675 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
17 Svar
Timing Retard - også "DK"-modeller? Timing Retard - også "DK"-modeller?
Hey!
Har fabrikeret en såkaldt TRE (timing retard eliminator) til geden her til aften, men er kommet i tvivl om, om de "danske" modeller overhovedet har denne begræsning? Har ikke helt kunne finde noget om det, så derfor mit indlæg..
Der er tale om en GSXR750 fra 99.
Takker!
0 synes godt om
aug 2004
Følger: 52 Følgere: 49 MC-er: 1 Emner: 291 Svar: 3.015
Synes bare ikker jeg oplever det, som skrevet i punkt 1, i den guide bugman har på sin hjemmeside (se bunden): http://www.bugmanweb.com/gsxr/tre.html
Kan ikke se, hvofor den skulle gøre det (!), men anyways..
apr 2006
Følger: 14 Følgere: 100 MC-er: 5 Emner: 94 Svar: 1.445
Anede ikke at Suzuki fra fabrikken sætter sådanne begrænsere ind.
Giver dette indgreb en markant forskel?
Mvh
Thomas E
aug 2004
Følger: 52 Følgere: 49 MC-er: 1 Emner: 291 Svar: 3.015
apr 2006
Følger: 14 Følgere: 100 MC-er: 5 Emner: 94 Svar: 1.445
apr 2006
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 20 Svar: 45
aug 2004
Følger: 52 Følgere: 49 MC-er: 1 Emner: 291 Svar: 3.015
apr 2006
Følger: 14 Følgere: 100 MC-er: 5 Emner: 94 Svar: 1.445
Uha-da - så tør jeg slet ikke tænke på hvor aggresivt den svarer igen, såfremt den ikke var begrænset. Den må da være umulig at køre på - næsten utæmmelig...
Carsten, er du iøvrigt interesseret i motorreservedele til din K3'er?
Har en motor stående, den har vist knækket en plejlstang, men den har mange gode reservedele.
Mvh
Thomas E
aug 2004
Følger: 52 Følgere: 49 MC-er: 1 Emner: 291 Svar: 3.015
Men kan da smide lidt info, når jeg har fået den testet lidt..
apr 2006
Følger: 14 Følgere: 100 MC-er: 5 Emner: 94 Svar: 1.445
Men alligevel, selvom K1'eren "kun" har 160HK standard, synes jeg den er vanvittig voldsom. Så når jeg så tænker på diver 2008-modeller som har 180HK og derover, synes jeg det grænser sig til det sindsyge.
Jeg tør dårlig nok at krudte den af i de lave gear, af frygt for den skal gå på baghjulet. Og når man kommer op i de høje gear, kører den så stærkt at kørekortet forlængst ville være klippet i 1000 stykker.....
Hmmm - spændende indgreb, men jeg tror nu alligevel den er hidsig nok til mig og mit temperament langt ud i fremtiden.
Held og lykke med indgrebet.
Mvh
Thomas E
aug 2004
Følger: 52 Følgere: 49 MC-er: 1 Emner: 291 Svar: 3.015
1. Fyrer jeg den af ved normal kørestilling i 1. gear rejser den sig fra omkring 11krpm - uanset om TRE er på eller ej.
2. Motorbremsningen, som jo skulle være væsentlig mindre med TRE på, virker for mig som den samme..
3. I følge nævnte guide skulle den falde i tomgang, når den er varm og man slår TRE til.. Det sker ikke.
Jeg har målt på ledningerne oppe ved ECU'en, og rigtig nok ligger modstanden (når TRE er slået til) omkring 15k ohm (inden for acceptabelt værdiområde..)!
Må sige, at jeg lidt tvivler på, om modellen overhovedet er begrænset?
aug 2004
Følger: 52 Følgere: 49 MC-er: 1 Emner: 291 Svar: 3.015
aug 2004
Følger: 52 Følgere: 49 MC-er: 1 Emner: 291 Svar: 3.015
aug 2004
Følger: 52 Følgere: 49 MC-er: 1 Emner: 291 Svar: 3.015
aug 2004
Følger: 52 Følgere: 49 MC-er: 1 Emner: 291 Svar: 3.015
Prøv at søge lige inde på gixxer.com - der er mange virkelig gixxer-nørder, og der er en del tråde om netop det emne her..
jul 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 41
Har selv rodet en del på det område uden held..
evt læs indlægget fra michael ålborg.
Cutting the Pink Wire (From Suzuki)
Disconnecting this wire to increase performance is a common misconception.
If you were to disconnect the gear position (pink) wire on any Suzuki EFI motorcycle, poor performance and possible engine damage will result.
This rumor started because earlier model carbureted GSX-R1100's used a pink wire to retard ignition timing in first gear to improve traction. Some tuners discovered that disconnecting the wire increased engine HP output in first gear. The motorcycle did produce more engine output with the wire disconnected, but it became more difficult to accelerate from a stop and actual acceleration and traction was reduced. But riders liked the "feel" of increased engine performance.
The Gear Position Switch wire is also colored pink on the GSX1300R Hayabusa, as it is on previous Suzuki's. Like the TL, this switch provides transmission gear information to the motorcycle's Electronic Control Module (ECM).
Some mechanics and consumers have experimented with disconnecting this wire to improve performance or drivability (especially during the very early TL1000S drivability problems before Suzuki released the improved, revised ECM).
As the rider selects higher gears, the ECM changes the injector duration, usually longer, producing a richer mixture to compensate for the additional air provided by the SRAD ram air system. Without the additional fuel, the mixture will become lean, performance will deteriorate and engine component damage is possible.
Since a disconnected gear position wire will make the ECM think the transmission is in neutral, the injector duration is longer than it might be in the first couple of gears.
This is why the customer might feel a "seat of the pant" drivability improvement".
A mechanic using a Dyno may see different, or improved HP with the wire disconnected.
BUT, since the Dyno is testing a static motorcycle without a pressurized air box from the ram air system, the results do not indicate real world performance. A fully operational EFI system on a Dyno will indicate lower peak power, as the mixture is slightly rich. Disconnecting the "pink wire" will lean the mixture to a better level for a non-moving motorcycle.
Once again, leaving the wire disconnected will reduced on-the-road performance and could lead to engine damage.
apr 2006
Følger: 14 Følgere: 100 MC-er: 5 Emner: 94 Svar: 1.445
"Thomas' 1000K1'er skulle være begrænset således:
ignition,injection 2nd. 1900-10200
ignition,injection 3rd. 1600-10200
operatin of 2nd.flapper valve
operatin of exhaust valve
Eliminate the 300 km/h speed limiter"
Uhada - siger jeg bare. Min eneste kommentar til min Gixxer er:
1st gear - meget stærkt begrænset via modstrittende nerveimpulser til højrehånd.
2nd gear - samme som 1ste gear.
3nd gear - Stadig meget begrænset - især ved høje omdregninger - naturlig 10mio ohm modstand indtræder efter 9120 rpm.
4th gear - naturlig 100mio ohm modstand og total stivhed i højre arm og fuelcut i pulsåren til højre håndled.
5th gear - ignition cut efter 180km/t
6th - gear - øhh hvor sidder det?
Speedlimiter - når speedometer viser over 180Km/t og dette opdages af synsapparatet, indtræder min kones sikkerhedsanordning i form af et informationscenter i hjernen, der helt automatisk sender besked til højre håndled om at dreje håndtaget fremad og samtidig sendes der en helt klar besked til højre pegefinger og langefinger om at gribe fat i greb foran gashåntaget.
Jeg ved ikke om denne såkaldte TRE kan fjerne alle de begrænsninger som min K1'er er udstyret med.
God weekend
Thomas E
aug 2004
Følger: 52 Følgere: 49 MC-er: 1 Emner: 291 Svar: 3.015
Carsten: Det er sandt, men i så fald vil ECU'en ikke være i stand til at "vide" hvilket gear - og dermed hvilken tænding - den skal give. Ved at smide en modstand på svarende til 5 el. 6 gear får du optimal (standart-optimal) tænding hele tiden! Gælder selvfølgelig ikke, når den er i neutral..
Anyway.. Tror jeg har fundet fejlen på mit MOD!
Fortsat god weekend!
Timing Retard - også "DK"-modeller?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside