{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Ducati Pantah 500 SL 1980

3.317 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen mc er oprettet og stemt ind. Opret din egen mc

Per J
Mand | 61 år | Oprettet: 25. feb 2006


Ducati Pantah 500 SL

Årgang:
1980
Motor:
Fabio Taglionis lille mesterværk: 2-cylindret V-motor på 499 ccm med 90 graders cylindervinkel. 2 ventiler pr. cylinder. Desmodromisk ventilstyring. Tandremsdrevet knastaksel.

Type: 2-cylindret, 90 graders V-motor placeret på langs. Tandremstrukne overliggende knastaksler.
Tvangstyrede (desmodromiske) ventiler.
Slagvolumen: 498,9 ccm
Boring/slaglængde: 74/58mm
Kompressionsforhold: 9,5:1
Effekt: 50 Hk v. 8.500 rpm
Moment: 40 Nm v. 6.000 rpm
Karburatorer: 2 stk. Dell'Orto PHF 36mm.
Kobling: Våd flerplade

Udveksling gearkasse
1. gear 1:2,5
2. gear 1:1,714
3. gear 1:1,333
4. gear 1:1,074
5. gear: 1:0,9

Udveksling kæde:
15/38 = 1:2,533

Bremser
For: 2 stk. 260mm Brembo skivebremser
Bag: 1. stk. 260mm Brembo skivebremse

Affjedring
For: Marzocchi
Bag: Bagsvinger er lejret på motoren, Olie/gas dæmpere fra Marzocchi





Hestekræfter
50 HK v/8.500 rpm.
Fælge
Ducati 18"
Dæk
For: Dunlop K6 Arrowmax 100/90 V18
Bag: Dunlop Arrowmax 120/90x18
Topfart
185 km/h lflg. specifikationerne. Har lige fået den, så har ikke været i nærheden af tophastighed.
Tuning
Ingen.
Styling
Ingen. Den er efter min mening smuk som den er.
Ekstraudstyr
Intet.
Bemærkninger
"Sensationel! Ganske enkelt." Sådan skrev MC Revy i 1979, da Pantah'en blev præsenteret.

Ducati Pantah blev som nævnt præsenteret i 1979 og kom på markedet i 1980. Den blev redningen for Ducati og er stamfaderen til alle moderne Ducatier med tvangstyrerede ventiler og tandremstrukne knastaksler.

Den er ekstrem omdrejningvillig, let og smal og var på sin tid noget af det ypperste. Pressen var begejstret og det samme var undertegnede, der som teenager uden kørekort dog måtte nøjes med at læse om vidunderet.

At den var ret kostbar (kostede præcis det dobbelte af Kawasaki Z 500 og små 10% mere end BMW R 65 ) gjorde blot vidunderet mere uopnåeligt.

Siden jeg tilbage i 1980, som teenager uden kørekort læste om Pantah'en i MC Revy, har jeg drømt om at eje sådan en. Og det SKULLE være den blå udgave.

Nu blev drømmen endelig opfyldt, og forventningerne er bestemt indfriet - selv efter 36 år.
Kommentér på:
Ducati Pantah 500 SL
Annonce