GSX-R

GSX-R

Medlemmer: 926
Forside Forum Medlemmer Annoncer MC-er
675 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Timing Retard - også "DK"-modeller? Timing Retard - også "DK"-modeller?

Hey!

Har fabrikeret en såkaldt TRE (timing retard eliminator) til geden her til aften, men er kommet i tvivl om, om de "danske" modeller overhovedet har denne begræsning? Har ikke helt kunne finde noget om det, så derfor mit indlæg.. smiley

Der er tale om en GSXR750 fra 99.

Takker!


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Hæng spisebordslampe op 250 kr.
  • Græsslåning 950 kr.
  • El tjek og eventuelt fjerne stikkontakter i lejlighed 1.000 kr.
  • Montering af gardiner og TV stand 1.500 kr.
  • Fjernelse af ukrudt under hæk 600 kr.
  • Måske defekt kabel i loftet - tjek og reparer 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Timing Retard - også "DK"-modeller?
  • #1   9. sep 2008 Super, men ellers skal jeg nu også ud og afprøve skidtet i morgen! smiley

    Synes bare ikker jeg oplever det, som skrevet i punkt 1, i den guide bugman har på sin hjemmeside (se bunden): http://www.bugmanweb.com/gsxr/tre.html

    Kan ikke se, hvofor den skulle gøre det (!), men anyways.. smiley


  • #2   9. sep 2008 Interessant - yderst interessant....

    Anede ikke at Suzuki fra fabrikken sætter sådanne begrænsere ind.

    Giver dette indgreb en markant forskel?

    Mvh
    Thomas E


  • #3   10. sep 2008 Så vidt jeg ved er det ikke det helt vilde, men den skulle få lidt mere respons i de første gear, og være lidt mere jævnt trækkende også.. Nu må vi se - road-test i morgen! smiley

  • #4   10. sep 2008 Såfremt min GIXXER 1000 giver mere respons - bliver jeg squ bange - synes den er rigelig vanvittig.

  • #5   10. sep 2008 Er der nogle der ved om det har en virkning på min gsxr 600 1998...?


  • #6   10. sep 2008 Michael J: Nej, det er kun FI-modellerne.. smiley

  • #7   10. sep 2008 Carsten:
    Uha-da - så tør jeg slet ikke tænke på hvor aggresivt den svarer igen, såfremt den ikke var begrænset. Den må da være umulig at køre på - næsten utæmmelig...

    Carsten, er du iøvrigt interesseret i motorreservedele til din K3'er?
    Har en motor stående, den har vist knækket en plejlstang, men den har mange gode reservedele.

    Mvh
    Thomas E


  • #8   10. sep 2008 Thomas: Tror ikke du behøver at være ubehageligt nervøs for, at den flår dine skuldre af led, hvis du smækker TRE på den! smiley Kan selvfølgelig godt lyde lidt voldsomt, hvis man læser punk 4 og 5 nederst i den guide jeg linkede til tidligere.. smiley

    Men kan da smide lidt info, når jeg har fået den testet lidt.. smiley


  • #9   10. sep 2008 Simon: Meget gerne - afventer spændt.

    Men alligevel, selvom K1'eren "kun" har 160HK standard, synes jeg den er vanvittig voldsom. Så når jeg så tænker på diver 2008-modeller som har 180HK og derover, synes jeg det grænser sig til det sindsyge.

    Jeg tør dårlig nok at krudte den af i de lave gear, af frygt for den skal gå på baghjulet. Og når man kommer op i de høje gear, kører den så stærkt at kørekortet forlængst ville være klippet i 1000 stykker.....

    Hmmm - spændende indgreb, men jeg tror nu alligevel den er hidsig nok til mig og mit temperament langt ud i fremtiden.

    Held og lykke med indgrebet.

    Mvh
    Thomas E


  • #10   10. sep 2008 Well well.. Tidligere var jeg ude og drøne lidt, men må sige, at enten har jeg på INGEN måde fornemmelse af, hvordan min bike opfører sig (shh!), ellers er forskellen virkelig minimal..

    1. Fyrer jeg den af ved normal kørestilling i 1. gear rejser den sig fra omkring 11krpm - uanset om TRE er på eller ej.
    2. Motorbremsningen, som jo skulle være væsentlig mindre med TRE på, virker for mig som den samme..
    3. I følge nævnte guide skulle den falde i tomgang, når den er varm og man slår TRE til.. Det sker ikke.

    Jeg har målt på ledningerne oppe ved ECU'en, og rigtig nok ligger modstanden (når TRE er slået til) omkring 15k ohm (inden for acceptabelt værdiområde..)!

    Må sige, at jeg lidt tvivler på, om modellen overhovedet er begrænset?


  • #11   10. sep 2008 Hmm... Synes bare ikke jeg mærker forskellen overhovedet.. smiley

  • #12   11. sep 2008 Timing Retard er udelukkende på FI-modeller... Din 97'er er med karb. smiley

  • #13   11. sep 2008 Lidt forvirrende, da W-modellen jo er den første årgang af 750'erne med FI. smiley

  • #14   11. sep 2008 Jeg er ret så overbevist om, at TRE ikke har nogen relevans for de karburerede gixxere.. smiley Har i hvert fald kun læst, at det hører sig til FI-modellerne..
    Prøv at søge lige inde på gixxer.com - der er mange virkelig gixxer-nørder, og der er en del tråde om netop det emne her.. smiley


  • #15   12. sep 2008 ang begrænsning i tændingen på gsxr med karburator, er der vist stor uenighed på nettet.
    Har selv rodet en del på det område uden held..
    evt læs indlægget fra michael ålborg.

    Cutting the Pink Wire (From Suzuki)
    Disconnecting this wire to increase performance is a common misconception.

    If you were to disconnect the gear position (pink) wire on any Suzuki EFI motorcycle, poor performance and possible engine damage will result.

    This rumor started because earlier model carbureted GSX-R1100's used a pink wire to retard ignition timing in first gear to improve traction. Some tuners discovered that disconnecting the wire increased engine HP output in first gear. The motorcycle did produce more engine output with the wire disconnected, but it became more difficult to accelerate from a stop and actual acceleration and traction was reduced. But riders liked the "feel" of increased engine performance.

    The Gear Position Switch wire is also colored pink on the GSX1300R Hayabusa, as it is on previous Suzuki's. Like the TL, this switch provides transmission gear information to the motorcycle's Electronic Control Module (ECM).

    Some mechanics and consumers have experimented with disconnecting this wire to improve performance or drivability (especially during the very early TL1000S drivability problems before Suzuki released the improved, revised ECM).

    As the rider selects higher gears, the ECM changes the injector duration, usually longer, producing a richer mixture to compensate for the additional air provided by the SRAD ram air system. Without the additional fuel, the mixture will become lean, performance will deteriorate and engine component damage is possible.

    Since a disconnected gear position wire will make the ECM think the transmission is in neutral, the injector duration is longer than it might be in the first couple of gears.

    This is why the customer might feel a "seat of the pant" drivability improvement".

    A mechanic using a Dyno may see different, or improved HP with the wire disconnected.

    BUT, since the Dyno is testing a static motorcycle without a pressurized air box from the ram air system, the results do not indicate real world performance. A fully operational EFI system on a Dyno will indicate lower peak power, as the mixture is slightly rich. Disconnecting the "pink wire" will lean the mixture to a better level for a non-moving motorcycle.

    Once again, leaving the wire disconnected will reduced on-the-road performance and could lead to engine damage.



  • #16   12. sep 2008 Carsten:

    "Thomas' 1000K1'er skulle være begrænset således:

    ignition,injection 2nd. 1900-10200
    ignition,injection 3rd. 1600-10200
    operatin of 2nd.flapper valve
    operatin of exhaust valve
    Eliminate the 300 km/h speed limiter"

    Uhada - siger jeg bare. Min eneste kommentar til min Gixxer er:
    1st gear - meget stærkt begrænset via modstrittende nerveimpulser til højrehånd.
    2nd gear - samme som 1ste gear.
    3nd gear - Stadig meget begrænset - især ved høje omdregninger - naturlig 10mio ohm modstand indtræder efter 9120 rpm.
    4th gear - naturlig 100mio ohm modstand og total stivhed i højre arm og fuelcut i pulsåren til højre håndled.
    5th gear - ignition cut efter 180km/t
    6th - gear - øhh hvor sidder det?

    Speedlimiter - når speedometer viser over 180Km/t og dette opdages af synsapparatet, indtræder min kones sikkerhedsanordning i form af et informationscenter i hjernen, der helt automatisk sender besked til højre håndled om at dreje håndtaget fremad og samtidig sendes der en helt klar besked til højre pegefinger og langefinger om at gribe fat i greb foran gashåntaget.

    Jeg ved ikke om denne såkaldte TRE kan fjerne alle de begrænsninger som min K1'er er udstyret med.

    God weekend

    Thomas E


  • #17   13. sep 2008 Hahaha, Thomas! smiley Jeg tror vi skal have fat i et lidt mere omfattende MOD af dine gixxer, hvis vi skal have fjernet alle begrænsningerne! smiley

    Carsten: Det er sandt, men i så fald vil ECU'en ikke være i stand til at "vide" hvilket gear - og dermed hvilken tænding - den skal give. Ved at smide en modstand på svarende til 5 el. 6 gear får du optimal (standart-optimal) tænding hele tiden! Gælder selvfølgelig ikke, når den er i neutral.. smiley

    Anyway.. Tror jeg har fundet fejlen på mit MOD! smiley Troede jeg var snedig og smide det på et andet sted, da der var mere ledning at gøre med der.. Ser dog ud som den "suger" stel et andet sted foruden den omskifter jeg har sat på.. Så det skal nok virke, når jeg lige får det flyttet! smiley

    Fortsat god weekend!


Kommentér på:
Timing Retard - også "DK"-modeller?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce