15.178 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

forskellen på olie til bil og mc forskellen på olie til bil og mc

hey hvad er det forskellen ligger mellem en 10w40 motor olie til bilen og en 10w40 motorolie til mc.. har haft en diskussion med en fra jobbet idag som mente der ingen var.. men var ikke stærk nok i og ku forklare det.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • rengøring 1.000 kr.
  • Montering af skab 1.560 kr.
  • Handyman: lampe og gardin opsætning 800 kr.
  • Fejlsøgning ovn - relæ slår fra 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  forskellen på olie til bil og mc
  • #1   14. maj 2009 Grunden er bla at i en motorcykel er det det samme olie til motor og gearkasse.. Så derfor slet ikk det samme som til en bil

• #2   14. maj 2009 Lyder spændende.. Er med på en lytter.. smiley

• #3   14. maj 2009 Ikke sikkert der er en forskel.
    Men den der kan være er, at der i bilolien er nogle friktionsnedsættende som ikke er gode at få på sin vådkobling.
    Har man en MC med tørkobling kan det godt bruges.

• #4   14. maj 2009 ahh det vil sige at olien feks på en ældre honda som min køre i vådkobling og med bil olien som har de der additiver ville sikkert få koblingen til og lide hele tiden?

• #5   14. maj 2009 hvad er forskellen så på fuld syntetisk og semi syntetisk nu tænker jeg til ældre cykler behøves det vel ikke være fuld eller ?

• #6   14. maj 2009 Har hørt man skal holde sig fra syntetisk på ældre modeller, noget med pakninger der event ikke kan holde. Har hældt alm mineralsk, som den er født til, på min gamle cbr600 fra '87

• #7   14. maj 2009 Det er aditiverne der gør foreskellen. Dem er der mange af og de bliver udviklet til det de skal bruges til.

Og som Jesper og Søren er inde på kører koblingen i det samme olie og den har i den grad brug for de rigtige additiver.

Min holdning er at køber du en god 10/40 mc olie så er det nok ligegyldigt hvad den hedder.

Jeg kører på Silkoline og det er jeg godt tilfreds med.

• #8   14. maj 2009 jeg har lige lært det på den hårde måde

jeg brugte bare det jeg lige havde fopr hånden hvilket var 10w40 fuldsyntetisk til en bil.. det har så smadret min kobling

• #9   14. maj 2009 I må aldrig bruge bil olie til en MC. Det kan (specielt sammen med billig benzin, altså ikke VPower) få maskinen til at brænde sammen.

MC olien har en hel massse stoffer (additiver) i sig, der gør at den kan tåle den utrolige varme fra gearkasse og krumtap. Bil olie er ikke lavet til den samme høje ydelse og vil blive varm og tynd og kan ved høje omdr. skumme op. En olie der skummer kan slet ikke pumpes rundt i systemet, og vil få stemplerne til at sætte sig ret hurtigt.

De fleste bilolier er i dag 5w40 eller ligefrem 0w40, og det er alt alt for tyndt til en rigtig MC motor. Brug aldrig under 10w40, og brug helst 15w50 om sommeren, så holder din motor længere!

Eller tag alt det lort jeg skriver oven for og grin ad det...... og smid så noget FULDSYNTETISK olie på svinet (i XXw40 eller XXw50), det er sku lige meget om det er til bil eller MC.

• #10   14. maj 2009 Johnny..
    der skal bare noget fedt i ram-air kanalerne.. så kører det smiley smiley

• #11   14. maj 2009 emil.
    hvad mener du med dårlig (billig) benzin er det ikke godt nok for mig og min vmax som køre på 95 blyfri

• #12   14. maj 2009 Dette er det mest hypede område, jeg overhovedet kender inden for MC-verdenen!!!!!!

Det eneste, der er helt sikkert er, at man ikke skal smide en moderne syntetisk letløbs/longlife bilolie på sin MC. Det kan de færreste koblinger tåle.

Anvender man en billig semisynt eller mineralsk olie er det kanonligegyldigt. Når jeg skriver billig, er det fordi, det er de friktionsnedsættende additiver, der koster penge:-)

Interessant er, at MCproducenterne specificerer et viskositetsområde og et sæt API specs, der skal overholdes for at opretholde garantierne! Har man bare olie svarende til dette, er alt andet ligegyldigt.

Emil: JASO specifikationen er opfundet af olieselskaberne - det er et rent markedssegmenteringsteknisk greb, der i øvrigt er noget af det mest vellykkede, der nogensinde er lavet af den slags:-)

Så: KIG I HVAD DIN MANUAL FORESKRIVER - DET ER NOK!

Er man utryg, kan man jo altid vælge at købe en olie, der er JASO-specificeret og dermed betale overpris for de additiver, der IKKE er tilsat:-) .... men den skader da ikke:-)

• #13   14. maj 2009 Min kan ikke rende på Power 1 racing, så det er hip som hap.
    Nu kører jeg bare på Procycle, og skifter 2 gange om året og spare stadig penge fremfor at køre castrol.

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.719
    #14   14. maj 2009 Fuldsyntetisk Silkolene Pro Race 4 10/40 - og jeg skifter vel 4-6 gange om året...

• #15   14. maj 2009 jeg er med på vognen med castrol power 1 racing 10w50. den er genial for kobling og gearkasse, klart den bedste mc olie jeg har prøvet. og kan mærke en tydelig forkskel med det, kontra f.eks motorex el. silkolene så det holder jeg mig os til... men ja, så længe der bare er olie på som fabriken foreskriver, så bør det vel være fint til alm kørbarhed... skal man være marginal flue-knepper så kan der sikkert måles noget effekt forskel med de forskellige...

men ja, det med olie, er som religion.

• #16   14. maj 2009 Rapsolie fra Aldi.... 9,95- pr liter.....

• #17   14. maj 2009 Tjaeeee, en Honda Cub kan køre på brugt fritureolie...

• #18   14. maj 2009 hvorfor er da flere der skifter flere gange i løbet af året er nok klar over at det kommer an på hvor meget man køre men er det generelt ikke nok med en gang årligt

• #19   14. maj 2009 Dan G;

JO - olie slides som sådan ikke, men opbygger organiske syrer efter hånden. Det er en proces, der tager tid, men som går hurtigere med meget høj temperatur gennem lang tid.

Hvis du kører 6-8000 km åm året, er det fint at skifte olie og filter om efteråret, så den står med frisk olie vinteren over.

• #20   15. maj 2009 ok knud takker for køre ikke mere en5-6000 om året

• #21   15. maj 2009 Hvis man bruger cyklen hele året, er det så ikke godt at skifte 2 gange om året ?

Kommentér på:
forskellen på olie til bil og mc

Annonce