713 visninger
|
Oprettet:
Akrapovic Og Lyd {{forumTopicSubject}}
Har en Akrapovic slip-on monteret på min mc. Men vil gerne har noget mere lyd, da jeg synes den er meget dæmpet. Det er desværre ikke lige mig. Nogle gode råd? Uden det behøver at koste flere tusinde.
Nogle snakker nemlig om at brænde ulden væk i potten.
Andre vil bore popnitterne ud og fjerne ulden.
jan 2005
Følgere: 71 MC-er: 25 Annoncer: 1 Emner: 56 Svar: 985
Er det en åben potte der sidder på, hvis der ikke er lyd nok? Prøv om du kan se igennem den (eller prik ne di den med en tommestok hvis du ikke gider afmontere den. Hvis du kun kan komme 10 cm ned, har du en Emærket potte og dermed forklaringen på den ikke rigtigt siger noget :o)
Allan
jan 2005
Følgere: 71 MC-er: 25 Annoncer: 1 Emner: 56 Svar: 985
maj 2008
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 81 Svar: 478
dec 2003
Følger: 26 Følgere: 26 MC-er: 13 Emner: 139 Svar: 3.693
dec 2003
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=8603
aug 2008
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 26 Svar: 129
dec 2003
feb 2004
Følger: 35 Følgere: 34 MC-er: 1 Emner: 89 Svar: 2.737
aug 2008
Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.717
apr 2006
Følger: 14 Følgere: 100 MC-er: 5 Emner: 94 Svar: 1.442
Jeg ved ikke om du kan bruge det til noge, men jeg har tidligere skrevet om dette emne. - hermed en repost:
Egentlig er mærket ret ligegyldigt når det kun drejer sig om en slip-on potte.
Det er rigtigt at Kulfiber potter er mere dybe eller sprøde om du vil - i lyden.
Lydindtrykket bliver skabt af flere faktorer:
- Pottens længde
- Pottens diameter
- Inderrørets diameter og antal huller, samt størrelsen på
disse.
- Pakningen af ulden og mængden heraf.
- naturligvis ccm.
Herudover giver pottens ydermateriale også en finger med i spillet vedr lydens optagelse i materialet.
1. Rustfri
2. Aluminium
3. Titanium
4. Kulfiber
4= den der optager flest korte lydbølger (Høje toner).
Kulfiber er et porrøst materiale sammenlignet med de øvrige. Titanium som en 3'er pga. sin godstykkelse. (Hermed ikke ment at Kulfiber er porrøst i den forstand mht. styrke, men alene kun gengivelse af lyd)
Så skal du have en rigtig snerrende potte med en gengivelse af de høje hidsige toner - ja så vil den ultimative potte være en:
Kort rustfri potte med et inderrør af stor diameter med få og små huller samt hårdt pakket uld.
Jeg kører selv med en ultra kort Shark kulfiber potte med inderrør af stor diameter på min GIXXER 1000.
Den SNERRER helt vildt og lyder nærmest som en F1-racer når den kommer op og ringe på det høje 1000-tal.....og nede i de lave omdrejninger er den meget dyb.
Håber du kan bruge det til dit valg af potte.
En anden ting er også forrør og disses udformning, materiale og hvordan de samles. 4-1 eller 4-2-1.
Et system som 4-2-2 giver også et andet lydindtryk end et system som 4-2-1.
Hvis du præciserer hvordan du vil have lydindtrykket, kan jeg muligvis beskrive det system du skal lede efter.
Mvh
Thomas E
aug 2008
Jeg vil gerne have den til at lyde lidt som sådan http://www.motorcykelgalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=4036
Ved godt at der er forskel på cyklerne, men kunne bare komme lidt der hen af, med hensyn til lyden ville jeg være glad.
Så der må gerne være noget dybere bulden i potten, og lidt mere brølen i mellem omdrejningerne. Istedet for man skal op i max hver gang bare for at få lidt lyd.
Og så føler jeg faktisk at potten kvæler min mc, som om den ikke kan komme ordentligt af med luften. For hvis man tager den af, bliver den meget mere kvik i gassen end hvis potten er på.
apr 2006
Følger: 14 Følgere: 100 MC-er: 5 Emner: 94 Svar: 1.442
Du skal gå efter en forholdsmæssig kort og slank potte i Kulfiber.
Inderrøret skal være større end normalt, dvs. at der ikke er plads til lige så meget uld.
Mindre huller i perforeringen i inderrøret - resulterer i mindre lydoptagelse i ulden. Og i og med at potten er kortere vil også resultere i flere lange lydbølger slipper ud (dybe toner).
En kort potte vil skrige mere ved høje omdrejninger - men i det område ligger du jo ikke hele tiden.
Med tiden når ulden bliver "brændt" ud til mindre volumen, vil lyden også blive dybere.
Jeg kunne anbefale SHARK StreetGP - som jeg selv har eller HURRIC Supersport som jeg også har. Den nye DSX-3 fra SHARK er mega-populær i Tyskland.
SHARK StreetGP: http://www.fechter.de/products/prod_detail.php?artnr=1510025
HURRIC Supersport: http://www.fechter.de/products/prod_detail.php?artnr=1510016
DSX-3: http://www.fechter.de/products/prod_detail.php?artnr=1503847
(Her vist på en BMW)
SHARK StreetGP:
Længde: 36/42 cm
Diam: 10 cm
HURRIC SuperSport:
Længde: 36/44 cm
Diam: 10 cm
SHARK DSX-3 - Oval:
Længde: 36/48,5 cm
Højde: 13 cm - Bredde: 10,5cm
Så har du lidt at sammenligne med din egen.
Jeg ved godt at det er lidt fejt at anbefale de produkter man selv importerer, men jeg ved en del om SHARK og HURRIC og mindre om konkurrenternes. Dog ved jeg at fabrikater som Yoshimura, Laser, MIIV også laver fine potter, som giver en lækker dyb lyd.
Det er tydeligt at din potte som du har på - kvæler stemmen i den MC. Potten er efter min mening, meget lang og næsten overdimensioneret
Håber det var en hjælp.
Mvh
Thomas E
Akrapovic Og Lyd