{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.557 visninger | Oprettet:

Kan man fjerne "sandblæsning"? {{forumTopicSubject}}

Tjaa, anderledes topic, men jeg har brug for hjælp. Jeg købte en fælg med hensigt om at polere den ned med smergel lærred/Sandpapir osv, indtil den var klar, skinnende og ren alu. Jeg begyndte at pudse malingen væk, men indså med det samme at det ville være nemmere at fjerne malingen og derefter pudse den ned. Jeg undersøgte noget med glasblæsning og sandblæsning, og fik en person til at sandblæse den for mig. Han sagde at han ville bruge "brugt" sand, så det ikke slog så hårdt på fælgen. På den måde ville fælgen være mindre markeret af det. Men nu kommer mit problem. At få den sandblæst, var det dummeste jeg kunne have gjort, for nu hvor jeg pudser den og fjerner det øverste lag sandblæsning, så kommer jeg ind til aluet. Men det alu er fyldt med små mærker fra sandet, og det kan jeg simpelthen ikke slibe væk. Har virkelig prøvet. Er der NOGEN måde hvor jeg kan fjerne den sandblæsning/fjerne de mærker fra sandet? Eller er jeg bare DOOMED og skal købe en ny fælg?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan man fjerne "sandblæsning"?
  • #2   29. jan 2009 ja der er vist kun et at gøre, slibe slibe slibe, pudse pudse pudse ;o)

  • #3   29. jan 2009 Hmm, ok, jamen det må jeg da prøve så smiley Også selv om det ser ud til at være nogle rimelig dybe mærker smiley Men tak for de hurtige svar.

    No pain, no gain!! smiley

    Hilsen Jens


  • #4   29. jan 2009 evt få dem glasblæst.. det er noget mildere og kan måske ta nogle af de dybe hakker, og så igang med at slibe puse selv.. smiley

  • #5   29. jan 2009 www.alslib.dk


  • #6   29. jan 2009 Du har nok fundet ud af at det ikke var den snedigste måde at få højglanspoleret alu på...Du sku have fjernet malingen med noget opløsningshalløj (BUMS el Nitro Mors - læs MEGET giftig) eller slebet ned med vådsandpapir. Derfra skulle det poleres/pudses med autosol eller polérvoks. Det går noget hurtigere hvis man har en maskine til sagerne...

    Kig evt her http://www.motorcykelgalleri.dk/html/grp_vis.asp?GroupID=20

    Men som de andre siger, så hedder det vidst en røvfuld knofedt og pudsning eller en sende det til en prof


  • #7   29. jan 2009 Overvejede også at bruge malingsfjerner, men tænkte over om det ikke kunne skade fælgen hvis det lå inden i den, da den jo er hul, og der kan nemt komme noget derind.

    Med prof, menes der så at den skal glasblæses? Kan glasblæsning fjerne det, eller skal jeg slibe den så meget ned som muligt og derefter sende den til glasblæsning, og pudse den igen bagefter?

    Tak for svarene, bliv endelig ved smiley


  • #8   29. jan 2009 Tror ikke det vil hjælpe noget at få den glasblæst nu... Der er vist ikke andet for end at slibe:) hvis det bliver for krævende, så kan du jo få dem lakeret igen

  • #9   29. jan 2009 Hvor bor du henne i landet... ? er sikker på det kan klares med det rigtige værktøj..Ingen grund til at være nervøs over det.. det kræver bare lidt mere nu før den er oppe at ringe:-) du kan sende mig en PM.
    Hilsen NES


  • #10   29. jan 2009 Det er rigtig nok, kan jo altid få dem lakeret smiley Men havde håbet på den "chrome" look.

    Sender lige en pm NES smiley

    Tak for svarene, keep em coming


  • #11   29. jan 2009 Hvis du får dem glasblæst nu er det lige ringe og polere... Du skal bare slibe slibe slibe... smiley

  • #12   29. jan 2009 Hehe, ok smiley Tak for svaret

  • #13   30. jan 2009 Du køber en stak grønne nylon grydesvampe og sætter 2-3 stks sammen og klipper dem runde.
    Monterer dem på en boremaskine og sliber først med dem.
    Derefter tager du en pudserodel til boremaskinen og noget autosol og sliber videre.Når du synes det begynder at se godt ud vasker du det rent og tørre det helt. Derefter en gang til med en ren rondel og autosol.
    Så bliver det som krom i overfladen.Det er vigtig at sidste gang der poleres er med ren eller næsten ren rondel da der ellers bare køres rundt i skidt og møg. Tålmodighed giver flot resultat.


  • #14   30. jan 2009 Michael P - Tak for rådet, men tror desværre ikke at det er nok? Muligvis hvis det kun er maling der er på fælgen, men nu er det jo sandblæst smiley

  • #15   1. feb 2009 Er du kommet videre med projektet Jens?

  • #16   1. feb 2009 Newbie / Henrik J. . - Det kan du tro smiley Kan endelig se lidt lyst på det. Prøvede i dag at bruge en lufttryksliber med en lamelsliber i, og derefter bare pudse pudse pudse. Efter et stykke tid kom jeg igennem de små huller som sandblæsningen havde lavet. Eftersom at dette ville kræve meget luft at bruge luftsliberen hele tiden, så ville kompressoren brænde sammen, selv om der er 2 sat til smiley Så satte den over på boremaskinen, og gik i gang igen smiley

    Den gamle i huset (Far) har en drejebænk til jern (hvor der desværre ikke er nok plads til en fælg), så han drejede noget jern der passede til fælgens lejer. Jeg bandt noget stof om min arm, satte lamelsliberen på fælgen og kørte (så fælgen drejede rundt på jernet), og så sætter jeg min arm med stoffet på fælgen for at få den til at køre lidt langsommere. Så nu skal jeg bare lige ud og købe noget flere lamelslibere (Da den vi har er lidt slidt, og jeg bruger den jo meget), og så ellers godt med tid smiley

    Jeg tager selvfølgelig billeder mens tiden går, og skal da nok også tage billeder af den lille anordning med jernstangen og fælgen smiley

    Tak for omtanken smiley

    Hilsen Jens


Kommentér på:
Kan man fjerne "sandblæsning"?

Annonce