{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.815 visninger | Oprettet:

MC Beklædning til Begynder {{forumTopicSubject}}

Hey,

Jeg begynder snart at tage kortet og derfor er jeg fuldt ud igang med at kigge på hvad slags beklædning jeg burde købe. Mange har sagt læder er det bedste, og derfor kigger jeg egentligt efter en to-delt læderdragt (Til de varme dage hvor bukserne måske ikke er så sjove at have på og kan skiftes ud med en let tekstil buks). Handsker og støvler er jeg helt blank med, det eneste jeg lige umiddelbart har fået styr på er at købe en Schubert S1 Pro til hovedet. Den har jeg set mange har anbefalet.

Men hvad er kvalitet? Hvad SKAL jeg have af "teknologi" for at være sikker på jeg har den optimale sikkerhed? Og hvilke mærker kan anbefales?

Jeg har nemlig ingen anelse selv, og har kigget på en masse sidder, snust rundt herinde efter lignende emner, men sådanset ikke fået helt konkret svar på mine spørgsmål så nu prøver jeg sgu selv :).

Og hvor skal det købes henne? Skal jeg tage en tur til tyskland og spare lidt kroner øre, eller kan det gøres lige så godt i Danmark?

Lidt af en mundfuld, men er ved at koge over af mærker, hjemmesider og udstyr der skal købes ind.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  MC Beklædning til Begynder
  • #1   30. mar 2010 hain gericka
    tøj


  • #3   30. mar 2010 Glem alt mærkevareræse. Du er ude at købe - formentlig kun - et sæt, og så synes jeg du skal gå efter et godt sæt tekstil. Det ka du pille foret ud af på de varme dage, og det tørrer hurtigt, hvis det bliver gennemvådt.

    En våd læderdragt, der ikke er tør på trediedagen er altså uspændende.

    Der nævnes Hein Gericke - gå efter f.eks. deres eget label, men ogs sager som Held og IXS laver gode ting til prisen.

    Husk handsker - gerne to par og så støvler - behøver ikke være noget vildt specielt, men de må ikke kunne flyve af.

    Mangen vil herefter spørge mig, hvorfor jeg anbefaler en begynder mindre end det bedste af det bedste - det skyldes, at der er ganske lidt forskel, hvorfor det tlææer meget at du får noget, der er praktisk og let at anvende - så snyder du ikke:-)


  • #4   30. mar 2010 Hvis du vælger tekstil tøj, er Held fint og billigt. mc-importen.dk har tit tilbud på diverse og giver også rabat hvis man køber stort ind (og spørger om rabat selvfølgelig).
    Der har ikke været nogle problemer med mit Held sæt i 3½ år (ca. 15000 km) bortset fra en knækket lynlås. Det holder også fint vand ude i op til en 2-3 timers kørsel (i kraftig regn)


  • #5   30. mar 2010 Hvis du vælger codura tøj (textil) så skal du sikre dig ærmer og ben kan spændes med stropper, det sikre slagbeskyttelsen bliver hvor den skal være.
    En tur til Tyskland er ikke tosset. Ikke kun pga. prisen, men også fordi udvalget er meget større.
    www.hein-gericke.com
    www.louis.de
    Men ellers kan et kig i T-hansen også gøre det. Deres tøj er slet ikke så dårligt.


  • #6   30. mar 2010 Thansen's Leoshi tøj er i hvert fald udemærket, og til en fornuftig pris..

  • #7   30. mar 2010 Carstens mc i Varde (du nævner ikke hvor i DK du bor) har et ok udvalg af læder og textil Bla Spidi, Berik, Alpine Stars og Arlen Ness det er mærkevare så du slipper kassen for det, men de er venlige og hjælpsomme til både erfarende og nybegynder på mc.

  • #8   30. mar 2010 Hvis det var mig, der skulle ud at have ny dragt idag, så fik jeg lavet en læderdragt af dragtdesigneren www.dwears.dk Her kan man få syet en dragt på ens egne mål til meget rimelige penge. Kvaliteten skulle ikke fejle noget. Jeg havde et par dragter i hånden, ved hans stand på Biler i Bella, og de virkede som rigtig god kvalitet. Rent sikkerhedsmæssigt, så er en dragt der er syet efter ens egne mål ofte også sikrer en normale dragter, da dragten kommer til at sidde 100 % som den skal.. Man kan selvfølgelig være heldig at finde en standard dragt, der passer lige så godt, men chancen er ikke så stor for det. Men held og lykke med kortet..
    Mvh
    brian


  • #9   30. mar 2010 Har selv lige været ude i det og kom frem til:
    Rygskjold: www.motoduc.dk billigt let og kanont godt
    Køb Sidi støvler og handsker nu du er det og en Shark hjelm
    Tekstil tøj køber du i sverige, mærke Lindstrand i hondamc.se
    De har også fede Shoie og Arai hjemld, vis de passer bedre
    Mit bidrag


  • #10   30. mar 2010 Kim, manden har jo en fin Schubert i forvejen smiley

  • #11   30. mar 2010 Uanset om du er til "mærkevarer" eller ej, så sørg for at gøre det rigtigt første gang, så du bliver tilfreds. Lad være med at købe noget billigt skrammel, der "sikkert er fint nok at starte på", som du skifter ud næste år. Det er penge i vasken.

    Når det så er sagt, så er der stor forskel på, hvad der gør forskellige folk tilfredse. Går du normalt efter mærkevarer, så kommer du sikkert også til at ville have dette til mc. Er du ligeglad med mærker, og kigger mere på design/funktionalitet/pris, kan du sagtens spare pengene ift. de dyreste mærker.

    Så længe sikkerhed og pasform (de to følges ofte ad) er i orden, så er det op til dit eget temperament at vælge dit tøj og prisniveau.


  • #12   30. mar 2010 Som - Cracker Jack - har jeg også gode erfaringer med Dainese (tekstil)og Alpinestars (læder). Men det ER altså i den dyre ende af skalaen.

  • #13   30. mar 2010 Jeg vil vælge Rukka
    Har set på Held og er skide glad ved jeg ikke købte det
    Jeg har kørt meget i regn og aldrig blevet våd
    Men der er flere meninger end der er personer da der er nogle sim ikke kan bestemme sig

    Jeg kan Stadig kun rose Rukka Pga. Altid tør Og har aldrig frosset / Svedt Vild Temp jeg har jørt i er Fra - 8 Til + 28

    Og så er det lækkert at man kan tage pænt tøj på og køre i byen smide sit mc tøj og så er det det

    Dem som køre læder skal nærmest rende halv nøgen rundt hvis de smider det




  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #14   30. mar 2010 Det er ikke korrekt at man skal rende halvnøgen rundt når man tager lædertøjet af - har du aldrig hørt om en tanktaske? :o)

    Ja det er muligvis praktisk at man kan tage sit almindelige tøj indenunder sit tekstil tøj, men i det sekund man så IKKE gør det, hænger det og flagrer i vinden som en faldskærm.

    Vil man slippe for en våd læderdragt, er det da heldigt at der findes regntøj som ikke fylder noget når det er pakket sammen - faktisk så lidt at det kan være under mit passagerersæde sammen med min db killer og min lås. :o)

    www.motoduc.dk har super tilbud på lædertøj, så tag og kig dig lidt omkring - og ikke mindst PRØV hvad der sidder bedst på dig - OGSÅ hjelmen.

    Hvis man synes tekstil bukser i form af draggin jeans er en god ide, så kig her: http://www.motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=137381


  • #15   30. mar 2010 Mange tak for de hurtige svar.

    Jeg ser ofte at der i nogen af læder dragterne er en masse om CE beskyttelse. Er det fordi der i dragten er beskyttelse i form af ryg beskyttere og lign. således man ikke behøver købe det som ekstra? Eller er det kun på meget udsatte områder de har gjort beskyttelsen ekstra god men stadig kræver en rygbeskytter?

    Jeg er en kraftig ung herre, så jeg er bekymret for hvorvidt læder vil kunne passe mig, men samtidigt også igang med at blive mere fysisk aktiv, så tekstil må vel være bedst?

    Jeg har kigget på nogen få mærker som HELD, Dainese og Clover der primært er læder, især sidstenævnte viser der sig at være nogen gode og billige tilbud på. Dainese er det eneste mærke jeg har hørt om før, og virker som om det er noget kvalitet de laver.

    Er dog stadig på bar bund. Er der egentligt nogen reel forskel på en 2-delt og en heldragt? Nogen ulemper mht. beskyttelse?



  • #16   30. mar 2010 Okay, tænkte nok det var sådan noget. Var dog lidt i tvivl så måtte lige spørge. Har læst til Dainese kan man få en G2(?) rygbeskytter. Er det specielt til Dainese eller universalt?

    Hvad med handsker? Er der noget man skal kigge specielt efter der? Titanium fremfor Carbon (Hvis der er sådan noget)?


  • jens r
    jens r Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 1 Svar: 157
    #17   30. mar 2010 Carbon med titaniumbeskyttelse på de udsatte steder i en stram læderdragt er formodentlig den bedste bestyttelse du kan opnå. smiley

    Spørg din kørelærer, få kortet og få hold på dine behov, inden du køber mere dyrt udstyr.

    For en halv snes år siden fandt jeg på at køre motorcykel igen, og købte derfor et sæt rukka tekstiltøj med kevlar og beskyttelse de rette steder. Jeg fortryder ikke købet, men i dag bruger jeg for det meste kun en læderjakke støvler, hansker og selvfølgelig hjelm.

    Lækkert udstyr beskytter dig ikke mod at dø, men det kan hjælpe til at undgå grimt asfalteksem og en brækket ryg, det er det eneste det kan.


  • #18   31. mar 2010 Kan honda køre på drue sukker ?

  • #19   31. mar 2010 Søren nævner T-Hansens tekstiler fra Leoshi. De skulle være "bedst til prisen" blandt tekstiltøj.

    Få evt. fat i næstnyeste nummer af Touring nyt ( http://www.mctc.dk) og se anmeldelserne af forskellige tekstilsæt. Artiklen giver noget rigtigt god info om, hvilke egenskaber, du skal gå efter, når du vælger tøj.


  • #20   31. mar 2010 Hvor i landet bor du?

  • #21   31. mar 2010 Jeg har både læder og tekstil - helt bestem bedst ti hvert sit, men jeg vil også påstå, at skulle jeg væge og kun have et sæt, så blev det tekstil - No matter what - så er det varmere i ydersæsonerne, det er meget mere fleksibelt mht anden beklædning og så kan det tørre ved varme på få timer.

    Og så stor forskel er der ikke sikkerhedsmæssigt - langt de fleste fald, sker når man sniger sig rundt og småmanøvrerer - klapper du i en bil med 60 kmt eller derover er der brandstagende ligegyldigt, hvad du har på.

    Stropper til indspænding af ærmer, liv og ben er en vældig god ting.


  • #22   31. mar 2010 Ja, jeg havde også mest beskyttelsen til udsigt hvis jeg skulle vælte eller andet. Jeg ved at kører du frontalt ind i noget så det sorte dage derefter.

    Jeg har tænkt på evt. at købe Læderjakke, handsker, støvler og hjelm til at starte med, men det kommer selvfølgelig også an på hvad min kørelærer anbefaler mig. Jeg ved ihvertfald at jeg ikke vil spare på noget. Selvfølgelig ikke købe det dyre blot fordi det er dyrt, men heller ikke gå på kompromis hvad angår sikkerhed. Som nybegynder kommer man sikkert til at begå noget dumme fejl, så det sgu godt at have det rigtige udstyr smiley

    @ Jesper N, Jeg bor på fyn.



  • #23   31. mar 2010 Cracker Jack:

    Jeg tror også at der er forskel, men i tidernes løb er der lavet temmelig mange sammeligninger, der godtgør, at der ikke er ret stor forskel - og så skal man jo stadig (synes jeg i hvert fald) så på helhedsværdien af anvendelsen, og jeg taler altså om kørsel i trafik, og ikke på baner - det er noget helt andet.


  • #24   31. mar 2010 læder kan for det meste genbruges, hvor imod textil bliver rykket i stykker, så der er et "plus" mere ved læder smiley

  • #25   31. mar 2010 Min erfaring fra den røvtur jeg fik hvor jeg gled 5-8 meter er, at mine levis fik kun et lille hul på hvert knæ, og min 1.500 kroners codura jakke fik ingen mærker og kan stadig bruges.
    Og hvis ens tøj bliver revet istykker, dækker indboforsikringen det.
    Så faktisk er det en fordel med textil, da man så kan få nyt tøj når man styrter, men man med læder er nød til at genbruge det...


  • #26   1. apr 2010 Jesper Virum:
    Det med at forsikringen ikke dækker lædertøjet er ikke korrekt. Dækker din forsikring din tekstil jakke/dragt, dækker den også dit læder også selvom den kun får nogle overfladiske skrammer. Det er kun et spørgsmål om hvordan skaderne bliver anmeldt samt vurderet vs dokumenteret.

    Hjelmen er også omfattet af forsikringen - handsker og støvler ligeså.

    Knud:
    Cordura (tekstil) er ganske udemærket men kun som alternativ til jeans og T-Shirt. Det når aldrig læder til sokkeholderne, hvad angår slidstyrke, beskyttelse imod brandsår, forårsaget af friktionsvarme. Såfremt tekstil beklædningen har fastspændte og ordentlige CE-beskytterem, er beskyttelsen imod nedslag ca. den samme.

    Læder og kørsel i regnvejr er normalt en skidt coctail, men en velplejet læderdragt kan faktisk tåle ret meget vand - plejen med læderfedt/balsam er faktisk det de fleste glemmer.

    Køb en overtræksdragt i nylon til læderdragten - så man du køre til verdens ende i regnvejr uden at blive våd og samtidig være iført læder....

    Mvh
    Thomas E


  • #27   1. apr 2010 Thomas E: Det var nu møntet på udsagnet fra Morten P om, at læder kan genbruges efter styrt.

Kommentér på:
MC Beklædning til Begynder

Annonce