2.153 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
8 Svar
Typegodkendelse Typegodkendelse
Findes der et klogt hovede herinde, der har lidt forstand på typegodkendelser og så videre?
Det drejer sig meget simpelt om, at jeg prøver at finde ud af, hvad der egentlig skal til, for at få et køretøj godkendt i Damark, der aldrig har været i danmark før. Vi snakker her et nyproduceret køretøj, jeg vil prøve at se, om kan blive godkendt i danmark. Jeg har inden længe et eksemplar af dette køretøj, som jeg så vil se, om jeg kan få indregistreret, til salg i danmark.
0 synes godt om
maj 2007
Følger: 15 Følgere: 15 MC-er: 3 Emner: 150 Svar: 2.699
jul 2004
Følger: 8 Følgere: 27 MC-er: 1 Emner: 66 Svar: 2.814
Lette køretøjer er personbiler op til 9 personer, varebiler med en totalvægt op til 3500 kg, motorcykler, knallerter, traktorer samt påhængsvogne, campingvogne og påhængsredskaber med en totalvægt op til 3500 kg.
Inden du kan registrere lette køretøjer, skal de typegodkendes af Færdselsstyrelsen eller godkendes af en synsvirksomhed. Typegodkendelsen kan udstedes enten efter ansøgning eller anmeldelse. Ansøgning og anmeldelse om godkendelse kan kun foretages af køretøjsfabrikanten eller dennes repræsentant.
Hvis hele eller dele af køretøjet allerede er EU-godkendt, kan køretøjsfabrikanten eller dennes repræsentant vælge at anmelde køretøjet. Invalideknallerter kan dog ikke godkendes efter anmeldelse. Personbiler (bortset fra elbiler), motorcykler og knallerter (bortset fra invalideknallerter) kan kun anmeldes som EU-typegodkendte. Små knallerter (bortset fra invalideknallerter) skal være anmeldt EF-typegodkendt. Invalideknallerter skal standardtypegodkendes. En EU-godkendt lille knallert kan dog synes af en synsvirksomhed på grundlag af en gyldig EF-overensstemmelsesattest ”CoC-dokument”, der dokumenterer en tophastighed på højst 30 km/t.
Hvad koster det?
Det er gratis at få udstedt en godkendelse.
maj 2006
Følger: 10 Følgere: 27 MC-er: 11 Emner: 64 Svar: 427
jul 2004
Ønsker du at få typegodkendt et køretøj eller en serie af køretøjer, skal du anvende et ansøgnings- eller anmeldelsesskema, som for de lette køretøjers vedkommende findes her. For de tunge køretøjers vedkommende ved at henvende dig til os på e-mail fstyr@fstyr.dk.
Du kan evt. anvende konsulent til ansøgning/anmeldelsesproceduren. Se konsulentliste, denne liste omfatter dog ikke alle, der beskæftiger sig med området.
jul 2004
maj 2006
jul 2004
maj 2006
Typegodkendelse