{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
437 visninger | Oprettet:

RKS, KVALITET.... (eller mangel på samme) {{forumTopicSubject}}

Ikke fordi, at jeg er træt af mine RKSere, men synes nok at visse sliddele -lidt for hurtigt - bliver slidt ned.
Min gamle RKSer har ved 5000 km slidt følgende ned:
Kædekit
Kobling
Bøsninger ved bagsvinger
Klodser, forbremse
Nu hvor vi har flere eksperter i gruppen: Er det ikke -endda meget hurtig - at delene bliver nedslidt fx. i forhold til japansk kvalitet smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  RKS, KVALITET.... (eller mangel på samme)
  • #1   31. maj 2021 Jo, det er for hurtigt.

    Måske på nær skift af bremseklodser. På min Piaggio Skipper 150cc med små 10"-hjul måtte jeg skifte dem for hver 6.000 km. På min nuværende Geely Puma går der snildt 12.000 km (nogle gange 15-18.000 km) mellem hvert skift.

    Kædekit burde kunne holde 12.000 km og helt op til 25.000 km afhængig af kædekvalitet og hvor godt man smører.

    Koblingen på en MC burde kunne holde det meste MC'ens levetid - 50.000 km (eller mere). Har den kørt på den rigtige olie? Eller har der været for lidt på? For så har koblingspladerne måske lidt overlast. Et sæt koblingsplader kan fås for 300-500 kr. Men 5.000 km er stadig meget lidt på et sæt koblingsplader.

    Hvilket materiale er bøsningerne ved bagsvingeren lavet af? På mange 45-scootere er de af nylon/plast og så holder de altså ikke længe, før der kommer slør i. På de fleste MC er de af stål eller messing. Og der burde de holde noget i retning af 50.000 km (eller mere).

    Generelt kan man sige, at hvis delene ikke har været spændt korrekt sammen (f.eks. for løst), så forkortes levetiden væsentligt.

    Nu ved jeg ikke, om det er Thansens værksteder, der har stået for service - men de har vist generelt ikke det store kenskab til MC smiley


  • #2   31. maj 2021 CBS-bremserne brød sammen på dag 2 med min helt nye RKS.
    Det lykkedes Hansen at reparere dem ved 4. forsøg.

    Havde en del motorstop, da ventilerne aldrig blev justeret på Sjælland. I Middelfart gad de godt justere mine ventiler.

    Havde gået 7300 km, da jeg solgte den efter 2 år. Mener bestemt ikke, at der blev udskiftet andet end olie og bremser og en masse tændrør, som de er meget ivrige efter at skifte.





  • #3   31. maj 2021 Netop ventiljustering er faktisk ret vigtigt i indkøringsfasen. Og mens MC'en er ny og stadig ikke har kørt så meget (under 10.000 km). Senere kan man godt slække lidt på kravet og køre lidt længere mellem intervallerne.

  • #4   1. jun 2021 Morten: Tak for en virkelig ekspert vurdering, SUPER smiley
    Lars: Det er næsten komisk, det du skriver om tændrør, for det er næsten det eneste de med sikkerhed kan udskifte smiley


  • #5   1. jun 2021 Meget begrænset, hvad instruktionsbogen kræver mht. udskiftning af tændrør. Men de blev skiftet næsten hver gang maskinen var til service.

Kommentér på:
RKS, KVALITET.... (eller mangel på samme)

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce