{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.800 visninger | Oprettet:

Første mc - scenarier! {{forumTopicSubject}}



Jeg har planer om at tage mc-kortet som det første i det nye år(når man nu kan, engang til marts) og har derfor i lang tid kigget på mc'er på dba og lign.. Og savlet over andre der kommer kørende på vejene smiley

Sagen er den, at jeg næste år til sommer er færdig med at studere - ihvertfald i lidt tid. Har tænkt mig at tage et sabbat år, hvor jeg skal køre lidt på mc og hygge mig.. Nu hvor der ikke er skide mange lektier hele tiden.

Mht nye mc'er har jeg set på flg. scenarier, taget in mente at jeg nok skal sælge mc'en efter et år, og så få noget billigere imens jeg læser på uni:


1.) Købe en billig 2-takter, f.eks. Aprilia RS 125, Yamaha TDR 125, eller en gammel japaner til under 20.000. De kører vel ok, og er billige i forsikring, og gode er starte på. Dog har jeg selv haft en Aprilia RS 50, og tjaeh.. 2-taktere kan man godt blive trætte af i længden. Desuden skal jeg også max et par gange om måneden begive mig ud på motorvej - og det går sku ikke helt på sådan nogle, vil jeg da tro.

2.) En lidt dyrere maskine(skal dog nok låne penge :-P, men det går nok), som f.eks. en Suzuki gsf 400 bandit(den ser bare for fræk ud), som så bliver neddroslet. Den er dyrere, dyrere i forsikring, etc etc.. men nok mange gange sjovere. Gensalgsværdien er vel også noget nær købsværdien, da målgruppen for salg er lidt større? - who knows. smiley

3.) En noget dyrere maskine, f.eks. Hyosung GT250R(har set dem til 30-35k brugt, 3k km) eller Ninja 250R. Den går, brugt, op i omkring 45.000 hvilket vel er ok. Jeg skal her igen nok låne penge - men er tabet, over et år, ikke for stort på sådan en ny maskine til at det kan betale sig? - det er jeg ihvertfald kommet frem til.


Hvad mener i? Erfaring vil jeg altid gerne høre om :-).. Husk, at jeg kun skal køre i et års tid, og så skal jeg nok ned på noget yamaha ybr 125 imens jeg studerer.. Har desværre ikke råd til andet til den tid. Så vil gerne prøve det mens jeg kan, og så, 4½ år efter, kan jeg vel få noget ordenligt smiley

Hælder selv mest til nr 2 - f.eks gsf 400'eren eller gs500'eren. De er til at komme af med igen, uden det store tab, og er vel OK sjove at køre på.

Som i kan se, er jeg meget til street/nakedbikes, og evt. gerne noget med kåbe.. Kinacykler, sofacykler, etc, er ikke umiddelbart en mulighed!

Hvad mener i? Kom gerne med råd.. Har søgt i forummet lidt, men har ikke set sådan en direkte problemstilling som dette, men håber ikke det er en re-post..

På forhånd tak!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Første mc - scenarier!
  • John B
    John B Tilmeldt:
    aug 2009

    Følger: 1 Svar: 5
    #1   23. sep 2009 Gs500, billig i indkøb, billig i drift, fin begynder!

  • #2   23. sep 2009 John B

    Har overvejet den - det er lige ved, at jeg os kan beholde den når jeg læser. Den er jo driftsikker som bare satan. Men er lidt meget til en bandit 400!


  • #3   23. sep 2009 Ville klart vælge en Bandit 400 frem for GS500. Den er federe at se på, og en del sjovere at køre på.
    En billig købt RS125 kan godt blive dyr i længden grundet skifte af stempelringe og mere service end en 4 takter.
    Rent økonomisk kan det aldrig betale sig at købe en ny maskine, så hvis totaløkonomien spiller ind, skal du vælge en MC du tror også er noget værd om 2 år. Her vil du tabe mere på en ny GT250R frem for en Ninja 250R


  • #4   23. sep 2009 Ninja 250r - GO! smiley

  • #5   23. sep 2009 Magnus D

    Vil nu mene, at en GSF 400 eller lign. burde være rigelig til at have det "sjovt på", når jeg kun er 19, og det alligevel skal drosles?

    Der er ingen idé i at starter på en fuldblodsracer med 90hk, man kan jo slet ikke styre det så.. Vil jo også gerne leve længere end 2 uger efter jeg køber mc'en ;)=


  • #6   23. sep 2009 "fuldblodsracer med 90hk"?? Noget galt smiley

    Hvad med noget motard/off-road?, hvis det det siger dig noget, der kan du komme langt for små penge, de er som regel bygget på noget meget stabilt og er rigtig sjove på de små veje og i byen. Som regel har de også en lav vægt der kan være til gavn når men er begynder, men kræver selvfølgelig at de taler til en.


  • #7   23. sep 2009 En GS 500 eller evt en ER 5 en NTV eller lignende er ikke en dum ide.

    Du skal nok ikke forvente at få, nær hvad du har givet de næst 2-3 år!

    Markedet er i den grad købers, og det fortsætter formentlig nogen tid endnu. Lad mig plante en anden ide i dit hoved.-)

    Når du har tusset MC et års tid, og skal til at studere, så er det surt at skulle skifte til en mindre MC. Derfor bør nu faktisk skaffe dig noget i nævnte klasse og så beholde den! MC er det perfekte køretøj mens du læser. Den er billig i brændstæf, rimelig i ansvarsforsikring og billig i afgift, og så koste parkering intet og du kan altid finde en P-Plads.

    Hvad så med økonomien, spørger du?

    Hm 30000 nu f.eks. og et salg til måske 24000 om et års tid(hvis du er heldig). Det er en omkostning på 6000+ forrentning. Såskal du ud og købe en mindre MC - 15-20000, som du så bliver træt af.

    Dvs at du ender med at have sparet, max 3000, ved at skifte fra større til mindre - hvis du er heldig!!!! Du kan lige så godt købe en rimelig stabil brugsMC og så have ordentlig transport mens du læser:-)


  • #8   24. sep 2009 Skal siges, at jeg er 19, så forsikringen skal selvfølgelig os være betalelig..

    Men tjaeh, så far tænker jeg, at jeg skal låne 20-25000 og så kigge på noget GSF-400 eller GS 500 E.. De er vel ret driftsikre, og kan beholdes imens jeg studerer. smiley


  • #9   24. sep 2009 Du skal have 10-12k til kørekort, teori/køre prøve, læge erklæring samt førstehjælp

    Du skal have MINDST 5-7k til tøj hvis du køber nyt og af rimelig stand..

    inden du overhovedet har sat dig på cyklen og betalt forsikring for 1 år samt vægtafgift + evt. plader og omregistrering som minimum (måske også syn) er du på 25.000kr

    dertil kommer motorcyklen.. undskyld hvis du har kørt regnestykket igennem på forhånd men det lader sgu ikk til at du har særlig mange penge at køre med siden du skal låne hvis du skal have en cykel til over 20.000kr..


  • #10   25. sep 2009 Mirzza Ehm
    3500 forsikring gf
    580 vægtafgift
    1000 plader og syn
    Hvor fanden kommer de 25000 fra ?

    Jeg ville vælge en rs125 til den pris den står fra splinter ny til nu.
    Suveræn lille sving maskine, hvis du er frisk på at udfodre dig selv i svingene kører de hurtigt.


  • #11   25. sep 2009 10-12k for kørekort? det var satme da dyrt, troede tingene blev billigere i finans krisen, jeg gav da 6,5k for 2 år siden

  • Henrik T
    Henrik T Tilmeldt:
    jun 2009

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 11
    #12   25. sep 2009 Jeg har lige fået kortet i mandags d.21/9-09 og jeg har med alt givet lige omkring 9500,-

  • #13   25. sep 2009 Rune- læs hvad jeg skriver

    jeg inkluderer både kørekortet og motorcykeltøjet..

    jeg gav 11k for mit kort og jeg havde førstehjælp inden..


  • #14   25. sep 2009 .

  • #15   25. sep 2009 Du skal have 10-12k til kørekort, teori/køre prøve, læge erklæring samt førstehjælp

    "Du skal have MINDST 5-7k til tøj hvis du køber nyt og af rimelig stand..

    inden du overhovedet har sat dig på cyklen og betalt forsikring for 1 år samt vægtafgift + evt. plader og omregistrering som minimum (måske også syn) er du på 25.000kr

    dertil kommer motorcyklen.. undskyld hvis du har kørt regnestykket igennem på forhånd men det lader sgu ikk til at du har særlig mange penge at køre med siden du skal låne hvis du skal have en cykel til over 20.000kr.. "


    Kørekort = 7200 kr. Dem har jeg allerede.
    Tøj = En Lazer hjelm til 700kr - 5 stjerner i crashtest. Og så kan jeg godt finde noget OK tøj, dvs bukser + jakke + støvler til omkring 3000. Så er vi på over 7000. Forsikring har jeg tænkt mig at tage ansvar - 2500 kr.

    Så er vi på 14000 kr, ikke 25000..


  • #16   25. sep 2009 Bare husk på at selvom lazer hjelmen er sikker nok, hvor god er komforten så? Bare at den ikke smadre din hørelse.

    Men ellers så køb tøjet i vinter når der er udsalg, så kan du faktisk komme langt for små penge.


  • #17   25. sep 2009 14000,-

    +580 til teori/køre prøve
    +500 til lægeerklæring
    +500 vægtafgift
    +400 omregistrering

    og du skal vel have en kædelås til motorcyklen, evt skifte olie hvis du vil have en motor som skal leve længe..

    jeg siger bare, plus ALTID 20% til dine beregninger, det er de små ting der løber op..

    det er det samme som når man monterer en turbo på en motor, det sgu ikk turboen der er dyr..


  • #18   25. sep 2009 En gammel fin Honda CB400F selvf'ølgelig smiley
    Dejlig sjov cykel med historie. Nu har jeg kørt med 58 heste de sidste to måneder og jeg vil egentlig hellere have min CB'er tilbage.

    Ellers en lille offroader f.eks. Yamaha XT350 eller Honda XL350, Suzuki DR350, Kawasaki KLX 250, er gode startere.


  • #19   25. sep 2009 Nåja og en ekstra 10000kr til når den pludselig skal renoveres smiley


    Bare tjek lortet grundigt inden du køber.


Kommentér på:
Første mc - scenarier!

Annonce