3.577 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
32 Svar
Diesel scooter.. Diesel scooter..
Sad lidt og tænkte på, i disse økonomi-tider hvor diesel-bilerne kører næsten dobbelt så langt på literen som benzin'erne.... Og en Benzin scooter kan køre ca 35km/l er der så ikke nogen der har fået den ide at bygge en lille 150cc diesel scooter?
Har prøvet at google lidt, men der kommer ik rigtigt noget frem, er det for dyrt eller hvad? Du kan jo sagtens få små strøm generatorer med små dieselmotorer...
0 synes godt om
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 1.944
det bliver typisk meget tunge/sløve maskiner man får ud af det.
og momentet har man ikke rigtigt noget at bruge til på en let scooter.
økonomien er også så som så, aerodynamikken tager livet af ethvert godt initiativ inden for tohjulere (måske bortset fra acabion gtbo)
mvh jesper
apr 2007
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 6 Emner: 31 Svar: 648
jul 2004
Følger: 4 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 59 Svar: 436
Men jeg tror ikke de regner med, at det vil slå an til civile, siden de aldrig har udviklet en civil udgave.
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.928
1. Det er turbo diesel biler der kører langt..
Diesel teknikken er tungere,
Når nu en 150kibik yamaha knallert, render 44 på litteren (det gør den min far har købt) så kan det nok ikke betale sig.
dec 2003
Følger: 26 Følgere: 26 MC-er: 13 Emner: 139 Svar: 3.701
http://journeytoforever.org/biodiesel_bikes.html
maj 2005
Følger: 38 Følgere: 103 MC-er: 1 Emner: 39 Svar: 2.395
Den havde næsten ingen HK - men mega NM. :O)
apr 2005
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 30 Svar: 357
Den var dog driftvarm da jeg hældte det på - da jeg skulle starte den senere fra kold slog det mig at det måske ikke var den bedste ide...
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 72 Svar: 663
Diesel har jo en højere energitæthed (hvilket kan mærkes på kilometer-regnskabet), men den større energitæthed giver også større forurening - hvilket ikke er populært i disse tider.
En lille dieselmotor er ikke særligt effektiv i forhold til en lidt større. Faktisk er det sådan at jo større en dieselmotor er - jo mere effektiv og jo mere økonomisk er den - i modsætning til benzinmotoren som er modsat. Derfor banker de fleste skibe også rundt med en fuel-olie-motor.
Den sidste ting er at dieselteknik er dyrere at producere, end den noget billigere benzinmotor. Og når vi så begynder at snakke 2-takt benzin i stedet for 4-takt diesel, er forskelllen absolut til at få øje på. Ikke fordi at en diesel ikke kan producere som en 2-takter - men så bliver forureningen øget endnu mere, hvilket igen nok ikke bliver set på med milde øjne. Faktisk er det sådan lige nu at en alm. 50 ccm scooter forurener lige så meget som en større dieselbil, så i mine øjne er 2-takteren et fortidsfossil som bør skrottes hurtigst muligt (medmindre de begynder at bygge den med udstødningsventil som Man-B&W motorene, hvor styringen af udstødningen er rigtigt god).
El eller brint er vejen frem - hvad enten vi vil det eller ej...
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 72 Svar: 663
apr 2005
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 30 Svar: 357
Derudover skal der forvarmer etc. til, der stiller krav til batteri og generator...
apr 2007
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 6 Emner: 31 Svar: 648
Sad og surfede på ebay igår, og jeg fandt mange bud på dieselmotorer, 4Hk, 6Hk, 10Hk med omdrejningstal fra 1500 - 3500rpm. (Så vi skal nok ud i noget med gear) De skriver at en 4Hk dieselmotor har moment ca som en 7Hk benziner. Den vejede endda kun 38kg og jeg mener den store 10Hk vejede omkring 80kg.
Men det er nok fordi de ikke er brændstofeffektive nok i forhold til de små 4-takts benzinere som i skriver...
feb 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 8 Svar: 36
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.500
apr 2007
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 6 Emner: 31 Svar: 648
Jesper --> Ja du har nok ret...
okt 2006
Følger: 52 Følgere: 60 MC-er: 10 Emner: 51 Svar: 621
dec 2006
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 16 Svar: 1.273
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.500
dec 2006
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 16 Svar: 1.273
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.500
dec 2005
Følger: 50 Følgere: 46 MC-er: 5 Emner: 60 Svar: 921
dec 2006
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 16 Svar: 1.273
dec 2006
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 16 Svar: 1.273
aug 2005
Følger: 47 Følgere: 44 MC-er: 4 Emner: 32 Svar: 3.494
Ja sådan en 200hk 2,0TFSI motor er lige så hurtig som en 170hk TDI motor , men er det ikke lidt overkill på en scooter ?? :o))
dec 2006
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 16 Svar: 1.273
dec 2006
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 16 Svar: 1.273
@ Junior, hvis du sammenligner de motorer i F.eks. en Audi A3 så er benzin modellen 1 sek hurtigere fra 0-100 og 14Km/t hurtigere på toppen, så det passer ikke helt det du siger. Så Benz til mig tak
aug 2005
Følger: 47 Følgere: 44 MC-er: 4 Emner: 32 Svar: 3.494
Nu er jeg ikke typen der sidder og chekker data :o) det skal sikkert nok passe at benzineren er 1 sek hurtigere fra 0-100 men har du chekket 80-160 . jeg ved at virkeligheden forholder sig noget anderledes da jeg flere gange har nakket Golf gti med 200hk uden besvær i min sløve diesel spand :o)) og det er så skønt at køre 18 km/l i gennemsnit , det giver mere benzin til kværnen ..
dec 2006
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 16 Svar: 1.273
aug 2005
Følger: 47 Følgere: 44 MC-er: 4 Emner: 32 Svar: 3.494
(den vinder hver gang og er den eneste standard gadebil jeg har hørt der lyder som en MC )
dec 2006
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 16 Svar: 1.273
apr 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 56
aug 2005
Følger: 47 Følgere: 44 MC-er: 4 Emner: 32 Svar: 3.494
http://www.honda.dk/sw15719.asp
Den er desværre for lille til mit brug ellers stod der helt sikkert sådan en satan i min indkørsel
undskyld afvigelsen fra emnet :o)
apr 2005
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 29
Diesel scooter..