1.357 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
11 Svar
Afkortning af udstødning - påvirkning af motor? Afkortning af udstødning - påvirkning af motor?
Hej MCG
Jeg har lige forleden afkortet min udstødning, mest af hensyn til udseendet da jeg synes den så for lang ud før. Sidste år kortede jeg den ned fra 43 cm til 36 cm. og nu ned til 26 cm.
(Den kunne alligevel ikke godkendes synshallen med dens originale længde)
Har det egentlig nogen nævneværdig effekt på motoren at udstødningen(lydpotten) er kortere?
Der er tale om en suzuki sv 650 2004. Og en scorpion carbon potte.
Mvh.
0 synes godt om
aug 2006
Følger: 51 Følgere: 48 MC-er: 4 Emner: 22 Svar: 1.305
aug 2009
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 127 Svar: 819
maj 2004
Følger: 15 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 19 Svar: 620
jan 2008
Følger: 11 Følgere: 17 MC-er: 4 Svar: 355
aug 2009
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 127 Svar: 819
Jeg tror ikke den larmer mere end da den var 36 cm. umiddelbart.. ...men da den var 36 cm pruttede den tit i lavere omdrejninger når jeg slap gassen ved 2000-3000 omdrejninger. ...ved ikke om det skyldes den var blevet afkortet eller at jeg ikke havde popnittet den godtnok i den ene ende. ...også grundet til jeg egentlig kortede den af igen nu her, for at det så ordentligt og pænt ud.
Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.722
Din MC kommer til at larme mere - thats it. Hvis den prutter når du slipper gassen, får den allerede for mager blanding, men det bliver ikke værre af at du korter potten så lidt ned. Jeg ville lade være...
feb 2015
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 29
Alle vores gætterier tjener intet endegyldigt formål - men min erfaring er at pottens længde INTET har at gøre med om motoren tager skade.
feb 2015
Den mindste diameter vil have den største indvirkning på hvordan motoren kører - specielt hvis den er restriktiv, som 99% af alle standard udstødninger er.
Så snart man skifter til en non-restriktiv potte / udstødning, stiger flowet i motoren, men fordi man ikke har justeret på benzinmængden, vil der være områder i omdrejningsskalaen, hvor motoren derfor vil køre en smule mere magert. Det er HELT normalt, og motorproducenten har normalt taget højde for en mager situation, ved at køre motoren til den fede side i netop de områder områder.
Andre steder vil den køre mere magert, men hvis ikke belastningen er høj i det område, er det ikke særligt afgørende for holdbarheden.
Det jeg prøver at fortælle dig, er at på en SV650 er forrørene den mindste åbning motoren har - alt hvad du piller ved efter det, er KOMPLET ligegyldigt så længe flowet er højere i forrørene.
Har han allerede skiftet potte til en med mere flow end forrørene, så er det derfor KOMPLET ligegyldigt hvor lang eller tyk den er.
Det ændrer ikke noget der er værd at nævne i hans tilfælde - dvs under 1% - og det er fra potte i fuld længde, til at pille potten helt af...
feb 2015
Afkortning af udstødning - påvirkning af motor?