1.340 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
13 Svar
Motorolie Motorolie
Betyder det noget om jeg bruger mineralsk, halvsyntetisk eller fuldsyntetisk motorolie på min gamle tøs?
I min manual står der intet andet end at det skal være SE klasse (En betegnelse som ikke eksisterer mere).
0 synes godt om
okt 2005
Følger: 77 Følgere: 75 MC-er: 5 Emner: 187 Svar: 2.904
jun 2007
Følger: 4 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 210 Svar: 1.431
Forklar?
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 4 Svar: 82
Kawasaki
Sportscykel / Gadecykel / Cykel uden udstyr
GPZ 1100 (1981-1987)
--------------------------------------------------------------------------------
Motor/gearkasse 5 Smøremiddelkapacitet 3,7 liter
Køre forhold: Normal
Skift/Kontrollere:
Skift 10000 km / 12 måneder
Power 1 Racing 4T 10W-50 - fuldsyntetisk
Power 1 GPS 4T 10W-40 Semi
Power 1 GPS 4T 15W-50 Semi
Hydraulisk bremsesystem
Køre forhold: Normal
Skift/Kontrollere:
Skift 20000 km / 24 måneder
Respons Super DOT 4
Smørepunkter/nipler, svingarmstap, uni-track
Køre forhold: Normal
Skift/Kontrollere:
Skift 10000 km / 12 måneder
APS 2 Grease
Smørepunkter/nipler, andre
Køre forhold: Normal
Skift/Kontrollere:
Skift 20000 km / 24 måneder
APS 2 Grease
Forgaffel
Køre forhold: Normal
Skift/Kontrollere:
Skift 30000 km
Fork Oil Synthetic 10W
okt 2005
Følger: 77 Følgere: 75 MC-er: 5 Emner: 187 Svar: 2.904
•5W/40 er fuldsyntetisk. Anvendes primært til nyere biler UDEN et olieforbrug.
•10W/40 er halvsyntetisk (semisyntetisk). Kan som tommelfingerregel anvendes til alle biler.
•15W/40 er mineralsk. Til biler, der har kørt over 100.000 km.
•20W/50 er mineralsk. Anvendes kun til GAMLE biler, der bruger olie.
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 4 Svar: 82
jun 2007
Følger: 4 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 210 Svar: 1.431
Perfekt! Tak
okt 2008
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 798
Det passer nu ikke hvad du skriver. 5w/40 kan med fordel sagtens på gamle biler også med olie forbrug. Olien er ikke tynd som vand som nogle fejlagtig tror. Olie er som sirup men opfører sig derimod anderledes under forskellige temperaturer.
Tag en gang 15w/40 og en 5w/40 og læg dem i et glasrør med en stålkugle og se den bevæge sig stort set ens under stue temps. Prøv så det samme efter et par timer i fryseren ved -18 grader. Så har du forskellen...
F.eks en 10w/40 del eller fuldsyntetisk er generelt en anbefalet olie til mc fordi den dækker et bredt udvalgt af MC og køremåde. De ting hænger nemlig helt og aldeles tæt sammen.
Kører du på begrænseren og piner din cykel gælder det om at finde en olie der er så tyk som muligt for beskyttelse men ikke for tyk for ikke at miste effekt, gasrespons osv.
Fuld eller delsyntetisk? Tja, fuldsyntetisk kan bedre tåle højere grader og er grundet sin sammensætning bedre til at udnytte additiverne i olien som også har stor betydning for eksempelvis racere.
+ meget mere
Så din opstilling passer ikke. Det er helt op til den enkelte, hans køremåde og lige så vigtigt: Hvor, hvornår og hvad kan kører.
En vinterbike har ikke godt af en 20w/60 da den groft sagt ikke smører ved koldstart.
okt 2008
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 798
Kører du på maskinen generelt ganske normalt uden at tæske den af i alle gear skal du følge din instruktionsbog anvisninger (kan downloades via nettet hvis du ikke har den)
Kører du frisk om sommeren og bruger den samtidig om vinteren og ikke gider skifte olie ved årstider vil undgå kondens og have maksimal beskyttelse kan du med fordel fint anvende en 10w/50 fuldsyntetisk JASO MA olie.
Ruller du rundt i normalt tempo, sommer som vinter går en 10w/40 JASO MA delsyntetisk fint an. Kører du kun om sommeren kan du også tage en 15w/40 JASO MA delsyntetisk.
maj 2007
Følger: 56 Følgere: 59 MC-er: 5 Emner: 110 Svar: 1.792
okt 2008
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 798
Gå efter denne klassifikation der passer til din cykel.
------------------------------------
API (American Petrol Institute)
S for Benzin
SG = standard til 1989
SH = standard til 1994
SJ = standard til 1997
SL = standard til 2001
SM = standard fra 2004
ACEA (Association des Constructeurs Europeens d'Automobiles)
A for benzin
1 = udgået
2 = udgået
3 = høj performance
4 = samme som 3 men også for injektion
5 = samme som 3 og 4 men med fuel økonomi
B for diesel
1 = udgået
2 = udgået
3 = høj performance
4 = samme som 3 men også for injektion
5 = samme som 3 og 4 men med fuel økonomi
C for katalisator
1 = lav performance
2 = middel performance
3 = høj performance
JASO (Japanese Automotive Standards Organization)
primært for MC eller Jetski og med additive til gearkasse/kobling
MA = Vådkobling
MB = Tørkobling
jun 2007
Følger: 4 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 210 Svar: 1.431
SE klasse
SAE10W40, 10W50, 20W40 eller 20W50
En kammerat har en ny 4l. dunk Agip Racing 4T SAE10W60 fuldsyntetisk olie som jeg må få, men kan den olie bruges til min gamle tøs eller skal jeg finde noget andet?
okt 2008
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 798
Det kan du godt. Dog er en 60 olie en smule tyk ved høje grader men yder så en ultimativ beskyttelse og er mest til meget højtydende racere. Har du på din gamle tøs lidt "tikkelyde" fra ventiler eller andet kan du med den olie være heldig og slippe lidt for noget af det grundet dens kvalitet og viskositet når den er driftsvarm.
Agip oliens klassifikation: API SG; ACEA A3; JASO MA
Så det er en absolut topolie og beregnet til cykler med vådkobling.
...Men hvis den er dyr og du ikke ligger og kører ræs på "tøsen" kan du sagtens nøjes med en langt billigere olie. En ganske alm. 10w/40 delsyntetisk er helt fint i denne sammenhæng og vil opfylde alle dine krav. Husk at kigge efter klassifikation JASO MA (vådkobling)
jun 2007
Følger: 4 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 210 Svar: 1.431
Tusind tak for svar
Motorolie