{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.720 visninger | Oprettet:

Originalt/Uoriginalt oliefilter?? {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige købt, et uoriginalt oliefilter og vil hælde noget kvalitetsolie på motoren. Det har kostet 60,- og et originalt koster lidt over en hund. Så kan man få et "royal purple" "superfilter", til hele 190,-. Til min lavtydende XJ 600, er der nogen grund til, IKKE at vælge det uoriginale filter?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Originalt/Uoriginalt oliefilter??
  • #1   4. sep 2014 der er vel ikke nogle grund til ikke at vælge det orginale?

  • #3   4. sep 2014 Nej, det er uoriginale er ok.. originale filtre (og andre orginale slid-dele) er i 99,9% tilfælde ikke et hak bedre en de uoriginale, og slet ikke når blot man holder sig til anerkendte mærker af uorginale reservedele..

    Mon ikke det filter fra Royal Purple er "evighedsfilter" ..??


  • #4   4. sep 2014 Takker. Nu har jeg hverfald bestilt noget Castrol olie, til at forkæle den med:-)

  • #5   4. sep 2014 Må indrømme jeg altid køber originalt filter
    især når man tænker på den lille forskel på
    prisen.
    Ved ikke om der er forskel, synes at kan huske
    der engang var tale om nogle billige uoriginale
    der kollapsede og dermed ødelagde smøring.


  • #6   4. sep 2014 For nogle år siden samlede jeg 10 forskellige uoriginale oliefiltre til min Honda og skilte dem ad.

    Der var stor forskel på dem og det originale Honda.

    Forskellene bestod i:
    Forskellig foldeteknik for papiret = stor forskel i filteroverfladen
    Nogle filtre var der begrænset flow i så papiret lignede en gammel cola flaske og en del af olien formentlig var passeret gennem overtryksventilen istedet for igennem filteret.
    Nogle filtre var limen sluppet i så de ikke filtrerede
    Nogle filtre havde ikke overtryksventil med samme tryk som originalt
    Nogle filtre havde ikke blokering for returløb
    Et enkelt filter var papiret smuldret i

    Der var ikke et eneste af de 10 filtre der matchede det originale.

    Jeg diskuterede det derefter med en bekendt der arbejdede i Teknologisk Institut i motor afdelingen hvor han bla arbejdede med motorhaverier.

    Han sagde at hans anbefaling var at han hellere genbrugte et originalt filter end at anvende et uoriginalt.

    Problemet med et oliefilter er at man ikke får at vide om det performer tilfredsstillende eller ej før motoren brænder sammen.

    Der finden med garanti uoriginale filtre det matcher de originale men hvilke ???
    Det aner men ikke.

    Så under alle omstændighedder hvorfor bruge kvalitetsolie og så et måske skod filter? Hænger ikke sammen.


  • #7   4. sep 2014 der er nogle af de u orginale filtre som bliver oløst og så er der nærmest en grød inden i filtret og så er der nolge af dem der ikke har en høj nok gennemstrømning men dette er mere vigtigt på sports cykler end det er på turing men køber altid som min et stører kendt mærke

  • #8   4. sep 2014 Prisforskellen er minimal, så jeg køber original smiley

  • #9   4. sep 2014 Lange endelig et fornuftigt indlægi stedet for alle de konspirationsteoretikere som råber, "DER ER INGEN FORSKEL" uden overhovedet at vide noget om emnet..

    Gu er der forskel, så er spørgsmålet bare om den forskel gør at motoren brækker sig, sandsynligvis ikke, men det betyder ikke at den ikke har bedre af at køre med org filter..

    på Hondas bilmotorer med vtec, der har man oplevet at vtec simpelthen ikke slår til med nogle uorg filtre..


  • #10   4. sep 2014 Originalt, med mindre det ikke kan skaffes, så uorg i et meget anerkendt mærke......

  • #12   4. sep 2014 Jeg køber sgu det originale på vej hjem. Tak folkens smiley

  • #13   4. sep 2014 J R - Formegentlig kun til at afmontere smiley det skal kun lige spændes med fingrene.

  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #14   4. sep 2014 Det skal spændes lige så hårdt som en 6 mm. bolt, ca. 1 kg. og det kan man altså ikke med fingrene !

  • #15   4. sep 2014 1 kg = 10 nm skulle du da gerne kunne spænde med hånden smiley

    Oliefilteret pakker jo med en o-ring, og der skal altså ikke spændes særligt hårdt før at den mases... og så har man pludselig et utæt filter til følge.


  • #16   4. sep 2014 Jeg havde et hiflo filter på min sidste år, som revnede. Man kunne ikke se revnen og der kom kun olie ud når den fik over 7000 omdrejninger. Det er træls når man er på ferie nede i Sydtyskland, men længe leve Louis.

  • #17   4. sep 2014 MIRZA DER ER INGEN FORSKEL. smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #18   4. sep 2014 Der er vist et par stykker som kunne få noget ud af at læse en værkstedsmanual.

    Der er en moment angivelse for oliefilteret. Det skal spændes korrekt - ikke bare "med hånden" eller "nok" ...

    Jeg køber også KN filtre på grund af sekskanten og ikke mindst prisen.


  • #19   4. sep 2014 på min klokke (den er fra 87så ja kl) står der 1,5kg og detsvære en bolt igennem sidst jeg skulle spænde knækkede jeg retnings viseren med med en krue trækker på
    og jo du skal ikke spænde mere end du kan med hånden jo også det bilen får smiley


  • #20   4. sep 2014 Nu har jeg godt nok ikke spændt sådan et med hånden eller moment nøgle, men der står aldså på de originale filter jeg har haft købt, en moment angivelse, der er lidt mere end beskrevet længere oppe...... Desuden bruger jeg en oliefiltertang, som fungere ganske udemærket på helt runde filtre

  • #21   4. sep 2014 ...kender da ikke en eneste mekaniker, som smækker momentnøgle på et oliefilter, men det er jo self. det mest korrekte at gøre.


  • #23   4. sep 2014 Netop din test Lange, har gjort, at jeg kun anbefaler originale filtre. Supergodt og tak for dit indlæg.

  • #24   4. sep 2014 Ja, KN filtre er lige så gode som org. filtre, fordi de har en sekskand i enden ?

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #25   4. sep 2014 Det er der vist ingen som påstår, men det er dem jeg køber og indtil videre har de ikke skuffet.

  • #27   5. sep 2014 Jeg har sådan en tang her, så bliver det ikke nemmere, runde eller ej

    http://www.billigbilpleje.dk/product/oliefiltertang-lux-849/


  • #28   7. sep 2014 Der er hel klart stor forskel på olie filter

    Pga min sport (Dragracing) skifter vi både olie og filter rimelig tit, dvs vi kører ikke meget over 20 km på sådan et sæt , derefter er olien tit fyldt op med feks koblings rester som sætter sig i filteret , som er første forhindring efter oliepumpen , hvis filteret er ved at stoppe til kan vi starks se det på vores olie flow i loggen , selv om vi har en kraftiger oliepumpe i

    Det næste er , man kan ikke sige Orginalt oliefilter , da Mc fabrikanterne ikke laver filter selv , men de godkender dem der må bruges på deres Mcer

    Lange det er et fint indlæg du har lavet , men du har altså misforstået det med en overtryks ventil , det er altså en tilbageløbs ventil så lortet der er kommet ind i filteret ikke render ud igen , mystisk du ikke har opdaget det da du skilte alle de filter ad ?


  • #29   8. sep 2014 Overtryksventil/returløbsventil:fair nok noteret men hele ideen med øvelsen og indlæget var at fortælle at der kan være stor forskel på filtre der ser helt ens ud på ydersiden og at advare om at på alm mc'er får man ingen advarsel før motoren er brændt sammen.

    Om det er mc producenten der fremstiller filteret selv eller om de blot blåstemplet det og sælger der under eget navn er fuldstændig ligegyldigt. Hovedsagen er at de har vurderet det og sagt god for der.

    De sidste filtre jeg har købt fra Honda og Triumph er identiske hele vejen igennem. Også på trykkket på ydersiden bortset fra Honda vingen og Triumph logoet.


  • #30   8. sep 2014 Chase:
    Sidder lige og tænker efter da det jo efterhånden er nogle er siden jeg pillede filtrene fra hinanden.

    Returventilen er den der sidder lige inden for hullerne i bundpladen af filteret. Et stykke plastik der forhindrer olie og skidt i at løbe tilbage. Der var et par filtre hvor den manglede.

    Overtryksventilen der sikrer at filteret ikke sprænges ved overtryk eller når det er fyldt op af skidt og møg sidder helt oppe i filteret.


Kommentér på:
Originalt/Uoriginalt oliefilter??

Annonce