{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.240 visninger | Oprettet:

Regler vedr. tuning af motor {{forumTopicSubject}}

Som tillæg til min anden tråd.

Jeg har et par spørgsmål vedr. ombygning/tuning af en motorcykel. Jeg spørger jer, da jeg regner med at i kommer til at syne den, hvis det bliver aktuelt.

Jeg har en Harley Davidson 883 Sportster fra 1986, den første årgang med evolution motoren. Jeg kunne godt tænke mig, at få den boret op til en 1200cc, men det skal gøres ordentlig og med de rigtig godkendelser. Så jeg ikke en dag står med ørene i postkassen til en racia.

Det er min opfattelse, ud fra hvad jeg selv har kunne læse mig til, at hvis man ombygger/tuner en bil ell. motorcykel og den kan sammenlignes med en tilsvarende (og godkendt) model, men med støre/stærkere motor, så er ombygning lovlig.

I mit tilfælde altså en HD 883 Sportster fra 1986 . Samme motorcykel er lavet i en 1200 Sportster udgave fra 1988. De to motorcykler er altså mere eller mindre identiske bortset fra slagvolumen på motoren. Stel, bremser, drivlinje, gear osv. osv. er altså identiske de to modeller imellem.

Jeg har tænkt mig at få boret min nuværende motor op og får montere 1200cc stempler i den. Der er altså tale om den samme motor, blot med en støre slagvolumen tilsvarende den "store" model.

Er det rigtig forstået at dette ikke er en konstruktiv ændring? Og at en sådan operation ville kunne udføres inde for reglerne?

Ved i om der skal betales afgift af en sådan "ombygning"?

Mvh. Rasmus Milling Varmdal.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Regler vedr. tuning af motor
  • #1   26. sep 2016 Max 20% må du tune, er lidt usikker på om det også gælder ccm - i så fald nej.
    du kan regne max hk ud på 800´eren og ditto 1200´eren og se om du er inde for grænsen


  • #2   26. sep 2016 hvis det er denne ombygning du tænker på

    http://www.laven-motorservice.dk/Sted/Sportster_XL.html

    er effekt i HK langt over 20% og derfor et no-go ...... lovmæssigt


  • #3   26. sep 2016 jeg er ret sikker på at 20% reglen kun gælder ved motorskift og ikke tuning

  • #4   26. sep 2016 Hvis den er synet, skal du da bare skide på loven. - Jeg har kørt i 6 år uden at "loven" har ramt mig. - Ok, en harley har en Police-magnet... det ved jeg godt... - Men skal du bruge dit liv på at indrette dig efter andres regler, eller skal du have det fedt på din bike ?? - Det skal du afgøre med dig selv. Bare husk på at livet er kort smiley

  • #5   26. sep 2016 20% reglen gælder ved konstruktive ændringer som f.eks motorskifte eller at bygge turbo på en ikke turboladet motor.

    Med andre ord. Bibeholdes den oprindelige motorkonstruktion, så må man faktisk tune ud over de 20%.

    At bore cylinderen op er i sig selv ikke en konstruktiv ændring. Jeg er dog selv i tvivl om at stemplerne i overstørrelse er en konstruktiv ændring eller ej.


  • #6   26. sep 2016 Her et lille udsnit fra en artikel i Bilmagasinet.

    "På mange nyere biler bruger man samme teknik (undervogn og bremser) i varianter med stor forskel i effekt. F.eks. findes en Fiat Bravo 1.4 T-Jet med 120 hk og 150 hk med samme teknik. Du kan så ombygge "den lille" til "den store" ved at udskifte de motorting, der udgør forskellen (ofte blot turbo og motorstyring). Det samme gælder også Saab 9-3, der har 150, 175 eller 210 hk med grundlæggende den samme motor og samme undervogn/bremser. Her kan du opgradere til udgaven med 210 hk uden problemer."


  • #8   26. sep 2016 Det hele handler om den synsmand du har. Nogle er modtagelige for ... Jaa, find selv ud af det smiley
    Reelt handler de danske regler kun om at skrabe penge ind til Staten. Disse enfoldige regler, finder du ikke i andre lande.
    - Er den synet, skal du sgu´ bare poste på den. - Hvad koster et syn i dag ?


  • #9   26. sep 2016 "8 : sikke en påstand .:)

  • #10   26. sep 2016 Jah... Man kan sgu´ mange ting i dette land...
    Det hedder vist "Liberalisme"....


  • #11   27. sep 2016 Hvem udover Gud, kan se at dine cylindre er boret op?? Ikke engang I den skrappeste politi racia vil det blive optaget..

  • #12   27. sep 2016 Selv ikke den skarpeste synsmand eller politi betjent vil nogensinde se det.. på med det og ud og nyd livet!



  • #13   27. sep 2016 Nej det er jeg med på smiley mine egne tanker går mest på evt. salg, hvis jeg om nogle år skal prøve noget andet (det er pt. dog IKKE planen).

    En ulovligt ombygget motor er nok ikke ligefrem noget der fremmer et salg... Og jeg har aldrig haft samvittighed til at holde sådanne ting eller fejl skjult for en køber.


  • #14   27. sep 2016 Jeg vil sammenligne din "ulovlige" motor tuning med at sætte et større fortandhjul på en puch maxi. Siden hvornår har det været kriminelt at peppe sin gamle motorcykel lidt op? Ved et kommende salg er du ikke engang tvunget til at nævne noget..

  • #15   27. sep 2016 #8 at sætte trykladning på en ikke trykladet motor er altid en konstruktiv ændring


  • #16   27. sep 2016 ...mener bestemt at reglen om 20 procent forøgelse gælder alle områder.
    Det ville være mærkeligt at man må ændre en.effekt højere da der er bremser, stel m.m at tage højde for.


  • #18   27. sep 2016 hmmm så hvis man voldtuner sin maskine, så er der kun krav til støj? smiley

  • #19   27. sep 2016 #18: Og forurening.

  • #20   27. sep 2016 De 20% gælder både slagvolumen samt effekt.

    Udskifter du dele i din motor/ konstruktion er det en konstruktiv ændring.

    I princippet på du vold tune din egen motor med eksisterende dele til 1000hk, så længe du ikke fjerner/udskifter dele.


  • #21   27. sep 2016 OK. Så at skIfte til overstørrelse stempler vil definitivt være en konstruktiv ændring? Pgså selvom 1200 Sportsteren er godkendt med samme konstruktion?

  • #22   27. sep 2016 #21 - Effekt over 20% = ny afgift. Hvis skat får nys om at du har gjort det, uden at de ved det, så mister din motorcykel sin afgift.

  • #24   27. sep 2016 Danmark er et fantastisk land. Man har lavet så mange regler at det koster en formue at administrere dem... - Så kommer der lidt hjem i kassen når folk betaler skat for alle disse underlige regler man har udstukket.. - Er der røde tal på bundlinjen, hvis man regner udgifter til administration fra ???
    - Jeg har min tvivl, men det holder daen masse mennesker beskæftiget... - Kæft, hvor er Danmark dog tåbeligt skruet sammen. Jeg havde en god ven som flyttede hele sin forretning til Sverige, udelukkende på grund af alle de regler som modarbejdede hinanden. - Mon der er nogen der kan regne ud hvad det koster at have alle disse enfoldige regler ???


  • #25   28. sep 2016 20% reglen gælder IKKE ccm. Den gælder kun effekt forøgelse. Du må lave motorskift hvis den nye motor passer direkte i stellet uden tilpasning, altså plug and play, og den motor må ikke overskride 20% effekt. Bremser, affjedring osv er underordnet så længe du er inden for de 20%.

  • #26   28. sep 2016 Nej men dej kommer nok lige nøjagtig over 20% i effekt.

  • #27   28. sep 2016 Som mange skriver, hvem checker i praksis at du har 1200cc cylindre på den ved en razzia? Godt nok har Bent Betjent god tid til at jage motorcyklister men jeg har dog aldrig hørt han skruer toppene af og måler diameteren på cylinderen

    Og ang salg kan du jo bare sælge den som havnens rappeste 883'er hvis det bekymrer dig?


  • #28   28. sep 2016 #27 Forestil dig at du kører galt og dræber en, tror du så forsikringen dækker, når din motorcykel ikke er godkendt med konstruktive ændringer?

  • #29   28. sep 2016 #28: Jo det gør den skam. Intet at frygte på den bekostning.

  • #30   28. sep 2016 Den dækker 100% ingen vil om det.

    Kasko vil de nok ikke udbetale.


  • Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 2 Emner: 22 Svar: 810
    #31   28. sep 2016 Ja gør det.
    Er den med foringer, eller hvis den dyre tur med nicasil, så bruger Villadsen i Hinnerup vist et svensk firma med godt resultat.


  • #32   29. sep 2016 Milling hvis din 883 er identisk med en 1200 bortset fra stempel str. Og du ændre stempel str til en 1200 så ændre du identiteten på din cykel, og så skal der jo betales afgift, for afgiften på en 1200 er stører end den er på en 883, men se om der ikke er en forskel igearingen , det er der på 2006 modellen, for man må ikke ændre identiteten på sin mc uden afgift

  • #33   29. sep 2016 Mit råd find en 1200kommer jo til at koste det samme med afgifter osv

  • #34   29. sep 2016 Hvad så hvis man kun borer den op til 1150ccm og monterer skarp knast.. Og polerer indsugningen.. Så er der ikke sket identitets skifte?? ????

  • #35   29. sep 2016 Mikael, det har du ret i så er der kun 20% reglen, men skat er jo pjattet med at kaste afgifter efter ombyggede HD.

  • #36   29. sep 2016 20% reglen gælder jo ikke almindelig tuning..

  • #37   29. sep 2016 Her kan du læse at der ikke skal betales afgift ved almindelig tuning. http://bilmagasinet.dk/bil-nyheder/den-store-guide-til-motortuning-47206

  • #38   29. sep 2016 Svar fra min synsmand:

    "Hej Rasmus!

    Når det drejer sig om en boring til en større diameter, og effekten ikke er forøget mere end 20% i forhold til original udførelse, er det lovligt.
    Du skal kunne dokumentere effekten i original udførelse, og dokumentere effekten efter op boring. (dette kan gøres i form af en rullefelts måling med mc data påført)
    Og ja det er en konstruktiv ændring. hvor vi skal skrive ændringerne ind som konstruktive ændringer. Når det er under 20% effektforøgelse er det ikke afgiftspligtig."

    ...problemet her er så bare, om man kan holde den under 20%


  • #39   29. sep 2016 Min har oprindeligt 46hk, og en 1988 1200 Sportster har 58hk.

    Og 46hk + 20% må være noget i retning af 55.2hk... Sååååå deeeeeeeet


  • #41   30. sep 2016 Jo men som syns manden skriver, så skal du dokumentere hvor mange HK den har, så er det vel bare at rulle den ind til 55 HK og få lavet udskriften, og om den lige bliver rullet til de sidste, på 2006 er der også forskel på ventil str., så det kan jo være at den ender hvor den skal være.

  • Kåre L
    Kåre L Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 46
    #42   26. maj 2018 Maskinen skifter ikke identitet i forhold til en anden model i afgiftsmæssig forstand, så der kan ikke blive tale om ny registreringsafgift. Får den mere end 20% effektforøgelse, skal den synes for at sikre, at bremser (især), affjedring og stel lever op til den øgede effekt. Når de dele er identiske med 1200-eren, no problem.

  • #43   27. maj 2018 Over 20% koster en ny afgift.
    Det kan dog være at skat vil se igennem fingre med det, men det skal godkendes igennem skat.


  • Kåre L
    Kåre L Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 46
    #44   28. maj 2018 # 43
    Skat ser aldrig igennem fingrene, men hvis han bare borer op og isætter nye stempler, skifter cyklen ikke identitet, og der er ikke noget tilsvar.
    Det er i hvert fald, hvad der står her, https://bilmagasinet.dk/bil-nyheder/den-store-guide-til-motortuning-47206 og her (§1 stk. 3)


  • #45   28. maj 2018 Nja, jeg er sikker på at, hvis skat fik nys om det, så kunne det blive et problem. Jeg har ikke selv været igennem det, men det bedste ville være at forsøge at indhente godkendelser.

    Nu tænker jeg kun på den 20% effekt forøgelse, jeg er ikke bekendt med at man ikke må ændre ccm.


  • Kåre L
    Kåre L Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 46
    #46   28. maj 2018 Jeg havde lige "tabt" det ene link i farten: http://skat.dk/SKAT.aspx?oID=1947435 (stadig §1 skt. 3)

  • #47   28. maj 2018 Heldigt nok, så kører her massere af 883 med 1200kit på, så der ligger typegodkendelse inde hos skat, så den er let hevet igennem, men det koster afgift.

    Jeg kan ikke huske hvad afgiften er, men min svorger har fået sin godkendt osv med 1200 screaming eagle 1200 kittet på, og det gik let, da der allerede var flere som var godkendt med netop det kit.

    En opborring vil udløse samme afgift, så køb Screaming eagle kittet, det er bolt on, man smider det på som det er, det er ganske let, alt passer lige på, og der medfølger instruktioner, så du både kan læse hvordan, se hvilke pund du skal stramme med, og så er der et link til en youtube video, hvor det bliver gjort og løbene forklarret, så selv en total noob kan sætte det på.

    Jeg har lige monterret deres stage 4 124" på min, det tog nogle få timers hygge ude i gårdspladsen, 124" kan dog ikke godkendes.

    Så kast dig roligt ud i det, og betal afgiften, eller lad være med at fortælle det til skat.
    Der står dog screaming eagle på kittet, men det kan let slibes ned, så er det kun dig som ved det, og vupti, du har en 85hk sportster;)


  • #48   28. maj 2018 https://www.ebay.com/itm/CYLINDER-PISTON-BIG-BORE-CONVERSION-KIT-FOR-HARLEY-883-1200-SPORTSTER-XL-86-03/321762182893?epid=656916860&hash=item4aea8546ed:g:NvYAAOSwP~tW5yXD

    Så er det osse rimeligt billigt hvis man vælger et andet mærke, og kun går efter kubik.

    mvh


  • Kåre L
    Kåre L Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 46
    #49   28. maj 2018 # 47
    Prøv lige at læse de to kilder jeg angiver i # 44 og #46. Den ene er nogle som tror, de ved noget, og den anden knytter sig til anvendt retspraksis.
    Det kan sagtens være, du ved bedre end de kilder, men så kom lige med noget dokumentation.


  • #50   28. maj 2018 Det er en af de mest alm ombygninger som findes til Sportsteren, så som skrevet, så ligger alt forarbejdet klar hos skat, om der er en generel antagelse for MCer og biler generelt, så er typegodkendelsen alt når det kommer til skat, og godkendelser.

    Skal man tyde den slags tekster fra skat, så skal man se bort fra tidligere godkendte køretøjer, og det er der de smukke huller er i skat`s regler osv.

    Jeg gider ikke bruge tid på at finde det, men man kan slå tidligere godkendelser op, og se hvad afgiften osv var, for netop den enkelte ombygning af tidligere køretøjer og dertil årgang, som osse spiller en rolle i afgiften.

    Jeg har været møllen igennem flere gange med Harleyer, både med komplet motorskift, både under 20% og over, under 20% er der kun omsyn og papir som koster, hvis det vel og mærke er tilsvarerne motor mærke.
    Og deriblandt kan f.eks Ultima, S&S osv godt hives ind under samme kategori som tilsvarerne til en Harley.


    mvh


  • Kåre L
    Kåre L Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 46
    #51   28. maj 2018 Søren P #50
    Når du ikke "gider" slå det op, vil dine udtalelser blot hænge i luften som løse påstande.
    Hvis du er gået til syn under 20%, har du gjort det frivilligt og uden behov.
    At du opfordrer en, der tydeligvis gerne vil have gjort et stykke arbejde efter reglerne og billigt, til at begå bedrageri mv., er jo ikke at svare på hans spørgsmål.
    Når du mellem år og dag får klampet noget sammen, der kan køre, uden respekt for vores fælles samfund eller regler, er jo lykkeligt for dig, men du kunne jo også spørge nogen, der har forstand på tingene, hvordan man kan sno sig inden for reglerne.


  • #52   28. maj 2018 Nu er det sådan at jeg har bygget +20 Harleyer, så kender forløbet rigtigt godt.
    Og det er et helvede at sidde at skulle finde modellerne på nettet via skats hjemmeside, men at ringe ind er let nok, så finder de ud af det.
    Hertil skal det lige tilføjes at jeg ikke gider gøre det for en Bubbersur bemærkning på et galleri, for sidst tog det næsten en time at komme til at snakke med den rigtige, og så meget gider jeg ikke for et svar.

    Men ring da selv, det er let, smid din tlf i opladeren, for det tager tid, og så får du svar på spørgsmålet derfra osse, eller tag ordet fra en mand som har bygget Harleyer i snart 20år, og er uddannet MC mekaniker.

    Og nej, du skal til syn, for ændringer skal nedskrives, selv ændringer som ikke angår motor og køreegenskaber, Der er et reglsæt ang værdiøgelse, samt identitets frafaldelse, samt en max ombygning på 20% årligt, fordelt i 3 grupper.
    1 front, 2 midte og 3 bagende, der må højest ombygges en af tingene pr år, ellers vil det udløse ny afgift, derudover kan der på trods af de max 20% stadig udløses tital afgift, hvis skat vurderer at maskinen har mistet sin oprindeligt indetit, og dertil skal man dokumentere em max ombygning på 20% årligt, og det skal fotorgaferres og nedfældes hos en synsmand, så jo man skal hive sin cykel til syn, et motorskift anses som vedligeholdelse, men på samme tid kan man meget let ramme maxloftet for årlig værdiforøgelse.
    Min sidste FLT kostede 91k i afgift for et motorskift, og det var en 82 model, som blev anslået til 2006model og afgiftet derefter, pga værdiforøgels, det var øget HK og værdien af motoren som udløste afgiften.
    Hvorimod jeg let hev min 80FLT igennem med en 1340 evo motor uden andet end papirspenge for omskrivning samt syn, og den står med 1340 i Registrerringsattesten som den skal, godkendt og korrekt afgiftet, og det var let gjort.

    mvh


  • Kåre L
    Kåre L Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 46
    #53   28. maj 2018 Søren P # 52
    Der er da en del af reglerne, du har rigtigt godt fat i, så det er bare forskellen på, at tune på en eksisterende motor og en motor fra en anden model, vi ikke er helt enige om.
    Hvis du orker læse kilden fra Skat, kan du se ret voldsomme tuninger, der kun krævede omsyn og ikke afgifsttilsvar. Det er domme, der ligger der, og jeg kan ikke se det anerledes end. at der ikke sker identitetstab ved tuning, men det gør der med den anden motor, med mindre der ikke står HD på motoren.


  • #54   29. maj 2018 Jeg har læst det, både da du linkede det og før det.
    Parten med cylinderskift går i samme kategori som motorskift, som der osse står i linket smiley

    mvh


Kommentér på:
Regler vedr. tuning af motor

Annonce