956 visninger
|
Oprettet:
kan der sættes abs på en xj6 yamaha ? {{forumTopicSubject}}
hejsa har købt en yamaha xj6 2013 u / abs
men har set at du kan få den fra ny med eller uden abs
nogen der ved om man kan få sat det på hos en forhandler eller er arbejdet for stort ?
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.014
Men hvorfor vil du have abs ? har du oplevet at forhjulet blokerer ?
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 11 MC-er: 4 Emner: 33 Svar: 570
ABS modulator 23.323,-
2 stk abs sensorer á 699,-
2 stk. rotor til hjulene á 357,-
2 stk. hus for sensor á 1160,-
Tror du skal gøre som Brian S foreslår
mar 2016
Følger: 24 Følgere: 36 MC-er: 3 Emner: 18 Svar: 33
skulle bare lige hør ad
kører fint uden men kunne det sættes på uden det store besvær og til det halve kunnejeg jo overveje det i fremtiden
men tror bare at jeg undværer
jul 2006
Følger: 43 Følgere: 47 MC-er: 3 Emner: 93 Svar: 2.746
Jeg har set det monteret på en Blackbird
feb 2015
Følger: 5 Følgere: 7 Emner: 5 Svar: 31
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.582
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.014
feb 2015
Følger: 5 Følgere: 7 Emner: 5 Svar: 31
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.582
...Muligvis var min sammenligning ikke særlig skarp. Men at man hidtil har klaret sig uden er just heller ikke det bedste argument for hvorfor man ikke skulle vælge ABS.
Sikkerhedsselen er blevet implementeret for at højne sikkerheden, ligeledes er ABS.
Dog havde jeg heller ikke selv ofret så mange penge, på at opgradere en MC uden. Ligeledes har jeg heller ikke ABS på HD'en
jun 2015
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 16 Svar: 376
- Lissom gas og kobling sidder i henholdsvis højre hånd og venstre hånd ?
Jeg bryder mig ikke ret meget om, at det at køre kværn, skal være noget man skal uddanne sig til, på samme måde som man skal uddannes til at flyve en rumfærge.
At køre motorcykel, skal efter min mening være noget man føler i kroppen. Indlærte køre og sving og bremsemanøvrer, JA, men sgu stadigvæk en instinktiv ting. Nogle kan, andre lærer det aldrig.
Hvis man ikke kan klare sig uden ABS og dæktryksspioner, så bør man sgu egentlig ikke have kørekort til motorcykel
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.014
feb 2015
Følger: 5 Følgere: 7 Emner: 5 Svar: 31
feb 2015
Følger: 5 Følgere: 7 Emner: 5 Svar: 31
jun 2015
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 16 Svar: 376
feb 2015
Følger: 5 Følgere: 7 Emner: 5 Svar: 31
jun 2015
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 16 Svar: 376
feb 2015
Følger: 5 Følgere: 7 Emner: 5 Svar: 31
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.582
#10. Nu er ABS jo sådan set næsten det modsatte af hvad du nævner. Det bliver jo netop "nemmere" at bremse, ved at du ikke behøves have føling med bremsen, men bare kan hukke klampen i bund.
Misforstå mig ikke... Jeg siger ikke at ABS er livsnødvendigt og at man ikke kan klare sig uden. Kender man sin motorcykel og forstår at bruge sine bremser, så klare man sig nok.
Meeeeeeeeeen... Jeg tror nu alligevel der er mange der er væltet/kørt galt i tidens løb, fordi hjulet er blokeret for dem.
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.014
Jeg har både med og uden... Og ville ikke betale 1 kr for et alm system.... Den dag der findes ABS der fungerer med fuld nedlægning skal det prøves på banegeden, men ikke før...
Dem der beslutter at den slags skal være lovpligtig, regner jo os alle for at være tungnemme mongoler, og i det regnestykke hvor bremsen kun betjenes som on/OFF vil ABS være en hjælp....
jun 2015
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 16 Svar: 376
jun 2015
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 16 Svar: 376
Hvis du tror noget andet, så prøv i regnvejr... ( La' væ'r)
feb 2015
Følger: 5 Følgere: 7 Emner: 5 Svar: 31
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.913
Men ABS slår i sagens natur først til når hjulet begynder at skride og derfor kræver det stadig øvelse i rigtig bremseteknik, for at lave en god nedbremsning. Derfor vil man ikke opleve ABS'en aktiveres, hvis man altid bremser under skridgrænsen.
@Henrik M
Det er en decideret vrøvlet udtalelse, du kommer med.
For det første kan man sagtens bremse og styre samtidig og man bliver faktisk undervist i det på flere kørekurser bl.a. FDM niveau B. Det er ikke farligt, men skridgrænsen rykker tættere på jo mere nedlægning motorcyklen har og derfor er rigtig bremseteknik endnu mere kritisk.
For det andet virker de fleste ABS-systemer slet ikke i sving. Det er kun de allernyeste Kurve-ABS fra Bosch, der sidder på blandt andet KTM, der virker i sving.
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 1.389
jun 2015
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 16 Svar: 376
Det er ligegyldigt hvilken kørelærer du spørger, så kan man ikke bremse og styre samtidigt. Det har jeg også selv set adskillige eksempler på.
Det er noget med almindelige fysiske principper.
"- og hvis det ikke kunne lade sig gøre, hvordan kan man så køre baneræs, broder Båthorn? " tjah, man bremser og styrer jo ikke kun. Det er et fintfølende samspil mellem styring, bremsning, gas og kobling
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.913
Grunden til at flere kørelærere fortæller, at man ikke kan bremse og dreje samtidig, kan være at det netop kræver, at man først skal kunne bremse korrekt lige ud.
Derfor underviser FDM også kun i det på deres avancerede B niveau. Bremsning til fuld stop med nedlægning i sving er svært og det kræver meget øvelse at lære grænserne at kende.
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.014
Er du klar over hvor langt ind i sving og med hvor stor nedlægning man bremser ved bane kørsel?
Tror jeg vil konkluderer at for folk der ikke kan køre MC er abs. Traction control. Airbag og støttehjul et MUST! medmindre de erkender deres manglende talent og køber en bil i stedet....
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.913
Nu er vi ikke alle Motogp-aspiranter og slet ikke i trafikken, hvor der kan ske uforudsete ting. Jeg er god til at bremse og har øvet det meget, men jeg skal uden tvivl igen have abs på den næste cykel. Jeg har endnu aldrig haft brug for det, men det kommer måske en dag og så kan det redde min røv.
Som Kafka siger: Better to have, and not need, than to need, and not have.
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.014
Går stærkt ud fra du kører med airbag vest...... Hvis ikke skal du nok skrue lidt ned for "better safe than sorry"
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.913
Det jeg gerne vil frem til er, at gode køreevner og abs ikke udelukker hinanden. Faktisk kan det være forbedrende faktor for mange, da man kan øve i bremsning til grænsen uden risikoen for en forhjulsblokade, når man kommer over den. Og ja, er man dygtig nok, kan man selv slippe bremse når man blokerer, men abs er bare bedre og hurtigere til det.
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.014
Det er så svært at slippe af med dårlige vaner
mar 2012
Følgere: 3 Svar: 312
Og for at det ikke skal være løgn, så havde de samme debat dengang i 76, hvor alle de rigtige mænd syntes det var noget pjat og desuden farligt, fordi man ikke ville kunne komme ud af bilen, hvis den gik i brand.
Meget a la Brians indlæg lige over mit med andre ord
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.913
Igen vil jeg sige at øvelse er vigtigt og at man skal lære at bremse korrekt uanset om motorcyklen har abs eller ej.
Derudover er dit eksempel måske en smule søgt.
kan der sættes abs på en xj6 yamaha ?