1.909 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 6 Svar

Olieskift - Vinteropbevaring Olieskift - Vinteropbevaring

Hej MCG,

Med farer for at blive henvist til de utallige indlæg der har været omkring emnet, samt at starte en mindre religionskrig, tillader jeg mig at stille spørgsmålet.

Jeg har en Kawasaki ER6n der har gået 9500 km dd. Den var til service ved 6900, hvor filter og olie blev skiftet. Hvor nødvendigt er det er skifte det hele igen, efter så få kilometer?

Er udemærket godt klar over påstande om oliesyre og kondensvand kan total skade motoren (Læs: Ironi), men har det i virkeligheden noget på sig?

Jeg ville mene at en motor der har gået så få kilometer burde kunne køre uden problemer, hvis blot service intervallerne bliver overholdt!

Er jeg helt skævt på den og i gang med at ødelægge mit kæreste eje, eller er jeg blot faldet for myten hvor Motorcykler er lavet af glas?

Mvh. Kasper

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte ballofix 1.500 kr.
  • Montering af vaskemaskine og tørretumbler 500 kr.
  • 3 sal, stort bord til kældren 1.150 kr.
  • Punkteret cykel dæk 300 kr.
  • montering af induktionskogeplade 1.000 kr.
  • Elektriker 760 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Olieskift - Vinteropbevaring
  • #1   11. okt 2012 Som du selv skriver.... KRIG ! ! ! ! !
    Men hvad andre mener ang. lige præcis dette rager mig en høstblomst, jep jeg er pylleret men så længe JEG får ro på og tror på at det jeg gør virker ( og mine mc`er har ikke svigtet mig pga. jeg er en pyllerrøv ) Jeg skifter olie filter, luft filter, olie, bremsevædske, koblings vædske, kølevand ( frost vædske ) vasker, pudser, gennemgår ledninger med af tørring og silicone på efter , stik, skilles / renses og får noget kontakt beskyttelse, stel, dæk, kåbedele, og laver det der evt, er på vej, vasker batteriet, giver poler polfedt, kikker pære efter ( skifter gerne ihvertfald hvert andet år )
    Også hvis den bare har gået 500-1000 km på en dårlig sæson, jeg får ro på og det er det der tæller hos mig...... og så self en lader til vinter opladning... fuldtank med en snaps af sprit, sådan og der er ro i sjælen til sæsonstart og en cykel der bare springer igang...Glemte lige .. Lukker for benzinen og kører den tør, så svømmerventiler ikke står i spænd, lige inden jeg begynder på det hele.......

• #2   11. okt 2012 Er enig med Kim. Spørg du 2 mand for du 2 forskellige svar... det er en smags sag. Jeg har sågar hørt om nogle der tager luft ud af dækkene :-0
    Men gør du som Kim får du ikke problemer...så meget kan jeg sige

• #3   11. okt 2012 Gør hvad du selv føler er bedst..

jeg kunne godt finde på at skifte olien henovervinteren hvis den var 2.000km gammel.. men kunne også godt finde på at lade være.. det kommer an på mit humør, og om det lige passer med at der skal skrues eller ej..

Din cykel er (næsten) ligeglad..

• #4   11. okt 2012 lad olien blive i maskinen, det er jo stadig som nyt når det kun har kørt 2600km

Det er noget andet hvis man er ved at nærme sig intervallet for olie skift for sin maskine, altså manglede der 2-3k så ville jeg skifte det, men der er jo 5000-10.000km tilbage i det olie smiley

• #5   11. okt 2012 Er principielt enig med Moren P. Der er dog flere ting der efter min mening kan nuancere situationen. Lidt lignende en bilsituation. Har du kørt en den del mindre ture tæller de i mit regnskab ihvertfald mere end hvis du ofte har kørt flertimersture. Står MC´en ude går den også hurtigere mod olieskift end hvis den står inde. iklke fordi det kan regne ned i motoren, men da den næppe er 100% tæt og der ved skiftende temperaturer og luftfugtighed sandsynligvis kondenseres en given mængde vand inde i motoren.
    Der kan sikkert nævnes flere andre ting.
    Et kig på olien og visuel sammenligning med ny olie kan måske også give et tip og der skal ske noget. Jeg kan dog ikke umiddelbart forestille mig at du kan se forskel i den givne situation.
    Har en 2 mc´ere der ikke har fået skiftet olie i år. Den ene ikke de sidste 2 år. Den ene har kørt en 2 timers tur sidste år og ingen i år. Den anden har kørt 4 ture i år. turene var af en varighed på ca 1 - 2 timer hvor den sidste tur var med næsten fuld hammer i 45 minutter.
    ........Det blev du måske ikke ret meget kolgere af smiley
    -Men hvad siger instruktionsbogen?

• #6   12. okt 2012 Jeg takker mange gangen for jeres svar. Der var, helt som forventet, delte meninger om emnet. Jeg lader tiden og pungen bestemme om der skal skiftes olie, det lader ikke til at motoren smelter inden næste sæson hvis jeg beslutter mig for at lade vær!

God Weekend!

Kommentér på:
Olieskift - Vinteropbevaring

Annonce