Temperatur {{forumTopicSubject}}
Der skrives en hel del om overophedede motorer, stempler med hul i og revne cylindre. Der skrives også lidt om hvad man kan gøre ved det, større bundkar o.s.v. Der skrives ikke ret meget om hvordan man opdager det inden skaden er sket.
Det kunne være interessant at måle topstykkernes temperatur, for derved at få et indtryk af hvor varm motoren er. Det er ikke så svært, det bruges på luftkølede flymotorer. Jeg har fundet nogle temperatursensorer der passer på et 14 mm tændrør, og er billige. Man tager pakningsringen af tændrøret, sætter sensoren på i stedet for, og monterer tændrøret. Man kan så købe et måleinstruent, der hele tiden viser temperaturen på hvert topstykke.
Det har man egentlig ikke brug for, man har brug for en gul lampe der siger "Pas på nu strammer du den", og en rød der siger "Ølpause øjeblikkeligt"
.
Sensorerne virker ved at spændingen stiger med temperaturen. Hvem kan lave elektronikken der tænder lamperne ved en bestemt spænding = temperatur, eventuelt bygget ind i en vsndtæt boks til montering på styret? Måske skal man bare bruge en kontrollampe, indbygget i lygten?
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Jeg kan høre en elektroingeniør jeg kender om han eventuelt har en idé til hvordan det kan laves...?
Og ellers er det eneste rigtige måleudstyr det man piller ud fra en Lavochkin, Yak eller MiG
apr 2006
Følger: 3 Følgere: 11 MC-er: 4 Emner: 38 Svar: 344
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 851
Nu var tanken ikke hotte 2-taktere, men sideventilede russere og kinesere.
jun 2007
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 4 Emner: 13 Svar: 43
maj 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 5 Svar: 12
Hvis i finder én som kan fremstille sådan en "Sladrehank", køber jeg også gerne et eksemplar.
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 851
Et andet problem er stænksmurte kuglelejemotorer med lille oliemængde. På luftkølede flymotorer er det et krav. Det er man nødt til at løse.
Jeg har fat i en elektronikfætter, resten er nemt.
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
maj 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 5 Svar: 12
Er der slet ingen udvikling i sagen om det smarte måleinstrument?
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 851
Man tager tændrørets tætningsskive af, sætter føleren på i stedet for, fører ledningen op på styret, hvor man monterer viseren. Den kører på et C32 batteri, og virjker derved uanset om man har 6 eller 12 volt - eller magnettænding.
maj 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 5 Svar: 12
jun 2007
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 4 Emner: 13 Svar: 43
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 851
Man kan også få diverse følere man monterer i olieproppen i stedet for målepinden, så har man olietemperaturen løbende.
Temperatur
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside