Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Samle bord 300 kr.
  • Hækklipning i parcelhushave og bortkørsel i 8270 Højbjerg 1.200 kr.
  • Hækkeklip 1.300 kr.
  • Throw trash 750 kr.
  • Handymand 790 kr.
  • Nedtagning af markise på altanen 1.100 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Motorolie
  • #1   22. aug 2009 egentlig ikke, men det er ikke sikkert du vil kunne styre hendes olieforbrug med en fuldsyntetisk olie

  • #2   22. aug 2009 - J1 - MCL

    Forklar?


  • #3   22. aug 2009 Fandt en olievalgs guide på oliebiksen dk. der er anbefalet lidt forskelligt, håber det kan bruges..


    Kawasaki
    Sportscykel / Gadecykel / Cykel uden udstyr
    GPZ 1100 (1981-1987)

    --------------------------------------------------------------------------------

    Motor/gearkasse 5 Smøremiddelkapacitet 3,7 liter

    Køre forhold: Normal
    Skift/Kontrollere:
    Skift 10000 km / 12 måneder

    Power 1 Racing 4T 10W-50 - fuldsyntetisk
    Power 1 GPS 4T 10W-40 Semi
    Power 1 GPS 4T 15W-50 Semi



    Hydraulisk bremsesystem
    Køre forhold: Normal
    Skift/Kontrollere:
    Skift 20000 km / 24 måneder

    Respons Super DOT 4



    Smørepunkter/nipler, svingarmstap, uni-track
    Køre forhold: Normal
    Skift/Kontrollere:
    Skift 10000 km / 12 måneder

    APS 2 Grease



    Smørepunkter/nipler, andre
    Køre forhold: Normal
    Skift/Kontrollere:
    Skift 20000 km / 24 måneder

    APS 2 Grease



    Forgaffel
    Køre forhold: Normal
    Skift/Kontrollere:
    Skift 30000 km

    Fork Oil Synthetic 10W



  • #4   22. aug 2009 den tekniske forklaring kan du lige så godt google dig til, men ellers brug det her som hovedregl.... ofte er syntetiske olier tyndere, lavere viskositet....

    •5W/40 er fuldsyntetisk. Anvendes primært til nyere biler UDEN et olieforbrug.
    •10W/40 er halvsyntetisk (semisyntetisk). Kan som tommelfingerregel anvendes til alle biler.
    •15W/40 er mineralsk. Til biler, der har kørt over 100.000 km.
    •20W/50 er mineralsk. Anvendes kun til GAMLE biler, der bruger olie.


  • #5   22. aug 2009 Hvis du googler de 3, hver for sig. står der lidt om dem

  • #6   22. aug 2009 Allan J

    Perfekt! Tak smiley


  • #7   22. aug 2009 - J1 - MCL

    Det passer nu ikke hvad du skriver. 5w/40 kan med fordel sagtens på gamle biler også med olie forbrug. Olien er ikke tynd som vand som nogle fejlagtig tror. Olie er som sirup men opfører sig derimod anderledes under forskellige temperaturer.

    Tag en gang 15w/40 og en 5w/40 og læg dem i et glasrør med en stålkugle og se den bevæge sig stort set ens under stue temps. Prøv så det samme efter et par timer i fryseren ved -18 grader. Så har du forskellen...

    F.eks en 10w/40 del eller fuldsyntetisk er generelt en anbefalet olie til mc fordi den dækker et bredt udvalgt af MC og køremåde. De ting hænger nemlig helt og aldeles tæt sammen.

    Kører du på begrænseren og piner din cykel gælder det om at finde en olie der er så tyk som muligt for beskyttelse men ikke for tyk for ikke at miste effekt, gasrespons osv.

    Fuld eller delsyntetisk? Tja, fuldsyntetisk kan bedre tåle højere grader og er grundet sin sammensætning bedre til at udnytte additiverne i olien som også har stor betydning for eksempelvis racere.

    + meget mere

    Så din opstilling passer ikke. Det er helt op til den enkelte, hans køremåde og lige så vigtigt: Hvor, hvornår og hvad kan kører.

    En vinterbike har ikke godt af en 20w/60 da den groft sagt ikke smører ved koldstart.


  • #8   22. aug 2009 Så Holger D...

    Kører du på maskinen generelt ganske normalt uden at tæske den af i alle gear skal du følge din instruktionsbog anvisninger (kan downloades via nettet hvis du ikke har den)

    Kører du frisk om sommeren og bruger den samtidig om vinteren og ikke gider skifte olie ved årstider vil undgå kondens og have maksimal beskyttelse kan du med fordel fint anvende en 10w/50 fuldsyntetisk JASO MA olie.

    Ruller du rundt i normalt tempo, sommer som vinter går en 10w/40 JASO MA delsyntetisk fint an. Kører du kun om sommeren kan du også tage en 15w/40 JASO MA delsyntetisk.


  • #9   22. aug 2009 Min ZX-9r fra 2000 kunne ikke køre med fuldsyntetisk. Den fedtede i koblingen når den skulle præstere max - med det resultat at omdrejningerne fløj i vejret, og op i begrænseren. På med noget gammeldags olie og problemet vendte aldrig tilbage.

  • #10   22. aug 2009 Poul Sjyb ©

    Gå efter denne klassifikation der passer til din cykel.

    ------------------------------------

    API (American Petrol Institute)

    S for Benzin
    SG = standard til 1989
    SH = standard til 1994
    SJ = standard til 1997
    SL = standard til 2001
    SM = standard fra 2004

    ACEA (Association des Constructeurs Europeens d'Automobiles)

    A for benzin
    1 = udgået
    2 = udgået
    3 = høj performance
    4 = samme som 3 men også for injektion
    5 = samme som 3 og 4 men med fuel økonomi

    B for diesel
    1 = udgået
    2 = udgået
    3 = høj performance
    4 = samme som 3 men også for injektion
    5 = samme som 3 og 4 men med fuel økonomi

    C for katalisator
    1 = lav performance
    2 = middel performance
    3 = høj performance

    JASO (Japanese Automotive Standards Organization)
    primært for MC eller Jetski og med additive til gearkasse/kobling
    MA = Vådkobling
    MB = Tørkobling


  • #11   23. aug 2009 I instruktionsbogen står der:
    SE klasse
    SAE10W40, 10W50, 20W40 eller 20W50

    En kammerat har en ny 4l. dunk Agip Racing 4T SAE10W60 fuldsyntetisk olie som jeg må få, men kan den olie bruges til min gamle tøs eller skal jeg finde noget andet?


  • #12   23. aug 2009 Holger D

    Det kan du godt. Dog er en 60 olie en smule tyk ved høje grader men yder så en ultimativ beskyttelse og er mest til meget højtydende racere. Har du på din gamle tøs lidt "tikkelyde" fra ventiler eller andet kan du med den olie være heldig og slippe lidt for noget af det grundet dens kvalitet og viskositet når den er driftsvarm.

    Agip oliens klassifikation: API SG; ACEA A3; JASO MA

    Så det er en absolut topolie og beregnet til cykler med vådkobling.

    ...Men hvis den er dyr og du ikke ligger og kører ræs på "tøsen" kan du sagtens nøjes med en langt billigere olie. En ganske alm. 10w/40 delsyntetisk er helt fint i denne sammenhæng og vil opfylde alle dine krav. Husk at kigge efter klassifikation JASO MA (vådkobling) smiley


  • #13   23. aug 2009 Morten B -

    Tusind tak for svar smiley


Kommentér på:
Motorolie

Annonce