Hvilken benzin Hvilken benzin
Jeg ved godt, at der jævnligt tales om hvilken slags benzin man kan proppe i MC'erne, men jeg synes både jeg hører for og imod, og derfor så tror jeg, at det i høj grad handler om hvilken motor der er tale om (få RPM vs. mange RPM, kompression, volumen osv.)
Jeg er for nylig begyndt at give min GS500 Q8 Dynamic, som jo stadig er oktan 95, men indeholder friktionsnedsættende og rensende additivter lige som V-Power. Men kan man også bruge V-Power i en maskine som min? Kan den køre på den højere oktan, eller er den ikke højtydende nok til det?
Jeg kørte på V-Power på min RS 125, men den tager jo også voldsomt mange omdrejninger, og havde en meget høj kompression.
maj 2008
Følger: 14 Følgere: 13 MC-er: 7 Emner: 55 Svar: 95
Indeholdet af energi per volume er højere for benzin med et lavere oktantal. Dette skyldes det lavere flammepunkt og evne til at brænde hurtigere. *Det er nok i et eller andet omfang hypotetisk da benzin bliver tilført mange andre stoffer for at besidde de specifikke egenskaber der kræves. *Faktum er at man ikke får noget ud af at anvende en højere oktan end det motoren er designet til.
Vel vidende at der er ufattelig mange andre faktorer der spiller ind når man diskuterer oktan set i forhold til den samlede effektivitet af en benzinmotor, så er det tankevækkende at vide at, såfremt man hæver indsugningstemperaturen ca. 6 grader C, så kræver det 0,5 højere oktantal! Alle med en gammel karburator motor har garanteret prøvet at holde/køre i kø og så begynder motoren pludselig at tændingsbanke når den bliver belastet – Det kunne meget vel være relateret til for høj indsugningstemperatur. Kold luft ind i motoren giver ikke kun effekt men også en motor som faktisk kræver et mindre oktantal i praksis.
okt 2005
Følger: 27 Følgere: 26 MC-er: 4 Emner: 45 Svar: 1.126
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.803
mar 2004
Følger: 3 Følgere: 26 MC-er: 5 Emner: 14 Svar: 1.476
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.803
Nej du gør bare som du plejer, så lader vi alle de andre bekymre sig om noget ligegyldigt, men så går tiden jo med det og så kan vi køre mens de diskutere
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.198
Din GS 500 er pisseligeglad, hvad du hælder i den, bare det er benzin!
Den konstruktion er så gammel, at den næsten er specificeret til kaffefløde
Hvilken benzin