3.510 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 24 Svar

kristian s
kristian s
Følger: 2 Emner: 34 Svar: 42

Hjelm: Polycarbonat eller fiberglas? Hjelm: Polycarbonat eller fiberglas?

Hej,

Jeg står og skal til at anskaffe mig en hjelm.

Den skal ikke nødvendigvis hedde noget specialt, men skal naturligvis leve fuldt op mht. det ikkerhedsmæssige.

Jeg har bl.a. kigget på shark (da jeg syntes de ser fede ud) og er i den forbindelse blevet præsenteret overfor hjelme af polycarbonat eller fiberglas. Sidstnævnte er den del dyrer end polycarbonat. Hvader jeres holdning til valg af materiale?

Er fiberglas mere sikkert, eller har det ikke nogte at gøre med sikkerhed?

På forhånd tak.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reperation af vaskemaskine 1.500 kr.
  • Sæt TV op med stativ og 3 rammer på væggen 500 kr.
  • Lægge sten i indkørsel 4 kvm 800 kr.
  • Diverse ophængninger 4.500 kr.
  • hæk klipning 1.950 kr.
  • Stoppet håndvask i badeværelset 1.400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjelm: Polycarbonat eller fiberglas?
  • #1   6. dec 2008 det vigtigste er den sidder helt rigtigt på hovedet. så du skal ud at prøve mange forskellige. den må ikke sidde og trykke et bestemt sted. der skal være et ensartet tryk over alt indvendigt mod betrækket.

alle mchjelme der sælges i danmark er godkendt. men det er udfra et minimumskrav. nogen ligger et stykke højere end det.
    du kan læse lidt mere her om hvor sikre de er osv. men pasformen er faktisk det vigtigste. den skal sidde til over det hele. må ikke kunne tvinges af hovedet hvis du tager fat omme ved nakken i hjelmen og hiver den forover. den må heller ikke løfte sig fra hovedet når du tager fat på begge sider af halsen og skuber opad.

efterfølgende kan du kigge lidt på dem her og så tage ud at prøve lidt.
    kører selv med schuberth og den ligger så absolut i top af hvad man kan få i sikkerhed og mindst mulig støj.

http://www.motorcyclenews.com/MCN/News/newsresults/mcn/2008/June/9-15/jun1208-sharp-motorcycle-helmet-test-results/

• kristian s
    kristian s Tilmeldt:
    nov 2006

#2   6. dec 2008 Okay, tk for link - det er jo lidt af en jungle at finde ud af med alle de forskellige alterativer der er på markedet . .

• #3   6. dec 2008 ja. lige præcis. men som udgangspunkt skal du finde en du kan lide designet på. som sidder godt på dig. og så hvad du vil give for en hjelm.
    men kan finde fornuftige hjelme ned til ca 1000kr. og rigtig gode hjelme fra ca. 2000kr og op. så smut ud og prøv.

en lille video af hvordan en hjelm skal sidde: (link fjernet)

og lidt mere om hvordan de testes og hvilke ratings de har fået.

http://sharp.direct.gov.uk/

men du kommer langt med fornuft. personigt vil jeg vælge en i et composit materiale. og hverken polycarbonat,abs,glasfiber.

hvor meget lyder budgettet på?

• kristian s
    kristian s Tilmeldt:
    nov 2006

#4   6. dec 2008 Havde jo håbet på at kunne finde noget fornuftigt til maks 1500 kr - kan også godt ske at jeg skal give noget mere, men har en formodning om at man får mere for pengene hvis man køber i tyskland fx. louis e.lign.

• #5   6. dec 2008 helt sikkert. men du skal lige prøve dem i danmark først inden du køber.

• #7   6. dec 2008 Hvis du vægter Crash-sikkerhed højt og ikke har så mange penge til en hjelm, så kan du med fordel kigge efter Caberg og Nolan, der begge har fået høj SHARP-rating for alle deres hjelme.
    Caberg er jeg selv ikke vild med, da jeg syntes de virker billige og har forfærdeligt meget vindstøj. Nolan er imo bedre forarbejdet, men også lidt dyrere end Caberg.
    Jeg ved ikke, hvor du bor, men Aagesen i Rødovre har begge mærker på lager og yder en god service:
    http://www.aagesen.dk/

• #8   6. dec 2008 Schubert S1 Carbon... den ultimative hjelm..prisen er høj.. ca. 7000kr men er en super let vægter og utrolig støjsvag... Du vil ikke blive skuffet..

• #9   6. dec 2008 -Lars P
    Så er det bare ærgeligt at den ikke er specielt sikker, når ulykken er ude. Men man har det behageligt og ser godt ud indtil;-)
    (link fjernet)

• #10   6. dec 2008 Det er jo oz en S1 pro du viser der... i glasfiber...den anden er i kulfiber..

• #11   6. dec 2008 jeg ved ikke helt med de tests.

for et par numre siden i bike var der tests af rygbeskyttere hvor 2 dumpede katastofalt. efterfølgende blev de testet igen hvor de bestod.

samme med schuberth. den test giver den 2 stjerner. i motorrad er den blevet testet af et testcenter hvor den klart er den bedste hjlem ud af 10.

(link fjernet)

• #12   6. dec 2008 Hejsa

Står lidt i sammen situation smiley

Her er et par link :

(link fjernet)

http://mc-topgear.dk/hjelme-27/vr-1x-glasfiber-46/vr-1x-performance-blue-300.html

• #13   6. dec 2008 her er linket til selve artiklen i motorrad.

(link fjernet)

• #15   6. dec 2008 yderskallen har meget at sige på en hjelm. men synes ofte at flamingoen glemmes i den sammenhæng. man kan sagens have en god skal men en dårlig inderskal.

louis.de har en der hedder probiker rsx II som er et glimrende eksempel på det.

køber du en hjelm i det prisleje på 1500kr går du ikke galt i byen. så længe du holder dig væk fra abs plast hjelme....
    bare den passer på hovedet som i videoen.

• #16   6. dec 2008 http://www.dba.dk/asp/sektion/artikler/detail.asp?ArtikelId=50395
    skule være sikker nok og billig det er den i hvert fald...

• #17   6. dec 2008 Fibergals til en hver tid...... Og Don - T. Fibergals er bedre end palst. Pris og kvalitet (sikkerhed) hænger samme. Længere er den bare ikke.

Se om du får en pro til at køre rundt med en palst hjelm - pasformen er også tit meget bedre på de dyre hjelme.
    Nu er jeg så heldig at jeg har haft mulighed for at prøvekøre 15-20 hjelme på flere forskelige type cykler i løbet af sommeren - og de dyre var de bedre at have på og køre med - og mindre støj ved de dyre.

• #18   6. dec 2008 Fiberglas-hjelme er ikke nødvendigvis stækere poly. hjelme. Men fiber er bedre til at absobere stød end Polycarbonat.
    Jeg taler dog (heldigvis) ikke af erfaring smiley

• #19   6. dec 2008 Lige nødagtig derfor er det en af grudene til at fibergals er bedre end palst hjelme. De kan kalde dem alle mulige fine navne - men en plasthjelm er og bliver en plasthjelm.

• #21   6. dec 2008 Spånplade & krydsfiner - Til dig som er en kvalitetbevidste "Racerkøre" :OP LOL..... Jo tak....... :OP

• #23   6. dec 2008 martin randers:

Ja det ligger jo i navnet composit at glasfiber kan være en komponent i blandingen.

jeg mener bare jeg HELLERE vil bruge en composit hjelm end en i ren glasfiber. længere er den ikke.

• #25   7. dec 2008 Kenneth (Skærup) & Fenris. Gider i ikke lige at bakke jeres påstande op med lidt fakta?!?

For alt hvad jeg har læst mig til viser jo netop at en fiberhjelm overfører flere G til hovedet end en fiberhjelm gør.
    Så det argument med at sikkerheden ikke er i orden det holder ikke helt, ihvertfald ikke når det kommer til slag på hjelmen, jeg skal så ikke kunne sige hvordan en plasthjelm klarer en skarp kant i forhold til en fiber...

• #26   7. dec 2008 Een af de mest væsentlige årsager til at jeg ikke vil køre med en plast-hjelm, er at disse hjelme kan påføres en skade, uden at man bemærker det (at det ikke er synligt udenpå hjelmen) eks. ved at man taber hjelmen eller støder den o.s.v. - lakken kan sagtens være iorden på hjelmen samtidig med at plastskallen har en "usynlig" men katastrofal fejl/skade - dette kan kun af/bekræftes ved en gennemlysning af hjelmen !!!

• #27   8. jan 2009 Simon; Fiberhjelme kan ikke have en "usynlig" skade/defekt - det kan plasthjelme ! Men det er rigtigt at hvis du taber en fiberhjelm og du kan se at fiberen er påvirket efter "stødet", så skal den kasseres!
    (Men det var egentlig også det jeg forsøgte at beskrive tidligere)!!!

• #28   9. jan 2009 Okay? - Jeg mener ellers at vide hvad jeg snakker om, ikke mindst fordi jeg til dagligt fungerer som Produktchef for en af de motorcykel hjelm - producenter, som iøvrigt producerer nogle af verdens mest sikre hjelme smiley

Uden at fornærme dig eller være unødig påståelig, tror jeg at du måske har misforstået hvad jeg skriver/mener i mit indlæg? smiley
    Men under alle omstændigheder - plast eller fiber, det vigtigste er at have beskyttelse på hovedet... Og selv om jeg har min opfattelse af brugen af plasthjelme, yder de trods alt en effektiv beskyttelse og kvaliteten af plasthjelme idag, er langt højre end den var for bare 10 år siden.

- Pas godt på dig selv derude smiley

• #29   10. jan 2009 Simon: Med din sidste bemærkning, bliver jeg bekræftet af at der har opstået en mindre misforståelse, For din sidste sætning kan vi aldrig blive uenige om - det er fuldstændigt korrekt...

Kommentér på:
Hjelm: Polycarbonat eller fiberglas?

Annonce