4.424 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
25 Svar
Nogen der fraråder selv at koge vandet Nogen der fraråder selv at koge vandet
Nogen dr fraråder selv at koge vandet for kalk, hvis jeg skal blande det med kølervæske?
0 synes godt om
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.720
Det er, med andre ord, spild af tid...
okt 2004
Følger: 28 Følgere: 36 MC-er: 6 Emner: 394 Svar: 7.567
feb 2009
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 44 Svar: 94
sep 2005
Følger: 17 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 300 Svar: 1.819
Men alm. postevand med kølervæske, eller bare demineraliseret vand. Kommer an på hvor mcen skal bruges.
jul 2009
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 20 Svar: 19
jul 2009
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 20 Svar: 19
jan 2008
Følger: 39 Følgere: 36 MC-er: 9 Emner: 15 Svar: 8
jul 2008
Følger: 27 Følgere: 61 MC-er: 12 Emner: 234 Svar: 955
jun 2007
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 60
Det må være vand uden god moral...
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
I en MC er alle kanalerne så store, at de ikke kalker til, selv om der skulle fælde nioget ud. Dertil kommer, at de frostvæsker man blander i ikke bare er glycol, men også antikorrosionsmidler og komplexdannere, der holde metalsalte (herunder calcium) i opløsning.
Jeg har aldrig brugt andet end ubehandlet postevand til hverken biler eller MC-er og ikke set antydning af problemer.
Mens vi er ved det - kølertætnere, som så mange er bange for - giver heller ingen problemer på MC-er, men til tider i biler, hvor de kan blokere de meget små kanaler i og omkring varmeapparatet.
Som så ofte - hysterisk hype .... efter min mening
maj 2006
Følger: 112 Følgere: 87 MC-er: 10 Emner: 143 Svar: 4.087
Når du bruger kølervæske, skal det bare blandes med alm postevand!
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 35 Svar: 912
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 72 Svar: 663
På de værksteder, hvor jeg har arbejdet, har der også bare røget alm. postevand i bilerne - både ved gennemskylning og påfyldning. De biler som jeg har haft skilt ad, har der aldrig været synlige tegn på kalk af den grund.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Du har ret i, at der faktisk kan være en risiko ved demineraliseret vand, hvis ionbytterne ikke er til stede i rigtigt indbyrdes forhold. "Kalk" er egentlig en blanding af kalcium karbonat og kalcium fosfat. I opløst tilstand findes det som fri kalcium ioner , karbonat - og fosfationer. Når man demineraliseret bytter man halcium med brintioner (syre) og de andre ioner med hydroxylioner (base),
Det sker med hver sin ionbytter. Er der underskud af hydroxylionbytteren, får man ikke neutraliseret den syre, der dannes, og er der underskud af brintionbytteren får man ikke neutraliseret basen.
I dag tror jeg ikke, der er så stor risiko, idet man moniterer pH i det færdige produkt. Dog skal man være klar over, at demin vand, der ikke opbevares ordentligt tillukket opsamler kuldioxid fra atmosfæren og faktisk bliver surt. Postevand opsamler også kuldioxid, men har sin egen stødpudeeffekt og forsures ikke.
Se, hvis jeg skal vælge mellem en teoretisk mulig kalkaflejring eller syre tilsætning, så er valget vel ret enkelt:-)
maj 2005
Følger: 21 Følgere: 20 MC-er: 9 Emner: 174 Svar: 920
Så glem alt om deminiraliseret vand, brug postevand det beholder sine egne værdier under alle forhold.
okt 2008
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 798
Du skriver: Som så ofte - hysterisk hype .... efter min mening
"I en MC er alle kanalerne så store, at de ikke kalker til, selv om der skulle fælde nioget ud."
Er det noget du er sikker på??? Eller bare pølsesnak? For det kan skam have ret så dyre konsekvenser for den bruger herinde der følger dit råd både med alm postevand og for slet ikke at tale om kølertætnere som du også skriver heller ikke giver problemer...
På eksempelvis C20LET, X20XEV og Z20LET blokke fra opel som er stort set identiske er der meget forskel på kølekanaler. Så det undrer mig at du med sikkerhed kan generalisere at det er uden betydning på en MC hvor der i lige så stor stil bliver eksperimenteret med nye motorer
Jeg holder med Don T: I alle værkstedshåndbøger og manualer jeg har set, anbefales det at bruge demineraliseret vand i køleanlægget!!!
Så er det sku det man gør...
okt 2008
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 798
Nu er formålet med kølervæske så også at smøre vandpumpen i en motor... Så at køre uden er nok knapt så smart...
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Jeg medgiver dig gerne en ting - jeg kan ikke garantere dig at der ikke findes en eller anden speciel konstruktion, hvor der ikke err en eller anden semimikroskopisk kanal, der kan lukkes, men så er man nok også dømt til at få problemer alligevel.
De har maskiner er jo ikke sterile, de har gummislanger, pakninger o.l der afgiver partikler under alle omstændigheder, og endelige er der en hel del manualer der foreslår noget ret interessant - nemlig at man efter samling af et adskilt kølersystem rutinemæssig tilsætter ikke bare vand/afkalket vand, frostvæske og en kølertætner, som man af vedligeholdelsesmæssige årsager efterlader i systemerne! Sådan en virker ved at aflejre et hærdende lag overalt i kølersystemet. I den sammenhæng er lidt kalk fra vandet nok noget der betyder mindre.
Er der nogen her, der har set et kølersystem på en MC med tilstopninger som følge af anvendelse af postevand??
okt 2008
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 798
Er nu ret sikker på at postevand ikke gør den store skade i nogen som helst motor. På sigt måske, men der går vist mange år. Men når nu det står i manualen at demiraliseret vand er det korrekte skal man efter min mening holde sig til dette...
Mht. til køle-tætner er det i min verden det samme som at blæse det her dæk-tætner i... Kunne aldrig drømme om at gøre det på noget som helst køretøj og slet ikke en MC.
jun 2004
Følger: 20 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 12
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Silikonebaseret kølervæske har jeg ikke skrevet noget som helst om, og det vil jeg nok heller ikke, i og med, at jeg nok aldrig ville anvende det, eller for den sags skyld anbefale det til noget.
Det har sikkert sin berettigelse til helt specifikke formål, men i modsætning til glycoler og vand, er det ikke uden videre blandbart i alle forhold med de ting der ellers kan dukke op over tid i et kølersystem, og jeg tror i øvrigt også man skal være voldsomt omhyggelig med at få klargjort sit system. Jeg ville selv være bange for eventueller polymeriseringer og geleringer
okt 2008
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 798
Nu er jeg ikke helt sikker på hvorfor det skal skiftes hvert andet år, men har en god teori:
På min PC har jeg en masse vandkøling og har haft det i flere år, hvis jeg IKKE skifter det mindst 1 gang i året begynder det at danne alger og blive grumset... Hertil skal siges at jeg har kørt på både meget dyre additiver og skam også ganske alm. kølevæske til bil/mc. Begge laver det samme. Så det er mit bud. Hvorfor skulle det være anderledes i en MC?
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Kølervæsken indeholder som tidligere nævnt smørende additiver til vandpumpen. Disse er ikke evighedsstabile i nærheden af vand og varme, og et normalt skøn er, at hvis man skifter hvert andet år, så har man altid en rimelig smøring til vandpumpen.
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 72 Svar: 663
Men jeg har til gengæld set folk som hælder kølevæsken af, og fylder ny på - UDEN at gennemskylle systemet så godt som det nu er muligt. SÅ er der nemlig risiko for at kølevæsken "fælder", og bliver til noget mærkeligt gele. Jeg har måttet rense biler, hvor kanalerne omkring spjældhuset (som virkeligt er små kanaler - er lavet på de biler som har varme i spældhus, eks.vis Fiat) er fuldstændigt tilstoppede af gammelt fældet kølevæske - lidt ligesom hvis bilen har haft en defekt toppakning.
Det synes jeg er mere vigtigt, end om vandet indeholder 4 gram kalk, som kan afsættes i motoren. Men altså - det er vel et spørgsmål om religion...
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 72 Svar: 663
Nogen der fraråder selv at koge vandet