Dansk Coventry model 1 1919
7.340 visninger
|
Oprettet:
Dansk Coventry model 1
Årgang:
1919
Motor:
Matchless 350 sideventilet.
Oliepumpen er eftermonteret.
Originalt må motoren formodes at have været med manuel drypsmøring
Oliepumpen er eftermonteret.
Originalt må motoren formodes at have været med manuel drypsmøring
Hestekræfter
ca. 4
Fælge
Vulst
Dæk
3 x 21
Topfart
Antageligt 70-80 km/t
Tuning
Nej
Styling
Prototype af motorcykelkonstruktør William Eilertsen
Ekstraudstyr
Værktøjskasser på bagagebæreren. Ekstra rem.
Bemærkninger
Nedenstående er citeret fra Villy Poulsens bog Danske Motorcykler, fordi hans informationer er de eneste man har i dag om den Danske Coventry:
DANSK COVENTRY 1920
Omkring 1920 dukker der en meget fantasirig og visuel konstruktør, William Ejlertsen, op i København. Han overtager formentlig alle motorcykel-delene fra K.A.C. ( Københavns Automobil Central) og bygger sin egen maskine, »Dansk Coventry«,
tydeligvis inspireret af alle aktiviteterne på de store engelske motorcykelfabrikker i Coventry-området.
Ejlertsen byggede en enkelt 1-cylindret maskine med sideventilet motor, magnet og en Amac-lignende karburator. Maskinen havde remtræk, hvad ellers på den tid var ved at blive afløst af kædetræk på motorcykler.
Men på denne prototype har han formentlig valgt den nemme løsning på dette område.
William Ejlertsen havde også tegninger klar til en større dansk 2-cylindret V twin motorcykel. Den blev dog næppe produceret med den nye motor, og det samme gælder Ejlertsens planer om at bygge en 4-cylindret oliekølet rækkemotor til sine motorcykler.
Dansk Coventry blev således, alle ambitionerne til trods, helt væk i historien, og hverken den, eller Ejlertsen, er senere dukket op igen.
Ja, det var hvad man vidste da Villy Poulsen skrev bogen i 1987, og alle troede at den Danske Coventry var blevet væk eller skrottet.
Heldigvis dukkede den op igen senere, totalt adskilt blandt en større samling af reservedele til alle mulige veteranmotorcykler.
Den er blevet flot restaureret til original stand af B.S.A. Andersen i Skjern .
Den er selvfølgelig perlen af motorcyklerne i min samling, den eneste der findes, og så oven i købet en dansker!.
DANSK COVENTRY 1920
Omkring 1920 dukker der en meget fantasirig og visuel konstruktør, William Ejlertsen, op i København. Han overtager formentlig alle motorcykel-delene fra K.A.C. ( Københavns Automobil Central) og bygger sin egen maskine, »Dansk Coventry«,
tydeligvis inspireret af alle aktiviteterne på de store engelske motorcykelfabrikker i Coventry-området.
Ejlertsen byggede en enkelt 1-cylindret maskine med sideventilet motor, magnet og en Amac-lignende karburator. Maskinen havde remtræk, hvad ellers på den tid var ved at blive afløst af kædetræk på motorcykler.
Men på denne prototype har han formentlig valgt den nemme løsning på dette område.
William Ejlertsen havde også tegninger klar til en større dansk 2-cylindret V twin motorcykel. Den blev dog næppe produceret med den nye motor, og det samme gælder Ejlertsens planer om at bygge en 4-cylindret oliekølet rækkemotor til sine motorcykler.
Dansk Coventry blev således, alle ambitionerne til trods, helt væk i historien, og hverken den, eller Ejlertsen, er senere dukket op igen.
Ja, det var hvad man vidste da Villy Poulsen skrev bogen i 1987, og alle troede at den Danske Coventry var blevet væk eller skrottet.
Heldigvis dukkede den op igen senere, totalt adskilt blandt en større samling af reservedele til alle mulige veteranmotorcykler.
Den er blevet flot restaureret til original stand af B.S.A. Andersen i Skjern .
Den er selvfølgelig perlen af motorcyklerne i min samling, den eneste der findes, og så oven i købet en dansker!.
Dansk Coventry model 1
jan 2017
Følger: 15 Følgere: 36 MC-er: 5 Emner: 2 Svar: 58
mar 2017
Følger: 1 Følgere: 12 MC-er: 5 Emner: 4 Svar: 6
jun 2005
Følger: 1 Følgere: 55 MC-er: 12 Annoncer: 3 Svar: 271
nov 2004
Følger: 5 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 188
mar 2012
Følger: 7 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 5 Svar: 85
mar 2007
Følger: 32 Følgere: 377 MC-er: 4 Emner: 72 Svar: 1.612
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 609 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.552
dejlig læsning...
sep 2012
Følger: 144 Følgere: 20 MC-er: 5 Emner: 4 Svar: 84
Tager virkelig hatten af for at sådan en fin maskine, har et godt hjem...Helt klart X-Høj !!! Godt vi har nogle, som tager hånd om den danske motor-arv. Flot indsats og arbejde.
Mvh Bennetzen
feb 2007
Følger: 5 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 13 Svar: 37
Rigtig rigtig flot samling du har!...jeg er misundelig må jeg sige
maj 2005
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 87 Svar: 407
Har lige endnu engang flippet gennem din imponerende samling. Det er beundringsværdigt så grundigt du er inde i samtlige maskiner, og hver eneste af dem indbyder til læsning og fordybelse. Mere info tak, samt underfundige oplysninger og gamle billeder af original tegninger osv. osv. jeg kan ihvertfald slet ikke få nok af anekdoter og detaljer thumbs up
apr 2006
Følger: 14 Følgere: 100 MC-er: 5 Emner: 94 Svar: 1.446
- det må man sige. Men jeg synes at ane en Norton på et af billederne - og den kan man ikke finde i "oversigten" - det må være en fejl - ret den venligst - så vi også kan nyde billederne af denne.
Har du et museum? og hvor ligger det? - åbningstider?
Mvh
Thomas E
jun 2008
Følger: 8 Følgere: 65 MC-er: 6 Annoncer: 1 Emner: 8 Svar: 39
Skal du ikke ha' din Norton med, den man ser i bag ved
sep 2010
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 20 Svar: 77
Det må fand'me være meget unikt at have sådan en gammel cykel, også den eneste
X-høj sendt af sted her fra
maj 2006
Følger: 114 Følgere: 88 MC-er: 10 Emner: 143 Svar: 4.098
Fantastisk maskine og historie.
X-høj!
sep 2008
Følger: 11 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 3 Svar: 2
pas nu godt på den
jan 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 5 Svar: 21
At de stadig kan findes. Samtidig godt der findes samlere der passer godt på de flotte gamle maskiner, også oven i købet et stykke danmarks historie.
jan 2009
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 3
tillykke med den foltte cykel, deter da en en`er
jul 2005
Følger: 11 Følgere: 19 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 1.420
Og så den eneste - i verden! ...