Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.
  • Luge ukrudt 1.375 kr.
  • Flyttet et klædeskab. 700 kr.
  • Swiss Klædeskab 2.000 kr.
  • Terrassedør trepunktslås binder 1.350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Nogen der fraråder selv at koge vandet
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.720
    #1   8. okt 2009 Der er ikke ret meget kalk i vand, og så længe du blander kølervæske i, gør det ingen skade.

Det er, med andre ord, spild af tid...

• #2   8. okt 2009 Er der ikke kalk i kogt vand??

• #3   8. okt 2009 Man skal bruge demineraliseret vand. Hvis du på en måde har fået lavet sådan et demineraliseringsanlæg så er der vel intet forkert i det.

• #4   8. okt 2009 Du får jo kun kalken ud af vandet, hvis du koger det og kondensere dampen, det er jo ikke sådan at kalken på magisk vis fordamper og forsvinder ud i atmosfæren.

Men alm. postevand med kølervæske, eller bare demineraliseret vand. Kommer an på hvor mcen skal bruges.

• #5   8. okt 2009 I en el-kedel tænkte jeg. Men er almindelig postevand altså godt nok?

• #6   8. okt 2009 Og der sker ikke noget med kalken fra postevandet?

• #7   8. okt 2009 nej bare alm. vand og kølervæske så er det fint og der sker ikke noget det andet er spild af tid og det er også kun på batterier man gør det med at koge det eller bruger desteleret vand

• #8   8. okt 2009 Og demoraliseret vand koster 15,- kr på tanken for én liter.

• #10   8. okt 2009 Hehe.. Undskyld Chop Shop 76... "demoraliseret vand"... den er sød. smiley
    Det må være vand uden god moral... smiley Det må vi hellere undgå i mc'en...

• #12   8. okt 2009 Det er spild af energi! Brug postevand:-)

I en MC er alle kanalerne så store, at de ikke kalker til, selv om der skulle fælde nioget ud. Dertil kommer, at de frostvæsker man blander i ikke bare er glycol, men også antikorrosionsmidler og komplexdannere, der holde metalsalte (herunder calcium) i opløsning.

Jeg har aldrig brugt andet end ubehandlet postevand til hverken biler eller MC-er og ikke set antydning af problemer.

Mens vi er ved det - kølertætnere, som så mange er bange for - giver heller ingen problemer på MC-er, men til tider i biler, hvor de kan blokere de meget små kanaler i og omkring varmeapparatet.

Som så ofte - hysterisk hype .... efter min mening

• #13   8. okt 2009 Man skal kun bruge demineraliseret vand hvis man ikke bruger kølervæske sammen med det.

Når du bruger kølervæske, skal det bare blandes med alm postevand!

• #14   8. okt 2009 Brug vandet fra en kondenstørre, det kan bruges i batterier / køler /strygejern alle steder hvor der er brug for kalkfrit vand

• #15   8. okt 2009 Jeg har også tidligere brugt demineraliseret vand, men blev engang gjort opmærksom på at vandet også blev ioniseret under demineraliseringen. Det kunne åbenbart resultere i tæring i køleanlægget, hvis man var uheldig. Om dett er rigtigt eller forert, ved jeg faktisk ikke, men siden har jeg brugt alm. postevand, og har aldrig haft problemer med det.

På de værksteder, hvor jeg har arbejdet, har der også bare røget alm. postevand i bilerne - både ved gennemskylning og påfyldning. De biler som jeg har haft skilt ad, har der aldrig været synlige tegn på kalk af den grund.

• #16   8. okt 2009 Eddie:

Du har ret i, at der faktisk kan være en risiko ved demineraliseret vand, hvis ionbytterne ikke er til stede i rigtigt indbyrdes forhold. "Kalk" er egentlig en blanding af kalcium karbonat og kalcium fosfat. I opløst tilstand findes det som fri kalcium ioner , karbonat - og fosfationer. Når man demineraliseret bytter man halcium med brintioner (syre) og de andre ioner med hydroxylioner (base),

Det sker med hver sin ionbytter. Er der underskud af hydroxylionbytteren, får man ikke neutraliseret den syre, der dannes, og er der underskud af brintionbytteren får man ikke neutraliseret basen.

I dag tror jeg ikke, der er så stor risiko, idet man moniterer pH i det færdige produkt. Dog skal man være klar over, at demin vand, der ikke opbevares ordentligt tillukket opsamler kuldioxid fra atmosfæren og faktisk bliver surt. Postevand opsamler også kuldioxid, men har sin egen stødpudeeffekt og forsures ikke.

Se, hvis jeg skal vælge mellem en teoretisk mulig kalkaflejring eller syre tilsætning, så er valget vel ret enkelt:-)

• #17   8. okt 2009 Giver Knud ret. I gamle dage da der fantes støbejerns motorer, betød det intet at der ikke var kølervæske i motoren, altså når der ikke var risiko for frost. I dag hvor næsten alt er lavet i aluminium er det vigtigt at bruge kølervæske der indeholder et antikorrosivt stof så tæring undgås.
    Så glem alt om deminiraliseret vand, brug postevand det beholder sine egne værdier under alle forhold.

• #18   9. okt 2009 Knud (Vestegnen) J

Du skriver: Som så ofte - hysterisk hype .... efter min mening

"I en MC er alle kanalerne så store, at de ikke kalker til, selv om der skulle fælde nioget ud."

Er det noget du er sikker på??? Eller bare pølsesnak? For det kan skam have ret så dyre konsekvenser for den bruger herinde der følger dit råd både med alm postevand og for slet ikke at tale om kølertætnere som du også skriver heller ikke giver problemer...

På eksempelvis C20LET, X20XEV og Z20LET blokke fra opel som er stort set identiske er der meget forskel på kølekanaler. Så det undrer mig at du med sikkerhed kan generalisere at det er uden betydning på en MC hvor der i lige så stor stil bliver eksperimenteret med nye motorer smiley

Jeg holder med Don T: I alle værkstedshåndbøger og manualer jeg har set, anbefales det at bruge demineraliseret vand i køleanlægget!!!

Så er det sku det man gør...

• #19   9. okt 2009 Peter. Den tossede Jyde... ( 8444 Balle ) R

Nu er formålet med kølervæske så også at smøre vandpumpen i en motor... Så at køre uden er nok knapt så smart...

• #20   9. okt 2009 MKB

Jeg medgiver dig gerne en ting - jeg kan ikke garantere dig at der ikke findes en eller anden speciel konstruktion, hvor der ikke err en eller anden semimikroskopisk kanal, der kan lukkes, men så er man nok også dømt til at få problemer alligevel.

De har maskiner er jo ikke sterile, de har gummislanger, pakninger o.l der afgiver partikler under alle omstændigheder, og endelige er der en hel del manualer der foreslår noget ret interessant - nemlig at man efter samling af et adskilt kølersystem rutinemæssig tilsætter ikke bare vand/afkalket vand, frostvæske og en kølertætner, som man af vedligeholdelsesmæssige årsager efterlader i systemerne! Sådan en virker ved at aflejre et hærdende lag overalt i kølersystemet. I den sammenhæng er lidt kalk fra vandet nok noget der betyder mindre.

Er der nogen her, der har set et kølersystem på en MC med tilstopninger som følge af anvendelse af postevand??

• #21   9. okt 2009 Knud (Vestegnen) J

Er nu ret sikker på at postevand ikke gør den store skade i nogen som helst motor. På sigt måske, men der går vist mange år. Men når nu det står i manualen at demiraliseret vand er det korrekte skal man efter min mening holde sig til dette...

Mht. til køle-tætner er det i min verden det samme som at blæse det her dæk-tætner i... Kunne aldrig drømme om at gøre det på noget som helst køretøj og slet ikke en MC.

• #22   9. okt 2009 Når demineraliseret vand ikke koster mere, hvorfor så tage chancen?.

• #23   9. okt 2009 Har man en manual, hvor der står, at man skal anvende demin vand, så gør dog det, Jeg tror nok jeg ville blæse det en hatfuld, Sålænge der også kommer helt almindelig frostvæske i også, så er der under alle omstændigheder styr på saltene.

Silikonebaseret kølervæske har jeg ikke skrevet noget som helst om, og det vil jeg nok heller ikke, i og med, at jeg nok aldrig ville anvende det, eller for den sags skyld anbefale det til noget.

Det har sikkert sin berettigelse til helt specifikke formål, men i modsætning til glycoler og vand, er det ikke uden videre blandbart i alle forhold med de ting der ellers kan dukke op over tid i et kølersystem, og jeg tror i øvrigt også man skal være voldsomt omhyggelig med at få klargjort sit system. Jeg ville selv være bange for eventueller polymeriseringer og geleringer

• #24   9. okt 2009 Grand D

Nu er jeg ikke helt sikker på hvorfor det skal skiftes hvert andet år, men har en god teori:

På min PC har jeg en masse vandkøling og har haft det i flere år, hvis jeg IKKE skifter det mindst 1 gang i året begynder det at danne alger og blive grumset... Hertil skal siges at jeg har kørt på både meget dyre additiver og skam også ganske alm. kølevæske til bil/mc. Begge laver det samme. Så det er mit bud. Hvorfor skulle det være anderledes i en MC? smiley

• #25   9. okt 2009 Bombe, vandkvaliteten bliver vi nok ikke enige om, men til gengæld kan jeg fortælle, hvorfor man skal skifte kølervæske regelmæssigt.

Kølervæsken indeholder som tidligere nævnt smørende additiver til vandpumpen. Disse er ikke evighedsstabile i nærheden af vand og varme, og et normalt skøn er, at hvis man skifter hvert andet år, så har man altid en rimelig smøring til vandpumpen.

• #26   9. okt 2009 Jeg vil give knud helt ret i at det ikke gør den store skade. Jeg har aldrig set en motor som har taget skade af alm. postevand. Og jeg har heller aldrig set kalkudfældninger af nogen betydning.

Men jeg har til gengæld set folk som hælder kølevæsken af, og fylder ny på - UDEN at gennemskylle systemet så godt som det nu er muligt. SÅ er der nemlig risiko for at kølevæsken "fælder", og bliver til noget mærkeligt gele. Jeg har måttet rense biler, hvor kanalerne omkring spjældhuset (som virkeligt er små kanaler - er lavet på de biler som har varme i spældhus, eks.vis Fiat) er fuldstændigt tilstoppede af gammelt fældet kølevæske - lidt ligesom hvis bilen har haft en defekt toppakning.

Det synes jeg er mere vigtigt, end om vandet indeholder 4 gram kalk, som kan afsættes i motoren. Men altså - det er vel et spørgsmål om religion...

• #27   9. okt 2009 Jeg tvivler iøvrigt på at alle mc-værkstederne skyller og påfylder med demineraliseret vand. Men hvad man ikke ser, får man ikke ondt i numsen af... eller noget!! smiley

Kommentér på:
Nogen der fraråder selv at koge vandet

Annonce