Olieskift - Vinteropbevaring Olieskift - Vinteropbevaring
Hej MCG,
Med farer for at blive henvist til de utallige indlæg der har været omkring emnet, samt at starte en mindre religionskrig, tillader jeg mig at stille spørgsmålet.
Jeg har en Kawasaki ER6n der har gået 9500 km dd. Den var til service ved 6900, hvor filter og olie blev skiftet. Hvor nødvendigt er det er skifte det hele igen, efter så få kilometer?
Er udemærket godt klar over påstande om oliesyre og kondensvand kan total skade motoren (Læs: Ironi), men har det i virkeligheden noget på sig?
Jeg ville mene at en motor der har gået så få kilometer burde kunne køre uden problemer, hvis blot service intervallerne bliver overholdt!
Er jeg helt skævt på den og i gang med at ødelægge mit kæreste eje, eller er jeg blot faldet for myten hvor Motorcykler er lavet af glas?
Mvh. Kasper
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 35 Svar: 912
Men hvad andre mener ang. lige præcis dette rager mig en høstblomst, jep jeg er pylleret men så længe JEG får ro på og tror på at det jeg gør virker ( og mine mc`er har ikke svigtet mig pga. jeg er en pyllerrøv ) Jeg skifter olie filter, luft filter, olie, bremsevædske, koblings vædske, kølevand ( frost vædske ) vasker, pudser, gennemgår ledninger med af tørring og silicone på efter , stik, skilles / renses og får noget kontakt beskyttelse, stel, dæk, kåbedele, og laver det der evt, er på vej, vasker batteriet, giver poler polfedt, kikker pære efter ( skifter gerne ihvertfald hvert andet år )
Også hvis den bare har gået 500-1000 km på en dårlig sæson, jeg får ro på og det er det der tæller hos mig...... og så self en lader til vinter opladning... fuldtank med en snaps af sprit, sådan og der er ro i sjælen til sæsonstart og en cykel der bare springer igang...Glemte lige .. Lukker for benzinen og kører den tør, så svømmerventiler ikke står i spænd, lige inden jeg begynder på det hele.......
aug 2009
Følger: 10 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 152 Svar: 584
Men gør du som Kim får du ikke problemer...så meget kan jeg sige
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.504
jeg kunne godt finde på at skifte olien henovervinteren hvis den var 2.000km gammel.. men kunne også godt finde på at lade være.. det kommer an på mit humør, og om det lige passer med at der skal skrues eller ej..
Din cykel er (næsten) ligeglad..
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 47 Svar: 4.773
Det er noget andet hvis man er ved at nærme sig intervallet for olie skift for sin maskine, altså manglede der 2-3k så ville jeg skifte det, men der er jo 5000-10.000km tilbage i det olie
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 72 Svar: 868
Der kan sikkert nævnes flere andre ting.
Et kig på olien og visuel sammenligning med ny olie kan måske også give et tip og der skal ske noget. Jeg kan dog ikke umiddelbart forestille mig at du kan se forskel i den givne situation.
Har en 2 mc´ere der ikke har fået skiftet olie i år. Den ene ikke de sidste 2 år. Den ene har kørt en 2 timers tur sidste år og ingen i år. Den anden har kørt 4 ture i år. turene var af en varighed på ca 1 - 2 timer hvor den sidste tur var med næsten fuld hammer i 45 minutter.
........Det blev du måske ikke ret meget kolgere af
-Men hvad siger instruktionsbogen?
mar 2012
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 55
God Weekend!
Olieskift - Vinteropbevaring