{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.764 visninger | Oprettet:

Skære i stel {{forumTopicSubject}}

Hej, er der nogen, der kender til retningslinier omkring det at modificere stel? Jeg vil ombygge XJ'eren, og skal i den forbindelse ændre på nogle ting. Især fjerne øjer og sager, og så ellers korte bagrammen op, hvis det er til at arbejde med, i relation til godkendelser.

Jeg vil gerne ombygge til en fed cykel, der ikke ligner originalen, men den skal stadig kunne godkendes. Ellers ryger en del af ideen.

Nogen, der kender til sider, hvor der er info om den slags?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skære i stel
  • #1   4. sep 2010 kan sagtens lade sig gøre i tyskland. sverige eller usa... men i det transport, menneskefjenske, overbeskyttende og flade landt til DK er intet tilladt

  • #2   4. sep 2010 Ketil.. er det nu også helt sandt?? skal man ikke "bare" have det synet med konstruktive ændringer??

  • #3   4. sep 2010 ja det kune vel ikke siges mere rigtig...

  • #4   4. sep 2010 Ketil Lund S
    mit indlæg var så møntet til dig..... da jeg er temelig sikker på at når vi taler om selve stellet på en mc... så er det ikke tilladt i DK at pille meget ved det..


  • #5   4. sep 2010 du må gerne skære diverse befæstigelses-øjer af, men du må ikke ændre på det bærende i stellet.

  • #6   4. sep 2010 carsten H det lidt det jeg mener. man må ikk skære i bærende dele. om det er bil eller mc er ligemeget. kan man skifte stumperne ud med noget typegodkendt så det ok. men ellers er DK et lorteland hvad det angår

  • #7   4. sep 2010 Der skal skæres lidt af bagstellet på min, hvis jeg kan få det godkendt. Der er alt for meget! Jeg må have fat i en synsmand..

  • #8   4. sep 2010 Marc (Kokkedal) J ------- > Carsten H er synsmand smiley

  • #9   4. sep 2010 Brian: Takker.. Han er også min nye bedste ven:oD

  • #10   4. sep 2010 Du kan skære af bagstellet helt hen til hvor dæmperne sidder. det er der ikke noget i vejen for, og øjer og alt det der kan du også fjerne uden problemer. Men lav det så det ikke kan ses. Så bliver der heller ikke nogle kommentare på det. smiley

  • #11   4. sep 2010 Lyngbye: Og hvor lovligt er det?

  • #12   4. sep 2010 Ja jeg har fået synet 2 cykler med det. Se mit seneste fotoalbum for billeder.

  • #13   4. sep 2010 Lyngbye: Sagde de noget til det, eller bemærkede de ikke noget?

  • #14   5. sep 2010 i tyskland må man absolut intet ændre uden at det kræver en godkendelse, ikke engang vælge dæk uden at man har tilladelse og det er skrevet i cyklens registreringspapirer sååååååå vi må egentlig meget herhjemme uden syn oglign.

  • #15   5. sep 2010 Ingen bemærkninger nogle af gangene.

  • ole a
    ole a Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 1 Svar: 19
    #16   6. sep 2010 Chassisramme, selvbærende karrosseri og stel skal kunne modstå de påvirkninger,
    der opstår under normal anvendelse og belastning af køretøjet.
    Ombygning af bærende dele kan godkendes ved syn, når der foreligger fornøden
    dokumentation. Dokumentationen skal være i form af accept fra køretøjsfabrikanten
    (eventuelt oplyst via fabrikantens repræsentant) eller en
    prøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium. Hvis en prøvningsrapport
    ikke er udført i henhold til TÜV’s Merkblatt 751, forudsætter godkendelse,
    at der foreligger tilladelse fra Færdselsstyrelsen til, at den alternative
    prøvningsrapport kan benyttes som dokumentation.
    Hvis ombygningen af de bærende dele også kan have indflydelse på opfyldelse
    af andre bestemmelser, fx kollisionssikret styreapparat, pkt. 4.01.021, frontalog
    sidekollision, pkt. 9.01.021, eller sikkerhedsseleforankringer, pkt. 10.02.021,
    skal der også fremlægges dokumentation for fortsat opfyldelse af disse bestemmelser.
    Ændringerne vil blive registreret som »konstruktive ændringer«.
    (2) Samlinger skal være forsvarligt udført og så vidt muligt placeret, hvor de af samlingen
    omfattede dele er mindst belastet. Boltesamlinger skal være særligt sikret
    mod adskillelse.
    Sikring med fx fjeder- eller stjerneskive kan anses for tilstrækkeligt.
    (3) Chassisramme, selvbærende karrosseri og stel må ikke være deformeret eller i
    øvrigt beskadiget eller tæret i en sådan grad, at køretøjet er til fare for færdselssikkerheden.


  • ole a
    ole a Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 1 Svar: 19
    #17   6. sep 2010 Så hvis du kan dokumentere din ombygning så går den ellers er det bare endnu en ombygning der ikke kan synes



  • #18   6. sep 2010 Skær nu bare det stykke af, og lav en pæn afslutning. smiley

  • ole a
    ole a Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 1 Svar: 19
    #19   6. sep 2010 Ja gør du bare det. det bliver jo nok heller ikke dit problem det er jo først ved ejerskifte den skal synes (endnu)

  • #20   6. sep 2010 godt skrevet ole A

    Og når du har modificeret..... takseres køretøjet som et nybygget køretøj..... og der falder ny afgift på den......*Ss*


  • #21   6. sep 2010 Læs nu lige hvad det er manden vil skære af, inden i kæfter op.
    Det er fra støddæmper mont. og bagud. Der kan du skære lige så tosset du vil, og det bliver hverken problemer for dig, næste ejer eller hans kanariefugl. Det er IKKE en bærende del. smiley


  • #22   9. sep 2010 Har fuldt med i tråden. og i forbindelse med syn af en gammel triumph i dag. spurgte jeg en syns mand ved A-plus. mht at skære i stel efter forstærkningen ved støddæmper beslaget. og det kunne han ikke se nogen problemer i da det ikke er en bærende del af stellet.

Kommentér på:
Skære i stel

Annonce