2.153 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 8 Svar

Typegodkendelse Typegodkendelse

Findes der et klogt hovede herinde, der har lidt forstand på typegodkendelser og så videre?

Det drejer sig meget simpelt om, at jeg prøver at finde ud af, hvad der egentlig skal til, for at få et køretøj godkendt i Damark, der aldrig har været i danmark før. Vi snakker her et nyproduceret køretøj, jeg vil prøve at se, om kan blive godkendt i danmark. Jeg har inden længe et eksemplar af dette køretøj, som jeg så vil se, om jeg kan få indregistreret, til salg i danmark.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Maling af 2-3 meter skur 1.300 kr.
  • Problemer med vaskemaskinen 500 kr.
  • Fjernelse af gammel oliefyr/kedel 500 kr.
  • Flytte vandhane og tilrette afløbsrør 1.200 kr.
  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Lugning af ukrudt i hæk 1.130 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Typegodkendelse
  • #1   4. maj 2009 Hvilket køretøj taler vi om ?

• #2   4. maj 2009 Lette køretøjer
    Lette køretøjer er personbiler op til 9 personer, varebiler med en totalvægt op til 3500 kg, motorcykler, knallerter, traktorer samt påhængsvogne, campingvogne og påhængsredskaber med en totalvægt op til 3500 kg.

Inden du kan registrere lette køretøjer, skal de typegodkendes af Færdselsstyrelsen eller godkendes af en synsvirksomhed. Typegodkendelsen kan udstedes enten efter ansøgning eller anmeldelse. Ansøgning og anmeldelse om godkendelse kan kun foretages af køretøjsfabrikanten eller dennes repræsentant.

Hvis hele eller dele af køretøjet allerede er EU-godkendt, kan køretøjsfabrikanten eller dennes repræsentant vælge at anmelde køretøjet. Invalideknallerter kan dog ikke godkendes efter anmeldelse. Personbiler (bortset fra elbiler), motorcykler og knallerter (bortset fra invalideknallerter) kan kun anmeldes som EU-typegodkendte. Små knallerter (bortset fra invalideknallerter) skal være anmeldt EF-typegodkendt. Invalideknallerter skal standardtypegodkendes. En EU-godkendt lille knallert kan dog synes af en synsvirksomhed på grundlag af en gyldig EF-overensstemmelsesattest ”CoC-dokument”, der dokumenterer en tophastighed på højst 30 km/t.

Hvad koster det?
    Det er gratis at få udstedt en godkendelse.

• #3   4. maj 2009 Det er så lidt dér problemet ligger.. Det er en motorcykel, med en tophastigjed på 100km/t, men den har dobbelthjul for an og bagi, så vil muligvis blive kategoriseret som en bil, ligesom en ATV..

• #4   4. maj 2009 Hvordan henvender du dig?
    Ønsker du at få typegodkendt et køretøj eller en serie af køretøjer, skal du anvende et ansøgnings- eller anmeldelsesskema, som for de lette køretøjers vedkommende findes her. For de tunge køretøjers vedkommende ved at henvende dig til os på e-mail fstyr@fstyr.dk.

Du kan evt. anvende konsulent til ansøgning/anmeldelsesproceduren. Se konsulentliste, denne liste omfatter dog ikke alle, der beskæftiger sig med området.

• #5   4. maj 2009 (link fjernet)

• #6   4. maj 2009 Morten.. Takker.. Men det er sku utroligt, at man ikke kan skrive den slags, på normal dansk, så det er til at forstå :0)

• #7   4. maj 2009 sandt... men prøv at google det... jeg fandt det der på 30 sek.. kunne være at der var noget bedre med 2 min søgning..

• #8   4. maj 2009 Morten.. Ja, du har ret. .Tror bare jeg var for doven til at søge google igennem, her til morgen :0)

Kommentér på:
Typegodkendelse

Annonce