Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte ballofix 1.500 kr.
  • Montering af vaskemaskine og tørretumbler 500 kr.
  • 3 sal, stort bord til kældren 1.150 kr.
  • Punkteret cykel dæk 300 kr.
  • montering af induktionskogeplade 1.000 kr.
  • Elektriker 760 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Olieskift ved vinteropbevaring?
  • #1   16. sep 2009 Det arument jeg har hørt er at der i løbet af en sæson kan komme lidt vand i olien. Når det så står en hel vinter vil det fordampe op igennem motoren og få den til at ruste/erodere... Dette skulle ikke ske med frisk olie. Om det har noget på sig, eller blot er teoretisk ved jeg ikke. Men jeg kan til gengæld ikke komme med en grund til ikke at skifte nu, såå.

/Anders

• #2   16. sep 2009 Grunden til du burde skifte er ikke så meget kodens/vand i olien da det er minimalt, efter hvilken olie du bruger, men mere de syrer der dannes i motorolien ved kørsel. Derfor burde man altid skifte inden vinter opbevaring.

• #3   16. sep 2009 Bør man så skifte lige efter sidste tur i sæsonen, eller lige før den nye sæson skydes i gang?

• #4   16. sep 2009 Lige efter, ellers kan det gøre lige meget...

• #5   16. sep 2009 Det korrekte er at hælde frisk olie i inden opbevaring.

Ikke fordi det betyder noget som helst, bare der skiftes olie en gang årligt.

• #6   16. sep 2009 Martin (Århus) D

Efter sidste tur... Syren kan ødelægge pakdåser osv i motoren hvis det får lov at stå for længe. Til foråret starter man så bare op på den nye olie.

Det er iøvrigt en god idé enten at dryppe lidt konserveringsolie ned i hvert tændrørshul og derefter lige tørne motoren et par gange. Ellers kan man bare tørne en gang i ugen. Kommer jo så også an på hvor den står opbevaret. Er det udendørs er olien lidt et "must" efter min mening

• #7   16. sep 2009 Tro mig alle de forhander der har 50 MCer og Biler til at stå , skynder sig at skifte når der bliver bare under 10 g ellers ruster det hele væk , syren er så stærk at den skal køres væk af militæret og rullemarie

Ja gu er det GAS , du har aldrig hørt om nogen MC motordele der er ødelagt pga syre angreb , skift kun fordi så den er klar den skønneste forårs mdr , hvor du kan se alle de andre er ude og køre og din står der og venter på mekkeren får tid til at servicerer din

PS hvis du har vand i din olie , af den en eller anden grund , så har du et helt andet problem

• #8   16. sep 2009 Jeg skifter også når den sidste tur er kørt ..

Men i bund og grund tror jeg det er pisse ligegyldigt ...... Hvor mange biler / Mcér står ikke 3 - 6 Måneder .eller mere inden de bliver solgt eller bliver startet

Men stadig jeg skifter mens den er godt varm .. og når der er nyt olie på så starter jeg llige så jeg er sikker på at olien er kommet rundt i hele motoren .. og nye tændrør samt luftfilter & Olien i mit bagtøj ... så er den klar

• #9   16. sep 2009 100% enig med Per E. Har en gammel VW karman ghia fra 1970, og den har kørt med de samme pakdåser siden 1970, og er tæt endnu, selvom den har stået 12 år uden at køre, og uden at få skiftet olie. Motoren er adskilt nu, og der er ingen tegn på at de grimme syrenisser har været på spil he he.

• #10   16. sep 2009 "PS hvis du har vand i din olie , af den en eller anden grund , så har du et helt andet problem "

Vand i olien kan man sagtens få, hvis man kun kører korte ture og motoren ikke når at blive driftsvarm. Så kan den nemlig ikke nå at fordampe det kondensvand, der uværgeligt dannes i koldstartfasen

Af samme grund anbefales det også at skifte olie oftere end det sædvanlige olieskift-interval, hvis man kun kører korte ture ... smiley

• #11   16. sep 2009 Per E

Jeg synes da du skulle ringe og spørge en autoriseret forhandler hvordan det skal gøres og hvad de anbefaler på din MC ...Nå nej, du har jo ikke nogen?

Og JO, syren i olien kan skam skade pakdåser osv i motoren. Fordi du ikke gider gøre noget ved det er det ikke ensbetydende med vi andre ikke gør smiley

Om MC´en direkte går i stykker af du lader være er nok tvivlsomt. Men for nu at følge forskrifterne og give ens MC de bedste vilkår koster ikke en krone og tager kun kort tid.

• #12   16. sep 2009 Kondensvand fremkommer ved skiftene Temp. det er vi helt enige om

Og det er det jeg skriver kun korte ture over en megen lang tid uden den har været driftvarm , hmmmmm ja det kan vel lade sig gøre for 0,2 % af DK befolkning , men jeg har aldrig kendt nogen der har haft det problem
    Og så er der dem der siger man skal starte den op for at fordele olien og smørrer systemet et par gange om vinteren , og undgå kondens
    Jeg kan ikke lige se logikken smiley

Alt dette gælder selfølgelig ikke Suzuki , fordi de ruster alligevel

Det var så lige en myte mere vi skal holde liv i smiley

• #13   16. sep 2009 MKB

Nej men jeg ønsket mig en i mange år , men har læst en bog om en der havde en engang

Ja ham forhandleren , skifter jo på alt hvad han , fordi den skal stå i 3-5 mdr

• #14   16. sep 2009 Du må jo igang med at læse:

(link fjernet)

http://www.hasselbalch.dk/mc/mc_vedl.aspx#Vinteropbevaring

http://mcfossilerne.forumup.dk/post-171-mcfossilerne.html

(link fjernet)

• #15   16. sep 2009 Vil møj heller se en Simmerring / leje / stempel /cyl hvor man kan forfølge skaden til 3-5 mdr vinteropbevaring uden frisk olie

Der må alså være mange af de dele , jeg må have bidraget med en del siden 77

PS har heller aldrig hørt nogen gå i stykker ved skift før tiden smiley

Slut herfra tror den er kørt ud nu ik !!!

• #16   16. sep 2009 "Og så er der dem der siger man skal starte den op for at fordele olien og smørrer systemet et par gange om vinteren , og undgå kondens
    Jeg kan ikke lige se logikken "

Af samme grund kunne jeg aldrig drømme om at starte mine MC'er op, når de er staldet op. Er motoren i orden bør den ikke tage skade af at stå stille i de 3-4 måneder opstaldningen typisk varer ... smiley

• #17   16. sep 2009 MKB det eneste du linker til er andre civile folk der har samme påstand som dig, der er ikke noget dokumenteret i det du linker til. Det svare til at jeg opretter min egen hjemmeside og skriver at Jesus var sort, og desuden 210 cm høj.

Det virker tit til at folk bare har hørt noget fra en anden, og med tiden bliver det så den absolute sandhed som går i arv fra den ene mund til den anden. Lige som tilkøring af ny motor også har sine egne myter og modsætninger.
    Der må snart noget konkret på bordet.

• #18   16. sep 2009 Hvis man starter den så er det jo at der er mulighed for at der kommer kondens ....

Man kunne jo evt pille tændkablerne af og så tørne hvis man vil have olien til at komme rundt

• #19   16. sep 2009 MKB:

Bare lige for en ordens skyld: lad være med at lære Per E noget om det her - det får du dæleme svært ved:-) du taler sandsynligvis mod bedre vidende.

Alle de her fine betragtninger om syre i olie og kondensvand. Det er alt sammen meget godt, og temmelig hypotetisk. Det er principielt rigtigt, men husk nu lige allerførst, at disse stoffer dannes meget langsomt. Dernæst taler vi om carboxylsyrer af en vis størrelse. En betingelse for at en syre kan reagere som syre, er adgang til proteolytisk vand, og det er der ikke meget af for langkædede carboxylsyrer, der ikke er vanndopløselige. Prøv lige at opløse et stearinlys i vand smiley

Derfor skriver jeg også, at i praksis har det nok ikke nogen betydning.

Imidlertid er det smart, at skifte olie om efteråret, fordi man gør sin ged ren og skifter olie efter den er rigtig varm - ikke bar pga kondens i olien men sandelig også i udstødningerne og de elektriske dele, og så er den varme olie altså lettere at få ud:-)

Det slår mig ret ofte, at der er så meget hype om, hvad der er godt og skidt, samt hvorfor man skal gøre tingene sådan og sådan, samt købe de og de helt specifikke produkter.

Vær lige klar over, at de allerbedste tændkabler man kan lave, er lavet af gode coax antennekabler med massiv kobberkerne, alt organisk lige fra petroleum til råolie, kan smøre - bare et spørgsmål om, hvor længe - gearkasseolie er et opløsningsmiddel i forhold til konsistensfedt osv, osv.

Det er ganske overvældende hvor meget fanatisk gas og hvor lidt sund fornuft, der ofte lægges for dagen i denne MC-verden.

Py Ha... I må selv om I hører efter, men nu har jeg det meget bedre:-)

• #20   16. sep 2009 Knud jeg lærer også hver dag og i år har det kostet mig 2½ motorer livet

Den dag vi ikke lærer af vores fejltagelser , er det hele lige meget ikke

Men hvorfor faen skal det være så dyrt

PS mange kg bedre brugt alu sælges kilovis smiley

• #21   16. sep 2009 Øhh .. Per E

2½ motor har det koster dig skriver du `????? det kræver en forklaring

• #22   16. sep 2009 Per E:
    Chancen for at nogen følger dine råd efter du har sagt at du har futtet 2,5 motorer af på et år er nok lige med nul(;

Det er gas, du ka' ta' det:p

Jeg vil også gerne have en forklaring!

• #23   16. sep 2009 Han kører dragracing.

• #24   16. sep 2009 Tja

Det er noget med at man kan max skrue så og så meget op før det siger BANG , det er fysikens love , men når man er lidt bag efter så skruer man bare en lille lille smule BANG har det så sagt 2 gange og den ½ var fordi jeg nåede at høre en lille lyd , der kunne topstykket og gearkasse genbruges

Så snakker vi ikke mere om det vel smiley

• #25   16. sep 2009 Alex L:

Når jeg skriver til MKB, som jeg ør, så er det fordi der ikke er mange, der har set flere adskilte MC-er end Per E smiley

Derfor er det så morsomt, når nogen forsøger at belære netop sådan en mand om, hvad der sker og ikke sker med mekanikken smiley

• #26   16. sep 2009 For faen Knud , det er jo ikke med min gode vilje smiley

En sjov lille historie

Til løbet i Malmø i år ,
    Jeg kørte ind på pladsen , kunne godt se alle sammen smågrine lidt , og troede bare det var det gode vejr , intil jeg så en stor Odds tavle hvor det kostede en 20er at oddse på i hvilken rundte min motor sprang i luften
    Ja det var sku humor , på højt plan

Min motor sprang ikke i luften over en hel weekend , og som de sagde , så vandt du selv pulien , men at høre de andre sige P.. F... og en masse andre ting når man kom i pit med motoren igang var sku lidt sjovt
    Og den smider stadig over 300 hk 3000 omd før top smiley

Kommentér på:
Olieskift ved vinteropbevaring?

Annonce