1.357 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Afkortning af udstødning - påvirkning af motor? Afkortning af udstødning - påvirkning af motor?

Hej MCG

Jeg har lige forleden afkortet min udstødning, mest af hensyn til udseendet da jeg synes den så for lang ud før. Sidste år kortede jeg den ned fra 43 cm til 36 cm. og nu ned til 26 cm.
(Den kunne alligevel ikke godkendes synshallen med dens originale længde)

Har det egentlig nogen nævneværdig effekt på motoren at udstødningen(lydpotten) er kortere?

Der er tale om en suzuki sv 650 2004. Og en scorpion carbon potte.

Mvh.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Bygge terrasse for spejderhytte 5.000 kr.
  • montering af sovesofa 800 kr.
  • Replacing smoke alarm battery 375 kr.
  • Sætte lampe op 500 kr.
  • TV mounting / hanging 600 kr.
  • Fjernelse af grene og vedbend 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Afkortning af udstødning - påvirkning af motor?
  • #1   27. feb 2017 Det har ingen nævneværdig effekt - om du så pillede hele potten af.

  • #2   27. feb 2017 Er klar over det ikke har positiv effekt, glemte måske at nævne det var mht. lavere effekt jeg mente. smiley

  • #3   27. feb 2017 Det er nok nærmere emissions og lyd krav der bliver påvirket. Dog kan der nok også komme noget negativ effekt.

  • #4   28. feb 2017 du taber nok et par heste pga. det manglende modtryk og højere lyd.. men til gengæld vil lyden få den til at lyde mere potent.. smiley

  • #7   28. feb 2017 altså synes den har en mere harmonisk længe i forhold til linjerne på motorcyklen, men ja smag og behag. smiley

    Jeg tror ikke den larmer mere end da den var 36 cm. umiddelbart.. ...men da den var 36 cm pruttede den tit i lavere omdrejninger når jeg slap gassen ved 2000-3000 omdrejninger. ...ved ikke om det skyldes den var blevet afkortet eller at jeg ikke havde popnittet den godtnok i den ene ende. ...også grundet til jeg egentlig kortede den af igen nu her, for at det så ordentligt og pænt ud.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.722
    #8   1. mar 2017 Ak ja. Den gamle misforståelse omkring modtryk... smiley

    Din MC kommer til at larme mere - thats it. Hvis den prutter når du slipper gassen, får den allerede for mager blanding, men det bliver ikke værre af at du korter potten så lidt ned. Jeg ville lade være...


  • #9   1. mar 2017 Din motor bliver meget varm om sommeren og den kan ikke holde til ret meget længde på din potte og motoeren. Det skal passe sammen

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.722
    #10   1. mar 2017 Hvis man vil være sikker, skal man korte potten ned og køre cyklen på rullefelt - så har man et endegyldigt svar.

    Alle vores gætterier tjener intet endegyldigt formål - men min erfaring er at pottens længde INTET har at gøre med om motoren tager skade.


  • #11   1. mar 2017 Sajmon Jeg kan ikke væer enige med dig fodi de skal passer sammen

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.722
    #12   1. mar 2017 Det er det samme som at sige at der kun er EN længde potte som passer til en given motor. Det passer jo ingen steder.

    Den mindste diameter vil have den største indvirkning på hvordan motoren kører - specielt hvis den er restriktiv, som 99% af alle standard udstødninger er.

    Så snart man skifter til en non-restriktiv potte / udstødning, stiger flowet i motoren, men fordi man ikke har justeret på benzinmængden, vil der være områder i omdrejningsskalaen, hvor motoren derfor vil køre en smule mere magert. Det er HELT normalt, og motorproducenten har normalt taget højde for en mager situation, ved at køre motoren til den fede side i netop de områder områder.
    Andre steder vil den køre mere magert, men hvis ikke belastningen er høj i det område, er det ikke særligt afgørende for holdbarheden.

    Det jeg prøver at fortælle dig, er at på en SV650 er forrørene den mindste åbning motoren har - alt hvad du piller ved efter det, er KOMPLET ligegyldigt så længe flowet er højere i forrørene.
    Har han allerede skiftet potte til en med mere flow end forrørene, så er det derfor KOMPLET ligegyldigt hvor lang eller tyk den er.
    Det ændrer ikke noget der er værd at nævne i hans tilfælde - dvs under 1% - og det er fra potte i fuld længde, til at pille potten helt af...


  • #13   1. mar 2017 Hej sajmon jeg biver enige med dig nu jeg ved hvad du minder med den

Kommentér på:
Afkortning af udstødning - påvirkning af motor?

Annonce