{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.111 visninger | Oprettet:

Læs angående sikkerhed og sæsonstart {{forumTopicSubject}}

Well. Det er sæsonstart snart! Nedenstående punkter er skrevet af Jens Jacob Bager Jensen. Super skrevet.. Det kan vi alle bruge

"1. Det er stadig skide koldt og dækkene er meget længe om at varme op, og max. temperaturen i dækkene er meget lavere end en god varm sommeraften.
Derfor er der meget mindre greb i dækkene end man forventer. Kør forsigtigt i svingene den næste måned til halvanden. Prøv at mærk på dækket efter en tur, hvor varmt det er. Det skal være mere end lunkent før det rigtigt bider.

2. Bilisterne forventer kun knallerter for tiden. De kører som om man ikke er der og trækker ud foran dig på en måde jeg ALDRIG har oplevet i bil. Det er værst nu. Pas på jer selv, de sovende morgenbilister er rene dødsfælder. Forvent alle tror du kører 30Km/t.

3. Du er rusten hvis du ikke har kørt 3-4 måneder. Jeg vil ikke rode for meget i det, da alle mener at de kører fint. Lad lige kørestilen indfinde sig igen før modellen bliver tævet på de små snoede.

4. Der er salt alle steder indtil langt ind i April. Smør jeres fine cykler ind i WD40 og vask cyklen ofte, gerne efter hver tur. Smag evt. på kåbeglasset og se om det smager af salt og bliv overrasket!

5. Kør med karburatorsprit i tanken nu hvor temperaturen er under 10 grader. ½L til 20L benzin. Det får cyklen til at gå bedre og opløser e.v.t. vand i tanken. Vand i tanken har mange (alle?) uden at vide det. Det kommer ved kondensvand fra temperatursvingninger. Man mærker det ikke før man en dag skifter over til reservetanken og pludselig kører dårligt.

6. Check dæktrykket med det samme cyklen trækkes ud af vinterhiet. Den har stået og mistet en masse luft over vinteren. Husk, hvis man checker dæktryk en morgen med 5 grader, så passer det ikke 2 uger senere en eftermiddag ved 15 grader. Check ofte, især når udendørstemperaturen svinger meget. Rigtigt dæktryk giver bedre køreegenskaber og mindre dækslid.

7. Smør kæden ofte. Saltpåvirkningen går først ud over kæden! Den er følsom og dyr at udskifte. Når kæderullerne er blanke er kæden alt for tør. På en sommeraften giver det bare lidt forøget kædeslid, men i øjeblikket kan lortet ruste sammen på en uge."






Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Læs angående sikkerhed og sæsonstart
  • #1   18. mar 2009 jeg fatter det simpelthen ikke... punkt syv.. kan ikke finde den forbandede kæde.... grrr!!! :o(

  • #2   18. mar 2009 Rene J...
    men det gør vi :o)

    Er dækket varmt nok når det brænder sig fast i hansken ???


    Ellers en god guide som vi nok alle burde læse hvert forår :o)


  • #4   18. mar 2009 til Benny G.. det har jeg osse hørt

  • #5   19. mar 2009 herregud !!!
    skal det være så svært at køre mc
    WD 40 er et affedtningsprodukt, det er godt til grobund for rustdannelse helt inde i samlingerne !!!
    smage af salt ?? har du ikke salt til kartoflerne hjemme siden du går og slikker på din mc ??


  • #6   19. mar 2009 Godt indlæg.

    Især det med at smage på kåbeglasset. Hehe selv om jeg tror kollegaerne vil dø af grin hvis jeg står og bider lidt i det når jeg kommer på job.


  • #7   19. mar 2009 Hvorfor smage, når man nu ved at der er salt? Har han aldrig smagt salt før?

    Syntes nu det er guide der gør det mest basale mc-vinde til ophøjet lærdom. Men det er da fint nok, lige for at skære det ud i pap.


  • #8   19. mar 2009 Sjovt som folk er negative omkring et ellers godt indlæg der kan bruges af mange. Især begyndere og folk der ikke er vant til at køre mc.
    For få år siden var folk taknemmlige for sådanne indlæg. Idag er det modsat.

    Det fortæller en del om hvorfor dette forum har udviklet sig som det har.


  • #9   19. mar 2009 Sebastian [Odense] G
    Må give dig helt ret ... der står da ikke noget jeg ikke ved i forvejen , men der er da helt sikkert mange der kunne have glæde af det .
    det ser man jo tydeligt på de spørgsmål der stilles


  • #10   19. mar 2009 Jeps Junioir....Det er normal viden for mange mcister.. Også for mig. Men der er helt sikkert mange der kan bruge det.

    Dette forum har masser af newbies og folk der ikke har kørt ret meget mc.
    Man behøver da bare ikke "nedgøre" det der er skrevet og få folk ti at føle sig dumme. For så ender det jo med ingen gider at skrive noget mere.... Dertil skal man tage fingeren ud af navlen og erkende at det ikke er alle der er på samme sted/niveau mht mc teknik. Keder dette indlæg en, så læs noget andet, fx om justering af affjedring eller hvad man nu synes det er spændende, og lad vær med at nedgøre et brugbart indlæg



  • #11   19. mar 2009 Jeg synes det er et godt indlæg Sebastian.

    Det er korrekt, at en gang imellem, så løber man ind i stedet "hånekor", men selvfølgelig løber en "rebel" jo også af og til ind i en flok "moralisters" moralpræken.

    Dit indlæg vil med sikkerhed hjælpe en del af de nye, og den del af de lidt mere erfarne, der er usikre ved sæsonstart:-)


  • #12   19. mar 2009 Forresten Sebastian:

    du skriver:
    "Det fortæller en del om hvorfor dette forum har udviklet sig som det har."

    det er lidt llige som med de usikre gade i storbyerne. Jo mere man lader sog terrorisere til at holde sig inden døre, jo mer plads giver man til rødderne - det er da værd at huske smiley


  • #13   19. mar 2009 jeps, men en del af det er også at gøre folk opmærksomme på deres "udflåd" )

  • #14   20. mar 2009 Godt initiativ

Kommentér på:
Læs angående sikkerhed og sæsonstart

Annonce