5.981 visninger
|
Oprettet:
Römer Hjelme - Thansen {{forumTopicSubject}}
Hej mcg har lige set at thansen nu sælger det tyske mærke Römer som også har sin egen gp hjelme edition.
Nu er det så blevet tid til at jeg skal ud og købe en ny hjelm. Nogen som kender til dette mærke Römer og er det gode hjelme?
Og der kigger jeg blandt andet på Kbc hjelme og Römer
som de nu sælger.
Se evt deres nye "Collection" http://www.thansen.dk/products.asp?c=3562625734&n=-1211995076
http://www.roemer-helmets.com/EN/collection.htm
mar 2008
Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 9 Svar: 395
Hvad ønsker du dig af din hjelm? / Hvilke krav stiller du til din hjelm?
Hvad er vigtigt for DIG?
Her kommer nogle eksempler på "krav"/ønsker... De er opstillet i vilkårlig rækkefølge:
* Pasform
* Farve(r)
* Design
* Comfort
* Støj
* Materiale
* vægt
* Aerodynamik
* Hvor meget køre du
* Pris (Hvor meget er dit hoved værd).
Og så kan jeg ikke lade være med at tænke på den her: Hvor mange penge har man brugt på sin Cykel - hvor mange penge "fortjener" jeg at bruge til beskyttelse af mit hoved !
Sorry, men jeg kunne ikke dy mig
- Der findes helt sikkert mere der kan føjes til listen, men jeg syntes at fler burde stille sig selv disse ønsker/krav op i en prioriterings rækkefølge og dernæst tage ud at kigge/prøve.
maj 2005
Følger: 29 Følgere: 28 Emner: 39 Svar: 1.138
mar 2008
Følger: 13 Følgere: 11 MC-er: 3 Emner: 212 Svar: 1.303
* Den skal være godkendt
* Den må ikke støje
* Den skal sidde ordentligt
* Den skal være så meget dug fri som muligt
* Gode ventilation
Så er der vidst ikke andet.
mar 2008
Jeg kører gerne helårligt altså også om vinteren når jeg kan og især nu.
Ja det skulle jeg også mene
Jeg har kørt med Nex Racing fuldface hjelm fra thansen som er godkendt af FDM bedst i test. Den er en glasfiber hjelm mener jeg.
Og ellers har jeg stadig min gamle Grex hjelm Fuldface. Den er den mest støjfrie hjelm jeg har haft lige siden, men problemet er at den let dugger altså, som om den ikke har ordentlig ventilation.
Så i princippet kan jeg altså godt købe endnu en nex hjelm eller nau.
aug 2006
Følger: 33 Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 13 Svar: 234
mar 2008
(Det skal dog nævnes at Pasformen bør ALTID stå øverst på listen!
Thomas P : Fin liste, så er det bare ud at prøve nogle forskellige hjelme
maj 2005
mar 2008
Jo tak synes bare ikke rigtig at der står særlig meget om de specifikke hjelmes data som jeg kigger på, når jeg står ude i butikken.
mar 2008
Okay kunne være man skulle prøve det der Fogcity. Men ellers har jeg da kigget på denne hjelm som snart kommer til thansen af mærkevarer.
Den er da pæn og fed : http://www.thansen.dk/product.asp?c=3562625734&n=-1211995076&pn=-1211953199
maj 2005
aug 2006
Følger: 33 Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 13 Svar: 234
mar 2008
Det er sandt, men ekspedienterne bør vide noget om de varer de sælger, får du fornemmelsen af at dette ikke er tilfældet eller at deres viden er mangelfuld - så køb hjelmen et andet sted !
maj 2005
hey vent lige..............
mar 2008
Okay det kan der vel være noget om
Den sidste hjelm Nex Racing med fdm testen. Den klager jeg slet ikke over. De sælger den bare ikke mere.
#Gud# Den med pasformen har du nok ret i. Synes alligevel at der er forskel når jeg bruger min Grex hjelm end Nex hjelmen som nu skal skiftes ud.
Jeg har også prøvet en flip-up hjelm og der synes jeg at den larmede mere end min fuldface hjelm. Så nu holder jeg mig bare til fuldface hjelme.
mar 2008
Man må vel gå ud fra at de tests m.v. som er blevet lavet - er fortaget ud fra at hjelmen har siddet optimalt på testpersonerne (Eller forhandleren/Ekspedienten) - hvis det er dem som udtaler sig/ rådgiver ???
Thomas P : Med "fare" for at blive stemplet som "mærkeluder" - Tilbyder Schuberth forhandlerne faktisk demo/test tur med deres hjelme !
mar 2008
Fedt tilbud, fed hjelm men farven er bare ikke mig. Synes der er et eller andet feminint over den farve og hjelm
mar 2008
Det er helt i orden. Jeg har alligevel ikke råd til en kæmpe sport/tourer maskine i øjeblikket da jeg også er studerende med su og lidt arbejde.
Jeg kommer alligevel ikke højere op i fart end 120 km/t eller hvad det nu er. Så jeg har ikke tænkt mig at bruge en kæmpe formue på en hjelm indtil videre. Regner med at bruge allerhøjest 1000 kr på en hjelm.
Så længe jeg ikke ligger og kører 200+ km/t så må det da være fint.
maj 2005
mar 2008
Både C3 og S1Pro
maj 2009
Følger: 30 Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 72 Svar: 452
Hvis en hjelm i dk forhandles som en godkendt hjelm, og den er mærket osv, så er den vel tilstrækkelig; Hvis man kører pænt...
-Den har vel klaret nogle tests, for at få mærket???
Hvis man derimod ligger og pløjer rundt med øret i bund og kører meget friskt til, er ens hoved også mere udsat ved styrt... Derfor bør man købe en dyr hjelm...
Ret mig hvis jeg tager fejl
maj 2005
Self kan vi godt blive enige om at Shubberne er super støjsvage, no doubt, men alle hoveder ligner jo desværre bare ikke det indvendige af en schub hjelm, så den kan jo komme til at sidde af røven til, tyst, men dårligt, og så er de uden for Thomas' økonomiske ramme desværre
mar 2008
Ja korrekt. Synes også at de er mega fede lige som der er andre kendte mærker. Men nu tænker jeg egentlig ikke så meget over det ud over det som minimum at den skal være godkendt o.s.v.
mar 2008
maj 2005
mar 2008
Hvad med denne hjelm? den ser da ellers pæn sej ud.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=3562843547&n=-1336111270&pn=-1336109167
mar 2008
Så vil jeg rette dig
Sikkerhed går langt videre end "bare" godkendelsen... Ordet KOMFORT er absolut ligeså vigtigt - det samme gør sig gældende med støjen (her kan den dog reduceres med ørepropper)... Dertil kommer så også materiale, nogle materialer holder også længere end andre (her tænker jeg på inderskallen). - Snakker vi om yderskallen, får du ALDRIG mig til at køre med en plasthjelm...
Men du har ret i det første du skriver: at det er en endeløs diskussion - derfor rådede jeg også Thomas (og andre) til at lave sig en liste !
Nu fik han så puttet nogle ønsker/krav på sin liste - han (Thomas) du mangler så bare at sætte den i prioritering... Og når du gør det skal du sætte dit afsatte beløb øverst, som pkt. 1 - fordi det tilsyneladende overskygger dine andre krav! Og så kan du samtidig stryge en del af de andre ønsker - ganske simpelt fordi man ikke kan få alt til ingenting.
Når du (Thomas), tror at du er forholdvis fredet fordi du kører
under 200 km/t... WOW!!! Så har du formodentligt aldrig set hvad der kan ske når man kører 10 km/t og bliver jordet ned bagfra på motorvejen af en billist som SMS'er med 100 km/t mens "hun" kører ???
Eller hvor langt du rutsjer på røv og albuer ved bare 80 km/t ???
(Jeg dømmer ingen, det er bare mine egne synspunkter)
Godnat til alle - og tak for "diskussionen" - og Thomas: Held og lykke.
mar 2008
Gud: Ja, men du har ret - pasformen ER vigtigst !
(Kan iøvrigt godt lide din sidste kommentar til Rapand - helt enig).
maj 2005
mar 2008
Jo jeg har da været nede og ligge med ca 30-40 Km/t under bremsning og det var ikke sjovt.
Så har prøvet at kører galt for ikke så lang tid siden. Og der var det min Nex Racing hjelm som klarede det helt fint:)
men nu må jeg lige se og prøve hjelmene nede i butikken for at finde ud af hvilken der passer mig bedst (pasform)
mar 2008
Okay tak synes heller ikke lige netop den hjelm falder i min smag.
jun 2005
Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 89 Svar: 799
div test der kan opsnuses på nettet, giver hvertfald ikke kun kredit til de dyre hjelme... i visse tilfælde, enda tværtimod...
så mit råd, køb hvad du vil, og hvad u kan li at køre med. hvis du føler dig tryg, er det vidst ok.
har aldrig hørt om en mc ulykke hvor der er konstateret traume som ku være undgået hvis hjelmen var af dyrere kaliber eller andet materiale...
bare sørg for at den sidder fast, og bliver sidene under evnt styrt, og husk at ta den på... ;o)
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.160
Pasformen er alfa og omega, alt andet er simpelthen sekundært!
maj 2005
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 47 Svar: 4.769
Det er i hvert fald betydeligt nemmere at holde hovedet stille i min Shoei hjelm, end det er i den Caberg jeg startede med.
Men tror ikke den ene beskytter mere end den anden, hvis jeg rammer fjæset ind i noget.
mar 2008
Men pas nu på med naiviteten herinde i denne diskussion - for selvfølgelig er der da helt klare og tydelige forskelle på dyre hjelme kontra billige - OGSÅ rent sikkerhedsmæssigt!
Peter T: "har aldrig hørt om en mc ulykke hvor der er konstateret traume som ku være undgået hvis hjelmen var af dyrere kaliber eller andet materiale..."
Nogle ulykker kunne måske ha været undgået alligevel, hvis føren kunne bevarer koncentrationen? Og her tænker jeg på en hjelm som f.eks. er overdrevet meget støj i, eller træk i eller hvis areodynamikken er en by i Rusland så man skal bruge Åndsvagt mange kræfter på at holde hovedet stabilt o.s.v. - så bliver føreren ukoncentreret og/eller træt...
Morten P: Du nævner jo netop nogle ting som du viser de åbenlyse forskelle, er disse ting da ikke med til at øge sikkerheden?
SIKKERHED drejer sig ikke kun om selve det splitsekund hvor hjelmen skal optage stødenergien - sikkerhed er som sagt mange ting, måske endda først og fremmest FORBYGGELSE ?
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.436
Ligeledes viser sharp tests også, at pris og slag-sikkerhed ikke følges ad.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.436
(link fjernet)
Og testen af rygskjold som har været i bike, påviser også at sikkerhed og pris ikke har nogen sammenhæng.
jun 2005
Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 89 Svar: 799
kim s- det er noget ævl i min verden... jeg har prøvet 3 forskellige t-hansen hjelme, 1caberg, 1 RST, 2 shuberth en shoi og nogle andre jeg ikke ka huske navne på. og uanset hvilken hjelm jeg havde på, gjorde det absolut ingen forskel for min kørestil. hvis man blir træt af at ha en hjelm på, så tror jeg man ska kigge sin fysik efter engang. men ja, sådan er folk jo forskellige, hvis man er i så dårlig fysisk form, så man ik kan styre sit hovede med en hejlm på i høje hastighedder, så sku man måske nærmere overveje om man overhovedet bør sidde på en mc med høje hastighedder...
og så igen tilbage til støj, en dyr shuberth kan os sagtens støje hvis den passer ad helvedes til...
naivitet skriver du, tja... igen tvivl om at de dyre tit har federe designs, bedre bygge kvallitet, dyrere materialer... og så den faktor, at når du holder inde på linien, sender du en signal værdi, men det forebygger da absolut intet... det er nok nærmere det der er inde i hjelmen, der skal forebygge.
naivitet, er at tro, at blot fordi noget er dyrt, så er det meget bedre ;o)
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.848
Men når det kommer til komfort, design og tekniske finesser så følger prisen også gerne med op.
I de engelske hjelmtests som SHARK udfører. Kan det ses at prisen for en 5 stjernet hjelm går fra 70 til 499 pund på de testede hjelme.
(link fjernet)
apr 2009
Følger: 4 Følgere: 5 MC-er: 5 Emner: 8 Svar: 1.564
Alle professionelt solgte hjelme i EU bliver testet iht. de gældende EC Normer og kan derfor det samme i crash - ellers bliver de ikke godkendt til salg!! Så derfor behøver man stortset kun bekymre sig om at finde den rigtige pasform og størrelse - og ja, hvilket design man nu én gang tænder mest på..... om det er cross eller race!
Men selvfølgelig er det da supervigtig at hjelmen sidder til og ikke trykker eller generer ved brug, da det jo er en genstand man benytter i længere tid af gangen..... Det er jo ikke fedt at komme til træf og have kællinge skrabemærker i hele fjæset, fordi der har været nogle trælse syninger i foringen!!
Dem der kører på messer og kramermarkeder har sikker set en helvedes masse billige hjelme til salg de sidste 5-6år, og de ligner somregel en million milliard, med farvefuld lakering og vilde racer faconer, MEN problemet er for det meste at disse hjelme er parallelimporterede kinøjser hjelme der er dårligt lavede og IKKE overholder nogen som helst for for sikkerhedsstandards!!!(og heller aldrig ville kunne komme til det....)
Så glem alt jeres ævl og det ene eller andet mærke - det er jeres personlige overbevisninger og ikke fakta! Hvis Thomas P alligevel kun skal trille søndagsture er en taiwansen hjelm ganske udemærket og fuldt ud ligeså beskyttende som en meget dyrere hjelm fra fx. schubert, da de også overholder de gældende EC normer.
maj 2005
apr 2009
http://www.webbikeworld.com/motorcycle-helmets/ece-22-05.htm
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 228
Jeg er Meget ening med dig.. Problemet er at OS mærkevareludere altid kommer med disse sæninger når vi skal begrunde vores alt for dyre køb. Vil du sætte en priis på dit hovede.... pris og kvalitet hænger sammen... mindre støj.... og bla bla....
Jeg kører selv med Arai og det er der tre primære grunde til...
1 den altoverskyggende faktor, pasform. det e desværre den der sidder bedst på mit hovede, desværre da de er så pissedyre....
2. byggekvalitet. Jeg tror den holder flere sæsoner. har holdt to, og skla igang med den tredje. Puderne er stadig fine og faste. Og jeg kan skifte dem ud hvis de bliver slidte (har før slidt en hjælm op i puderne, da jeg ofte er ubarberet, derfor er et ubetinget krav for mig at de kan skiftes)
3. Designet... tjaaa kunne ikke stå for nakano designet...
Men at tro at pris og sikkerhed hænger sammen, det er noget vås i min verden, og adskillige test viser det jo også, og det er ikke kun på hjælm området, det gør sig også gældende på både tøj, og andre beskyttelses dele.
Og en af de mest støjende hjælme jeg har prøvet er en Arai RX 7, den larmer sindssygt meget (og den er en af de dyreste på markedet, hvis ikke den dyreste herhjemme). Men det er vel meget naturligt når der er så mange udluftningsmuligheder, der er jo dem der lver alt den larm der er på en hjælm. Så jo flere udluftningsmuligheder, jo mere larmende....
Dette var bare mine strtanker og erfraringer på dette emne....
Lars
apr 2009
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 228
Dine indlæg er så kommet mens jeg skrev mit... men kan kun give dig ret!!!!
Lars
feb 2007
Følger: 3 Følgere: 25 Emner: 26 Svar: 1.323
Den NEX hjelm du nævner, er sikkert magen til den, jeg har haft brugt som passagerhjelm. Forskellen på den og så de Shoei og Arai hjelme, jeg selv har brugt, har afgjort været komforten. Den føles hverken mere eller mindre sikker end de dyrere hjelme, men den er langt mere ubehagelig og så virker ventilationen ikke. Mener heller ikke indtrækket kan justeres, og hjelmen virker ikke gennemtænkt.
Hvis du kigger på, hvad en kvalitetshjelm (i mangel af et bedre ord) koster, hvis du holder dig til en simpel sort/grå/hvid farve, og vælger en af de mindre modeller i hjelmprogrammet, så er det til at betale sig fra for almindeligt dødelige mennsker også.
Jeg kan kun anbefale Arai. Ubetinget den bedste hjelm, der har siddet på mit hoved - også selvom det ikke er den mest lydløse. Alt fungerer bare.
apr 2009
Var i Fredericia på messe i sidste weekend og der var der en gut der solgte de fedeste æggeskal hjelme med "læder" overtræk i forskellige fede farver og tilhørende gammeldags flyverbriller for omkring 2-300kr. Hjelmene så da superflotte ud da de lå der på udstillingsbordet, men første gang du løftede en op, mærkede man bare hvor billige de var lavet og de var stortset lige så flexible som en tupperware bøtte fra køkkenet og indmadden var en gang skumgummi der var spændt et stykke nervøst velour dug ud over..... IKKE ligefrem noget jeg kunne tænke mig at have på hovedet, hvis jeg blev smidt af en jernhest med 150...... Alligevel var der rimeligt godt gang i salget!! Bevares - hvis den kun skal hænge på styret i en udstilling på en messe er det da fint nok, men jeg tror desværre en del af dem der købte, havde tænkt sig også at bruge dem på gaden!!! Og der blev sgu ikke oplyst fra sælger at de ikke overholdte nogle somhelst normer eller regler for sikkerhed eller kun var til udstillingsbrug!!
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 3.183
maj 2005
Følger: 38 Følgere: 103 MC-er: 1 Emner: 39 Svar: 2.391
mar 2008
* Hvorfor mon lige der var en hel masse cirkus om den Svenske test ?
- sammenligningsgrundlaget var slet ikke til stede !!!
* Den Engelske Sharp-test : Total overvurderet test, som blev "slugt råt" herhjemme, fordi en ellers anderkendt motorjournalist introducerede den med en helside i DBA... Fakta er at selv englænderne ikke tager den specielt seriøs, hvorfor mon? - Efter mit kendskab til hvordan de kommer frem til resultaterne, er det ikke specielt imponerende og underligt!
Desuden bliver I ved med at snakke om selve godkendelsen af hjelmene og i DEN retning har Thomas Z helt ret !
Undrer mig bare stadig lidt over at der ikke er nogen som følger med på mit seneste indlæg om forbyggelse ?
maj 2005
Der er desværre ikke mange videnskabelige fakta at komme med i denne diskussion, dog er Sharp testen en, mangelfuld eller ej, dog er den en videnskabelig test.
mar 2008
Følger: 12 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 195 Svar: 2.049
mar 2008
Jeg kan dog godt forstå at du (og evt. andre) kan sammenfatte artiklen til den konklusion du tager - det er vel i sidste ende et spørgsmål om hvordan man opfatter ?
GUD: Hmm... "indhold kontra, beskyttelse af indhold er, 2 vidt forskellige ting. "
Sandt nok, - netop derfor syntes jeg også det kunne være mere interessant at snakke om forebyggelse - netop fordi vi jo har godkendelses-normerne (ECE 22-05) m.fl. til at sikre os på det ene punkt
mar 2008
(Personligt er det mit job at vide det, så derfor var det ikke nogen nyhed for mig - selve artiklen har jeg dog ikke tidligere stiftet bekendskab med, så tak for linket
IØVRIGT, vil jeg helt klart gøre som du: OPFORDRE ALLE, til at læse denne artikel !!! Den er godt nok lang, men til gengæld hverken kedelig eller langtrukken
Römer Hjelme - Thansen