1.534 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Benzin - hvilken ? Benzin - hvilken ?

Hej Everyone

Ninja 250r
min forhandler siger at jeg kan køre på blyfri 95 eller 92 alt afhængig af hvad jeg synes den kører bedst på..

jeg ved bare ikke lige hvorfor jeg skulle vælge den ene frem for den anden ? - normalt kører jeg med blyfri 95

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afmontering og rens af ventilationskanal, vådrum. Lejlighed øverst. 390 kr.
  • Montering af væghængt skænk 700 kr.
  • Ophægning af maleri i beton væg 1.000 kr.
  • Tilstoppet afløb i bad. 500 kr.
  • Shower sink water trap 1.000 kr.
  • Put a large tv up on a wall mount 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Benzin - hvilken ?
  • #1   9. dec 2008 Hvis du ikke mærker forskel, så vælg den billigste. Tvivler på det kan skade nogle steder

• #4   9. dec 2008 "alså der er en smule mere spark i 95 oktan ,så den har nemmere ved at starte og går længer på literen men ikke meget .For høj oktan kan motoren ryge sig en tur men der skal meget til MVH Kristian"

Det var dog en interessant udlægning. Totalt vås og vrøvl selvfølgelig, men interessant!

Rasmus, skid på hvad din forhandler siger. Kig i instruktionsbogen, der står der, hvilket oktantal du skal køre med. Umiddelbart vil jeg tro, at 92 er mere end rigeligt, men kig efter alligevel!

• #5   9. dec 2008 den cykel er 112% toyota procenter ligeglad.

Jens har fat i noget omkring statoils bio 95, men ikke pga oktantallet, men simpelthen fordi, den indeholder 5% bioethanol, der gør vand opløselig i benzin helt som karburatorsprit gør det:-)

• #6   9. dec 2008 tak for svarende alle sammen! smiley

• #8   9. dec 2008 jeg vil fandme ikke støtte ugennemtænkte "løsninger" som bio95... så længe de 5% ethanol kommer fra en mark som fint kunne bruges til fødevarer, og ikke fra affald, er det totalt hul i hovedet at sige at det er miljørigtigt. (ikke at der er nogen her i tråden der har sagt det.. det giver statoil bare udtryk for)

det eneste førstegenerations ethanol man bør købe er snapsen til julefrokosten.. (og det til gengæld i store mængder smiley )

• #9   10. dec 2008 kristian B, har ret i én ting
    "går længer på literen men ikke meget"
    det kan til en hvis grad være sandt, såfremt der er en motor med indsprøjtning.

• #10   10. dec 2008 Oktan er og bliver oktan. Jo højre jo bedre...... Men det betyder ikke at modere biler og motorcykler ikke kan køre på en 92 frem for en 95 eller højre.
    Men det er altid bedre at gå op end ned.
    Til min mc bruger jeg altid shells V-power. Men igen - det er jo op til en selv hvad man tro på.
    Men jeg har tit drømt om at få lavet et map med shell`s V-power (mener det er 99 oktan) og så kommer oktan forhøjer i - og så sammenligne med mit normale map. Er der en forskel,
    På biler var der en stor forksel - men kun ved nye moderne sportspræget biler - så mon ikke en CBR 1000 RR - 2008 kunne få noget ud af dte. Jeg vil tro det - men det er sku nok ikke så meget at det er bøvlet værd. Måske bedre motorgang. Måske.....

• #11   10. dec 2008 Fenris:

For meget højtkomprimerede hurtigt roterende motorer er der en mindre forskel - eller ikke.

Det eksperiment du forestiller dig har Teknoligisk Institut og flere andre gennemført for efterhånden flere år side. De har også offentliggjort resultaterne og underbygger, at de forskellige superduperbenziner absolut kun har effekt på priser pr forbrugt liter for 99% af alle motoriserede trafikanter .

Men OK - så længe du selv betaler smiley

Jesper Vejle:

BIO 95 - dine moralske betragtninger om at brænde mad af i benzinen kan jeg kun tilslutte mig. Jeg skrev det jeg gjorde ud fra et rent teknisk sysnpunkt

• #12   11. dec 2008 Nu kan højere oktan hjælpe til med at køle motoren smiley det er det eneste jeg kan finde på og gøre den ikke tændingsbanker.

• #13   11. dec 2008 Rune!

Enlighten me - hvorfor køler højere oktan benzin motoren bedre? smiley

• #14   11. dec 2008 Jeg har en ide med svagere forbrænding men ved det faktisk ikke, men har selv prøvet det i praksis og hvis du læser lidt mere om oktan står der de fleste steder at det har den egenskab.

• #15   11. dec 2008 Knud: det ved jeg godt. det er jo også det jeg siger - i og med at det kun er moderne biler med moderne teknik der får noget ud af det.

Men for lavt oktan tal - kan være skyld i tæningsbanken - men moderne motore har også sensore til at klare dette. Men det er stadigvæk bedre at bruge den type benzin som er tiltænkt ens motor.
    Og det med køling er jo også noget du ser ved motore som køre med for mager blanding - så for mager blanding og for lavt oktan tal er = noget lort.

Jeg har det sådan at ved olie, filter, luftfilter, tændrør, benzin osv bruger jeg kune de dyre mærker.
    der er sku en god grund til de er dyre. Selvfølige betaler man også for navnet - men hvordan fik de det navn og ry. :O)
    Og ser man test er der forskel på oliemærkers evner - dumt sted at spare. sådan har jeg det også med benzin. Men det er jo smag og behag. (og tro/religion)

• #16   11. dec 2008 rune

Det er jo så bare spørgsmålet om det ikke er på grund af lavere brændværdi ved høj-oktan benzin, at motoren kører køligere.?

"hvis du læser lidt mere om oktan står der de fleste steder at det har den egenskab."
    nu er jeg slet ikke med.. der har jo aldrig været oktan i benzin? det udelukkende et stof man sammenligner med.

• #17   11. dec 2008 Når du læser om oktan tal så.

Kommentér på:
Benzin - hvilken ?

Annonce