Tændingsforskydning Tændingsforskydning
Kan ændre på tændingen med min powercommander pc3r.
Ved at min '12 kan klare op til 5 grader avancering med 95 oktan uden problemer.
MEN hvordan skal man avancere tændingen på en mc for størst muligt udbytte ???
Nogle siger 4 grader fra 0-5000, 3 grader fra 5000 til 10000 og 2 grader fra 10000-12000 (ca. tal).
Fortalerne for dette siger det giver et "spark" i moment ved de lave omdr., og at man reducerer lidt til slut, da det ikke er nødvendigt med så meget avancering til sidst.
Andre siger noget helt modsat, altså noget med 0 grader op til 2000 omdrejninger, og så give mc mere og mere avancering op igennem rpm. De mener en mc har brug for mere avancering jo højere rpm. bliver.
En 3 gruppe siger som gruppe 2, MEN fjerner igen avancering til slut, altså f.eks. :
0-2000 rpm 0 grader
2000-2500 rpm 1 grad
2500-3000 rpm 2 grader
3000-4000 rpm 3 grader
4000-10000 rpm 4 grader
10000-10500 rpm 3 grader
10500-11000 rpm 2 grader
11000-? 1 grad
Hvad er mest rigtigt og bedst (behøver ikke svar fra folk der TROR de ved noget, det har jeg hørt rigeligt af).
Og ja, kunne også bare lade være med at pille, men når man nu kan
MVH
Peter
jan 2007
Følger: 1 Svar: 28
aug 2004
Følgere: 28 MC-er: 5 Annoncer: 5 Emner: 130 Svar: 582
Da alle mc skal kunne køre på selv dårlig kvalitet benzin er avanceringen af tændingen også ret konservativ, og her kan let hentes et par heste. Dette er fakta.
Mit spørgsmål er bare hvorledes man bedst henter disse heste.
aug 2004
Følgere: 28 MC-er: 5 Annoncer: 5 Emner: 130 Svar: 582
jan 2007
Følger: 1 Svar: 28
Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.725
For det andet går jeg kraftigt ud fra at du ved bare et minimum om motortuning når du vil pille ved tændingskurverne på så hårdt pumpet en motor.
For det tredje skal man ikke bare pille, men udstyre sig selv med en bankesensor, en bærbar PC og et rullefelt før man overhovedet tænker på at justere på noget som helst. Der ligger en masse udregninger bagved kurverne og motorkarakteristikken på en MC - og med de forureningstal vi roder med idag, er de mere præcise end nogensinde.
For det fjerde, skal du ikke regne med at tænding kun bliver avanceret så få grader som du skriver ved så høje omdrejninger - medmindre det er en kompensation du indsætter i forhold til en eksisterende tændingskurve.
Fortænding på en VW VR6 motor ligger på ca 18-23 grader ved 7500rpm alt efter benzinmængde og lufttemperatur - bare for at nævne et eksempel. Jeg har rullet egne biler ind et par gange, og de er væsentligt mere tilgivende end en MC motor med læssevis af overlap og høje ventilløft kombineret med høj kompression og masser af omdrejninger.
De meste basisviden kan man læse sig til på f.eks www.powe rpage.dk (fjern mellemrum) - og det er en RIGTIGT god ide at få styr på begreberne før man får gode ideer...
Men held og lykke med det da...
<b>Det er både rigtigt og forkert.
Når en motor roterer hurtigere og hurtigere, ændres stempelhastigheden selvom forbrændingshastigheden for gasblandingen er den samme - og det betyder at den skal antændes tidligere og tidligere for at afgive sin energi på det HELT rigtige tidspunkt. Så ja - der skal avanceres mere og mere for højere omdrejninger - MEN det passer IKKE hvis der samtidigt er en masse kompensation for omdrejningernes indvirkning på effekten i form af ekstra spjæld, andre knasttider (Honda VTEC / Suzuki VVR), længere eller kortere indsugningsveje (Alfa Romeo) og alle de andre ting fabrikanterne finder på.
Hvis din luftgennemstrømning i motoren var lineær, så havde du ret - men det er den ALDRIG og du kan derfor ikke konkludere noget som helst uden en bankesensor og et rullefelt - og selvfølgelig en EGO føler (Lambda tallet skal du også kende)...</b>
Tændingsbanken virker ligesom en skærebrænder, og jeg vil skyde på det tager ca 1,5 sek at brænde igennem dine stempler ved middel omdrejninger - for du kan ikke høre dig frem til det når du kører med din fine Yoshimura potte. filterkit, og med al sandsynlighed også uden butterfly spjæld, som kun giver mere støj og ingen effekt, at fjerne.
feb 2006
Følger: 24 Følgere: 26 MC-er: 3 Emner: 15 Svar: 222
tendingsfremrykning er noget a det farligste at pille ved..
Tændingsforskydning