6.611 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

privatsalg fortrydelsesret privatsalg fortrydelsesret

Nu er jeg ved at sælge min motorcykel, og vil i den anledning høre om fortrydelsesretten ved privatsalg er gældende for motorcykler?
Ved at der er kommet nogle nye regler ang. fortrydelsesret på privatsalg af brugte varer (fik en amil om det fra QXL) men der skulle være enkelte undtagelser, hvilket jo gælder evt. elektronik der ikke er i emballage.
Men gælger den 14 dages fortrydelsesret på motorcykler, og hvis den gør, skal man så betale det fulde beløb tilbage, når man nu ikke ved hvordan køberen har behandlet den i de op til 14 dage de kan bruge den og levere den tilbage efter det.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte 2 lamper op 500 kr.
  • Fallen dryer blocking entrance into bathroom 2.000 kr.
  • Reparation af sage espessomaskine 1.000 kr.
  • Flydespartel 1.500 kr.
  • Montering af låge på intregreret opvaskemaskine / Siemens 1.540 kr.
  • Ukrudt fjernes 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  privatsalg fortrydelsesret
  • #1   14. jul 2009 Der er kun 14 dages returret ved privat handel hvis dette aftales under handlen smiley

Ellers er der ikke fortrydelsesret eller garanti af nogen art smiley

• #2   14. jul 2009 og det er kun ved handel på nettet, og via postordre. At du har fortrydelsesret!
    Men at mange butikker så giver det som en service, er noget andet.

• #3   14. jul 2009 Okay, mange tak for svarene, ville lige være helt sikker.

• #4   14. jul 2009 I laver bare en privat slut seddel fra ex. fdm http://www.fdm.dk/public/biler/kobogsalg/slutsedler/?wbc_purpose=Basic&WBCMODE=PresentationUnpublished%2cPresentationUnpublished%2cPresenta

Cyklen er så købt som beset og du hæfter ikko for noget hvis ikke andet aftales.

• #5   14. jul 2009 Fandt det her på FDM. Du kan udskifte bil med MC, da de samme regler gælder her:

Når du sælger privat, anbefaler FDM, at bilen sælges som prøvet og beset uden reklamationsret. To private, der handler bil, er kun underlagt købelovens reklamationsbestemmelser, hvis ikke andet er aftalt, og de er IKKE omfattet af købelovens regler om forbrugerkøb.

Du kan næppe indgå en gyldig aftale, der fuldstændig afskærer køber fra at kunne reklamere, men du bør begrænse dine forpligtelser mest mulig.

• #6   14. jul 2009 nu snarker han om QXL

og det er det alt bil og MC tøj ure o.s.v. der er fortrydelseret på

men du skal bare skriv solgt som beset og prøvet så det klaret..

• #7   14. jul 2009 Foruden fortrydelsesretten er der noget der hedder 2 års reklamationsret også ved køb mellem private, men gælder vist kun hvis bilen/ mcen er solgt med nummerplader.... for er den solgt uden plader... ja så er den faktisk ikke solgt som et køretøj men som reservedel....

• Lars G
    Lars G Tilmeldt:
    jun 2008

Følger: 1 Emner: 16 Svar: 117
    #8   14. jul 2009 Der er sgu ikke 2 års reklamationsret på en handel med brugte biler og MC mellem private J1 - MCL

• #9   14. jul 2009 det er også det jeg mente, men en på mit arbejde har hørt det modsatte ..... men ja hun er en kvinde, hun burde nok hellere holde sig til madlavning osv...

• #10   14. jul 2009 Som FDM skriver, så kan du ikke indgå en aftale, hvor køber ikke kan reklamere over mangler ved varen, såfremt du ikke har opfyldt dine forpligtelser ved handlen - heller ikke i "civilkøb", som salg imellem private betegnes ved at skrive "købt som beset".

Handel med brugte køretøjer er i høj grad et område, hvor nuancerne i parternes aftaler er vigtige at få med, og enhver handel vil kræve en gennemgang af omstændighederne for at kunne fastslå, om en køber kan gøre et krav gældende.

• #11   14. jul 2009 Dedt her med garanti, fortrydelsesret ogreklamationsret ved handel mellem private bliver oftest noget akademisk fis. Ganskevist er der købeloven og lov om aftaler, men for det første er købeloven ikke præceptiv mellem private, For det andet er der kun vejen gennem civilt søgsmål, hvis man ikke kan komme overens.

Inden man overhovedet har første retsmøde, er der gået måneder - år, og man har anvendt oceaner af tid og en større pengesum på advokat.

Det er langt bedre for begge parter at handle færdigt og afstå diverse rettigheder evt mod et beskdent prisafslag. Det er derfor FDM anbefaler den ovennævnte fremgangsmåde.

• #12   14. jul 2009 (link fjernet)

• #13   14. jul 2009 Knud (Vestegnen) J

At du synes retssalene er et forfærdeligt sted ændrer ikke på det faktum, at visse ting kan man ikke fralægge sig ansvaret for.

• #14   14. jul 2009 Jacob B: Det passer altså ikke helt, der er er garanti+ fortrydelsesret ved privat handel selvom det ikke aftales ved handlen.. Jeg kom Fx til at købe en R6 med en defekt gearkasse, og da jeg kontaktede sælger en time efter købet kendte han jo selvfølgelig ikke noget til det. Men jeg kontaktede så en advokat og 14 dage senere stod der 8000 mere på min konto. Så jeg vil mene der er en form for garanti mod direkte defekter som sælger ikke har oplyst om..

• #15   14. jul 2009 Lars L:

Jeg synes ikke, at retssalene er et forfærdeligt sted, men derfra til ikke at være pragmatisk er der meget langt.

Ved handel mellem private forudsættes jo at både køber og sælger efter bedste evne vurderer situationen. Skal man pille ved det juridisk, bliver det købte /solgte jo karantæneramt men syn/skøn og retsbehandling står på. Dvs, at den f.eks. MC du har købt privat ikke må benyttes inden sagen er færdigbehandlet!!!!!

Den situation tror jeg de færreste af os vil finde interessant. Efter min opfattelse er det det allervigtigste at overveje, når man sondrer mellem køb fra private ift proffessionelle

• #16   14. jul 2009 Ved fejl som en sælger kendte eller burde kende til, og som køber ikek er oplyst om, gælder reklamationsretten også mellem private.
    F.eks hvis gearkassen har en defekt som sælger har lavet en nødløsning af osv.

• #17   14. jul 2009 Jesper og så det lige hvordan vil du så lige bevise det spørger jeg for det kan jo ligeså godt være køberen der har lavet den for at få handlen tilbage så han kan få sine penge fordi han har fortrudt eller fundet noget bedre..

• #18   14. jul 2009 Wild Bulll: Det vil jeg lade en advokat om at bevise ved en retssag, det er ikke mit arbejde. Men svig er en ugyldighedsgrund ved handel mellem private.

• #19   14. jul 2009 Købeloven gælder ikke ved handel mellem private.

En fortrydelsesret skal derfor aftales.

Herudover vil en eventuel tvist blive behandlet ved domstolene.

De bedste hilsner, Per

Kommentér på:
privatsalg fortrydelsesret

Annonce