{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.717 visninger | Oprettet:

Kø Kørsel {{forumTopicSubject}}

Godmorgen MC -Galleri!

Som de fleste andre byer med over 100 indbyggere, er der ligeledes kø i Nykøbing Falster hver morgen ved 8-tiden. Det er tilfældigvis der jeg kører i skole, så jeg rammer disse køer. Da der er masser af plads imellem bilerne, har jeg ikke noget problem med blot at køre op i mellem bilerne, for til sidst af flette ind når jeg nærmer mig det næste lys kryds. Dog oplever jeg så en meget negativ mine fra bilisterne, som endda også kan finde på at trække ind mod midten for at lukke af fra mig.

Har lige taget mit MC - kørekort, men er til trods for det rimelig ubekendt med regler og uskrevne regler for dette, er der nogle der kan gøre mig klogere?

Vil også meget gerne høre hvordan i andre gør i sådanne situationer?

Mvh. Rasmus J.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kø Kørsel
  • #1   26. aug 2010 Det er ikke tilladt at køre mellem bilerne. Der må kun være et køretøj pr. vognbane..

    Men... Det er jo praktisk nok, for vi flytter trafikken en vognlængde længere frem smiley Det må være argument nok for at gøre det.

    Det er samtidig mit indtryk, at der er rigtig mange der er uklare omkring reglerne ved det her, så det kan være en undskyldning, hvis man skulle blive stoppet af politiet.


  • #2   26. aug 2010 Det skal naturligvis gøres i lav hastighed, da man skal regne med, at bilister er ude på at slå en ihjel.. De er utilregnelige, og når man kører mellem bilerne, er der ikke meget plads til manøvrer.

    Det skal gøres hensynsfuldt og med omtanke. Primært af hensyn til din egen sikkerhed. Og der levnes plads i færdselsloven til at gøre det, kan ikke lige huske de helt præcise omstændigheder, men mener, at bilerne skal holde helt stille, for at det er lovligt at køre mellem. Jeg har dog aldrig været færdselsnørd, så jeg tør ikke sige det med sikkerhed. Hvis du gør det uden fare og ulempe, skal du være uheldig(eller flabet), hvis en betjent vælger at skrive dig.


  • #3   26. aug 2010 Hej Rasmus

    det er et lidt ømt emne, for man må faktisk ikke køre mellem bilerne, MEN man må godt køre / trille forbi dem hvis du ikke overskrider midter striberne og farten er til det = langsomt. så er det nemlig ikke en overhalilng men en forbi køring...Hmm hvis du kan bruge det til noget..

    Og hvad politoet siger er meget forskelligt som reglel siger de ikke noget, hvis man ellers kører forsvarligt og ikke blæder igennem rækkerne.

    MVH
    Kenneth


  • #4   26. aug 2010 Okay, så blev man klogere.

    Ved ikke om man rykker trafikken frem, når man som jeg på et tidspunkt fletter ind igen. Så er det eneste man rykker frem jo sig selv, samtidig med at man flytter bilerne et hak bagud?


  • #6   26. aug 2010 Jeg takker mange gange for de hurtige og velformulere svar.

    Jeg tror at jeg vil fortsætte med at køre stille og roligt i mellem dem i fremtiden, da der ikke er noget plads overhovedet til venstre for de to rækker jeg kører i.


  • #7   26. aug 2010 Da jeg fik mit seneste klip (suk) faldt 'hyggesnakken' med panseren på denne form form for køkørsel.

    Han sagde, at han aldrig havde stoppet nogen mc for at køre mellem rækkerne. Man skal bare køre stille og roligt og farten skal være lav.

    Det er jo ikke i overenstemmelse med loven, der forbyder overhalinger af enhver art højre om, men det var i hvert fald, hvad han sagde.

    Det viser vel blot, at det KAN lade sig gøre, hvis man er heldig etc og panserne er i godt humør. Er de i dårligt humør, bliver man vel på den anden side knaldet uanset hvad smiley

    Jeg holder mig pt til lovens bogstav og tar ingen chancer og tar den sure vej midt inde i køen.


  • #8   26. aug 2010 IGEN er der uklarhed om dette, sakser lige fra nogle af mine MANGE tidligere indlæg om emnet!!

    @ Wagner. det passer ikke der kun må være 1 køretøj pr. vognbane, det står ingen steder i loven!!

    --------------------------

    Skrevet: 27-07-2010 21:07:31 Slet indlæg

    DAMN det har været til diskussion SÅ freaking mange gange..

    Sætter man sig ind i lovgivningen, så kan det UNDER visse forudsætninger lade sig gøre, LOVLIGT at køre højre om!!

    OG man kan også overhale et køretøj i SAMME vognbane lovligt!!!


    I samme vognbane, hvis der er fornøden plads.. fornøden plads er IKKE defineret, MEN groft sagt, ramte man ikke, må den holde i retten, som om der er plads nok!! MEN den er svær... (og for at rette en misforståelse, dobbelt linie, betyder IKKE overhaling forbudt, MEN at linien, IKKE må krydses!!


    NÅR vi så kommer til det med at passerer på højre side, af et køretøj..

    HVIS hastigheden af pågældende køretøj, er nedsat grundet det forankørende køretøj, kan køretøjes passeres på begge sider. HVIS der er fornøden plads..


    Jeg har været sigtet for det, flere gange end jeg kan huske... og HVER eneste gang, har der været tiltalefrafald.. Har talt med en anklager fra (mener jeg) politiadvokatur O, som oplyste mig, at de ham bekendt IKKE havde kørt EN ENESTE sag, da den iflg. dem ikke kan vindes.. MED MINDRE personen har krydset linien flere gange, for SÅ er det at betegne for slalom kørsel, OG det er forbudt, og udløser et klip!!! MEN kan man holde sig på venstre side af den stiplede linie, skulle det være sikkert!!!

    JEg har læst ovenstående links, men har MANGE udtagelser fra betjente m.fl. om det modsatte..

    MEN man bevæger sig klart på grændsen af loven... SÅ man skal køre LANGSOMT forbi.. kører man hurtigt forbi, kan man anklages..


    Personligt, kører køen 40-50 Kmt. kører jeg 50-60 forbi. holder de stille, kører jeg 20-40 forbi!



    Sidste MC betjent, var til sidst helt oppe i det røde feldt, og til sidst, sagde han surt.. JA du lærer det nok, når du ligger og bløder... (som svar på at han måtte erkende det var lovligt, efter opkald til stationen... UFORNUFTIGT ja måske FARLIGT, måske også MEN ikke ulovligt!!!)


    Gør det HVER Eneste dag, i Københavns morgenmyldretid, hvor motorvejen stopper.. (fra hvor køen nu lige starter, frem til 60 meter henne af Sjællands broen, hvorfra pladsen mangler, og det ville være ufornuftigt at fortsætte) HVIS pladsen er der... MEN siksakker ikke... gør det hvis der er plads. OG som Knud siger, antallet af personer, der giver plads, er STÆRKT stigende (faktisk er der også mange, der nu giver plads på motorvejen, på venstre side, i samme vognbane.. det så jeg ALDRIG for bare 2 år siden... AT jeg så IKKE syntes det er plads nok, er en anden sag, der vælger jeg i 9 af 10 tilfælde at blive bag!!

    ----------------------------

    Skrevet: 27-07-2010 21:14:01 Slet indlæg

    Glemte at skrive, at der er masser af personer der HAR fået bøde for det, og betalt.
    DET er fordi, der ikke er nogen der har gået i retten med det...

    Har fået tilsendt bødeforlæget EN gang, henvendte mig til førnævnte politiadvokatur O hvorefter den blev frafaldet, da jeg fortalte, at jeg ønskede at tage den i retten.


    SÅ vidt JEG kan konstaterer, på de oplysninger jeg har samlet, så uddeler de rask væk bøder for det. GÅR den, er det penge i kassen, Vil personen tage den i retten (det er jo gratis) så vælger man at lade være, fordi den er MEGET svær at vinde..


    Der må være mindst en person herinde, der er dømt? hvis ikke jeg har ret. I så tilfælde, vil jeg gerne om muligt i kontakt med personen!!

    -------------------------------------------------------

    YDELIGERE kan tilføjes, HUSK, ingen forventer du kommer der, så vær 200% opmærksom.. og kør ikke alt for hurtigt, kører selv omkring 30-40, når de står stille, OG jeg har 17 års erfaring med det!, = mere rutine med at spotte idioterne, OG DE ER DER.. men det sidste år, er det blevet bedre, der er mange flere der giver plads i KBH's morgenmyldretid nu!!


  • #9   26. aug 2010 Skal det gøres lovligt, skal du ud i yderbanen og køre udenom de biler der. Man må jf. loven ikke køre imellem, da du så overhaler en hel række indenom.

  • jens r
    jens r Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 1 Svar: 157
    #10   26. aug 2010 Rasmus har ret, det eneste der flytter frem er motorcyklisten, og når han trækker ind i rækken af biler og kræver samme plads som en bil, har de han har over/underhalet mistet en billængde i at nå deres mål. Det er da forståeligt at mange bilister ikke bryder sig om den opførsel.
    Når man står i kø i supermarkedet maser man sig da heller ikke ind i køen for at komme først.


  • #11   26. aug 2010 Jeg holdt i en kø ved Roskilde festival i år, og oplevede en makker på en GSXR kommer trillende imellem bilerne, og højre om mig. Jeg ved sku ikke hvor hurtig han kørte, men det ar hurtigere end jeg selv ville turde på en sådan strækning.

    20 sek. efter han havde passeret, kommer der en strømer efter ham, og stopper ham længere henne. Så jeg er ret sikker på at man skal være lidt forsigtig med at gøre det. Hvertfald øjenetrer sig om der er politi bag ved en!

    - Peter


  • #12   26. aug 2010 Lige et par links, til tidligere diskussioner smiley

    http://www.motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=142835

    I dette, har jeg skrevet nogle af paragrafferne!!
    http://www.motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=140300


    Desuden.....

    § 52. Motorcykel må ikke føres ved siden af andet køretøj.

    Dette er for at sikre imod MC'er, der kører 2&2, da det er farligt!

    en overhaling, har intet med den del af loven at gøre!
    -------

    § 24. Er færdslen tæt, og fremføres den i flere rækker med en hastighed, der bestemmes af de foran kørende, skal det ikke anses som overhaling, hvis et køretøj i en vognbane føres forbi et køretøj i en anden vognbane. I sådanne tilfælde må der ikke skiftes vognbane, medmindre det er påkrævet efter § 16, stk. 1, § 17, stk. 1, § 18, stk. 3-5, eller det sker for at parkere eller standse.

    OG hvis et køretøj kan passerer et andet, INDEN for striberne, ses det som om han fremfører i egen vognbane!! (mange steder er der plads til 2 biler, imellem striberne, uden der er lavet vajbane markering, og her må 2 biler også passerer hinanden lovligt!

    -----

    § 21 afsnit 4 stk. 3:
    Den overhalende skal holde tilstrækkelig afstand til siden mellem sit køretøj og det køretøj, der overhales. Sker overhaling til venstre, skal den overhalende holde til højre, så snart dette kan ske uden fare eller ulempe. Køretøjet behøver dog ikke at blive ført tilbage i vognbanen til højre, hvis den overhalende efter overhalingen har til hensigt straks at overhale endnu et køretøj, og betingelserne for at foretage overhaling i øvrigt er opfyldt.


    Nedenstående er også MEGET vigtigt i denne sammenhæng!!!



  • #13   26. aug 2010 Skrevet: 28-07-2010 13:24:48 Slet indlæg

    Har netop ringet til Københavns Politi, og talt med vagthavende fra færdselsafdelingen! Niels Rasmussen.

    OG forviringen er her efter total!!

    I følge ham, er det FULDT UD LOVLIGT, når køretøjerne holder stille, at siksakke alt det man vil, for at komme op til linien forest...
    DA de holder stille, tæller de IKKE som traffikanter, og DERFOR må man overhale til højre/venstre og mellem.. man må krydse striben lige så mange gange man vil!!!

    MEN MEN MEN NÅR der er bevægelse, så bortfalder den ret. SÅ skal man overhale til venstre siger han..
    MEN når så jeg siger til ham, at :

    § 24. Er færdslen tæt, og fremføres den i flere rækker med en hastighed, der bestemmes af de foran kørende, skal det ikke anses som overhaling, hvis et køretøj i en vognbane føres forbi et køretøj i en anden vognbane. I sådanne tilfælde må der ikke skiftes vognbane, medmindre det er påkrævet efter § 16, stk. 1, § 17, stk. 1, § 18, stk. 3-5, eller det sker for at parkere eller standse.

    Så mener han at den skal fremføres på venstre side, og at det er sådan loven skal tolkes. MEN at de ikke vil kunne vinde en sag, grundet formulleringen af loven (noget med meningen af loven, ikke altid er den der kommer frem ved omskrivning til lovtekst!!


  • #14   26. aug 2010 igen sakset...Jeg talte med en betjent, der ikke ville refereers før den vagt havende, og han sagde det jeg skrev højere oppe, at man gerne må køre højre om!


    ER jeg den eneste der syntes politiet skulle starte med SELV at læse loven. OG at dem der skriver lovtekst, skulle ud i det virkelige liv..

    OG igen sakset fra mine tidligere indlæg, er sku for doven til at skrive alt det smiley

    YEP. OG gennem mine år som MC'ist har jeg holdt fast i min udlægning af loven (som jeg gennemlæser 2 gange om året, for at have argumentationen i skarp erindring) OG har kunne argumenterer mig ud af ALT andet end fart, DA jeg kører til kanten af loven, og kun over, hvis der er plads, frit, OSV.


    MEN har prøvet et utal af gange, at en betjent ville anklage mig for noget, der ikke er lovmæssig belæg for!! NÅR så man forklarer dem loven, pakker de sammen.

    Det føltes sku ofte som om de forventer, at vi som traffikanter, BARE bukker under for hvad de siger, og betaler. MEN deres ord er IKKE lov. MEN det sagt, taler altid pænt, høfligt og venligt argumenterende med betjente. DET spiller også ind på hvordan de reagerer på diskussionen :-)..

    Jesper

    Skrevet: 28-07-2010 20:47:14 Slet indlæg

    Det er rigtigt, er du til FARE eller ULEMPE, må du ikke gøre det!!!!!

    MEN det har jeg aldrigværet..:-)





    NÅ det var dagens Copy paste!! OG dem havde man fundet ved at søge lidt i forum smiley

    Jeg henter Cola og popcorn!!


  • #15   26. aug 2010 Jeg har haft en sur betjent oppe på siden af mig engang på motorvejen pga det.. men gør det alligevel altid, men man skal bare passe på bilerne, for de er sgu nogle idioter. ikke som i tyskland hvor de giver plads..

  • #16   26. aug 2010 Kør i mellem bilerne, vi skal jo videre i livet. Kan ikke holde der og dalre smiley

    Selvfølgelig i passende tempo.


  • #17   26. aug 2010 Jeg har kun gjort det når trafikken står HELT stille - f.eks. når Limfjordtunnelen er spærret pga. uheld. Har før set en billist åbne døren da en MC kørte imellem rækkerne - så man skal være meget opmærksom.

  • #18   26. aug 2010 Har også prøvet en der åbnede døren, nåede lige at give fuld gas, og vred døren af bilen! (HELD) Politiet kørte bag mig, og så det. de andholdte manden på stedet, og han blev dømt, for at bringe mit liv i fare bevidst, og fik også betinget frakendelse af kørekortet!!

    Jeg fik en lang flænge i benet, og en ny forgaffel... begge dele af ham smiley


  • #19   26. aug 2010 Eneste tidspunkt du må overhale højre om er når et køretøj skal svinge til venstre. Det står højt og larmene i færdselsloven. Har alle 1200 sider til at ligge.

  • #20   26. aug 2010 Yep Michael, men hvad så ved forbikørsel??? smiley

  • #21   26. aug 2010 § 24. Er færdslen tæt, og fremføres den i flere rækker med en hastighed, der bestemmes af de foran kørende, skal det ikke anses som overhaling, hvis et køretøj i en vognbane føres forbi et køretøj i en anden vognbane. I sådanne tilfælde må der ikke skiftes vognbane, medmindre det er påkrævet efter § 16, stk. 1, § 17, stk. 1, § 18, stk. 3-5, eller det sker for at parkere eller standse.


  • #22   26. aug 2010 Kun hvis du holder din bane og der er tæt trafik. Eller det er køretøjer i særlige baner du pasere, Bus, Taxi osv. Man kan diskutere det så meget man vil. Man må ikke, selv om det er tåbeligt. Og har ens kørelære ikke lært en det, så skulle han overveje at finde et andet job.
    Vil lige sige den færdselslov man kan hente på politiets hjemmesiden ikke indholder ad-§. Der bliver hver tvilsomme § skåret ud i pap. Lovstof er et meget svært sprog at lære at forstå. Tit rent volapyk.


  • #23   26. aug 2010 Så fx ved kø kørsel og man tager den på striben i yderste venstre vognbane, vil det ikke være ulovligt? eller er der også en lov for det?

  • #24   26. aug 2010 Er det ikke dejligt, med ting, som hverken jurister ELLER politiet har styr på?????

    Jo flere man spørger (jurister ELLER politi) desto flere "meninger" får man!

    bundlinien er, kryds ikke linien når du køre, det er hyppige vognbaneskift. UD over det, go for it, stoppes du, siger du at det iflg. din overbevisning er lovligt, og ellers må du tage den i retten.....
    FÅR du så en bøde, skal den prøves i retten, jeg har ledt med lys og lygte på diverse MC fora, efter en person der har tabt sådan en sag, men det er ikke lykkedes mig at finde bare 1 der har taget den i retten........

    DOG har jeg mødt mange, der har hørt om en, læst om en, eller hvis bedstemor i 1927 hvistnok gjorde det.................

    Ville gerne møde en..... måske jeg selv bliver den første? kører sådan hver eneste dag!!! mandag-fredag MEN kun steder, jeg kender, og ved hvornår der er plads, og hvornår der mangler plads!!!


  • #25   26. aug 2010 Ja disse tråde har der været mange af.. og hver gang er der nogen der siger det er ulovligt, hvorefter Jepser beviser det modsatte, sådan smiley

  • #26   27. aug 2010 Hvis vi bare boede i Rom så løste det hele sig selv... De er skøre de romere...

  • #27   27. aug 2010 Man kører sgu da bare stille og roligt forbi. Så kan man i mellemtiden fornøje sig over billisterne, der går helt bananas inde i deres fiat 500... Mit liv er for kort til vrede billister, der ALTID ved bedre. De skulle bare tæskes med et alu-bat. Slut!

  • #28   27. aug 2010 MEN de er gæve de gallere smiley

  • #29   27. aug 2010 Haha. God slutning på det emne. smiley

    Men tak for en god langvarig diskussion. Min konklusion er at der er usikkerhed omkring loven, men at alle gør det.


Kommentér på:
Kø Kørsel

Annonce