{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.284 visninger | Oprettet:

Sidevogn - regler {{forumTopicSubject}}

Hej kloge hoveder.-..

Nogen der lige kender reglerne for hvad der skal til for at man må sætte sidevogn på en alm. gadecykel?

Skal de mountes specielle steder, er der krav om et købt og godkendt monteringssæt eller må man lave det selv?

Kan man købe hvilken sidevogn det skal være og montere?
Må man ombygge denne sidevogn?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sidevogn - regler
  • #1   16. feb 2011 Og så trykkede spaden på send...

    Manglede naturligvis lidt...

    Hører gerne om folks reelle viden og erfaringer.
    Gætterier kan jeg selv klare, så det klarer jeg mig uden ;O)

    De venligste hilsner

    Henrik


  • #2   16. feb 2011 Motorcykel med sidevogn
    (1) Sidevogn skal være fastgjort på motorcyklens højre side.
    Montering af sidevogn skal være udført i overensstemmelse med motorcykelfabrikantens
    anvisning (herunder eventuelle særlige betingelser for sidevognen,
    fx om vægtgrænse eller fastgørelsesmetode).
    Såfremt motorcykelfabrikanten ikke kan eller vil anvise sidevognsmontering, fx
    fordi der er foretaget ombygninger i forbindelse med monteringen af sidevognen,
    eller fordi motorcykelfabrikanten ikke længere eksisterer, kan monteringen
    godkendes på grundlag af anden dokumentation for, at styrke og køreegenskaber
    er tilfredsstillende.
    Denne dokumentation kan udgøres af:
    - En rapport fra et anerkendt dansk eller udenlandsk prøvningslaboratorium,
    fx Dansk Teknologisk Institut eller TÜV. Rapporten skal omfatte de styrkemæssige
    forhold, herunder sikkerhed mod udmattelsesbrud, samt køreegenskaber,
    herunder svingningsforhold og stabilitet ved kørsel med og
    uden passagerer op til køretøjets tophastighed. Af rapportens konklusion
    skal fremgå, at køretøjet er korrekt dimensioneret og har sikre køreegenskaber,
    eller
    - en erklæring fra et akkrediteret (se afsnit 14.02.2) prøvningslaboratorium i
    et EU/EØS-land, hvoraf det fremgår, at prøvningslaboratoriet har afprøvet
    styrke og køreegenskaber for motorcyklen med sidevogn, og det fremgår af
    erklæringen, at den kan lægges til grund for godkendelse til registrering i
    det pågældende EU/EØS-land.
    Hvad angår sidevognens tilladte totalvægt gælder:
    - For fabriksfremstillede sidevogne skal foreligge fabrikanterklæring.
    - For andre sidevogne skal der foreligge en rapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium,
    eller erklæring fra et akkrediteret prøvningslaboratorium,
    som nævnt ovenfor vedrørende dokumentation.


  • #4   16. feb 2011 De snakker lidt om det i denne test:

    http://magacin.dk/motorcykler/artikler/vis.php?elementID=1653


  • #5   16. feb 2011 Tak for svar.
    Jeg har læst reglerne.
    Jeg skulle måske have formuleret mig anderledes.

    Jeg prøver med:

    Nogen der kender smuthullerne til den nemmeste måde at få sidevogn på en maskine der ikke har en fabriksanvisning til monteringen?

    Nogen er ved om jeg kan købe en sidevogn fra en MZ og smide på en Honda CBR? (fiktivt, ikke selve planen)

    Nogen der har prøvet at lave en personsidevogn om til en transportsidevogn?

    Nogen der reelt har prøvet at dokumentere holdbarheden af en hjemmegjort montering?


  • #6   16. feb 2011 Hjemmegjort kommer du ingen vegne med.
    Som der står i det jeg skrev tidligere, så er det eneste smuthul en tur forbi DTI eller TüV hvis du ikke har en fabrikant erklæring

    Jeg kan ikke rigtig forstå hvorfor folk vil omgås de regler der er...reglerne er der jo af en grund og det er ikke for at gøre livet surt for de berørte, men derimod for at sørge for at man ikke sætter sit liv og førlighed over styr, bare fordi man vil være smart i en fart.

    Få du hellere lavet det ordentligt, så din familie stadig kan nyde dit selskab


  • #7   16. feb 2011 Carsten, jeg respekterer at du ikke kan forstå det, men det bekymrer mig ikke om du forstår det eller ej.
    At du skriver at jeg ikke opnår noget med hjemmegjort har du vel ingen viden om, det er noget dui antager.
    Du aner intet om mit projekt da jeg jo ikke har skrevet noget om det.

    Jeg skriver ingen steder at jeg vil lave noget der ikke blir ordentligt.
    Jeg søger den letteste genvej og som med alle andre ting er der flere måder at nå et godt resultat.
    Selve holdbarheden skal jeg nok sørge for er ok, har jo ingen interesse i at tabe bongen i et sving eller noget ligende.
    Det er den visse død.

    Jeg prøver igen..
    Nogen med REEL og selvprøvet erfaring (dvs. at man har prøvet i virkeligheden) PM modtages gerne.
    Jeg ser hellere ingen svar end en gentagelse af overstående. ;O)

    (man må vist ikke skære/svejse i vanger på biler i dk, det må man i mange andre lande.. Danske svejsninger er nok ikke så holdbare.. omvendt har jeg og andre synet en del biler med vanger der var lavet solidt og godt og det gik da igennem selvom synsmanden fik det at vide.... Igen.. regler kontra virkelighed.)


  • #8   16. feb 2011 Har du tjekket andre hjemmesider med sidevogne? Ellers er der f.eks. (link fjernet)
    eller sidevognsklubben (link fjernet) Jeg ville kontakte dem, og spørge lidt der.
    Der er også lidt oplysninger her (link fjernet)

    Det du i bund grund skal ud i, er vel at finde en sidevogn med et godkendt monteringssæt til den MC du vil have spændt den på for at få synet sammenkoblingen.


  • #9   16. feb 2011 Tak Claus.
    Dem kigger jeg lige igennem.
    Der er umiddelbart ikke lavet nogle sidevonge til cyklen, desværre.

    Tak for input.


  • #10   16. feb 2011 du må da gerne svejse i vanger i biler i DK...har set mange rep af disse igennem min tid som synsmand.

    Som sagt den eneste genvej er gennem DTI eller TüV eller med en fabrikant erklæring...intet andet kan godkendes, hvis man skal følge reglerne.
    Længere er den ikke


  • #11   16. feb 2011 og husk lige at HVIS det lykkedes for dig så skal der laves en godkendelse til flere udførelser, såfremt du ønsker at kunne afmontere sidevognen

  • #12   16. feb 2011 Henrik .
    Hvorfor kalder du ikke bare en "skovl for skovl" og spørger om der er nogen som kender en korrupt klamphugger synshal, som er villig til at godkende hvad som helst, bare for at få lidt omsætning i forretningen !
    Det burde ikke være så svært. Da dele af synsbranchen er et klart bevis på i nyere tid, at prostitution betaler sig.


  • #13   16. feb 2011 Steen...
    Det med syn er nemt nok...
    Det tror jeg de fleste kan klare,, men vil i misforstå så er det fint for mig.

    Jeg holder fast i at jeg vil lave noget der virker og er lovligt/sikkert, men at der er mange måder at nå målet, en rådden synsmand er ikke en del af planen.


  • #14   16. feb 2011 Kan folk med viden om det eller noget brugbar info skrive og resten finde en anden tråd at kloge sig på?

    Jeg kan selv finde kopier af love og lign.

    Typisk mcgtråd..
    Det er kun dem uden den reelle erfaring der svarer med kommentarer der ikke ligefrem tyder på "reel erfaring".
    Der må ikke være en tråd der ikke svares på, så hellere skrive hvad man vil.. fremfor det der blir spurgt om.

    Klaus og Simon er kommet med noget resten er bare blabla...



  • #15   16. feb 2011 blablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablablabla

  • #16   16. feb 2011 Det kan jo også være at det er dig som ikke forklarer hvad der er du egentlig vil vide!

    Hvis det skal være lovligt/sikkert så er der vel kun at følge gældende regler. Byg noget der dur, send det til Teknologisk Institut og få lavet den nødvendige dok.


  • #17   16. feb 2011 lige mine ord Steen, men det ville han jo ikke selv læse i mine tidligere post...nej nej han er MEGET klogere end os smiley

Kommentér på:
Sidevogn - regler

Annonce