2.991 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 35 Svar

Oversize kit. Hvor bores blokken?? Oversize kit. Hvor bores blokken??

Hej. Min tanker går på at få boret min motor op, men hvor pokker skal man gå hen for at få fræst blokken op??
Nogle med erfarringer.. det er ikke med løs cylinder men cylinder er sammen med overdelen af blokken
Mvh Mike Jensen

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af betonaffald 2.500 kr.
  • Opgravning af rødder fra buksbom busk 1.000 kr.
  • Rengøring af køleskab og 3 fryse skuffer 700 kr.
  • Udskift S16 kraftstik 1.800 kr.
  • VVS-montering og -reparationer 1.040 kr.
  • Hæk klipning ca 12m og taget toppen af 4 træer de er ca 2 1/2 m 3.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Oversize kit. Hvor bores blokken??
  • #1   7. dec 2014 hvilken motor er det ? ..

• Leif Borup L
    Leif Borup L Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 3 Emner: 1 Svar: 58
    #2   8. dec 2014 Midtjysk cylindercervice i Viborg.

• #3   8. dec 2014 Hvilken motor og hvor fra og hvor til skal den bores op?

• #5   8. dec 2014 cbr 600 f4i 04.

• #6   8. dec 2014 Søren P: Nu findes der jo også andre motorcykler end HD, som bygger deres motorer efter lego-princippet. Japanske motorcykler skal have cylinderen boret op, så den passer til de større stemper. Der monterer man ikke bare en medfølgende cylinderblok.

• #8   8. dec 2014 En CBR 600 ville jeg nok hellere gøre mere omdreningsvillig. Portning, flowning, afvejning osv. ville jeg ha´mere hard core bund, er det nok en CBR 900 der skal til ..

• #9   9. dec 2014 Mike, hvis ikke du kan finde nogen til arbejdet, kan jeg godt hjælpe dig, har boreværk på værkstedet.

Søren P
    jeg er en glad amatør der har laver flere hundrede opboringer hvor tolerancer er vitale for resultatet og det mener jeg er prof arbejde.
    Det med at købe større cyl. med stempler mener jeg er for amatører der intet aner om tolerancer.

profilbillede
  • #10   9. dec 2014 Ja haha, 1-1 blev det så:)

• #14   9. dec 2014 Ohh Søren, det er skønt at du ikke alene skal vide.
    Den motor med størst ydelse jeg har været bore mester på er øget fra 82 hk til 670 hk. og den er ikke sprængt endnu (4 år) men det er så heller ikke en B&S undskyld S&S

• #16   9. dec 2014 #15 Søren.
    Måske du ser lidt forkert på det? Måske mange "verdensmestre" vælger at montere en ny og stærkere cylinder, fordi de kan det og ikke fordi at det er strengt nødvendigt. Ved at montere end anden cylinder(især hvis man laver den selv), så giver det mulighed for at vælge kraftigere materialer, mindske vægten, forbedre kølingen osv osv.
    Men det betyder ikke at det nødvendigvis er et krav med ny cylinder, hvis man blot vil lave en middelstor boring inden for rimelighedens grænser smiley

Det med at "sådan gør verdensmestrene det" er et elendigt argument, fordi der kan være mange andre grunde til at de har valgt at gøre det - det ved vi ikke fordi vi er ikke verdensmestrene. Derudover kan variablerne variere alt efter hvilken motor der snakkes om. Hvis #0 vil bore sin maskine op, således at der stadig er massere af godstykkelse tilbage, jamen så er det da fint. Hvis han vil bore den maksimalt op, således at der kun er 0,5mm godstykkelse tilbage, så er han et fjols og skal finde sig en anden hobby - men jeg tvivler da på at han vil bore så meget op smiley

• #18   9. dec 2014 Altså, de forskellige overstørrelses stempler som omfatter slitage, er joh ikke big bore kits ..
    En tuning begregner man jo heller ikke bare blindt ud fra størrelsen på andet stempel. Det er jo forskelligt fra motor til motor om en kubik forøgelse skal omhandle større stempler, eller længere slag. Man kan joh kobe hvad som helst i aftermarked parts, men det er ikke sikker at alt er en lige god idé.

Søren har da ret I at der ville være klogt at få de forskellige forhold beregnet, hvis man vil ha mere power. Det er flere ting at tage med I billedet, andet end en dyno test som kan bevies en effektforøgelse ..

Hvis han vil tune sin CBR 600, er det første spørgsmål vel ; hvad vil du gerne ha den skal kunne mere, hvor syntes du den mangler noget, på hvilken måde kører du din motor ? .. hvilket udst-system skal den køre med, bliver Kab´s modificeret osv osv ... Blindt bare at bore motoren op kan man vel godt .. og joh, den får nok noget mere et eller andet sted, men om den kommer til at køre specielt godt og anvendeligt, det tror jeg ikke man skal regne med

• Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

Følger: 2 Emner: 22 Svar: 806
    #19   9. dec 2014 Søren, du behøver ikke fremhæve din uddannelse, det kan opfattes som usikkerhed.. Mange især lidt ældre MC kan bores op, da der er masser af gods - også i bunden, tænk bare på 80ere GSXR 1100 og RD 350. Men ja der er nok ikke meget at hente i en nyere 600, der hedder det slaglængde.

• #20   10. dec 2014 Det er rart folk at se lidt aktivitet i min tråd :).
    Mit spørgsmål går på hvor man kan få boret min f4i motor op.. det er ikke til race eller anden form for væddeløb hehe smiley

Men karsten kan du bore den op selvom at det ikke er en løs cylinder?? og skal man måle på forringen om den er tyk nok eller hvordan? du lyder til at ha styr på det og jeg er helt blank smiley

• #21   10. dec 2014 Jeg tror faktisk ikke f4i motoren kan bores, så vidt jeg husker er der ikke støbejernsforinger i den motor og så er der ingen mulighed for at bore.
    Amatøren Karsten

• Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

#22   10. dec 2014 Jo der er, men det koster jo ny Nicacil.

• #26   10. dec 2014 Søren P: hvis du er uddannet mekanikker med speciale i tuning, ville du vide, at ved at øge omdrejningerne, og flytte topeffekten længere op i registret, IKKE er brugbart til gadebrug, men netop ønskeligt til race.

• #28   10. dec 2014 Søren P: Hvordan du tuner en HD, der har topydelse ved ca 5.000rpm er ikke relevant når man taler om en højt ydende 600ccm r4 motor.

• #29   10. dec 2014 Jeg er altså nysgerrig Søren... Kan du ikke uddybe hvad du mener med "Speciale i Racing"..
    Jeg kører meget ræs, så det er da rart at vide hvor landet kompetencer skal findes smiley

• #31   11. dec 2014 Søren P: Sjovt du bliver ved med at omtale din MC som en HD. Motoren er jo ikke en HD motor...

• #32   11. dec 2014 Søren, det lyder interessant. Hvilke raceteams eller tunere i DK tager man så den videregående uddannelse hos?

• #33   11. dec 2014 Det er jo stel nr der afgør om det er en HD

• #34   11. dec 2014 Så man kan ikke bore en nicasil forring??

• #35   11. dec 2014 Du må betale for belægning bagefter, det er vidst ret dyrt.

• #36   11. dec 2014 okay så den ide må desværre skrottes smiley øv bøv
    tak for svaret

• #37   11. dec 2014 Allan R: Det er jeg klar over. Men når Søren P har til vane at rose sin HD, for hvor godt motoren går, og hvad den kan holde til, skal man blot huske det ikke er HD skyld at hans MC er så god, men derimod takket være S&S

• Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

#38   11. dec 2014 Altså, hvis du bakker ud for 5000 ekstra, så tænk ikke mere på tuning smiley

• #39   11. dec 2014 Ja undskyld Søren, men hvor I lander tager jeg så en videregående uddanelse som tuner her I DK ? For jeg er uddannet MC mekanikker, og har levet I mange år af at tune diverse motore, jeg har teget alle mulige ekstra uddannelser I tændningssystemer, affjedring osv. og arbejder PT på at komme til England, for netop at lære mere om tuning. Jeg vil meget gerne vide hvor I DK jeg kan komme på skole I det, for så gider jeg sgu ikke tage til UK.

JEg ved at vi har forskellige personer I DK som er rigtig dygtige inden for emnet, men en konkret uddanelse har jeg ikke hørt om .. Men jeg ved sgu heller ikke alt !!

• #40   11. dec 2014 #39 Du kan komme på den uddannelse på Bornholm. Så lærer du, at korrekt tuning består i at kassere den originale motor, og smide en motor i, som fra fabrikkens side er tunet smiley

• Mikkel F
    Mikkel F Tilmeldt:
    okt 2015

Følger: 1 Svar: 3
    #41   31. maj 2017 Ny håber jeg det er ok at "genoplive" sådan en gammel tråd. Jeg har prøvet at Google lidt rundt men har ikke kunne finde svar, så nu prøver jeg her. Er det muligt at bore en gs 500? Hvad ville processen være, og hvad snakker vi i prisleje?

Jeg ved godt at man for få penge kunne opgradere til en større maskine, men nu er jeg glad for min gser og stikker bare lige en finger i jorden.

På forhånd tak

Mikkel Fessel

• #42   3. jun 2017 Ring til Cylinder service, de ligger mange steder rundt i landet.
    Boring 1.500
    Stempler 3.000
    Pak sæt 1.000
    Renovering af topstykke 1.000 - 3.500 alt efter mængden af dele og arbejde.
    Ikke pengene værd........................

• Mikkel F
    Mikkel F Tilmeldt:
    okt 2015

#46   4. jun 2017 Hvis prisen er som Allan siger, tror jeg heller ikke det er det vaerd. Var bare interresteret i at vide om det ville spille paa en suzuki gs 500. Min er fra 2008, og jeg ser ikke mig selv upgradere i lang tid. Grunden er at jeg er bosat i Brasilien, og deres veje, og deres priser goer at det ikke kan betale sig for mig. Men vis man kunne bore motoren saa den kune praestere lidt mere, ville det ikke vaere af vejen smiley

Tak for jeres input!

profilbillede
  • #47   11. jun 2017 Hvis du er bosat i Brasilien, er det vel komplet irrelevant, hvad prisen på en boring er i DK, med mindre du regner med at der er en der kender prisen i Brasilien, eller at du har tænkt dig at slæbe cylinderen med til DK.. smiley *GG*

Jeg tvivler kraftigt på at prislejer er det samme i de to lande...

• #48   12. jun 2017 Ting er billige i Brazilien, lønnen er lav, så der må kunne trylles til få kroner der ovre?

• #49   12. jun 2017 En rigtig god mc kan da heller ikke koste meget der?

• Mikkel F
    Mikkel F Tilmeldt:
    okt 2015

#50   22. jun 2017 @ buggi. TIng er generalt billigere hernede, men jeg syntes ikke altid det er nemt at finde folk med ordentlig forstand paa saadan noget. Det kunne jo vaere at man kunne faa lavet arbejdet i Danmark, da jeg alligevel er der 2 gange om aaret, Men det kommer jo an paa om hvilke dele af motoren der skal med, og hvad den vejer:)

@Allan. Man bliver overraskede over priserne hernede en gang i mellem. Og, jo, man kan godt opgrader til en stoerre eller "bedre" mc, men vejene hvor jeg bor er ikke store sager, saa en bandit f.eks ville ikke kunne udrette SAA meget mere (sikker paa grund af ham der koere den smiley og der ville vaere en fordobling af prisen paa vedligeholdelse.

Kommentér på:
Oversize kit. Hvor bores blokken??

Annonce