{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.076 visninger | Oprettet:

Toppakning skit - afret topstykke J/N? {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har fået noget modstridende informationer om den normale procedure ved skift af toppakning. To mc mekanikere har hhv. sagt at når toppakningen går, så er det nødvendigt at afrette topstykket. Den anden har sagt at man sjældent retter topstykket af, men blot skifter pakningen. Sidstnævnte vil så også meget gerne skifte knastkæden samtidig. Rent præventivt kan jeg da godt se fornuften i det, men hvad med pakning og afret - JA/NEJ?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Toppakning skit - afret topstykke J/N?
  • #1   25. aug 2009 Kommer an på om motorblokken har givet sig, i de fleste tilfælde ja.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.716
    #2   25. aug 2009 I værkstedshåndbogen står der tolerancer for skævhed som kan føre til afretning - så det skal en mand med forstand på den slags, udmåle før svaret kan findes.

    Hvis knastkæden er ældre end 30.000km eller du ikke kender alderen på den, så få den skiftet. Den lille udgift er sgu ligemeget - og så skal du aldrig bekymre dig om det mere.


  • #3   26. aug 2009 Der er meget forskelligt hvor meget de slår sig, men du skal under alle omstændigheder få en fagmand, helst fra et af de firmaer, der er specialister i renovering af topstykker, til at kontrollere det inden du monterer det igen.

    Hvis du er det mindste i tvivl om knastkædens tilstand, så skift den når du nu alligevel har topstykket af.


  • #4   26. aug 2009 ja

  • #5   26. aug 2009 Jeg er bestemt ikke fagmand og kan derfor ikke give et entydigt J/N svar.

    Men da jeg var fattig studerende skiftede jeg toppakning på hhv. en CB400N og senere en CX650E (over to omgange - cylindre i Moto Guzzi facon) og jeg havde samme tvivl. Pengene var små så jeg tog chanchen og satte ny toppakning i uden planing af topstykke .....og det gik fint. Men du kan vel få en pris på udmåling og så vurdere om det er det værd at chanche den.


  • #6   26. aug 2009 Toppakninger har det med at blive møre og ryge med tiden. Personligt vil jeg ikke få planet topstykket, da der er grænser for hvor mange gange man kan gøre det før kompresionen bliver for høj. Så hellere tage chancen, at det er skævt og det er nødvendigt at skifte det to gange. Ideen med at skifte knastkæden samtig er dog fornuftig. Har den kørt mange km. og den lige godt skal skilles ad, så er det værd at få gjort.

    Held og lykke med projektet
    Nano, MC de få rå


  • #7   26. aug 2009 Det hjælper mig i en eller anden retning, men jeg er stadig i tvivl.... hmmm

  • #8   28. aug 2009 nu jeg ikke mekaniker men har da erfaret at man ALTID får rettet toppen af! for der hvor den har skudt hul i pakningen kan der samtidig være en mikroskopisk bule i toppen.. og evt at toppen kan være revnet så man får også lavet en trykprøve!
    og hvis man retter af toppen korrigere man med en tykkere toppakning!


  • #9   30. aug 2009 ja vi nærmer os smiley

  • #10   19. jun 2010 Jeg ville klart anbefale at du både får trykprøvet og afrettet toppen.
    Du har motoren adskilt og skulle der være noget galt med toppen kan det ikke ses med det blotte øje ( revne, skævhed ) og det ville sgu være ærgeligt at skulle lave det om igen...
    Som andre skriver så tænk ikke på knastkædens tilstand, bare skift den så er det gjort. Det er et dumt sted at spare penge når motoren er adskilt.


Kommentér på:
Toppakning skit - afret topstykke J/N?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce