{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.031 visninger | Oprettet:

Hvor tit skifter I styrthjelm? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.

Her i vinter-varmen, sidder man jo og glæder sig til foråret og duften af sennepsmarker.

Vi sad forleden nogle stykker og talte lidt om vores udstyr.. - altså det der skal beskytte hovedet hvor hjernen sidder. - Styrthjelmen

Jeg har altid skiftet hjelm hver 4. år også selvom den gamle ved øjesyn ikke skulle fejle noget.

Når man tænker på at hjelmen er den absolut vigtigste del af udstyret, chokerer det mig at mange kører med den sammen hjelm i mange år og tilmed var valgt en billig plastic hjelm.
Alle ved at alle materialer nedbrydes af vore omgivelser, ozon, ilt, forurening, syreregn, bakterier og mikroorganismer. Så er det lige at man burde tænke om hjelmen den dag man får brug for den også har den styrke, som den havde da den var ny.

Derfor har jeg altid skiftet senest hver 4. år

Hvad gør I andre?



PS - jeg har lige bestilt den nye Schuberth S1-Pro som afløser for min gamle Schuberth S1.

Og ja - den er naturligvis køb hos en DK-forhandler.



Mvh
Thomas E


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor tit skifter I styrthjelm?
  • #1   27. jan 2010 jeg skifter gerne hvert 2 år. men jeg køber heller ikke de helt dyre hjelme som schubert. min er en shoei raid 2. den er 2 år her til sommer og har fragtet mig ca 45000 km i al slags vejr. så jeg tror også den er ved at være moden til udskiftning,

  • #2   27. jan 2010 har kun haft en hjelm i hmm 1år nu, men jeg væltede med den første jeg havde, så den er blevet udskiftet.
    Men vil nok udskifte hvert 3-4år, ligesom hvis jeg taber den fra noget højt, vil hellere give de ekstra penge, også være sikker på den virker.


  • #3   27. jan 2010 Det ved jeg ikke men jeg har lige skiftet til en Schubert C3, den gamle var kun 3år. Jeg kan ikke sige hvad der er rigtig?

  • #4   27. jan 2010 Skifter nårjeg bliver træt af det gamle udseende eller falder over et godt tilbud. Ca hvert 2. år

  • #5   27. jan 2010 Hver gang det har regnet. Man ved aldrig med det syreregn!

  • #6   27. jan 2010 Min er ved at være 10år, men de 6år har bare været i et skab da jeg ikek har haft noget at kører på, så længe den ikke er tabt eller klam beholder jeg den

  • #7   27. jan 2010 De holder som regel ikke så frygteligt længe. Man må jo kun smadre dem en gang.

  • #9   27. jan 2010 er der så nogen med lidt dyrere hjelme som tænker at involvere forsikringsselskabet hvis de skulle tabe deres hjelm? Her tænker jeg indbo forsikring.

    For det er jo en skade af en slags


  • #10   27. jan 2010 Ville sgu ikke købe en hjelm der ikke kan tåle at blive tabt. Syntes fidusen går lidt af ballonen, når en <i>styrt</i>hjelm ikke kan tåle at blive tabt... ;o)

  • #12   27. jan 2010 Jeg plejer som regel at ødelægge min med et par års mellemrum (ved at vælte?!) men er selv nu så langt henne at min nuværende hjelm faktisk er blevet hele 4 år. Den har dog ikke kørt så mange kilometer så jeg mener sagtens, at den kan holde en del år endnu...

  • #14   27. jan 2010 Efter hvert styrt.

  • #15   27. jan 2010 Hvert år . lige som med dragten ! .

  • #16   27. jan 2010 Det er meget forskelligt. Alle hjelme sætter sig lidt over tid (mest i starten). Når den begynder at skulle trækkes på plads under kørsel, så er det skiftetid.

    Får den et ordentlig gok inden da, bliver den skiftet


  • #17   27. jan 2010 Arai har selv lagt en video ud hvor de siger at det ikke gør noget den bliver tabt, ikke styrt, men hvis den ryger af styret eller lignende.

  • #18   27. jan 2010 Den med de 5 år en en god ide.
    Jan K: Hvis din hjlem kan tåle at blive smidt rundt med så er det ikke skide god hjelm når den skal til at gøre sit arbejde. Hvis du ser hvordan en Arai hjelm er bygget op (har en ligende der er skåret op/over) og samtidig læser lidt om det så vil du fo

    det er sku sjovt at mane spre på en hjelm - når det efterhånden kun er det enste vores læger IKKE kan fixse.
    Slå du først dit hovde - er der ingen vej tilbage.


  • #19   27. jan 2010 ;o) <--- Denne smiley lavet med et semikolon betyder at den "blinker" med det ene øje. Jeg bruger den ofte når jeg vil pointere at jeg skriver noget som ikke er helt serøst. Måske endda ironisk....:o)

  • #20   27. jan 2010 min skiftes ud efter en tur i asfalten, men det går ofte en del år mellem hver gang. dog byttes den ud efter max 4 år, da er den som regel umoderne aligevel, og det er kommet bedre ting på markedet.

    men det er bare hvad jeg gør, om jeg ikke har en sikkerhedsvest påsyet, da sælger jeg den til en betjent for en 50 er...


  • #26   27. jan 2010 Emil: Jeg ville skifte! så er du på den sikre side.

    Havde selv et styrt sidste år, hvor jeg heller ikke helt har styr på hvad eller om mit hoved ramte noget, jeg har skiftet. Hvis jeg er det mindste i tvivl om min hjelm er tip top vil jeg skifte!

    Jeg ser på det spørgsmål med hjelm således; Det du inversterer i din hjelm er det du inversterer i dit liv.

    Som svar på tråden; jeg har skiftet min hjem hvert år pga styrt/slag oa.


  • #28   27. jan 2010 Den hjælm jeg havde( har liggende), før jeg købte racer. Den havde jeg fra jeg fik knallert som 14 årig. Dvs 35 år. (havde dog AGO hjelm i de år jeg kørte Kawa 900.)
    PS, korken ser ud som ny.


  • #29   27. jan 2010 Min første hjelm var 6 år, da den blev skiftet - men den havde så også gjort præcis hvad den var beregnet til, nemlig at redde mit liv da jeg landede på hovedet efter et styrt.

    Jeg vil skifte efter styrt og når den begynder at virke for stor. Det med at skifte hvert 4-5 år kommer nok også an på hvor meget man bruger den.


  • #30   27. jan 2010 mm lugten af sur hjelm.

  • #31   27. jan 2010 Det var en billig hat til 600kr, så polstringen kunne ikke hives ud smiley
    men det var en posedame der tog den plastikpose jeg havde hængt over hjelmen, så da jeg kom tilbage var den fyldt op med vand :/... og dagen efter ser jeg hende posedamen gå rundt med min pose smiley


  • #32   27. jan 2010 he he..... sku ærgeligt....

  • #33   27. jan 2010 At skallen bliver ridset betyder sjældent noget for holdbarheden. Det skrøbeligste sikkerhedselement er skummet/flamingoen inde i hjelmen. Det bliver presset sammen i tilfælde af styrt og tager derved energien ved faldet. Det udvider sig ikke igen og derfor skal en hjelm skiftes ved selv små styrt. Hvis man bare taber hjelmen på jorden, sker der intet med flamingoen og derfor er sikkerheden intakt.

  • #35   27. jan 2010 Don T: jeg begravede selv fjæset i noget jord med 80km't for et år siden, vil du også have brugt sådan en hjelm ?, den havde ikke en eneste rids.
    Du kan jo ikke se om din knold har trykket polyesteren inden i hatten.
    Man er altså for nærig hvis man ikke gider at betale 2k, for sikkerheden på ens hoved.


  • #38   27. jan 2010 Grunden til at jeg tænker disse tanker, har intet med nogen fabrikanter at gøre, ej heller om disse anbefaler at udskifte eller ej.

    Tanken er blot, at hvis man har sit hoved kært, bør man også gøre sit bedste for at beskytte det, når vi motorcyklister nu har valgt at leve så farligt i fritiden.

    Alle ved at alle materialer nedbrydes af naturen. Ved godt at forskellige materialer nedbrydes forskelligt, nogle på kort tid og andre over længere tid.

    Og samtidig med den viden jeg over de sidste 5 år har fået omkring lædertøj, CE-godkendelser og meget andet, gør at man tænker sit, især når diverse producenter kun skal overholde visse standarder. Tag bare CE-beskytterne, som performer så forskelligt i testen, når de skal godkendes. Nogle overholder kun lige værdierne og andre optager helt op til 60% mere energi end normen tillader.

    Igen tænker jeg at tilsvarende sikkert også er gældende for hjelme, og tidens slid og alt det den udsættes for, gør at den måske ikke klarer den "rigtige" test når og hvis uheldet er ude. - Skrækkelig tanke at skulle sidde som "grøntsag" i rullestol, fordi man sparede på udstyret.

    Kan dog ud fra manges svar se at flere tænker som jeg.

    Mvh
    Thomas E



  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
    #39   27. jan 2010 Jeg køber gerne en ny hjelm hvert andet år, så der er en naturlig udskiftning på mine.

    Mit visir fik en ordentlig gang asfalt-eksem i sommer, men det skifter jeg sgu ikke hjelmen for når den sidder så godt som den gør.


  • #40   27. jan 2010 Don T: det var så jord jeg landte i, og visiret blev rykket af, så jeg vil sq ikke bruge sådan en hjelm igen, men kunne da have solgt den så.

  • #42   28. jan 2010 Kunne jeg sgu heller ikke finde på :P, den røg lige ud i containeren sammen med mit læder, ret surt smiley

    Men jeg er nok også blevet en pivskid efter jeg vælted, så vil hellere købe en hjelm for meget, end at spare på "sikkerheden"


Kommentér på:
Hvor tit skifter I styrthjelm?

Annonce