{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.250 visninger | Oprettet:

Noget jeg ikke fatter... {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg hørt mange der siger at man skal tappe olien af sin motor, når man stiller sin mc ind for vinteren, hvorfor er det lige man skal det? Jeg har hørt det er fordi der er noget syre i olien som lejre osv. ikke har godt af.. Men det er jo umulig at tappe alt olien af sin motor, der vil da altid være lidt tilbage på lejre osv.. Mener det er da heller ikke godt for pakdåser og pakninger hvis motoren er helt tør?????


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Noget jeg ikke fatter...
  • #2   1. nov 2005 Kunne heller ikk lige forstå hvis den skulle stå uden olie...

  • #3   1. nov 2005 det er fordi at der er kondens vand i den gamle olie og husk at hælde ti spisesker olie i hver cylinder og roter dem inden du sætter tændrørne i igen samt en pose over udstødningen

  • #4   1. nov 2005 ... hvis du smider en pose over udstødningen, så vent til den er helt kold. Ellers fanger du bare kondensvand på indersiden, og så er du værre stillet...

  • #6   1. nov 2005 Så har jeg lige et tillægsspørgsmål. Jeg har lige købt ny motor, og skal have fundet på en måde at opbevare den gamle (indtil videre). Skal jeg hælde olie på den, eller opbevare den tør? Jeg holder den lige i reserve indtil videre, og den skal selvfølgeligt stå et eller anden tørt sted.

  • #7   1. nov 2005 På en Ducati vil det nok være en go ide, at tappe alt olien af. ellers står den bare og drypper....:-)

    Nyt olie på og ind i stuen med den, så er den skid slået.


  • #9   1. nov 2005 Lyder som den gamle motor jeg havde i min Fede Toyota, 4,5 liter olie på 650 km. det er sgu lige i overkanten. Det var rent James Bond på motorvejen.

  • #10   1. nov 2005 Coop M: Jeg synes jeg har hørt lidt forskelligt med hensyn til det med olie i cylindrerne... Heriblandt nogle der siger at det ikke er nødvendigt.
    På dette link beskrives det også på en anden måde:
    (link fjernet)
    "I dag er der på alle moderne motorcykler en stuts til montering af karburator-justerings-værktøj på hvor indsugningsstuds (den tynde slange fra benzinhanens vacuum-funktion, der går ned til en af disse), hvorigennem man kan komme til at sprøjte et af markedets forekommende rustolie-spraymidler"
    Men hvornår er en mc moderne?

    Jeg forstår heller ikke helt at man skal hælde olie i cylindrerne - jo for at undgå rust - men nu er det vel de færreste der har cyklen til at stå stille i så lang tid at rusten lige frem bliver et problem? jeg regner da med at have tøsen kørende igen når det bliver forår. Og de en del er jo også så heldige at de har mulighed for at få den indendørs hvilket betyder endnu mindre chance for rust. Er det bare mig som har misforstået noget?

    Hygge


  • #11   1. nov 2005 Hvis man hiver den udenfor og sparker liv i den ugentlig, vinteren igennem, saa maa alt det da vaere unoedvendigt?

  • #12   1. nov 2005 det med at hælde lidt olie i cylinderne er for at stempelringene ikke ruster fast og det sker i løbet af 5 til 6 dage og der er ikke nogen fidus at gå og starte den de næste 4 måneder

  • #14   1. nov 2005 hven fan... gør det. det glemmer man sku hurtigt

  • #15   1. nov 2005 coop M

    Hvordan får man så det olie ud igen?


  • #16   1. nov 2005 det er jo ikke 1 dl olie i hver cylinder hvis du ikke gør det kører din cykel ikke 100,000 km før den skal restoreres nin mc har kørt 200,000 før den skulle af sted

  • #17   1. nov 2005 Du starter den dert bedste er at, du piller dine tændrør ud og tapper olien af og skifter olie filter sætter et nyt filter på og hælder 2 spisesker olie i cylinderne tager en pakke nye tændrør og kun lige skriger dem lidt ned efter du har hældt olie i cylinderne og lad være med at sæt tændrørshætterne på lad dem blive af så tømmer du tanken og hælder 1 litter der er blandet med totakts olie i tanken og pumper motoren i 6 sek gange 4 så benzinen med totaktsolie er kommet i cylindernedet sørger for at dine ventiler også er smurt ind i olie samt kaburatorne og til sidst en pose over udstødningen. når så vindeten er gået strammer du rørne og sætter hætterne på igen fjerner posen. helst af papir så den den kan ånde lidt,
    Hælder normalt benzin på og starter den det ryger lige en kort stund og din maskine kører lige så godt som da du satte den ind for vinteren. ja der er også en anden fordel. du skal ikke hend og lave det lige før sommeren
    husk at tage batterriet fra og sæt det et sted du render forbi et par gange i løbet af vinteren og husk at lade på det mindst 5 - 6 gange i løbet af vinteren så er du godt på vej og kan have mange år med maskinen inden den skal til renovering.
    håber det er så du får noget ud af det.


  • #18   1. nov 2005 Ja det er sikkert også det mekanikeren får hele vinteren til at gå med på alle opbevarings cyklerne.
    Nej vel?
    Nyt olie på når du sætter den hen og evt en impulslader på, så er den ikke længere. Når den så skal startes igen kan man lige ta dødmands knappen eller hive tændhætterne af og lave olietryk med starteren og så bare på med dem igen og så derudaf....


  • #19   1. nov 2005 jeg har gjort det i over 14 år og aldrig haft de problemer med olie tryk det er pumpet på når du smør cylinderne

  • #20   1. nov 2005 Det er heller ingen skade at gøre det, men jeg mener bare at det er unødvændigt. Selv bruger jeg bare dødmandsknappen og trykker 10 sek længere på starteren end jeg ellers ville ha gjort.

  • #21   2. nov 2005 Coop M:

    Det var bare fordi du havde skrevet "ti spiseskeer" i dit første indlæg..


  • #22   2. nov 2005 Jeg vil på det kraftigste fraråde at fylde olie direkte i cylindrene. Du risikerer at ødelægge ventilerne (olieslag), når du starter op til foråret. Varm motoen godt op, skift olien, start motoren op igen mens den stadig er varm. Nu cirkulerer den rene(syrefri) olie rundt og fjerner de sidste rester gl. olie, stop motoren.
    Fald ALDRIG for fristelsen til at starte motoren i løbet af vinteren, det giver kondens.
    Start den først, når du har tænkt dig at køre den første tur (28/2-2006 kl.23,55) smiley
    Mvh. Jan L


  • #23   2. nov 2005 Mange kloge hoveder har hver deres mening efterhånden!

  • #24   2. nov 2005 Fuld tank, skift olie og oliefilter ind i soveværlset med den, så er den klar til næste sæson. sådan...

  • #28   2. nov 2005 Når man hælder olie ind ved tændrøret så samler det sig da bare ved den nederste del af stemplet og blir ikke spredt til den øvre del, selvom man drejer.

    Burde man ikke spraye det ind med en forstøver eller noget?


  • #30   2. nov 2005 Jo tak, men hvis cylinderen hælder, som på en V2'er!!!! Så har man da det problem?

    Der er jo stadig folk derude der stadig sværger til V2, endda skifter til V2;-))))


Kommentér på:
Noget jeg ikke fatter...

Annonce