{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.319 visninger | Oprettet:

Hvad gør Lambda sonde? {{forumTopicSubject}}

Jeg har kigget på en Honda Shadow 750 c med indsprøjtning. Den er monteret med KN filter og V&H udstødning - men den er ikke rullet og justeret efterfølgende.
Jeg har fra to forskellige mc værkstedet fået oplyst at det ikke er nødvendigt at gøre noget da cykler med Lambdasonde selv regulerer blandingsforholdet. Derfor skulle cyklens motorstyring selv justere ind når man skifter fx udstødning og filter - og man behøver ikke justere noget. Men et tredje værksted oplyser at lamda sonden ikke kan regulere noget men alene overvåge, hvorfor cyklen skal rulles og have lavet en ny fil til motorstyringen for at få en optimal effekt og motorgang. Er der nogen der ved hvad der er rigtigt - ikke tror, formoder, antager eller gætter - men ved:)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad gør Lambda sonde?
  • #2   24. maj 2019 Den skal rulles ind og justeres. Eller, bør.

    Og hvis nogen tilbyder at lægge et custom map ind på den, så er det ikke noget der er værd at betale for. Den skal justeres ind specifikt til din motorcykel og ikke bare modellen og udstødningen.


  • #3   24. maj 2019 FV Motor oppe i Midtjylland kan ordne sagerne for dig.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #4   24. maj 2019 #2 - Et custom map, ER så et map der er lavet til den specifikke MC. smiley

    Men hvis nogen tilbyder at lægge et standard map ind på den, som typisk kan hentes på powercommander.com - så er det DET man skal undgå. smiley

    Lambda sonden regulerer kun i et meget begrænset område, så dem der påstår andet, siger noget sludder.


  • #5   25. maj 2019 Det der sidder på en typisk mc er en narrow band lamda sensor og det kan ikke ret meget i forhold til en wide band sensor, + en mc’s styresystem er ikke lavet til at fortage ændringer i den kaliber som det kræver når du ændre ting som potte, Luftfilter, osv
    Så for at svare på dit spørgsmål: ja du burde få den justeret hvis du ændre disse ting. Og ja det vil gøre en stor forskel på en V2 der er ganske mærkbart.


  • #6   25. maj 2019 "Jeg har fra to forskellige mc værkstedet fået oplyst at det ikke er nødvendigt at gøre noget da cykler med Lambdasonde selv regulerer blandingsforholdet."

    Det er så 2 værksteder uden rullefelt!


  • #7   25. maj 2019 De fleste ved faktisk ikke forskellen på en Narrow band og wide band sensor.

  • #8   25. maj 2019 Wide............
    Narrow...........
    Det giver næsten sig selv, med mindre man er totalt uvidende om sprog.

    Man kunne også skrive dyr eller billig, for der er jo en grund til at det mest optimale udstyr ikke er førstegangsmonteret.


  • #9   25. maj 2019 #4, Det er sådan set rigtigt nok ja, men ikke desto mindre, tilbød et Fynsk værksted mig et custom map til min CBR. Herefter pruttede den ved gasnedgivning og ved høje omdrejninger skød den en blå stikflamme ud bagtil...

    Jeg mente, at de havde tilbudt mig at den blev kørt ordentligt ind på rullefelt, et custom map ja, men de mente, at det var et kort fra en CD de havde lovet at lægge ind; det var deres definition af et custom map.

    Så min pointe er blot, at det skal udspecificeres helt konkret såfremt man ikke vælger et af de veletablerede rullefeltseksperter.


  • #10   25. maj 2019 Jonas
    Hvad tager de for sådant et lånt MAP så?


  • #11   25. maj 2019 Det var i forbindelse med køb af motorcyklen. Man havde også sat en tidligere version Powercommander på konstaterede man ved FV. motor. Jeg fik en refusion, men jeg husker ikke størrelsen. Det er efterhånden nogle år siden.

  • #12   25. maj 2019 Så du fik oplevelsen af at køre på både et lånt MAP og et custom, hvad synes du forskellen var?

  • #13   25. maj 2019 Jamen med standard mappet pruttede maskinen når jeg slap gassen og hvis jeg lavede hurtige rul på gassen, lød der et smæld fra udstødningen samtidig med en blå stikflamme. Så umiddelbart tænker jeg ikke, at det kunne gøres meget dårligere.

    Med et rul ved FV. motor i Sabro, kørte den nøjagtig som den skulle; helt glat og uden diverse mislyde fra udstødningen.


Kommentér på:
Hvad gør Lambda sonde?

Annonce