7.536 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

2 ekstra mindre forlygter. 2 ekstra mindre forlygter.

(Jaa, hvad hedder det egentlig?)
Er det ulovligt at køre med dette? altså 2 ekstra forlygter, som selvfølgelig er mindre end den normale forlygte, og som sidde én på hver side. Og hvad er jeres mening; bliver jeg nemmere genkendt som motorcyklist, og ikke knallert, når jeg har sådan et sæt monteret?

- Anders smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hylde mursten 500 kr.
  • Rådgivning støbning gulv 205 kr.
  • Rengøring af hel lejlighed 900 kr.
  • Hand curtain rail on ceiling 400 kr.
  • Afhente mindre fældet nåletrå 1.000 kr.
  • Ophæng af ting 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  2 ekstra mindre forlygter.
  • #1   21. mar 2009 min mors honda shadow fik det monteret så pisse godt ud og synshallen sage ingen ting til det men hvad lovgivningen siger til det skal jeg ikke kunne sige

• #3   21. mar 2009 Jeg mener nu at det er ulovligt, men er ikke 100% sikker..... Jeg mener at have læst et eller andet med at cykler importeret fra UK som er født med lys i 2 forlygter skal bygges om således at der er nærlys i den ene lygte og fjern i den anden, hvis der altså er 2 lygter i modellen....

Årsagen er såmænd ganske fornuftig...... Hvis du har 2 forlygter som sidder tæt på hinanden kan modkørende eller set i bakspejlet synes at forveksles med en bil der er langt væk, men faktisk er en MC der er tæt på..... Sammenholdt med at vi jo til tider kan bevæge os ret så hurtigt kan denne forveksling skabe en lynhurtig farlig situation....

Med det argument i mende, så burde vi køre med én forlygte og så sørge for at den er så "kold" i farven som mulig..... Selvfølgelig uden at blænde.....

Jeg synes så at det ser lidt fjollet ud at have 2 lygter med kun lys i den ene, og jeg kan også blive træt af at høre folk sige at min ene pære er sprunget.... !!!!!

Mine 5 cent er altså, for sikkerheden så kør med én forlygte......

• #4   21. mar 2009 man bude bare lave det amerikanske kørerlys i dk det ville være så meget smartere

• #5   21. mar 2009 Skide go forklaring Rene V, den havde jeg ikke tænkt på smiley Men til gengæld er der vel mindre risiko for at blive forveklset med en knallert eller scooter?

• #6   21. mar 2009 Grunden til de engelske skal bygges om er vel fordi lygterne kommer til at vende forkert, altså lyskeglen..

der er mange cykler som har to lygter, med lys i begge.. incl min...

Men der er nogle regler vedr det, find dem på google evt... du må ihverfald ikke smide flere lygter på med kort og langt lys, er jeg ret sikker på... men fjernlygter burde være lovligt, evt kørelys også måske...

MEN før du gør det, så undersøg lige om din generator på din bike er klar på den ekstra belastning det medfører..

• #7   21. mar 2009 Det er lovligt at montere,2 af hver af disse nær/fjern og positionslys,dog må afstanden mellem de 2 nærlys ikke være over 100mm.
    Desuden er det tilladt at montere følgn.1eller2 tåge for/baglygter,1 "søgelygte",2 stoplygter,havariblink,overhallingssignal og 2 kørelyslygter, iflg. min teoribog fra 2008.

• #8   21. mar 2009 Som Nickie siger.

• #9   22. mar 2009 Bestemmelserne for den slag skal du fin i "Detailforskrifter for Køretøjer"
    (link fjernet)
    - i dette tilfælde om lygter i afsnit 6.02 (og evt. 6.03).

• #10   7. maj 2016 Jeg vil mene, at dén med, at man pga. de to lygter kan blive forvekslet med en bil, er lidt søgt. Dels sidder de jo typisk meget tæt, og dels vil lyset fra en bil, der nærmer sig på meget stor afstand, være væsentligt svagere - det noget stærkere lys fra en motorcykel, der er tæt på, skulle i sig selv kunne indikere en ca. afstand.
    Selvfølgelig kan det gå galt, hvis bilisterne fejlbedømmer os - men det er jo i det hele taget farligt for os motorcyklister, uanset hvor mange forlygter vi har....

• #11   7. maj 2016 Nu var det jo helt tilbage i 2009 at det blev skrevet - meget er sket siden..!

Kommentér på:
2 ekstra mindre forlygter.

Annonce