9.447 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Soda og kaustisk soda? Soda og kaustisk soda?

Endnu et spørgsmål mht. elektrolyse.
Jeg har fundet ud af at man skal ikke stikke hånden ned i en blanding med kaustisk soda, da hånden begynder at ryge kort efter.
Normalvis bruger man alm. soda, men så er mit spørgsmål: hvor kraftigt er sådan noget? skal man også holde nallerne væk der?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle kommode 400 kr.
  • Skifte cover til lampe i loft 500 kr.
  • Utæt afløb i køkken 1.500 kr.
  • Sæt en loftslampe op i udtaget 400 kr.
  • Cykelkæde 475 kr.
  • Tømrer til reparation og ophængning af badeværelses skab 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Soda og kaustisk soda?
  • #1   28. dec 2009 Du skal ihvertfald lige tænke dig om når du arbejder med kemikalier, det er jo ret stærke baser du har gang i, så vil nok foreslå du bruger handsker og gør det et sted med ganske god udluftning.

• #2   28. dec 2009 Du skal ikke bade i det, men det er ikke tilnærmelsesvis så risikabelt:-)

Almindelig soda er natriumkarbonat, og det lægger en pH værdi i vand omkring 10-10,5.

Kaustisk soda er natriumhydrixod og inden for gængs daglig kemi, bliver det bare ikke væære i den retning. Her opnår man pH-værdier på 12,5 op i nærheden af 14.

• #3   28. dec 2009 Men Christian:

Lasse har fat i noget - du vil gerne eksperimentere, men så er der nogle generelle ting, som er gode. Beskyttelsesbriller, handsker og udluftning er bestemt noget af det vigtigste, men jeg synes også, at det er godt, at du spørger, i stedet for bare at "mikse og fyre op:-)"

• #4   28. dec 2009 kan ikke huske blandings rækkefølgen,men det finder man ud af hurtigt,det er flere år siden jeg sidst har brugt det.husk bare at der ikke skal være en masse klumper i tapetklisteren,så er det ikke til at arbejde med.

• #5   28. dec 2009 Der er én ting der helt sikkert: Hvis du får Kaustisk soda i øjet når du IKKE at skylle inden skaden er sket.
    Som Knud skriver: HUSK værnemidler. Du har jo erfaret hvad der sker når du får det på huden!!!!

• #6   28. dec 2009 Det med udluftning, hvor vigtigt er det på en skala fra 1-10? Skidtet står i garagen og syder.

Nu hvor kaustisk soda laver en noget højere basisk værdi, burde det så ikke gøre processen hurtigere?

• #7   28. dec 2009 Det kommer lidt an på, hvilken reaktion der forløber, men generelt vil en større basekoncentration (kaustisk soda) medføre hurtigere reaktionshastigheder.

• #8   28. dec 2009 Så holder jeg mig til kaustisk smiley
    Skal ha lagt forgaflen i elektrolyse, men den er for stor til spanden. Mine forældre har en balje, som de bruger til grønsager. Tar det skade af at jeg låner det til det i 1 uge eller 2?

• #9   28. dec 2009 Det er ikke utænkelig, at den bliver noget underlig.

Hvad er den lavet af?

• #10   28. dec 2009 hehe, du er sq da ved at være noget af en kemiker Christian.... er det den gamle hamlet der får så mange kemikalier ? bliver sq spændene at se når den bliver til noget igen smiley

• #11   28. dec 2009 Knud
    Sort plastic balje.
    Tror du den tar skade? De siger at jeg bare kan købe en ny hvis den går i stykker. Men vil da gerne vide om jeg ligeså godt kan købe en ny med det samme smiley

Lars
    Ja svinet skal bare ha nogle kemikalier smiley
    nu skal jeg bare ha øvet mig lidt i at svejse, er ved at kunne lave nogle "ok" svejsninger, men stadig ikke perfekte hver gang smiley kan også være lidt fordi jeg ikke er mester i at indstille apparatet og fordi jeg ikke kan regulere trykket på CO2'en. Bruger bare en gammel ildslukker, hvor der jo er fuld tryk på når den er åben. Har fundet ud af at når den er nede på det kvarte af det den kommer op på når jeg trykker, så laver den de pæneste svejsninger. Problemet er bare at det niveau er den kun på i 1-2 sec, så skal jeg trykke igen smiley

• #12   29. dec 2009 Plasticbaljen er nærmest perfekt. Den skal nok holde, men gør den nu ordentligt ren med masser af vand, inden der skal grønsager i igen.

• #13   29. dec 2009 Skal jeg nok se om jeg husker smiley

Kommentér på:
Soda og kaustisk soda?

Annonce