 Åh ja, hva nu hvis vi siger at den gamle CB500Four kun har 40 af sine oprindelige 48 hestekræfter pga slid. Hva så hvis turboen indstilles til lavt tryk således at motoren kun kommer op på sine oprindelige 48 heste. Så er det jo således ikke en forøgelse af hestekræfter i forhold til hvad maskinen er opgivet til? smiley

  • #2   12. jan 2014 Ved turbo formoder man som standard at motoren kommer over de 30% som udløser ny registreringsafgift....

  • #3   12. jan 2014 #2 tak for svaret, men virkelig? Har du en kilde på det? For det giver da ikke nødvendigvis mening? En tommelfingerregel er vel at ved 1 bar over atomsfærisk tryk, så fordobles hestekræfterne? Indstilles boost controlleren til eksempelvist 0,1 bar, så kommer man jo ikke i nærheden af 30% over standard hestekræfter?



  • #4   12. jan 2014 Nej men så kan du jo bare stille boost til 0,1 ved syn og skrue den op når du kom hjem. Ved bare at ved biler der formoder man som standard at man får en effektforøgelse over de 20% ved at installerer en turbo, uagtet hvad ladetryk man forventer at drive den ved

  • #5   12. jan 2014 #4 Det er korrekt. Jeg har da også fundet et sted på trafikstyrrelsen.dk's hjemmeside hvor det rigtig nok står. Der står dog 20% og ikke 30%.

    Nederst på denne side:

    http://www.trafikstyrelsen.dk/da/groen-transport/luftforurening-fra-biler/~/link.aspx?_id=7e21cb7a24a04612a0f1f85f7e9779b1&_z=z

    Men men... Efter mere søgen, så bliver det mere kompliceret og direkte modsigende. Der står nemlig mere og mere detaljeret om emnet i et laaangt PDF'ish dokument på trafikstyrrelsens hjemmeside:

    Link til PDF:
    http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Syn-og-K%C3%B8ret%C3%B8jer/Regler-om-k%C3%B8ret%C3%B8jer//~/media/Dokumenter/01%20Syn%20og%20koeretoejer/03%20Regler%20om%20koeretoejer/01%20Regler%20om%20koeretoejer/Vejledning_om_syn_af_koeretoejer_g%C3%A6ldende_ver_27_sept.ashx

    Hvis man søger på "turbo" i denne PDF, så finder man 4 hits. 2 af dem er irrelevante omhandlende dieselmotores CO2 udslip.
    De 2 andre siger som følgende:

    "Køretøjer eftermonteret med kompressor med wastegate, eller med turbolader,
    kan ikke godkendes på baggrund af dokumentation, der angiver en effektfor-
    øgelse på ikke over 20% ved ændringen."

    Ovenstående siger ikke nødvendigvis at man SLET IKKE kan få godkendt et køretøj eftermonteret med turbo/kompressor. Der står bare at en dokumentation(test på rullefelt antager jeg) ikke kan bruges som dokumentation for godkendelse.
    Hvad der kan bruges som dokumentation(eller om der overhovedet skal bruges nogen) står der intet om.

    Det andet hit i PDF'en:

    "Motortuning og montering af kompressor- eller turboaggregat anses i denne forbindelse normalt ikke som motorombygning. Som eksempel kan nævnes udskiftning
    af indsprøjtning, knastaksler og stempler samt bearbejdning af
    topstykke(r) eller cylindre. Tuningen må også foretages på en anden motor end
    den oprindelige, blot den »nye« motor er magen til den oprindelige."

    Her står det sort på hvidt at "Kompressor- og turboaggregat" ikke anses som en motorombygning på lige fod med anden alm(og tilladt) tuning af motoren.

    Så i forhold til trafikstyrrelsens generelle udtagelse om at alt trykladning anses som effektforøgelse på 20% er jo stik imod ovenstående citat?

    Hmm... meget mystisk. Nogen der har input?


  • #6   12. jan 2014 En helt anden ting er at der står "kompressor med wastegate" i det første link i mit tidligere indlæg.

    Helt specifikt så står der:

    "Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse på mere end 20 %."

    Det er selvfølgelig fordi at en wastegate giver mulighed for at justere trykket ned under syn og op igen efter syn, ligesom du(Danger Dane) skrev i #4. Men det betyder altså at en kompressor UDEN wastegate gerne må monteres? Det gør det selvfølgelig sværere at styre trykket, men det er tvivlsomt at ret mange politimænd kan spotte hvorvidt der sidder en wastegate på eller ej og man kan således sikkert sagtens montere en wastegate efter syn uden nogen vil opdage det?

    Derudover så har jeg ellers forstået det sådan at en wastegate kun sidder på en turbo, da den sidder på udstødningen før turbinen(eller bare på turbinen) og sørger for at turboen ikke spinder for meget op. Det er boost controlleren der styrer ladetrykket?
    Meget forvirrende. Enten har jeg ikke styr på det eller også har trafikstyrrelsen ikke styr på det?


  • #7   12. jan 2014 Det med wastegate og boost controller er som sådan også fint forklaret hver for sig her:

    Wastegate:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Wastegate

    Boost controller:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Boost_controller

    Det er også de definitioner man finder overalt på nettet. Lyder til at Trafikstyrrelsen ikke aner hvad de snakker om, da en mekanisk drevet kompressor åbenlyst ikke kan have en wastegate, da den intet har med udstødningen af gøre?


  • #8   12. jan 2014 Nå nu har jeg sendt en fyldestgørende email til en synshal i Aalborg, hvori jeg har argumenteret for hvorfor der i ingen officiel bekendtgørelse(som jeg kan finde) står at trykladning altid antages som mere end 20%, og at der derfor ikke på skrift er noget der taler imod at turbolade en motorcykel.

    Jeg har brugt alt information, som jeg har skrevet i tidligere indlæg i denne tråd. Jeg har spurgt dem om deres vurdering og hvis de ikke vil lade en trykladet mc gå igennem syn, så har jeg har spurgt om de kan henvise til en officiel, lovpligtig bekendtgørelse hvori det står sort på hvidt.

    For helt ærligt, det kan umuligt være juridisk bindene/lovpligtigt at trykladning altid anses som over 20% bare fordi at det står i en uofficiel opremsning på trafikstyrelses hjemmeside.

    Det lyder meget som om at det er synsmanden der afgører om motoren er tunet over 20% og at "trykladning altid er over 20%" bare er en tommelfingeregel, som synsmanden ikke nødvendigvis behøver at følge. Og i så faldt, så er det jo bare at finde den rigtige synsmand.

    Men nu får vi at se. Jeg poster svaret(hvis jeg får et svar) her i tråden, men hvis i andre har noget at bidrage med, så gør det da endelig!


  • #10   12. jan 2014 #9 Tak for svaret. Jeg er enig i alt du siger. Men i dette tilfælde så skal motoreffekten jo heller ikke øges med over 20%.

    Hele problemet ligger i at der næsten på trafikstyrrelsens forside står at kompressor med wastegate og turboladning anses som værende en effektforøgelser på over 20%.
    Problemet er at de ikke siger hvor det rent faktisk står i loven. Der er ingen officiel bekendtgørelse, som jeg kan finde, hvori det står.

    Den side som det står på er jo bare et opremsning af reglerne og ikke det egentlige regelsæt smiley


  • #12   12. jan 2014 #11 Så du mener at hvis jeg smider en turbo på en given motorcykel og indstillier ladetrykket til at forøge effekten med MINDRE end 20%, så burde det ikke være noget problem at få den synet?

    Med andre ord: Hvis jeg øger en motorcykels std effekt på 50 heste til 55 heste ved hjælp af en turbo, så mener du ikke at det er noget problem, da dette kun er en forøgelse på 10%?


  • #13   12. jan 2014 Alle former for trykladning anses for at overskride 20%-reglen! Lige meget hvilket tryk du kører med...

  • #14   12. jan 2014 Emil trafikstyrelsens dokumenter er LOVEN hvis du skulle være i tvivl

  • #15   12. jan 2014 Send en forespørgsel ind med hvad du præcis vil lave, og et stel nr på det køretøj du vil lave det på, så får du et helt præcicst svar på kroner og øre, men formularen skal udfyldes fuldt ud.
    Og det koster få kr at gøre det. Men undlader du nogle data så vil prisen også ændre sig, det skal duvide.


  • #16   12. jan 2014 Hej,

    20% reglen som de fleste har misforstået
    Du skal kun betale ny registerings afgift ved motorskift!! Hvor at effekten overstiger over 20% med den nye motor er = ny fuld regr. afgift. (Og ja, det er ny afgift som hvis du hentede en hel mc/bil i tyskland og fuld afgift)

    Mht. til at montere trykladning som turbo eller kompressor må du tune 200% på din bil/mc UDEN at skulle betale afgift. Så længe den er godkendt til det med en TÜV godkendelse.

    Kan du selv få et hjemmelavet kit godkendt ? Ja, det kan man faktisk godt. Det kræver først og fremmest at du kan få dokumentation fra f.eks. BMW (hvis det var sådan en maskine man nu byggede på) hvor der f.eks. er dokumentation for at ramme og bremser godt må køre med f.eks. 321 hk. Det er nemmest hvis man vælger en MC/bil modeller hvor der i forvejen findes og er lavet i forvejen med flere HK, i det her tilfælde en f.eks. BMW M3 som allerede har et godkendt karrose til de hk man gerne vil holde sig under.. For der har de allerede papire på eller bliver faktisk stort set umuligt. (ikke sagt det ikke kan lade sig gøre). I forvejen er det næsten umuligt at godkendelse papirerne ud af dem. Anyway når det er gjort skal du have dit hjemmelavet motorprojekt med turbo godkendt i et test center i tyskland eller sverige hvor der måles emissionskrav, koster mellem 20-30 tusid for sådan en godkendelse. Bliver den disket her, er det hjem i garagen lave modifikationer (koster altid lidt flere kr.) og så en ny godkendelse til 20-30 tusiden.

    Efter det kan du køre til syn med en lovlig motorcykel/bil.

    Og nej, der er ikke nogen afgift mht. til at køre med eftermonteret tryk hvis din bil/mc ikke findes med præcis samme motor med turbo eller kompressor også.
    Jeg har en BMW med kompressor som er godkendt med TÜV uden at betale afgift og den er steget med 100 hk på papiret.

    Alt trykladning kræver TÜV godkendelse og har ikke noget med 20% reglen eller afgift at gøre. Det er kun motorskifte!! Har skrift på dette fra SKAT da jeg tilsidst selv måtte undersøge det. Da jeg først prøvede på diverse tunings forums men der var 10.000 delte menninger omkring afgift/trykladning og godkendelse.


  • #17   12. jan 2014 Her er kort punktvis hoved kravene.

    Køretøjer eftermonteret med kompressor med wastegate, eller med turbolader,
    kan ikke godkendes på baggrund af dokumentation, der angiver en effektforøgelse på ikke over 20% ved ændringen.
    Dvs. at uanset den målte ydelse skal den opfylde kravene der gælder når effektforøgelsen er på mere end 20%. Da det ved den form for tuning er relativt nemt at opnå en højere ydelse.

    Derudover er der for effektforøgelse over 20% yderligere krav om dokumentation
    for støj (se pkt. 7.05.001 (4)) samt køretøjets egnethed for effektforøgelsen.

    For ikke-typegodkendelsespligtigt køretøj kan dokumentationen for egnethed
    for effektforøgelse over 20% bestå af f.eks.:
    - Erklæring fra fabrikant eller dennes repræsentant om køretøjets egnethed
    for effektforøgelsen, og eventuelt en beskrivelse af, hvilke ændringer der er
    påkrævet for, at køretøjet fortsat er sikkerhedsmæssig forsvarlig,
    - en prøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium (i denne sammenhæng
    fra TÜV eller Dekra), hvoraf det fremgår, at betingelserne i TÜV’s
    Merkblatt 751 er opfyldt, eller
    - oplysninger medbragt af fremstilleren i form af oplysninger fra fabrikant/
    repræsentant eller teknisk materiale, der dokumenterer, at køretøjet
    med hensyn til hjulophæng og bremser svarer til en kraftigere variant, hvis
    højere motoreffekt så kan benyttes som udgangspunkt for beregningen af
    de 20%.

    Ved effektforøgelser på over 20% (personbil, varebil og motorcykel), skal der
    foreligge dokumentation for, at den for køretøjet gældende støjgrænse ved forbikørselsmetoden er opfyldt. Derudover skal der foreligge dokumentation for det nye standmåletal, der af synsvirksomheden angives i Køretøjsregisteret.

    Det som Emil skriver i # 5 om at reglerne modsiger sig selv er noget vrøvl !
    Afsnittet:
    ""Motortuning og montering af kompressor- eller turboaggregat anses i denne forbindelse normalt ikke som motorombygning. Som eksempel kan nævnes udskiftning
    af indsprøjtning, knastaksler og stempler samt bearbejdning af
    topstykke(r) eller cylindre. Tuningen må også foretages på en anden motor end
    den oprindelige, blot den »nye« motor er magen til den oprindelige."!

    Er fundet i bestemmelserne for hvornår der skal henvises til SKAT med henblik på om der er foretaget ændringer, der kan medføre krav om ny reg. afgift. Det har ikke noget at gøre med om køretøjet teknisk kan godkendes til syn.


  • #18   12. jan 2014 Og ja alt tuning ved over 20% kræver en TÜV godkendelse. Men det er ikke det samme som at skulle betale afgift!!! smiley

    Eftermonteret trykladning anses altid for over 20% ja.


  • #19   12. jan 2014 Før 01.07.04 er der ingen dokumentations krav til forurening på MC
    Den må bare ikke ryge unødig (generel bestemmelse)


  • #20   12. jan 2014 Det kræver ikke altid en Tüv godkendelse, det kræver dok. for egnethed som KAN være en Tüv godkendelse

  • #21   12. jan 2014 Tror ikke det kan svare, sig hvis du regner med at få lov til at køre på den mens du stadig er ung


  • #22   12. jan 2014 Det der ligger i det, er ikke de 20% (som vidst nok er afskaffet eller sænket ?)

    Men det er den konstruktive ændring.. en konstruktiv ændring er ikke kun stellet, men også hele opbygningen af maskinen, og derved også udstødningen.. du kan ikke montere turbo uden at skulle ændre udstødningen, og så har du lavet en konstruktiv ændring smiley

    Men når det så er sagt.. ligesom med biler er der jo to der har noget at sige.. Synshallen og SKAT..
    Synshallen er skide ligeglad med afgift osv.. de tænker kun på om den er forsvarlig at køre på.. dvs om bremser og det hele, passer til det antal HK maskinen har smiley
    Skat derimod, er jo så iglen man ikke slipper af med, da de vil ha penge for alt..

    Men du kan sagtens få synet din MC med turbo, men det gør den ikke lovlig som sådan smiley


  • #24   12. jan 2014 Sikkert fordi det var en MC som havde betalt veteranafgift. Så er det et krav at den fremtræder i org. stand uden ombygninger. Hvis den ikke er org. skal der betales afgift af handelsværdien som sikker vil være en del mere !

  • #26   12. jan 2014 Puha det er en masse meget forskelig information? Men jeg savner stadig det vigtigste:

    "I hvilket gældene dokument/bekendtgørelse står det nedskrevet at trykladning altid anses som værende en effektforøgelser på over 20%?"

    Det ENESTE sted jeg kan se at det står er nederst på siden her:

    http://www.trafikstyrelsen.dk/da/groen-transport/luftforurening-fra-biler/~/link.aspx?_id=7e21cb7a24a04612a0f1f85f7e9779b1&_z=z

    Og det er endda om biler. Men en spørgsmål/svar side kan da på ingen måde tolkes som loven? Det kan da på ingen måde være juridisk bindene?? Hvorhenne står det korrekt formuleret i en officiel, gældene bekendtgørelse?

    Støjkrav
    Derudover så er der, efter hvad jeg kan læse mig til, ikke krav om at få tjekket og dokumenteret støjniveauet hvis motorforøgelse er over 20%. Hvis motorforøgelsen er UNDER 20%, så må motoren bare ikke larme mere end 3dB mere end motoren gør i oprindelig stand. Og det må vel være en vurderingssag for synsmanden?
    Det er heller ikke et problem for mig, da jeg alligevel havde planlagt at køre med en E-godkendt udstødning efter turboen.

    Udstødning konstruktiv ændring eller ej?
    Her henviser jeg mere til SKAD, som mig bekendt har stor erfaring med reglerne omhandlende ombygning af køretøjer:

    "Udskiftning af udstødning er normalt ikke en konstruktiv ændring og kræver almindeligvis ikke syn. Dog skal støjgrænser ved første reg. overholdes. Ved et e-godkendt køretøj (produceret efter 1. juli 2004) skal en e-godkendt lyddæmper udskiftes med e-godkendt- 7.05.001 (4)." [ http://www.skad.dk/303-202_for-mc-kunder-af-skad.htm - 12/01-2014]

    Støj er som nævnt ikke et problem.


    Forsvarlig at køre på
    Her vil jeg citere fra trafikstyrrelsens hjemmeside igen:

    "Hvis du øger motoreffekten med op til 20 %, anses bilen for fortsat at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Hvis motoren får øget effekten med mere end 20 %, er det nødvendigt med dokumentation fra PRODUCENTENS SIDE, der erklærer, at bilen er egnet til denne effektforøgelse. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af, hvilke ændringer, der vil være nødvendige, hvis bilen fortsat skal være sikkerhedsmæssigt forsvarlig." [ http://www.trafikstyrelsen.dk/da/groen-transport/luftforurening-fra-biler/~/link.aspx?_id=7e21cb7a24a04612a0f1f85f7e9779b1&_z=z - 12/01-2014 ]

    Dvs at kun hvis forøgelsen er på over 20% skal bremser, styretøj osv godkendes til flere hk.


    Forurening
    #19 skriver at fra før d. 01.07.04 er der ikke dokumentationskrav for forurening for mc'er. Det lyder ikke usandsynligt.



    Med alt ovenstående så ender vi stadig tilbage på at sålænge effekforøgelsen er på under 20% er så der tydeligvis ingen problemer. Så det eneste jeg savner er en bekendtgørelse eller lignende, hvori det står at trykladning altid er over 20%. Hvis det eneste sted at reglen står er på trafikstyrelsens spørgsmål/svar side, så må man antage at det ikke er lovpligtigt, men bare en tommelfingerregel, som trafikstyrelsen har.


    Hvad siger? smiley


  • #28   12. jan 2014 Trykladning med turbo eller kompressor anses altid for at være en effektforøgelse på mere end 20%.
    Deraf kommer automatisk kravet om dok. for egnethed og dok. for støjniveau.

    Læs # 17 igen !!


  • #29   12. jan 2014 Er det...:

    "Køretøjer eftermonteret med kompressor med wastegate, eller med turbolader,
    kan ikke godkendes på baggrund af dokumentation, der angiver en effektfor-
    øgelse på ikke over 20% ved ændringen."


    ... som du tænker på? For her står der jo i principet bare at hvis der er mistanke om at en turbolader forøger effekten med mere end 20%, så kan en måling på et rullefelt eller lignende ikke bruges som dokumentation for at effektforøgelsen er under 20%.

    Der står ikke sort på hvidt at trykladning altid anses som over 20%. Det gør der bare ikke. Ellers skulle det være formuleret som:

    "Køretøjer eftermonteret med kompressor med wastegate, eller med turbolader,
    kan ikke godkendes, ej heller selvom der foreligges dokumentation, der angiver en effektforøgelse på ikke over 20% ved ændringen."

    Men sådan er det ikke formuleret?


  • #30   12. jan 2014 #28 Ja jeg har læst #17, men uden overhovedet at ville fornærme dig, så er du bare en tilfældig dude på et internetforum. Ikke som at jeg ikke tror at du ikke ved en del om emnet, men mere som at uden en kilde, så kan jeg ikke vide mig sikker på at det er rigtigt.

    Igen overhovedet ikke for at fornærme dig. Det er bare et spørgsmål om at jeg skal bruge "trykladning anses altid som effektforøgelse på over 20%" på skrift i et "juridisk bindene" dokument/bekendtgørelse smiley


  • #31   12. jan 2014 Jeg dropper det.
    Men søg hjælp ved Trafikstyrelsen, så kan de selv forklarer deres kryptiske formuleringer / fortolkninger.
    Jeg er ikke i tvivl !


  • #32   12. jan 2014 Hvad med, at spørge den gut, som her på siden har billeder af en GSXR750R med turbo, han lavede det selv og fik den synet. Mon ikke han ved lidt om det. Bare en ide

  • #33   12. jan 2014 #31 Ja okay. Du skal have tak for hjælpen under alle omstændigheder. Grunden til at jeg er så meget "flueknebber" er fordi at alle rundt omkring på nettet siger at tyrkladning anses som 20% effektforøgelse, men der er tilsyndeladende igen der kan sige hvor de har det fra.
    Det lyder til at det er en generel opfattelse, som er født af at skat har givet reglen som en "uofficiel tommelfingerregel" til synshallerne. Hvis det er tilfældet, så er det bare et spørgsmål om at argumentere for sin sag, hvis altså man ikke øger effekten over 20%.

    En anden mulighed er at afmontere wastegaten og køre til syn med det. Det vil ikke køre godt(indsævring af turbine og bypass rør for turbinen burde dog afhjælpe det meget), men det er vel heller ikke relevant for synsmanden. Turbo uden wastegate kan ikke indstilles til højere tryk efter syn, og derfor har skat(pr deres egen definition) ikke noget imod det.
    Så kan en wastegate så monteres bagefter. Det er tvivlsomt at en politimand vil kunne se forskelen alligevel, hvis man bliver stoppet. Han skal bare se i papirene at maskinen er synet med turbo.

    Det er i hvert fald min konklusion indtil videre. Jeg takker for folks input og tager med glæde imod mere, hvis der er nogen der har noget nyt og interessant at bidrage med smiley


  • #34   12. jan 2014 #32
    Det var en rigtig god ide og jeg har også skrevet til ham. Han har dog ikke været online siden august, så jeg frygter at jeg ikke får et svar derfra desværre ;(
    Men så ved jeg at det da tilsyndeladende er lykkedes for 1 person at syne sin turbo mc med "wastegate". Om han så har betalt ny afgift og dokumenteret for støj er jo ikke til at vide, men det virker usandsynligt, da det, som andre i denne tråd påpeger, ville koste en formue.


  • #35   12. jan 2014 De fleste betjente vil nok vide hvad de skal kigge efter, men det er SKAT du skal være bange for, de vil ha dine penge, og nu har du skrevet vidt og bredt her om hvordan du vil gøre, så ved de jo det smiley

  • #36   12. jan 2014 #35 Jeg kan da ikke forestille mig at alle politibetjente kender til hvordan de enkelte dele i et turboladet system fungerer og hvordan loven er i forhold til wastegate/boost control? Jeg kan selvfølgelig tage fejl, men det virker bare for meget som et nicheproblem til at være almen viden for alle politimænd?

    Men ja det er da vist SKAT der er det største problem. Men hvad der er skrevet på dette forum kan vel ikke ligefrem antages som juridisk bindene? Det kan godt være at de kan se hvordan det kan gøres, men hvordan jeg som virkelig person med CPR nummer virkelig har tænkt mig at gøre, det kan de da på ingen måde bruge denne tråd til at argumentere for? smiley


  • #37   12. jan 2014 Der er betjente der ved mere end andre, nogen er udlærte mekanikere, men de er en uddøende race, for alle nye betjente er studenter, ikke håndværkere som før.
    Danmark bliver så svært at være i for dem der vil fuske, Skat vil have alle de penge de kan finde, og de finder hele tiden nye områder at kradse ind på.
    Jeg har sgu da fået en skrivelse fra Skat om at der er en der har meldt mig for sort arbejde, men mit 80 m2 værksted har ca det samme stående hele tiden, der sker ikke for meget, men alligevel er der en der har meldt mig, tror godt jeg ved hvem det er, en her inde fra.
    Men bliver man meldt fortæller Skat det, det er der en lov om, registerloven.


  • #38   13. jan 2014 hvorfor hører du ikke efter menneske ?!

    du bliver VED med at kaste alle muligt lorte links op du tilsyneladende ikke fatter en skid af..

    Se mit indlæg (#22 hvis du skulle tvivle) og der har du dit svar.. Drop alt det med de sider der, for ligeså mange øjne der kigger, kan det tolkes på..

    Jeg har rodet med det i 10-12år nu, og du har ikke pillet ved det overhovedet..

    Bliver sindssyg af at se du bliver ved med de copy/paste-lorteafsnit der.. folk giver op og gider ikke hjælpe dig, for uanset HVAD vi siger, så forsvarer du det skulle være lovligt på din måde..

    Byg dit lort og bliv bollet i røven af synsmanden og SKAT, og så tud ud et andet sted, for vi har fortalt hvordan tingene foregår nu..





    Wuuuzzzaaaaahhhh.. det lettede! Dejligt at komme ud med!


  • #39   13. jan 2014 Og i øvrigt.. bliver du stoppet på en MC med turbo, får du både en afgift der skal betales, plus en bøde på samme størrelse!

  • #40   13. jan 2014 Ikke korrekt Holmeren! Du får en bøde på det dobbelte af afgiften.

  • #41   14. jan 2014 #38 Wauv det var en uventet aggression... En jeg har svært ved at tage seriøst, for du forstår tilsyndeladende ikke hvordan argumentation fungerer.

    Du kan ikke påstå at skyer er grønne uden at kunne dokumentere for det. Ellers er der i hvert fald ikke nogen der tror på dig.

    På samme måde så FORLANGER jeg en dokumentation på de påstande som folk kommer med. Uden dokumentation/kilde så forbliver det påstande fra en tilfældig dude på nettet som muligvis og muligvis ikke ved hvad han snakker om. Jeg har ingen måde at verificerer hvad du siger?

    Jeg selv derimod baserer mine påstande på ting som jeg kan dokumentere. DERFOR alle de links og citater.


    Du må forstå at bare fordi at folk går ind til en synshal, spørger om turbo og får et nej fra synsmanden, det betyder ikke at det synsmanden siger nødvendigvis er rigtigt. Det er måske bare synsmandens opfattelse, men hvis han aldrig har undersøgt sagen HELT til bunds, så kan det være at JEG har en mulighed for at argumentere overfor en synshal, skat, trafikstyrrelsen osv at min motorcykel kan gå igennem reglerne.


    Og en helt anden ting: Få styr på temperamentet. At bruge ord og udtryk som "lortelinks", "bliv bollet i røven" og "tud" er da dybt useriøst. Det er næsten som om at du kommer direkte inde fra scootergalleri og det er noget nær den største fornærmelse jeg kan give nogen.
    Få et ordentligt sprog. Det der børnesprog kan jeg ikke arbejde med...


  • #42   14. jan 2014 Også derfor at jeg hellere køber en bil der har turbo fra starten af ;). Det er meget nemmere at "opgradere" så, uden at man skal straffes som en i helvede smiley

  • #43   14. jan 2014 Jeg opgiver, ligesom resten... det var da utroligt som du bliver ved...................
    Og nej emil, det er ikke børnesprog. jo måske i din verden! men når ikke almindelig dansk fiser ind hos dig, så må man ty til andre metoder, og det fungerede, for du læste rent faktisk det hele denne her gang! At du så igen vælger at være helt tom bag øjnene, fatter jeg ikke
    Folk siger jo netop til dig du sagtens kan syne din gamle motorcykel, men at SKAT stadig vil være et problem, så forstå det dog menneske ?!
    Og hvad fanden skal du bruge alt det dokumentation til, hør dog efter de mennesker der har gjort det bunkevis af gange.. hvis du så gerne vil omgå loven, så flyt til Sverige, der skal pisset bare kunne styre og bremse, næsten!
    Eller det andet alternativ, lav din maskine, få den synet, bliv stoppet, og jeg lover dig for, at uanset om du kan li sætningen og mener det er børnesprog, så føler du dig fistfucked for fuld smadder, når skat har været og lægge en bøde på 50k i afgift, sammen med de 2x50k politiet giver dig for ikke-indregistreret køretøj.. hov ja.. det giver vidst også et klip, og muligvis en frakendelse af dit kørekort.. de slår åndsvagt hårdt ned på den slags.. but feel free.. gå i gang og se om du kan omgå loven med alle dine papirer.. den eneste måde du skulle få lov er sgu hvis de bliver træt af at se på alle de ting du vil vise dem.. geez louigi, dude!

    Så stop nu for fanden.. gider ikke bruge mere tid på dig nu, for du fatter alligevel ikke hvad man siger.. alt dette er bare et lille opkog fra min side.. aggression, og hvad du ellers kalder det, er vi slet ikke nået til endnu smiley


    Allan : Det kommer vidst lidt an på hvor flinke betjentene er, men ja, du har egentlig nok mestret i det er 2x afgift som bøde, plus afgiften smiley


  • #44   14. jan 2014 Du er 16år gammel, og har ikke 1mdr erfaring med trykladning, og du forstår ikke hvordan man læserparagraffer, så stop nu, smalltalk..

  • #45   14. jan 2014 http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Presse/Nyhedsarkiv/Syn-og-koeretoejer/2009/10/~/link.aspx?_id=7E21CB7A24A04612A0F1F85F7E9779B1&_z=z

    Bum.. læs så de nederste linjer og stop med at poste det pjat her

    Og så lukker vi den bare her, for her er det bevis du har hylet op om smiley


  • #49   16. jan 2014 Men en vigtig ting !
    Først syn og SKAT bagefter.
    Man får ikke lov til at betale afgift på noget der ikke er godkendt til syn.
    Vel og mærke korrekt godkendt, hvor alle konstruktive ændringer er godkendt og beskrevet i det indberettede synsgrundlag til SKAT


  • #50   17. jan 2014 Hej.
    Der kan mig bekendt ikke betales afgift af noget som ikke findes.
    Altså har du f.eks. en bmw som du bygger et lovligt EU (tüv) turbo/kompressor godkendt kit på, er det ikke afgift pligtigt da der ikke findes nogen størrere BMW modeler der kan beregnes afgift efter.

    Her er et svar jeg har fået fra SKAT.dk sidste år, da jeg spurgte mht. til at tüv godkendt kit til min orginal motor hvor den gik fra standart 110 kW i motoren til at have 168 kW på papiret. Det er ca 100hk.
    Kopiret fra min E-mail kommunikation/indbakke SKAT.dk:

    "Kære Søren

    Jeg går ud fra du bl.a. spørger, fordi du har hørt om en 20% regel for hvornår der indtræder afgiftsmæssig id-tab.

    Reglen om at effektforøgelse over 20% medfører fornyet afgift gælder ved motorudskiftning. Ikke ved tuning.

    Derfor vil tuning af oprindelig motor, uanset effektstigning, isoleret set ikke medføre at der sker afgiftsmæssig id-tab.
    Der skal altså ikke betales fornyet Registreringsafgift hvis eneste ombygning er eftermontering af kompressor.

    Hvis synsgodkendelsen kræver at der laves andre væsentlige ombygninger af køretøjet, vil det ud fra en samlet vurdering kunne indtræde id-tab.
    Det beror på en konkret vurdering i det aktuelle tilfælde."


  • #51   17. jan 2014 Min erfaring med gevindundervogn, 6 stemplet bremser, undervogn, afstivninger og hvad man ellers kunne ønske at bygge på sådan en bil. har jeg også dettte godkendt på min regr. attest og det har ikke udløst nogen afgift.

    Grunden er, havde jeg valgt et sæt bremser og undervogn fra en orginal bmw M3 ville det være = afgift/id skift da de dele findes på en større model.
    Men altså et sæt "uorginale" Brembo bremser til bilen og en "uorginal" öhlins undervogn på bilen var ikke afgift pligtig.


  • #52   17. jan 2014 Så går det er vel det samme som gælder hvis man skifter støddæmpere, bremser, turbo kit osv. på en mc vel.. så længe tingne er eu godkendt og må køre i eu

  • #54   18. jan 2014 Det har jeg ingen erfaring selv med men, det jeg ummelbart ved om det fra bil verden er at, hvis der ikke findes noget godkendt kit med papire til bilen så bliver det lidt/meget mere kompliceret. Det er noget med man ihvertfald have testet emissionskrav i et test center, der skulle ligge nogen forskellige i sverige og tyskland men det skulle være ret dyrt. Men det med egenthed kan jeg ikke helt finde ud af om syns manden vudering er nok hvis man har nogen papire fra bil productenten udover på bilen.

    Men derudover vil jeg da lige sige at det koster 10.000,- kr i at køre med ulovligt eftermonteret tryk, men det er det hele værd.
    Go fornøjelse smiley



    OT: Ved godt den skulle ligge.^ Ja, du skal betale fuld afgift af en komplet M3'er hvis du bygger din 328i om med m3 motor osv.? Sådan er Skats regler.
    Men eks. har du en 328i med turbo er der intet at beregne afgift af da der ingen modeller findes med tryk og det er 10.000 kr i bøde for eftermonteret tryk.



Kommentér på:
Tun, turbo og syn?

Annonce